;
coinex

بررسی اکسپریا ایکس زد 2 سونی (Sony Xperia XZ2)؛ سونی در تلاش برای کسب برتری!

در این مطلب به بررسی گوشی پرچمدار اکسپریا ایکس زد 2 سونی (Sony Xperia XZ2) پرداخته‌ایم. برند مشهوری که سابقه خوبی در صنعت گوشی سازی دارد و البته دوربین‌های حرفه‌ای می‌سازد.

بررسی سونی اکسپریا ایکس زد 2 (Sony Xperia XZ2)

اکسپریا ایکس زد 2 جدیدترین گوشی پرچمدار سازنده مشهور ژاپنی است، اما سیر طراحی بسیاری از گوشی‌های پیشرفته‌ای را که در سال 2018 عرضه شده‌اند را دنبال نمی‌کند. این گوشی هوشمند از یک پردازشگر قدرتمند و دوربین کارآمد با توانایی فیلمبرداری سرعت آهسته بهره می‌برد و ناگفته نماند که این گوشی هیچ ترسی هم از نشان دادن حاشیه‌های نمایشگر خود ندارد.

اکسپریا ایکس زد 2 به دلیل داشتن این ویژگی‌ها کمی گیج کننده است. حال این سوال پیش می‌آید که آیا این محصول می‌تواند با پرچمدارانی مانند آیفون X اپل، گلکسی اس 9 سامسونگ و هواوی پی 20 مبارزه کند یا آمده است تا با گوشی‌های قدرتمند و ارزان‌قیمت برندهایی مانند وان پلاس و آنر رقابت کند؟ ما در این مطلب به بررسی اکسپریا XZ2 سونی پرداخته‌ایم تا در صورت امکان به این سوال پاسخ دهیم.

اکسپریا ایکس زد 2

قیمت

ایکسپریا ایکس زد 2 در اکثر بازارهای جهان خرید و فروش می‌شود و به همین دلیل پیدا کردن این محصول کار چندان سختی نیست. این گوشی هوشمند قرار است که در ایالات متحده ابتدا در تاریخ 31 فروردین (20 آوریل) به طور انحصاری توسط Best Buy عرضه گردد و سپس در تاریخ 16 اردیبهشت (6 مه) توسط سایر فروشندگان و سایت آمازون در این منطقه از جهان به فروش برسد.


بیشتر بخوانید: ورود سونی اکسپریا ایکس زد ۲ و اکسپریا ایکس زد ۲ کامپکت به ایران


مدل آزاد (Sim Free) اکسپریا ایکس زد 2 قرار است که با قیمت 799 دلار در اختیار کاربران قرار گیرد. این امر باعث می‌گردد که این محصول از گلکسی اس 9 که در انگلیس عرضه می‌شود، ارزان‌تر باشد، اما در حدود 100 دلار در ایالات متحده از این گوشی هوشمند گران‌تر فروخته شود.

اکسپریا ایکس زد 2 از نظر قیمتی از آیفون X اپل هم به میزان زیادی ارزان‌تر است و در واقع از این نظر در بین گوشی‌های هواوی پی 20 استاندارد و هواوی پی 20 پرو قرار می‌گیرد. این گوشی هوشمند از ال جی وی 30 و گوگل پیکسل 2 ایکس ال گران‌تر است.

مشخصات فنی

  • نمایشگر HDR و قابلیت فیلم برداری 4K HDR
  • سیستم لرزش پویا (Dynamic Vibration System)
  • فیلمبرداری سرعت آهسته با کیفیت فول اچ دی

اکسپریا ایکس زد 2

اکسپریا ایکس زد 2 سونی اولین گوشی هوشمند عرضه شده در جهان است که می‌تواند با کیفیت 4K HDR فیلمبرداری کند. این ویژگی می‌تواند برای کاربران علاقمند به صنعت فیلم سازی خوشحال کننده باشدY زیرا این افراد را قادر می‌سازد تا فیلم‌های باکیفیتی را ضبط کرده و آن‌ها را با کیفیت بسیار خوبی بر روی تلویزیون‌ها و نمایشگرهای 4K HDR پخش کنند و علاوه بر این کاربرانی را هم که می‌خواهند فیلم‌های باکیفیتی را از مناظر مختلف در شبکه‌های اجتماعی بگذارند، راضی نگه دارد.

در مجموع می‌توان گفت که پخش فیلم‌های HDR بر روی نمایشگر سونی اکسپریا ایکس زد 2 لذت بخش است. این اولین باری نیست که سازنده مشهور ژاپنی در گوشی‌های خود از فناوری HDR استفاده می‌کند، اما این فناوری در ایکس زد 2 کارایی خوبی داشته و توانسته است فیلم‌های زیبا، روشن و باکیفیتی در اختیار کاربران قرار دهد.

این گوشی همچنین از یک ویژگی جدید به نام سیستم لرزش پویا نیز بهره می‌برد. این فناوری در هنگامی که در حال نگاه کردن یک فیلم، اجرای یک بازی یا گوش دادن به یک فایل موسیقی هستید، بازخورد لمسی بهتری را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

سیستم لرزش پویا اکسپریا XZ2 سونی در هنگام اجرای بازی‌های مختلف عملکرد خوبی دارد، اما در هنگام پخش یک فیلم بیشتر به صورت یک ویژگی تبلیغاتی به نظر می‌رسد. این سیستم در دسته‌های دوآل شاک کنسول بازی پلی استیشن 4 هم به کار رفته است و کارایی خوبی را در هنگام اجرای بازی‌های این سیستم ارائه می‌کند، اما در زمان اجرای فیلم‌های مختلف کمی عجیب به نظر می‌رسد.

برای مثال در هنگام تماشای قسمت‌های سریال Scrubs در سرویس آمازون پرایم، این ویژگی تنها زمانی خود را نشان می‌دهد که افکت‌های صوتی آف اسکرین وجود دارد. در سایر مواقع هرگز اعمال نمی‌شود، حتی زمانی که در یک صحنه یک تصادف رخ می‌دهد.

سیستم لرزش پویا (Dynamic Vibration System)

در این بررسی همچنین دریافتیم که سیستم لرزش پویای اکسپریا ایکس زد 2 سونی در هنگام پخش کردن فایل‌های موسیقی هم عملکرد عجیبی دارد. این فناوری در هنگام پخش ضربات آهنگ هم گوشی را در دست شما می‌لرزاند. تجربه ایجاد شده در اثر ایفای نقش این سیستم یک تجربه متفاوت است، اما نمی‌توان گفت که لزوما تجربه کاربر را در هنگام گوش دادن به موسیقی بهبود می‌بخشد.

البته اگر که گوشی خود را در هنگام پخش شدن موسیقی قفل کنید، این سیستم هم غیرفعال می‌شود و از این رو زمانی که این گوشی را در حال پخش کردن یک آهنگ بر روی یک میز بگذارید، هیچ صدایی بجز صدای آهنگ مورد علاقه خود را از آن نمی‌شنوید.

سونی این امکان را فراهم کرده است که شدت لرزش این سیستم را هم در سه حالت کم، متوسط و زیاد تنظیم کنید. کاربر می‌تواند به همان طریقی که صدای گوشی خود را تنظیم می‌کند، این قابلیت را نیز تنظیم کند. برای انجام این کار تنها باید در حین پخش شدن یک آهنگ یا اجرا شدن یک بازی، غلتانک صدا را فشار دهید. با انجام این کار نوار اعلان گوشی باز می‌شود و شما می‌توانید از طریق یکی از ابزارهای ارائه شده در این قسمت، ویژگی لرزش پویا را مطابق با سلیقه خود تنظیم کنید. کاربر همچنین می‌تواند این قابلیت را به طور کامل غیرفعال سازد.

سیستم لرزش پویا (Dynamic Vibration System)

سیستم لرزش پویا یک ویژگی جالب و جدید است و بهترین کارایی خود را در هنگام اجرای یک بازی نشان می‌دهد، اما کاربران بدون این ویژگی هم می‌توانند از گوشی خود استفاده کنند. این ویژگی، مقدار بسیار کمی از شارژ باتری را مصرف می‌کند و در مجموع می‌توان گفت که چندان سودمند و با ارزش نیست!

اکسپریا ایکس زد 2 سونی توانایی ضبط فیلم با سرعت فوق آهسته را هم دارد. سونی برای اولین بار قابلیت فیلمبرداری سرعت آهسته خود با نرخ 960 فریم بر ثانیه را در گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم نشان داد. در حال حاضر رقیب این دستگاه برای چنین ویژگی، گوشی‌های گلکسی اس 9 هستند.

سازنده مشهور ژاپنی برای اطمینان از اینکه می‌تواند در این رقابت پیروز شود، کیفیت فیلمبرداری سرعت آهسته پرچمدار جدید خود را به فول اچ دی با نرخ 960 فریم بر ثانیه ارتقا داده است. بد نیست بدانید که گوشی پرچمدار جدید سامسونگ می‌توانند در این نرخ با کیفیت 720p فیلم‌برداری کنند.


تماشا کنید: قابلیت فیلمبرداری سوپر اسلوموشن گلکسی اس ۹


در مجموع می‌توان گفت که اکسپریا ایکس زد 2 سونی در ضبط فیلم‌های سرعت آهسته کارایی بهتری را ارائه می‌کند؛ اگرچه باید مانند گوشی‌های قبلی سونی نور طبیعی روز را در اختیار داشته باشد تا بهترین فیلم‌های ممکن را در اختیار کاربرش بگذارد.

طراحی

  • ایکس زد 2 طراحی زیبایی دارد، اما کمی بزرگ و سنگین است و چسبندگی کمی هم به دست کاربر دارد.
  • اسکنر اثر انگشت در یک مکان بد قرار گرفته و از جک هدفون هم استفاده نشده است.

سازنده مشهور ژاپنی از یک سبک طراحی جدید در ساخت گوشی اکسپریا ایکس زد 2 استفاده کرده است. پنل پشتی و دیواره‌های جانبی این محصول انحنای بیشتری دارند و به همین دلیل این گوشی در مقایسه با محصولات قبلی سونی بهتر در دست قرار می‌گیرد. سونی در ساخت گوشی پرچمدار جدیدش، دوربین، فلش و سایر سنسورها را نیز به قسمت مرکزی پنل پشتی انتقال داده و آن‌ها را در یک آرایش عمودی تنظیم کرده است.

بررسی اکسپریا ایکس زد 2 سونی نشان می‌دهد که در هنگام استفاده از این دستگاه، حس نسبتا خوبی به کاربر منتقل می‌شود. قاب فلزی به کار رفته در این گوشی نیز باعث شده که این محصول ظاهر زیبا و محکمی پیدا کند. حاشیه‌های بزرگ نمایشگر که به مدت چند سال باعث سرزنش سونی شده بودند نیز در اکسپریا ایکس زد 2 باریک‌تر شده‌ و ظاهری مدرن‌تر و ظریف‌تر را به آن بخشیده‌اند.

این موبایل 198 گرمی، 153 میلی‌متر طول، 72 میلی‌متر عرض و 11.1 میلی‌متر ضخامت دارد و علی‌رغم داشتن یک نمایشگر 5.7 اینچی از گوشی‌های گلکسی اس 9 و آیفون X که به نمایشگرهای 5.8 اینچی مجهز هستند، بزرگ‌تر است. ضخامت اکسپریا XZ2 باعث شده که این گوشی هوشمند مانند گوشی‌های پرچمدار نسبتا قدیمی‌تر جلوه کند.

این که سونی سبک طراحی خود را ارتقاء داده، خوب است؛ اما باید اعتراف کرد که گوشی پرچمدار جدید این سازنده بهینه سازی‌های اعمال شده در سبک طراحی گوشی‌های رقیب خود را ندارد. باید به این نکته نیز اشاره کرد که میزان چسبندگی اکسپریا ایکس زد 2 به دست کاربر چندان رضایت بخش نیست.


بیشتر بخوانید: بهترین گوشی‌های سونی در سال 2018


سونی در چند سال گذشته اسکنر اثر انگشت گوشی‌های خود را در دیواره جانبی این محصولات نصب می‌کرد، اما در ساخت محصول جدیدش، این سنسور امنیتی را به پشت گوشی و زیر سنسور دوربین انتقال داده است. انتقال این سنسور به پشت گوشی یک حرکت خوب به نظر می‌رسد، اما باید گفت که در مکان خوبی قرار نگرفته است. در حقیقت می‌توان گفت که سنسور اسکنر اثر انگشت اکسپریا ایکس زد 2 فاصله بسیار زیادی با قسمت فوقانی پنل پشتی دارد.

اسکنر اثر انگشت

در واقع زمانی متوجه این موضوع می‌شوید که می‌خواهید از این سنسور استفاده کنید و انگشت نشانه خود را به اشتباه بر روی سنسور دوربین می‌گذارید. این دو سنسور در هنگام لمس شدن حس مشابهی را به شما منتقل می‌کنند به همین دلیل فهمیدن این که سنسور دوربین را به طور اشتباهی به جای سنسور اسکنر اثر انگشت گوشی لمس کرده‌اید، چندان ساده نیست.

با گذشتن چند روز از استفاده از اکسپریا ایکس زد 2 سونی راحت‌تر اسکنر اثر انگشت این گوشی هوشمند را لمس می‌کنید، اما باز هم گاهی در استفاده از آن دچار اشتباه می‌شوید.

سونی در اکسپریا XZ2 کلید پاور/قفل را در دیواره جانبی سمت راست بدنه قرار داده است. یک غلتانک صدا در بالا و یک کلید اختصاصی دوربین در پایین این شاسی قرار دارد. پورت سیمکارت نیز در بالای بدنه و پورت یو اس بی نوع C هم در انتهای بدنه قرار گرفته است.

پورت یو اس بی نوع سی

اکسپریا ایکس زد 2 فاقد جک 3.5 میلی‌متری هدفون است. سونی یک رابط را ارائه کرده تا کاربران گوشی جدیدش بتوانند به واسطه آن از هدفون‌های سیمی خود نیز استفاده کنند. اقدام سونی مبنی بر حذف این سخت افزار چندان عجیب نیست؛ زیرا سازندگان زیادی به استفاده نکردن از این قطعه روی آورده‌اند. با این حال نبودن جک هدفون 3.5 میلی‌متری باعث می‌شود که محبوبیت یک گوشی هوشمند در زمینه ارائه یک تجربه خوب از اجرای بازی یا پخش فیلم و موسیقی کاهش یابد.

اکسپریا ایکس زد 2 سونی کد حفاظت IP65/68 را هم بر روی خود دارد از این رو می‌تواند در مقابل نفوذ آب و ذرات گرد و خاک مقاومت کنید.

نمایشگر

  • نمایشگر 5.7 اینچی HDR با رزولوشن فول اچ دی

نمایشگر 5.7 اینچی فول اچ دی نصب شده بر روی سونی اکسپریا ایکس زد 2 در دنیای گوشی‌های پرچمدار که رزولوشن QHD یک رزولوشن نسبتا متداول است، کمی ضعیف جلوه می‌کند، اما نمایشگر دارای نسبت تصویر 18 به 9 است و به همین دلیل در هنگام نگه داشتن گوشی به طور افقی برای نگاه کردن ویدیو، صفحه نمایش بهتری را در اختیار شما می‌گذارد و علاوه بر این زمانی که گوشی را به طور عمودی در دست گرفته‌اید هم فضای بهتری را برای جستجو کردن در میان نرم افزارهای مختلف برای شما به ارمغان می‌آورد.

نمایشگر جدید باعث شده که ارتفاع این گوشی هوشمند در مقایسه با ارتفاع مدل اکسپریا ایکس زد 1 که به یک نمایشگر 5.2 اینچی با نسبت تصویر 16 به 9 مجهز است، بیشتر شود؛ هرچند سازنده مشهور ژاپنی در ساخت گوشی جدیدش ضخامت حاشیه‌های صفحه نمایش را تا حد امکان کاهش داده است تا از بزرگ جلوه کردن بیش از حد این محصول جلوگیری نماید.

نمایشگر

سونی هیچ زمان با حاشیه‌های زیاد نمایشگر گوشی‌هایش مشکل نداشته و نمایشگر گوشی اکسپریا ایکس زد 2 این سازنده هم مقداری حاشیه بالایی و پایینی دارد. این سبک طراحی به زیبایی سبک طراحی به کار رفته در گوشی‌های گلکسی اس 9 یا آیفون X نیست و ظرافت ادغام شدن یک صفحه نمایش با یک پنل پشتی را نداشته، اما ظاهر چندان بدی هم ندارد.

نمایشگرهای سونی اغلب دست کم گرفته شده‌اند. این نمایشگرها از نظر محبوبیت بعد از نمایشگرهای گوشی‌های گلکسی اس 9 و آیفون X قرار گرفته‌اند. با این حال باید اعتراف کرد که سونی در ساخت این پنل‌ها آنقدر تلاش می‌کند که محصولاتی بهتر از پنل‌های درجه دو عرضه کند.

بحث موجود در زمینه نصب یک نمایشگر بر روی یک گوشی همراه به این مربوط می‌شود که کدام فناوری ارزش شارژ مصرفی خود را دارد، نمایشگرهای 2K یا نمایشگرهای QHD؟

اما حقیقت این است که این دو نمایشگر از نظر وضوح تصویر فاصله مشخصی با یکدیگر دارند و ناامید کننده است که سونی هنوز هم در ساخت گوشی‌های خود از پنل‌های فول اچ دی استفاده می‌کند. در واقع از آنجایی که سازنده مشهور ژاپنی تلاش می‌کند که گوشی خود را به عنوان بهترین گوشی پرچمدار عرضه شده در بازار معرفی کند، عجیب است که در ساخت گوشی جدیدش از نمایشگر QHD استفاده نکرده است.

نمایشگر اکسپریا ایکس زد 2 می‌تواند محتویات SD را با کیفیت HDR پخش کند. این قابلیت یک ویژگی جدید در صنعت گوشی سازی محسوب می‌شود. این تغییر باعث می‌گردد که کاربر رنگ‌ها را با کیفیت بهتر و طبیعی‌تری دریافت کند و رنگ سیاه هم بهتر نمایش داده شود. مجهز بودن نمایشگر گوشی جدید سونی به این قابلیت ،علاوه بر این کاربر را قادر می‌سازد که به محتویات HDR سرویس‌های نتفلیکس، آمازون پرایم ویدیو و یوتیوب هم دسترسی داشته باشد و این محتویات را با کیفیت بسیار خوبی بر روی نمایشگر اکسپریا ایکس زد 2 مشاهده کند.

صفحه نمایش نصب شده بر روی گوشی پرچمدار جدید سازنده مشهور ژاپنی یک پنل کارآمد است و روشنی و وضوح خوبی دارد، اما زمانی که این گوشی را در کنار گوشی‌های دارای نمایشگر QHD مجهز به فناوری AMOLED می‌گذارید، متوجه تفاوت برجسته‌ای در زمینه کیفیت تصویر می‌شوید.

در مجموع می‌توان گفت که صفحه نمایش سونی اکسپریا ایکس زد 2 در کاربردهای روزمره راندمان خوبی را در اختیار کاربرش می‌گذارد و تنها در هنگام پخش بازی‌های سنگین و فیلم‌های بسیار باکیفیت است که نمی‌تواند با نمایشگرهای گوشی‌های پرچمدار بسیار برجسته موجود در بازار رقابت کند.

عملکرد باتری

  • توانایی عملکرد به مدت یک روز کامل با یک بار شارژ
  • دارای توانایی پشتیبانی از فناوری شارژ بی سیم

گوشی اکسپریا ایکس زد 2 سونی از یک باتری 3180 میلی‌آمپر ساعت بهره می‌برد. این باتری در صورت استفاده معمولی از این گوشی، می‌تواند به مدت یک روز کامل فرامین شما را انجام دهد. در بررسی اکسپریا ایکس زد 2 سونی نشان داده شد که اگر این دستگاه را از با شارژ کامل از ساعت 7 صبح استفاده کنید، باتری آن در ساعت 11 شب وارد حالت Stamina mode می‌شود. این حالت زمانی فعال می‌گردد که شارژ باتری از مقدار 15 درصد کمتر می‌شود.

پخش فیلم به مدت چند ساعت از سرویس پرایم ویدیو و به مدت چندین ساعت از سرویس اسپاتیفای، اجرای بازی به مدت چند ساعت، گرفتن چند عکس، گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، بررسی چند پست الکترونیکی و برقراری چند تماس از جمله کارهایی بودند که ما در یک روز با اکسپریا ایکس زد 2 انجام دادیم.

در بررسی سونی اکسپریا XZ2 به عنوان مسیریاب ماهواره‌ای استفاده کردیم تا یک سفر 2 ساعته داشته باشیم. در خلال این موضوع کمی هم با این گوشی هوشمند بازی کرده و پیام ارسال کردیم و در شبکه‌های اجتماعی به گشت و گذار پرداختیم. در این روند هم باتری اکسپریا ایکس زد 2 توانست تا زمان خواب فرامین ما را انجام دهد.

عملکرد باتری

در بررسی اکسپریا ایکس زد 2 همچنین یک فیلم 90 دقیقه‌ای HD را در حالی که میزان روشنایی نمایشگر در حالت حداکثر بود و چند اکانت هم به عنوان فعالیت پیش زمینه‌ای با استفاده از اتصال وای فای در حال همگام سازی شدن بودند، پخش کردیم. نتایج این تست چندان خوب نبود؛ زیرا شارژ باتری در این روند به میزان 27 درصد کاهش یافت.

عملکرد باتری اکسپریا ایکس زد 2 در این زمینه بدون شک نسبت به عملکرد باتری گوشی‌های گلکسی اس 9 و آیفون X که توانستند به ارقامی معادل 17 و 10 درصد دست یابند، بسیار بد بود. با این حال جای نگرانی نیست، زیرا شما می‌توانید در هنگامی که شاخص تنظیم میزان نور نمایشگر بر روی حالت خودکار قرار دارد، به مدت یک روز از این گوشی هوشمند برای انجام کارهای روزمره خود استفاده کنید.

اگر که می‌خواهید کارهایی سنگین مانند اجرای بازی‌های گرافیکی سنگین، ضبط مقداری زیادی فیلم 4 کی HDR و پخش مقدار زیادی فیلم HDR را با این گوشی هوشمند انجام دهید، باید سریع‌تر باتری این محصول را شارژ کنید.

همان طور که گفته شده پورت یو اس بی نوع C در قسمت انتهای بدنه این گوشی هوشمند نصب شده است. شما می‌توانید با استفاده از یک کابل از این قسمت این محصول را شارژ کنید؛ اما این تنها روش شارژ کردن باتری اکسپریا ایکس زد 2 نیست. سونی گوشی جدیدش را به قابلیت پشتیبانی فناوری شارژ بی سیم نیز مجهز کرده و بنابراین با خریدن یک پد شارژ وایرلس هم می‌توانید باتری گوشی خود را شارژ کنید.

شارژ کردن باتری با استفاده از شارژ بی سیم ساده‌تر است، اما برای انجام این کار باید گوشی خود را به درستی بر روی صفحه شارژ قرار دهید. ناحیه شارژ شونده اکسپریا ایکس زد 2 درست در زیر قسمت مرکزی پنل پشت گوشی قرار دارد و به همین دلیل اگر گوشی خود را به طور نامناسب بر روی صفحه شارژ قرار دهید، باتری گوشی به طور بی سیم شارژ نمی‌شود.

برای استفاده از پد شارژ وایرلس باید گوشی خود را به درستی بر روی این صفحه قرار دهید و انجان دادن این کار هم برای بار اول چندان ساده نیست؛ در واقع شاید مجبور شوید که چند صفحه شارژ کننده را عوض کنید تا بتوانید این گوشی هوشمند را شارژ نمایید.

عملکرد باتری

سونی گوشی جدید خود را به چند حالت ذخیره سازی مصرف شارژ باتری نیز مجهز کرده است تا از این طریق دفعات شارژ شدن باتری را کاهش دهد. ویژگی Stamina Mode استاندارد یکی از این قابلیت‌ها است که به طور خودکار زمانی که میزان شارژ گوشی به زیر 15 درصد رسید، فعال می‌شود.

شما می‌توانید با اعمال تنظیمات مورد نظر خود کاری کنید که این قابلیت زودتر فعال گردد. این ویژگی فعالیت پیش زمینه‌ای نرم افزاری، تعداد اتصالات وایرلس و میزان روشنایی نمایشگر را کاهش می‌دهد تا باتری گوشی بتواند برای مدت زمان بیشتری فرامین کاربرش را انجام دهد.

قابلیت Stamina Mode، بسته به زمان فعال شدنش، می‌تواند به مدت چند ساعت کارکرد گوشی شما را افزایش دهد. با این حال زمانی که شارژ باتری بسیار کم است و می‌خواهید برای مدت زمان بیشتری از گوشی خود استفاده کنید، می‌توانید از ویژگی Ultra Stamina Mode استفاده کنید.

زمانی که این قابلیت فعال شود، تنها کاربردهای پایه گوشی مانند قابلیت برقراری تماس، پیام رسانی و وب گردی فعال هستند. در این حالت رنگ پیش فرض تم نمایشگر هم به سیاه و سفید تغییر می‌کند. ویژگی Ultra Stamina Mode می‌تواند به میزان زیادی، مدت عملکرد گوشی شما را افزایش دهد. اما در این حالت تنها می‌توانید از قابلیت‌های پایه گوشی خود استفاده نمایید.

دوربین

  • دارای توانایی گرفتن عکس‌های زیبا در طول روز
  • عدم توانایی رقابت در زمینه عکاسی در شرایط کم نور با سایر گوشی‌های پرچمدار
  • فیلمبرداری 4 کی HDR خوب، اما محدود

اکسپریا ایکس زد 2 سونی از یک دوربین 19 مگاپیکسلی موشن آی (Motion Eye) جدید بهره می‌برد. این دوربین برای گرفتن عکس‌های باکیفیت ساخته شده است و توانایی ضبط کردن فیلم‌های 4 کی HDR را هم دارد. سونی در ساخت اکسپریا ایکس زد 2 باز هم از فناوری و تجربه‌های دپارتمان عکاسی خود استفاده کرده و گوشی جدیدش را به یک سنسور سونی جی لنز (Sony G Lens)، سنسور اکسمور آر اس (Exmor RS) و پردازشگر تصویر بیونز (Bionz) مجهز کرده است.

این گوشی هوشمند ویژگی‌هایی نظیر قابلیت عکاسی پیشگویانه و فوکوس خودکار را نیز از گوشی‌های سری اکسپریا ایکس زد 1 سازنده مشهور ژاپنی به ارث برده تا بتواند در شرایط کم نور عکس‌های بهتری را بگیرد و روی اهداف متحرک فوکوس کند. توانایی ضبط فیلم‌های 4K HDR و فیلم‌های سرعت فوق آهسته فول اچ دی با نرخ 960 فریم بر ثانیه از دیگر قابلیت‌های این دوربین هستند.

دوربین

شما می‌توانید در نرم افزار دوربین اکسپریا ایکس زد 2 صفحه در حال نمایش را به صورت عرضی حرکت دهید تا به حالت فیلمبرداری منتقل شوید. بعد از انجام این کار باید بر روی آیکون تنظیمات کلیک کنید تا از این طریق بتوانید رزولوشن تصویر را نیز تنظیم نمایید.

در گذشته شما مجبور بودید که صفحه را به صورت عرضی حرکت دهید تا ابتدا به اپلیکیشن‌های دوربین دسترسی پیدا کنید و سپس حالت فیلم برداری 4K را از این قسمت انتخاب نمایید. این سبک طراحی چندان خوب نبود و به همین دلیل تغییر دادن آن به سبک جدید، از برداشتن یک قدم مثبت توسط سونی حکایت می‌کند.

دوربین

در سبک طراحی جدید زمانی که حالت فیلمبرداری 4K را انتخاب می‌کنید، یک پیام بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود. این پیغام به شما می‌گوید که ممکن است کارایی گوشی به دلیل ضبط کردن فیلم با این کیفیت بالا، تحت تاثیر قرار گیرد و امکان بسته شدن نرم افزار دوربین در اثر داغ شدن بیش از حد گوشی نیز وجود دارد.

گوشی‌های سونی در طول چند سال اخیر در حالت ضبط کردن فیلم‌های 4k با این مشکل روبرو بوده‌اند و به نظر می‌رسد که این گوشی‌ساز ژاپنی در ساخت گوشی جدیدش هم کار خاصی را برای رفع این مشکل انجام نداده است. ایکس زد 2 در هنگام ضبط کردن فیلم‌های 4 کی بعد از چند دقیقه کمی گرم می‌شود. در این حالت، تصویر در حال نمایش هم با نرخ فریم اولیه نمایش داده نمی‌شود و به همین دلیل کیفیت تصویر کمی کاهش پیدا می‌کند. خبر خوب این است که فیلم نهایی هیچ یک از این مشکلات را ندارد.

برای این که از دیدن فیلم خود لذت ببرید باید آن را بر روی یک نمایشگر 4 کی HDR پخش کنید؛ سخت افزاری که اکسپریا ایکس زد 2 فاقد آن است. نمایشگر این گوشی هوشمند کیفیت HDR را پشتیبانی می‌کند و می‌تواند فیلم‌ها را نیز با کیفیت خوبی پخش کند، اما شما می‌توانید به کمک یک نمایشگر بزرگ‌تر فیلم‌های خود را با کیفیت بالاتری مشاهده کنید.

دوربین

دوربین اکسپریا ایکس زد 2 در زمینه عکاسی هم کارایی خوبی دارد. این دوربین می‌تواند به واسطه حالت خودکار هوشمند (intelligent auto) خود تجربه بسیار خوبی را از عکاسی در اختیار کاربرانش بگذارد. دوربین 19 مگاپیکسلی اصلی ایکس زد 2 در شرایط نوری خوب، تصاویر را با جزییات بسیار بالا و رنگ خوبی ثبت می‌کند. با این حال، در شرایط کم نور و مکان‌های بسته عکس‌های گرفته شده با این دوربین کمی نویزدار و بی‌کیفیت می‌شوند.

نکته دیگری که در انجام این بررسی متوجه آن شدیم، این بود که زمان زیادی بین ثبت شدن یک عکس و ذخیره شدن آن در گالری دوربین طول می‌کشد. در حقیقت مدت زمانی در حدود نیم ثانیه یا بیشتر طول می‌کشد که یک عکس گرفته شده در اپلیکیشن دوربین ظاهر گردد. از آنجایی که چیپست اکسپریا ایکس زد 2 قدرت بالایی دارد، بروز این تاخیر کمی غافلگیر کننده است، مخصوصا زمانی که این گوشی هوشمند را با گوشی‌های پیشرفته دیگری که اپلیکیشن‌های سریع‌تری دارند، مقایسه می‌کنیم.

اکسپریا ایکس زد 2 مانند تعداد زیادی از گوشی‌های پرچمدار امروزی اثر بوکه را هم در اختیار کاربرانش می‌گذارد و شما را قادر می‌سازد تا به واسطه این قابلیت پس‌زمینه عکس‌های خود را محو کنید. برای استفاده از این ویژگی باید به قسمت اپلیکیشن‌های دوربین بروید و روی گزینه بوکه (Bokeh) کلیک کنید.

از آنجایی که ایکس زد 2 از یک دوربین اصلی تک سنسوری بهره می‌برد، برای ارائه این ویژگی از قابلیت‌های نرم افزاری استفاده می‌کند؛ بنابراین شما می‌توانید بعد از گرفتن عکس، میزان محو شدگی پس زمینه آن را به اندازه مورد نظرتان تغییر دهید.

دوربین

داشتن این حد از کنترل بر روی مشخصات یک عکس خوب است. با این حال در بررسی اکسپریا ایکس زد 2 سونی متوجه شدیم که دوربین همیشه در تمایز دادن پس زمینه از سوژه اصلی عملکرد خوبی ندارد و از این رو گاهی عکس‌ها با کیفیتی نه چندان خوب، محو می‌شوند.

نرم افزار دوربین گوشی پرچمدار جدید سونی یک حالت عکاسی دستی را هم در اختیار آن دسته از کاربرانی که می‌خواهند کنترل بیشتری بر روی عکس خود داشته باشند، می‌گذارد. شما می‌توانید به کمک این حالت میزان ISO، پرتوگیری، فوکوس، سرعت شاتر و بالانس سفیدی دوربین را تنظیم و علاوه بر این، حالت HDR را هم فعال یا غیرفعال کنید.

دوربین

باید به این نکته توجه داشته باشید که نرم افزار دوربین اکسپریا ایکس زد 2 به طور پیش فرض بر روی گرفتن عکس‌های دارای نسبت تصویر 16 به 9 (17 مگاپیکسلی) تنظیم شده و به همین دلیل اگر می‌خواهید از بیشترین قدرت این دوربین 19 مگاپیکسلی استفاده کنید باید رزولوشن نرم افزار آن را بر روی مقدار 4 به 3 تنظیم نمایید.

اکسپریا ایکس زد 2 یک کلید فیزیکی شاتر اختصاصی را هم در اختیار شما می‌گذارد. این شاسی فرآیند عکاسی را برای شما ساده‌تر می‌کند زیرا به دلیل وجود داشتن آن دیگر لازم نیست که بر روی یک کلید مجازی نمایش داده شده بر روی نمایشگر ضربه بزنید تا از منظره مورد نظر خود عکس بگیرید. کاربرانی که به گرفتن عکس‌های سلفی علاقمند هستند هم به این شاسی روی خوش نشان می‌دهند. باید اعتراف کرد که سونی تنها گوشی ساز بزرگی است که چنین ویژگی‌ها و ابزارهایی را در اختیار کاربران گوشی‌های خود می‌گذارد.

اکسپریا ایکس زد 2 در زمینه ضبط کردن فیلم‌های دارای سرعت فوق آهسته هم نسبت به سایر گوشی‌های پرچمدار برتری دارد. این گوشی هوشمند تنها موبایلی نیست که می‌تواند از مناظر مورد علاقه شما فیلم با سرعت فوق آهسته و نرخ 960 فریم بر ثانیه فیلم بگیرد، اما تنها گوشی هوشمندی محسوب می‌شود که چینی فیلم‌هایی را با کیفیت فول اچ دی برای شما ضبط می‌کند.

فیلم‌ دارای سرعت آهسته

گوشی‌های سونی در زمینه ضبط کردن فیلم‌های دارای سرعت آهسته عملکرد بسیار خوبی دارند. ایکس زد 2 این سازنده هم کیفیت بسیار خوبی را در این زمینه ارائه می‌کند اما باید اعتراف کرد که رابط کاربری این گوشی هوشمند در زمینه ارائه این قابلیت عملکرد عجیبی دارد.

ضبط فیلم با سرعت آهسته در گوشی‌های جدید سامسونگ به طور خودکار انجام می‌شود، به این نحو که این گوشی‌ها حرکت مورد نظر را شناسایی می‌کنند و از آن فیلم می‌گیرند؛ اما در اکسپریا ایکس زد 2 شما باید این فرآیند را به طور دستی انجام دهید.

در این فرآیند شما باید عملکرد سریعی داشته باشید تا بتوانید لحظه مناسب را برای شروع فیلمبرداری سرعت آهسته شناسایی کنید. ایکس زد 2 در روشنایی روز کارایی خوبی را در زمینه ضبط فیلم با سرعت آهسته ارائه می‌سازد، اما در فضاهای بسته کیفیت این فیلم‌ها کمی کاهش پیدا می‌کند.

اگر عملکرد سریعی داشته باشید و بتوانید در موقع مناسب کلید شاتر را لمس کنید، می‌توانید فیلم‌های سرعت آهسته بسیار خوبی را ضبط کنید. با این حال رسیدن به این مهارت کمی به تمرین نیاز دارد.

نمونه‌ عکس‌های گرفته شده با دوربین سونی اکسپریا ایکس زد 2

دوربین
دوربین اکسپریا ایکس زد 2 در هنگام وجود داشتن نور به میزان خوب می‌تواند عکس‌های باکیفیتی را ثبت کند.
دوربین
زمانی که نور به میزان کافی وجود دارد، میزان مطلوبی از جزییات در عکس‌ها لحاظ می‌شوند.
دوربین
دوربین اکسپریا ایکس زد 2 در متعادل سازی منابع بسیار روشن نور کمی با چالش مواجه می‌شود.
دوربین
گاهی میزان جزییات عکس‌های گرفته شده با دوربین این گوشی هوشمند کاهش پیدا می‌کند.

رابط کاربری

اکسپریا ایکس زد 2 سونی از سیستم عامل اندروید 8 اوریو، جدیدترین نسخه از سیستم عامل اندروید، بهره می‌برد. سونی رابط کاربری مخصوصش را بر روی این سیستم عامل اندروید قرار داده، اما این رابط کاربری به سنگینی نسخه‌های قبلی این سازنده ژاپنی نیست و شباهت بیشتری به یک سیستم عامل اندروید خام دارد؛ در مجموع اگر که در گذشته از این نرم افزار استفاده کرده باشید، مشکلی با هماهنگ شدن با اکسپریا ایکس زد 2 پیدا نمی‌کنید.

رابط کاربری ایکس زد 2 تفاوت‌هایی جزیی با سیستم عامل اندروید خام گوگل دارد. برای مثال کشوی نرم افزاری در این رابط کاربری، برنامه‌ها را با آرایش افقی نشان می‌دهد در حالی که در سیستم عامل اندروید خام گوگل، آرایش به شکل عمودی است. سونی یک پنل را هم به سمت چپ کشوی نرم افزاری رابط کاربری خود اضافه کرده است. این پنل برنامه‌های مورد علاقه کاربر را در خود نگه می‌دارد. این ویژگی یک مشخصه ضروری نیست، اما حضورش مزاحمتی هم ایجاد نمی‌کند.

رابط کاربری

ویژگی آزار دهنده رابط کاربری گوشی اکسپریا ایکس زد 2 نرم افزارهایی اضافی هستند که توسط سونی بر روی این رابط کاربری نصب شده‌اند. در این گوشی هوشمند علاوه بر نرم افزارهای گوگل ،با نرم افزارهای ایمیل، گالری و پخش کننده فیلم و موزیک سازنده ژاپنی هم مواجه می‌شوید. اکسپریا ایکس زد 2 چند برنامه آمازون مانند کیندل (Kindle)، پرایم ویدیو و پرایم شاپینگ را هم در اختیار دارد.

امکان حذف کردن هیچ یک از این برنامه‌ها وجود ندارد، اما شما می‌توانید آن‌ها را غیرفعال و مخفی کنید. وجود این نرم افزارها مشکل چندان بزرگی نیست؛ اما نصب شدن چندین نرم افزار که توسط کاربر انتخاب نشده‌اند، بر روی یک گوشی همراه کمی آزار دهنده است.

موزیک، فیلم و گیمینگ

همیشه وقتی که صحبت از پخش فایل‌های چند رسانه‌ای مطرح می‌شود، گوشی‌های سونی به عنوان محصولاتی مجهز معرفی می‌شوند و اکسپریا ایکس زد 2 هم از این قاعده جدا نیست. نمایشگر این گوشی هوشمند لحظات لذت بخشی را در هنگام پخش کردن فیلم‌های مختلف برای شما فراهم می‌کند. سازنده مشهور ژاپنی در ساخت گوشی پرچمدار جدیدش از اسپیکرهای جلویی هم استفاده کرده است. این اسپیکرها صدای استریو بسیار باکیفیتی را پخش می‌کنند.

اکسپریا ایکس زد 2 اولین گوشی پرچمدار سونی محسوب می‌شود که بدون جک 3.5 میلی‌متری هدفون ساخته شده است. تصمیم سازنده مشهور ژاپنی مبنی بر مجهز نکردن این گوشی هوشمند به یک جک صوتی اهمیت زیادی دارد، زیرا این سازنده همیشه اهمیت زیادی را برای عرضه محصولاتی با قابلیت‌های صوتی ویژه قائل بوده است و در این زمینه باید به این نکته اشاره کرد که ایکس زد 2 از ویژگی‌های صوتی Hi-Res، کلیر باس (Clear Bass) و کلیر آدیو پلاس (Clear Audio+) هم بهره می‌برد.

همه این ویژگی‌ها باعث افزایش کیفیت صدای اکسپریا ایکس زد 2 می‌شوند. با این حال شما نمی‌توانید به طور مستقیم هدفون 3.5 میلی‌متری خود را به این گوشی هوشمند متصل سازید و به همین دلیل باید همیشه فیش رابطی را که سونی به همراه گوشی جدیدش ارائه کرده است، به همراه داشته باشید.

عرضه این رابط‌ها در حال تبدیل شدن به یک فرآیند عادی است، اما مجهز نبودن گوشی‌های همراه به جک‌های 3.5 میلی‌متری هدفون باز هم از دید کاربران یک پدیده آزار دهنده به شمار می‌آید، زیرا پورت اتصال 3.5 میلی‌متری هنوز هم یک ابزار متعارف در بازار محسوب می‌شود.

اکسپریا ایکس زد 2 از طریق رابط ارائه شده هم می‌تواند هر نوع صدایی را با کیفیت خوبی پخش کند. این گوشی هوشمند علاوه بر این، قادر است که تجربه گیمینگ بسیار خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد و می‌تواند به کمک پردازشگر قدرتمند خود همه بازی‌های جدید و مشهور موجود در اپ استور خود را به راحتی برای شما اجرا کند.

سیستم لرزش پویا (Dynamic Vibration System)

همان طور که گفته شد اکسپریا ایکس زد 2 سیستم لرزش پویا را هم در اختیار دارد. این سیستم در هنگام پخش فیلم، موزیک یا اجرای بازی گوشی را در دست شما می‌لرزاند تا تجربه بهتری را از پخش یک فایل رسانه‌ای ارائه کند. حسی که این سیستم ایجاد می‌کند، چندان لذت بخش نیست و گاهی آزار دهنده هم می‌شود، اما شما می‌توانید این قابلیت را به طور کامل غیرفعال سازید.

کارایی و مشخصات

اکسپریا ایکس زد 2 قدرت بسیار زیادی دارد. این گوشی هوشمند از پردازشگر کوالکام اسنپدراگون 845 و یک رم 4 گیگابایتی بهره می‌برد. قدرت این گوشی باعث می‌شود که هر برنامه نرم‌افزاری را اجرا کند؛ هرچند که اکسپریا XZ2 گاهی در اجرای نرم افزار دوربین با تاخیر مواجه می‌شود.

این گوشی هوشمند توانست در تست چند هسته‌ای گیک بنچ 4 امتیازی معادل 8225 را کسب کند. این امتیاز به طور قطعی نمی‌گوید که ایکس زد 2 در چه مکانی قرار می‌گیرد. با این حال توان موجود در این محصول این امکان را برای شما فراهم می‌سازد که به راحتی کاربردهای سنگین مانند اجرای و ضبط فیلم‌های HDR و 4K را انجام دهید.

گوشی پرچمدار سازنده مشهور ژاپنی به یک حافظه داخلی 64 گیگابایتی با قابلیت پشتیبانی کارت حافظه میکرو SD نیز مجهز است. شما می‌توانید این ظرفیت را به کمک یک مموری کارت به 256 گیگابایت افزایش دهید.

اکسپریا ایکس زد 2

اکسپریا ایکس زد 2 برای چه کاربرانی ساخته شده است؟

طرفداران سونی بدون شک به سبک طراحی، نسبت تصویر افزایش یافته و دوربین بهینه سازی شده اکسپریا ایکس زد 2 علاقمند می‌شوند. در واقع اگر که به دنبال بهترین گوشی ساخته شده توسط سونی هستید، توصیه می‌کنیم که این گوشی هوشمند را خریداری کنید، اما در صورتی که می‌خواهید به بازار بروید تا یک گوشی پیشرفته خریداری کنید و برند خاصی را هم مد نظر ندارید، سامسونگ گلکسی اس 9 و هواوی پی 20 پرو گزینه‌های خرید بهتری برای شما محسوب می‌شوند.

قیمت تعیین شده برای اکسپریا ایکس زد 2 هم قضاوت کردن در مورد این گوشی هوشمند را کمی دشوار می‌سازد، زیرا این گوشی زیبا از محصولاتی مانند وان پلاس 5 تی، ال جی وی 30 و گوگل پیکسل 2 ایکس ال گران‌تر است، اما فرق چندان زیادی با این محصولات ندارد.

آیا باید این گوشی هوشمند را خریداری کنیم؟

اکسپریا ایکس زد 2 تا زمانی که نخواهید این گوشی هوشمند را با گوشی‌های پیشرفته جدید دوستانتان مقایسه کنید، شما را به احتمال زیاد ناامید نمی‌کند؛ زیرا یک گوشی خوب است و می‌تواند هر کاری را که از آن انتظار دارید، انجام دهد. ایکس زد 2 شاید زیباترین گوشی عرضه شده در بازار نباشد، اما در قالب یک گوشی، کارایی خوبی را ارائه می‌کند.

اگر که به فناوری 4 کی HDR یا قابلیت صوتی Hi-Res علاقمند هستید و مشکلی با حمل کردن یک رابط اضافی ندارید، این گوشی هوشمند محصول خوبی برای شما محسوب می‌شود، اما در صورتی که می‌خواهید در ازای پول پرداختی خود بهترین کارایی را دریافت کنید، بهتر است که گزینه‌های دیگری را هم مد نظر قرار دهید.

رقیبان اکسپریا ایکس زد 2 سونی

گوشی پرچمدار جدید سازنده مشهور ژاپنی رقابت بسیار سختی را در پیش روی خود دارد. در این قسمت به معرفی قدرتمندترین رقبای این گوشی پرداخته‌ایم.

  • سامسونگ گلکسی اس 9

سامسونگ گلکسی اس 9

گلکسی اس 9 رقیب اصلی اکسپریا ایکس زد 2 است. این گوشی هوشمند مشخصات و قیمت مشابهی دارد و یک نمایشگر بزرگ‌تر با رزولوشن بیشتر، ضریب شکل کوچک‌تر و سبک‌تر و دوربین اصلی (دوگانه) قوی‌تر را در اختیار شما می‌گذارد. البته مدل پلاس اس 9 نیز می‌‌تواند یک رقیب جدی برای این گوشی باشد، اما با قیمتی نسبتا بیشتر.


بیشتر بخوانید: بررسی سامسونگ گلکسی اس ۹ پلاس


در مجموع می‌توان گفت که گلکسی S9 کره‌ای از هر لحاظ نسبت به اکسپریا ایکس زد 2 بهتر است و از آنجایی که در بعضی از کشورها با قیمت ارزان‌تری هم ارائه می‌شود، انتخاب بهتری برای کاربران محسوب می‌گردد.

  • اپل آیفون X

اپل آیفون X

می‌توان گفت که اگر که به خریدن اکسپریا ایکس زد 2 مایل هستید، پس احتمالا علاقه‌ای به گوشی‌های برند اپل ندارید. با این حال آیفون X محصولی است که در هر شرایطی در دنیای گوشی‌های پرچمدار ارزش معرفی شدن را دارد.


بیشتر بخوانید: بررسی آیفون X اپل ؛ پیشرفته‌ترین محصول کوپرتینو چه قابلیت‌هایی دارد؟


این گوشی هوشمند از اکسپریا ایکس زد 2 گران‌تر است، اما یک سبک طراحی زیباتر و نمایشگر تقریبا تمام صفحه را در کنار ویژگی‌هایی نظیر سیستم عامل آی او اس، دوربین دوگانه اصلی و قابلیت فیس آیدی در اختیار شما می‌گذارد.

  • وان پلاس 5 تی

وان پلاس 5 تی

اگر که گوشی‌های سونی، سامسونگ و اپل برای شما گران هستند، ولی باز هم می‌خواهید یک گوشی پرچمدار را در دست داشته باشید، توصیه می‌کنیم که وان پلاس5T را خریداری کنید. این گوشی هوشمند از یک بدنه فلزی باکیفیت و دوربین دوگانه اصلی قدرتمند بهره می‌برد و توان کافی را هم برای راحت اجرا کردن سیستم عامل اندروید در اختیار شما می‌گذارد.

وان پلاس 5 تی محدودیت‌هایی دارد و بیشتر این محدودیت‌ها نیز در مورد نمایشگر این گوشی هوشمند صدق می‌کند. برای مثال باید به این امر اشاره کرد که این محصول مانند محصول پرچمدار جدید سونی از یک نمایشگر فول اچ دی بهره می‌برد، اما از نظر قیمتی به میزان زیادی از این گوشی هوشمند ارزان‌تر است؛ البته وان پلاس گفته است که جانشین وان پلاس 5 را با یک نمایشگر بهتر ارائه می‌کند و به همین دلیل شاید بد نباشد که کمی صبر کنید و این محصول را بخرید.

  • گوگل پیکسل 2 ایکس ال

گوگل پیکسل 2 ایکس ال

پیکسل 2 ایکس ال در اواخر سال 2017 میلادی عرضه شد، اما هنوز هم یک گوشی برجسته محسوب می‌شود و از آنجایی که قیمتش افت کرده شما می‌توانید با پرداخت بهای ارزان‌تری نسبت به بهای ایکس زد 2 آن را خریداری کنید. این گوشی هوشمند یکی از بهترین دوربین‌های ساخته شده در صنعت گوشی سازی را به همراه یک نمایشگر 6 اینچی دارای رزولوشن QHD در اختیار شما می‌گذارد.

البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که اکسپریا ایکس زد 2 پردازشگر جدید و قدرتمندتری را بر روی خود دارد و یک نمایشگر HDR را به همراه قابلیت ضبط کردن فیلم‌های 4 کی HDR در اختیار شما می‌گذارد.

نتیجه بررسی سونی اکسپریا XZ2

در بررسی اکسپریا ایکس زد 2 سونی به این نتیجه می‌رسیم که با یک گوشی پرچمدار خوب طرف هستیم. این دستگاه با یک سبک طراحی جدید ساخته شده تا خون تازه‌ای را در رگ‌های صنعت گوشی سازی سونی جاری کند؛ هرچند فاقد فاکتورهای طراحی مدرن امروزی است و ویژگی‌های جدیدی هم که سازنده ژاپنی به آن اضافه کرده، حرف‌های زیادی برای گفتن ندارند.

انتظار داشتیم که سونی در ساخت این محصول از یک سبک طراحی بهتر، نمایشگر دارای حاشیه‌های باریک‌تر و چند ویژگی جدید استفاده کند تا بتواند اکسپریا ایکس زد 2 را نسبت به گوشی‌های پرچمدار دیگر متمایز جلوه دهد. در مجموع سونی محصولی را ارائه کرده که چندان هیجان انگیز نیست ،اما هر کاری را به خوبی انجام می‌دهد. این محصول کارایی بدی ندارد، ولی انتظار داشتیم که سازنده ژاپنی در ازای این قیمت، گوشی بهتری را ارائه کند.

این که گوشی‌های پرچمدار سونی کمی از زمان عقب‌تر به نظر می‌رسند، آزار دهنده است. در این بین اکسپریا ایکس زد 2 یک سبک طراحی مثبت در سیر تکاملی گوشی‌های سونی به شمار می‌آید، اما باز هم کمی نسبت به سبک طراحی مدرن گوشی سازی عقب‌ افتاده است.

ویژگی‌های مثبت:

  • توانایی عملکرد به مدت یک روز کامل با یک بار شارژ
  • کیفیت صدای عالی
  • دوربین مجهز

ویژگی‌های منفی:

  • طراحی نه چندان مطلوب در مقایسه با طراحی سایر گوشی‌های پرچمدار
  • ظاهر شدن سیستم لرزش پویا در قالب یک ویژگی تبلیغاتی نه چندان کارآمد
  • نمایشگر فول اچ دی

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: techradar

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر