;
coinex

قطعی برق در تابستان 97 ؛ خاموشی گسترده در اوج مصرف تابستان امسال

آماده سازی بخش تولید و عرضه صنعت برق برای تابستان 97 با مشکلاتی همراه است که اگر مرتفع نشود، احتمالا با قطعی برق و خاموشی در زمان اوج مصرف برق در تابستان امسال روبرو خواهیم بود.

مطابق گزارش‌ها، ظرفیت تولید برق کشور از راه‌های گوناگون با نیاز مصرفی پیش‌بینی شده در پیک مصرفی تابستان تطابق ندارد. به این ترتیب از نظر تامین انرژی مورد نیاز خانوار‌ها در تابستان سال جاری، روز‌های دشواری در انتظار مردم و وزارت نیرو خواهد بود.

آنطور که گفته می‌شود نیروگاه‌ها حرارتی کشور ظرفیت اسمی تولید حدود 63 هزار مگاوات برق را دارند، اما در بهترین حالت توان تولیدی آنها از 44 هزار مگاوات افزایش پیدا نخواهد کرد. این اختلاف در خصوص نیروگاه‌ها برقابی نیز به همین منوال است، به طوریکه ظرفیت اسمی آنها 11 هزار مگاوات است، اما پیش‌بینی می‌شود چیزی در حدود 5 هزار مگاوات تولید برق خواهند داشت. کاهش شدید بارندگی و در نتیجه کاهش آب‌های روان و نیز کاهش ذخیره میزان آب موجود در سدها از جمله دلایل این موضوع است.

بهترین وضعیت را برای نیروگاه‌های اتمی شاهد هستیم، جایی که ظرفیت تولید برق 1000 مگاواتی تقریبا با ظرفیت اسمی آنها برابر است. حدود 1400 مگاوات تولید برق در بخش‌های تولید پراکنده و تجدیدپذیر و نیز حدود 400 مگاوات در نیروگاه‌ها دیزلی خواهیم داشت.


بیشتر بخوانید : ۱۰ کشور پیشتاز در زمینه انرژی خورشیدی


در مجموع مطابق پیش‌بینی‌ها چیزی در حدود 51 هزار و 800 مگاوات تولید عملی برق در روز‌های اوج مصرف سال جاری خواهیم داشت. این درحالی است که گفته می‌شود بیش از 58 هزار مگاوات نیاز مصرفی کشور در پیک تابستان خواهد بود. بر اساس ضرورت مدیریت مصرف، صرفه‌جویی و پیک‌سایی برای جبران حدود 6 هزار مگاوات کمبود برق کشور و در نتیجه جلوگیری از خاموشی و قطعی برق احساس می‌شود.

آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر در خصوص مشکلات صنعت برق در سال ۹۷ گفت:

امسال تابستان سختی را پیشِ‌رو داریم؛ چرا که نه‌تنها با افزایش مصرف مواجه هستیم بلکه با کمبود نقدینگی نیز باید دست و پنجه نرم کنیم. بر اساس قانون بودجه امسال، منابع صنعت برق ابتدا به حساب سازمان هدفمندی واریز خواهد شد و سپس به صنعت برق تخصیص خواهد یافت.

علی‌رغم فشارها و محدودیت‌هایی که وجود دارد، آمار و اطلاعاتی که از فعالیت صنعت برق استخراج می‌شود، بسیار امیدوارکننده؛ ولی در بخش مصرف برق، این آمار و اطلاعات ناامید کننده است و باید در زمینه مدیریت مصرف کارهای بیشتری صورت گیرد و موضوع مدیریت مصرف، مهمترین اولویت صنعت برق در سال جاری است.

آىش کردی
آرش کردی، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر از زیرمجموعه‌های وزارت نیروی ایران است که از فروردین ۱۳۹۴ در این سمت قرار گرفت. آرش کردی متولد شهر بروجرد می باشد.وی پیش از این در دوره‌ای به عنوان مدیرعامل برق منطقه‌ای باختر مشغول به فعالیت بوده است.

کردی به ضرورت مدیریت مصرف اشاره کرد و از خاموشی‌های گسترده احتمالی سخن گفت :

 اگر مصرف برق مدیریت نشود، کشور با مشکلات عدیده ای از جمله با خاموشی های اجباری گسترده روبرو خواهد شد. مدیر عامل شرکت توانیر در پایان گفته است که در روزهای گرم تابستان امسال اگر مردم در مصرف برق صرفه جویی نکنند، ناگزیر از تحمل خاموشی های سراسری خواهند بود.

امروزه شرایط دشوار است و باتوجه به خشکسالی باید مصرف برق مدیریت شود که اگر مصرف برق مدیریت نشود، دچار مشکلات عدیده‌ای خواهیم شد.برای مدیریت مصرف برق دو راه بیشتر نداریم، یا باید مدیریت مصرف اجباری مثل خاموشی اعمال کنیم و یا باید خودمان در مصرف برق مدیریت داشته باشیم تا با قطعی برق مواجه نشویم.”

همانطور  که گفته شد در پیک تابستان 97 حدود 6 هزار مگاوات کمبود تولید برق وجود خواهد داشت. به علاوه نیرو‌گاه‌های حرارتی کشور در بهترین حالت حدود 20 هزار مگاوات کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید برق دارند. پس با این تفاسیر مرتفع شدن معضل صنعت برق کشور و قطعی برق در تابستان 97 در گرو افزایش تولید نیروگاه‌های حرارتی و رساندن تولید آنها به ظرفیت اسمی‌شان است.


بیشتر بخوانید: تولید برق رایگان از کفپوش های الکتریکی تولید داخل


مطابق گفته‌ها، بهسازی و آماده‌ سازی شبکه انتقال و توزیع برق در راستای بهره‌بردای بهینه، موانع مالی بر سر راه برنامه‌ها مصوب برای تعمیرات دوره‌ای واحد‌های حرارتی از جمله مشکلاتی است که بر سر راه صنعت برق کشور وجود دارد. باید بررسی کرد و دید که آیا برای آماده‌سازی ظرفیت‌های موجود واحدهای حرارتی و تجهیزات انتقال و توزیع برق، مشکلات عملیاتی و فنی وجود دارد یا خیر.

بیشتر بخوانید :

.

منبع : همشهری آنلاین

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر