;
coinex

پیش نمایش گوگل IO 2018 ؛ هرآنچه از کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل انتظار داریم

گوگل IO 2018 از 8 تا 10 ماه می (18 تا 20 اردیبهشت) در کالیفرنیا برگزار می‌شود. تنها چند ساعت به آغاز مراسم رسمی این کنفرانس باقی مانده است.

علاقه‌مندان و هواداران گوگل و فضای اندروید مشتاقانه در انتظار برگزاری رویداد گوگل I/O 2018 هستند. این رویداد سه روزه، از 18 تا 20 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. شمال کالیفرنیا از امشب میزبان گوگل و محصولات، پروژه‌ها و ابتکارات این غول فناوری است. در این رویداد از تازه‌های اندروید، گوگل اسیستنت (دستیار هوش مصنوعی گوگل)، کروم‌بوک‌ها، گوگل پلی و سایر محصولات و خدمات گوگل باخبر خواهیم شد.

اما گوگل IO 2018 تنها به محصولات پر زرق‌وبرق و کاربردی خلاصه نمی‌شود. این تنها بخش کوچکی از این رویداد بزرگ است. درواقع تازه‌های دنیای توسعه‌دهندگان، ورک‌شاپ‌ها و سالن‌های گفتگو از دیگر بخش‌های این رویداد هستند که فضای مناسبی را برای آشنایی بیشتر با تکنولوژی‌های گوگل فراهم می‌کنند. فراموش نکنید که گوگل I/O درواقع کنفرانس توسعه دهندگان گوگل است.

اما چه چیزهایی در این کنفرانس معرفی خواهد شد؟ برای پاسخ به این سوال با تکراتو همراه شوید:

هرآنچه از کنفرانس IO 2018 انتظار داریم

هرآنچه از کنفرانس گوگل IO 2018 انتظار داریم

اندروید پی

گوگل به‌تازگی پیش نمایشی از نسخه‌ی توسعه‌دهندگان اندروید پی را منتشر کرده تا نیم نگاهی از نسخه‌ی جدید سیستم عامل اندروید را در اختیار هواداران قرار دهد. اما این نسخه، تنها بخش کوچکی از چشم‌انداز اصلی گوگل در نسخه‌ی جدید پلتفرم اندروید است. در جلسات مختلف این رویداد مشخص می‌شود که توسعه‌دهندگان چطور می‌توانند از APIهای جدید در اندروید پی استفاده کنند؛ مواردی مثل اعلان‌های غنی‌تر، تشخیص هویت دقیق‌تر با استفاده از اثرانگشت، ‌پشتیبانی چندین دوربین و ناچ نمایشگر.

کنفرانس توسعه دهندگان گوگل IO 2018 همچنین بهترین فرصت برای آشنایی با طرز تفکر گوگل درباره‌ی طراحی اندروید پی است. تا به حال تنها چند اسکرین شات و آزمایش رابط در پیش‌نمایش Dev منتشر شده که خوشبختانه،‌ نسخه‌های جدیدتری از آن در این کنفرانس به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین نگاهی خواهیم داشت به سیستم رابط مکان‌یابی جدید بر اساس حرکات دست یا بدن، پالت رنگ و غیره.

انتطار می‌رود که نسخه‌ی جدیدی از پیش‌نمایش اندروید پی در این رویداد منتشر شود که احتمالا به عنوان اولین نسخه‌ی بتا معرفی می‌شود.

اندروید پی


بیشتر بخوانید: ارائه قابلیت‌های جدیدی برای گوگل اسیستنت در Wear OS


اپلیکیشن‌های گوگل و گوگل پلی

در جدول زمانی کنفرانس توسعه دهنگان گوگل IO 2018 ، اندروید و پلی (Android & Play) در یک بخش، دسته‌بندی شده‌اند. این برنامه‌ریزی کاملا منطقی است؛ چراکه بدون گوگل پلی و اپلیکیشن‌های گوگل، اندروید کاربرد چندانی ندارد. سخنرانی اولیه در این بخش به اپلیکیشن‌های اصلی و مهمی مثل یوتیوب، گوگل فوتوز، جیمیل،‌ گوگل مپ و غیره اختصاص خواهد داشت. با توجه به اینکه دستیار هوش مصنوعی گوگل اسیستنت در سال گذشته، اهمیت زیادی یافته، می‌توان انتظار داشت که آپدیت‌ها و اخبار زیادی پیرامون این دستیار را بشنویم.

این غول فناوری معمولا اطلاعات جالب زیادی را درباره‌ی ویژگی‌های جدید اپلیکیشن‌های مهم خود منتشر می‌کند؛ اما متاسفانه این ویژگی‌ها تا چند ماه آینده در دسترس قرار نمی‌گیرند. بنابراین، احتمالا هیچ‌کدام از این آپدیت‌ها را به صورت فعال شده مشاهده نخواهیم کرد.

انتظار می‌رود که آپدیت‌هایی پیرامون استراتژی گوگل در رابطه با Instant Apps و Progressive Web Apps نیز معرفی شود؛ هرچند که اطلاعات زیادی در این باره در دست نیست. همپوشانی‌های زیادی در توانایی‌های این بخش دیده می‌شود؛ البته به نظر می‌رسد که گوگل، به اینستنت اپ توجه بیشتری دارد. در هر صورت، این احتمالا وجود دارد که اپلیکیشن‌ها به صورت بومی در دستگاه‌ها وجود داشته باشند و نیازی به پروسه‌ی دانلود کردن، نصب کردن و راه‌اندازی آنها نیست.

اندروید تی وی و کروم‌کست

اندروید تی وی و کروم‌کست

گوگل، همراه با اندروید اوریو از رابط جدید اندروید تی وی رونمایی کرد؛ اما پروسه‌ی انتشار آن با مشکل مواجه شد و هرگز در دسترس کابران قرار نگرفت. این پلتفرم با مشکلات زیادی روبرو بود و به نظر می‌رسد که هنوز، مسیر درستی را طی نمی‌کند. گوگل در کنفرانس I/O 2018 قصد دارد اخبار تازه‌ی این حوزه را منتشر کند.

رابط اندروید تی وی احتمالا رویکرد تازه‌ای از نقاط قوت محتوای گوگل (یوتیوب، پلی، موویز و غیره) است و بعید به نظر می‌رسد که رابط اصلی جدیدی در کار باشد. چراکه توسعه‌دهنگان، توجه چندانی به اندروید تی وی ندارند. به بیان دیگر، این احتمال وجود دارد که گوگل، اندروید تی وی را به چیزی شبیه به کروم‌کست تبدیل کند. در گذشته مواردی مثل تبدیل فشرده‌ی HDMI را مشاهده کردیم که بر مبنای اندروید تی وی کار می‌کند. شایعات همچنین مدعی هستند که اندروید تی وی احتمالا با تغییر نام روبرو می‌شود. مثل اندروید ویر (Android Wear) که به ویر او اس (Wear OS) تغییر کرده است.

اما درباره‌ی کروم‌کست باید گفت که احتمالا جایگزینی برای کروم‌کست اولترا (Chromecast Ultra) وجود نخواهد داشت. البته با توجه به تغییراتی که احتمالا در بخش اندروید تی وی رخ می‌دهد، می‌توان انتظار داشت که تفاوت‌هایی در قیمت کروم‌کست‌های فعلی ایجاد شود.

گوگل اسیستنت و گوگل هوم

گوگل در CES 2018 از چندین Smart Display مبتنی بر اسیستنت رونمایی کرد. در حال حاضر که چهار ماه از این رویداد می‌گذرد،  قابلیت‌های بیشتری از این سیستم معرفی خواهد شد. تنها دستگاه‌های فعال که در CES 2018 وجود داشتند، دستگاه‌های لنوو و برخی نمونه‌های اولیه با ویژگی‌های محدود بودند. اما در گوگل IO 2018 باید منتظر دستگاه‌هایی با رابط تکمیل شده و پیشرفته باشیم. گوگل در این رویداد نشان می‌دهد که کاربران چطور می‌توانند از این نوع صفحه نمایش‌ها استفاده کنند.

دستگاه‌هایی مثل گوگل هوم، هوم مینی و هوم مکس، تقریبا جدید هستند و نمی‌توان انتظار داشت که تفاوت چندانی در آنها ایجاد شده باشد. بنابراین، تمرکز بیشتر در کنفرانس توسعه دهندگان گوگل I/O 2018 روی اسمارت دیسپلی (نمایشگر هوشمند) و بهینه‌سازی‌های دستیار اسیستنت خواهد بود.

گوگل Action از دیگر مواردی است که در کنفرانس توسعه دهندگان گوگل به آن اشاره می‌شود. این ویژگی درواقع توانایی گوگل اسیستنت در انجام دادن کارهایی مثل سفارش اوبر با استفاده از فرمان صوتی گوگل هوم است. دوازده جلسه‌ی مختلف در این رویداد به این موضوع اختصاص دارد که از اهمیت بالای این ویژگی خبر می‌دهد.


بیشتر بخوانید: اسکن ایمیل‌ها در جیمیل به کمک دستیار هوشمند گوگل اسیستنت انجام می‌شود


سیستم عامل کروم و کروم‌بوک‌ها

کروم و کروم‌بوک‌ها

انتظار دارم که گوگل در I/O 2018 از ویژگی‌های جدید کروم‌بوک‌ها و سیستم‌عامل کروم رونمایی کند. پلتفرمی که در اصل برای کاربردهای آموزشی و محصلان طراحی شده است. گوگل در این رویداد از چشم‌انداز خود در بازار محصلان صحبت می‌کند.

پس از معرفی اولین تبلت با سیستم عامل کروم (تبلت ایسر کروم‌بوک تب 10)،‌ موجی از این محصولات در کنفرانس IO در سال‌های گذشته به نمایش گذاشته شدند. در گوگل IO 2018 مشخص می‌شود که چطور سیستم عامل کروم در تبلت‌های کاربر پسند قرار خواهد گرفت.

البته نباید انتظار داشته باشیم که تبلت جدیدی در این رویداد معرفی شود؛ چراکه تمرکز اصلی روی سیستم عامل کروم قرار دارد.

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

در کنفرانس توسعه دهندگان گوگل I/O 2018 شاهد آپدیت‌هایی در پلتفرم ARCore (نسخه‌ی 1.2) خواهیم بود. انتظار می‌رود که کنترل بهتر سطوح، اصلاح بهتر نور و سایه‌ها و پشتیبانی از گوشی‌های بیشتر در پلتفرم جدید وجود داشته باشد.

آکیولس به تازگی از هدست مستقل واقعیت مجازی Oculus Go رونمایی کرده است. حال زمان آن فرا رسیده تا گوگل نیز توانایی‌های خود در عرصه‌ی واقعیت مجازی را به رخ بکشد. احتمالا نسخه‌ی جدیدی از رابط Daydream را شاهد خواهیم بود؛ این نسخه به صورت مستقل یا همگام‌شده با گوشی موبایل، در دسترس خواهد بود. همچنین انتظار داریم که نسخه‌ی مستقل دی‌دریم نیز معرفی شود. نسخه‌های مستقل که بدون نیاز به گوشی مخصوص نیز کاربرد دارند، ارزان‌تر هستند و در دسترس کاربران بیشتری قرار می‌گیرند.

امنیت

کنفرانس توسعه دهندگان Google I/O 2018 بهترین فرصت برای بررسی اهداف امنیتی 2017 و چشم‌انداز اندروید و کروم برای حفظ امنیت کاربران در سال 2018 به شمار می‌رود.

کنفرانس توسعه دهندگان Google I/O 2018 بهترین فرصت برای بررسی اهداف امنیتی 2017 و چشم‌انداز اندروید و کروم برای حفظ امنیت کاربران در سال 2018 به شمار می‌رود.

جلسه‌ی What’s new in Android security، یکی از محبوب‌ترین جلسات محسوب می‌شود؛ چراکه گوگل در این بخش از تازه‌های امنیتی و تلاش‌های خود برای حفظ امنیت داده‌های کاربران صحبت می‌کند. مباحثی مثل معیارهای امنیتی گوگل پلی، ویژگی‌های مثبت اندروید اوریو و چشم‌اندازهای امنیتی اندروید پی در این بخش مطرح می‌شود. آمارهایی از نحوه‌ی استفاده کاربران نیز در این رویداد فاش می‌شود.

ابزارهای توسعه‌دهندگان

گوگل در کنفرانس I/O 2017 از زبان برنامه‌نویسی Kotlin پشتیبانی کرد که حرکتی ارزشمند محسوب می‌شود. احتمالا امسال نیز تازه‌های زیادی را در این عرصه شاهد خواهیم بود. البته اخبار جدیدی پیرامون Kotlin منتشر نمی‌شود، اما جلسه‌های فنی متنوعی برگزار می‌شود که در آنها، توسعه‌دهندگان می‌توانند با این زبان‌های جدید کار کنند.

در کنفرانس گوگل IO 2018 مباحث زیادی پیرامون Kotlin مطرح می‌شود؛ اما اطلاعات تاز‌ه‌ای از Flutter نیز منتشر خواهد شد. فلاتر یک زبان برنامه‌نویسی سبک است که برای تولید و راه‌اندازی سریع اپلیکیشن‌ها در پلتفرم‌های مختلف طراحی شده است. اطلاعات تازه‌ای درباره‌ی ابزارهای توسعه‌دهندگان اندروید مثل آپدیت‌های Android Studio و Firebase نیز شنیده خواهد شد.

این رویداد از ساعت 21:30 امشب رسما آغاز می‌شود. به محض انتشار اخبار جدید، آنها را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: androidcentral

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر