;
coinex

بلاک چین چیست ؛ همه چیز در مورد تاریخچه، امنیت و نحوه کار بلاک چین (Blockchain)

بلاک چین چیست و چطور کار می‌کند؟ امنیت بلاک چین (Blockchain) چگونه تامین می‌شود؟ آیا بلاک چین منحصر به بیت کوین و دیگر ارزهای رمزپایه است؟ جواب تمام این سوالات را در ادامه مطلب خواهید دید.

تکنولوژی بلاک چین با نام بیت کوین و سایر پول‌های رمزگذاری شده، ترکیب شده است. البته این تنها نوک کوه یخی است که از آب بیرون آمده است! به عقیده برخی افراد، تکنولوژی بلاک چین توانایی آن را خواهد داشت تا نحوه نقل و انتقال اطلاعات پر اهمیت در صنایع مختلف، از پزشکی گرفته تا سیاست را تغییر دهد.

بلاک چین چیست

هرچند پاسخ به سوال بلاک چین چیست ، چندان ساده نخواهد بود، اما توضیحی ساده برای آن وجود دارد. به طور خلاصه می‌توان گفت، بلاک چین استفاده‌ی موثر از پایگاه داده‌‌هاست به نحوی که از آن‌ تمرکز زدایی شده باشد.

به بیان دیگر، بلاک چین مجموعه‌ای از اطلاعات ثبت شده است که توسط کامپیوترهای بسیار زیادی در دنیا نگه داری می‌شوند و سرور مرکزی مانند سرور بانک یا دولت، در ذخیره آن اطلاعات نقشی ندارد. بسیار واضح است، این اطلاعات به صورت ثبت شده در کاغذ، همانند آرشیوهای قدیمی ذخیره نمی‌شوند، اینجاست که اهمیت کامپیوترها در بلاک چین مشخص خواهد شد.

تفاوت بیت کوین و بلاک چین

بلاک چین ترکیبی از دو عبارت بلاک (Block) و چین (chain) است. هر بلاک، معرف ذخیره تعدادی نقل و انتقالات به شمار می‌رود و هر چین نیز به معنای وسیله‌ای است که بلاک‌ها را به یکدیگر متصل می‌سازد –چین یا chain به معنای زنجیر است- پس از ثبت یک رکورد جدید، این اطلاعات در کامپیوترهای زیادی که به وسیله اینترنت به یکدیگر متصل هستند، ذخیره خواهد شد. علاوه بر این، زنجیره اطلاعات قبلی به روز خواهد گردید.


بیشتر بخوانید: تبدیل بیت کوین به ارز واحد سراسر جهان ؛ حاکمیت ارزهای دیجیتالی


تکنولوژی بلاک‌چین قدرت خود را از زنجیره بسیار زیادی از کامپیوترهای متصل به هم می‌گیرد. این مساله بدین معناست که هیچکس توانایی تغییر اطلاعات را در زنجیره زمانی نخواهد داشت –پس از ثبت اطلاعات، هیستوری را نمی‌توان تغییر داد- به معنای دیگر، اتفاقات در زنجیره‌ای پشت سر هم اتفاق خواهد افتاد و عدد سازی در آن ممکن نیست. این امر موجب امنیتی بالاتر در شبکه بلاک چین می‌شود که در دیتابیس‌های ذخیره شده در کامپیوترهای مرکزی، امکان آن وجود ندارد.

به طور سنتی، باید به مسئولین شبکه مرکزی، درخصوص عدم دستکاری اطلاعات و پایبند بودن به مفاد قرارداد، اعتماد می‌شد. در حالیکه در بلاک چین این خود افراد هستند که توانایی ذخیره اطلاعات را بر روی زنجیره دارند. –در بلاک چین نیازی به اعتماد به هیچکس نیست، چراکه هیچ فردی قدرت تغییر دادن اطلاعاتی را که بر روی هزاران کامپیوتر از جمله کامپیوتر خود شما ذخیره شده است را ندارد. مترجم-

مساله امنیت اطلاعات در بلاک چین موجب شده تا نام آن را در کنار تکنولوژی پول‌های رمزگذاری شده (ارزهای رمزپایه) همچون بیت کوین بشنوید. هرچند، بلاک چین تنها مخصوص استفاده در چنین جایی نیست و به طور عمومی، در جایی که امنیت اطلاعات ذخیره شده و تهیه کپی‌های متعدد از آن نیاز باشد، به کار خواهد آمد.


بیشتر بخوانید: فیلترینگ تلگرام چگونه کار می‌کند؟ روش‌های فیلترینگ و تکنولوژی‌های عبور از سد فیلتر به زبانی ساده


به عنوان مثال، یک سازمان، استفاده از بلاک چین را در زمینه برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک، توصیه کرده است. همچنین در آینده امکان استفاده از بلاک چین برای ثبت سوابق پزشکی نیز وجود دارد.

بلاک چین چگونه متولد شد

پس از پاسخ دادن به سوال بلاک چین چیست بهتر است کمی در مورد تاریخچه بلاک چین نیز اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم. هرچند بلاک چین در دهه اخیر با استفاده از تکنولوژی ذخیره اطلاعات مربوط به پول‌های رمزپایه به سر زبان‌ها افتاد، اما ایده اصلی آن به مقاله‌ای مربوط به 1976 باز می‌گردد.

در مقاله سال 1976 نسبت به ایده تمرکز زدایی از ذخیره اطلاعات، صحبت به میان آمده بود. در سال 1990 نیز به صورت توسعه یافته‌تری در رابطه با این ایده، در مقاله تخصصی دیگری، بحث شد.

بلاک چین چطور کار می کند

در حال حاضر، بلاک چین از نظر امنیت ذخیره اطلاعات بی‌رقیب به شمار می‌رود. چراکه با ذخیره اطلاعات در نسخه‌های متعدد، امکان تغییر دنیایی که در آن زندگی می‎‌کنیم را برای همیشه خواهد داشت. بلاک چین به طور بالقوه می‌تواند سیستم جمع آوری آرای الکترونیک، قراردادها و… را برای همیشه متحول کند

–به عنوان مثال، در هنگام خرید یک خانه، سه نسخه قرارداد بین خریدار، فروشنده و بنگاه تقسیم می‌شود. فرض کنید، به جای سه نسخه از قرارداد، هزاران نسخه به هم پیوسته وجود داشته باشد که هرگونه تغییری را در خود ثبت خواهند نمود! در چنین شرایطی هرگونه جعل سند ناممکن خواهد بود. مترجم-


بیشتر بخوانید: تفاوت اتریوم با بیت کوین چیست و چگونه می‌توان آنها را خریداری کرد؟


به منظور تایید بلاک‌ها، همانند شیوه سنتی ذخیره اطلاعات، بلاک چین نیازمند استفاده از محاسبات پیچیده‌ای است. بنابراین بلاک چین نیازمند استفاده از کامپیوترهای قدرتمند و گرانقیمتی است که هزینه نگهداری نسبتا بالایی نیز دارند. بیت کوین با پاداش دادن به صاحبین این کامپیوترها، موجب پایداری این شبکه از کامپیوترها می‌شود.


بیشتر بخوانید: گوشی فینی با سیستم عاملی مخصوص تراکنش‌ پول‌های رمزگذاری شده


بیت کوین برای اولین بار در سال 2009 موجودیت خود را نشان داد. بیت کوین با کنار هم قرار دادن، ایده‌های کلاسیک مالی و بلاک چین توانست به عنوان واحد پولی که توسط هیچ شخص یا نهادی کنترل نمی‌شود، خود را ثابت نماید. مخترع بیت کوین با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو هنوز ناشناس مانده است.

مثال‌هایی به زبان ساده از نحوه کارکرد بلاک چین

بلاک چین را می‌توانید همانند گوگل داکس در نظر بگیرید. در گوگل داکیومنت، زمانی که بر روی یک سند کار می‌کنید، همکاران شما به طور همزمان، امکان ویرایش آن را دارند. به بیان دیگر، تنها یک نسخه از آن سند وجود ندارد. در شیوه‌های سنتی، باید یک نفر کار خود را بر روی سند مورد نظر به اتمام می‌رسانید و سپس آن را برای فرد دیگر ارسال می‌نمود.

در دنیای تبادلات بانکی، استفاده از بلاک چین به این معناست که هر دو طرف، نسخه‌ای از تراکنش را به طور همزمان دریافت می‌کنند که هرگونه تغییری را به سرعت منعکس می‌کند. در کسب و کارهای دیگر نیز امکان استفاده از بلاک چین وجود دارد.

به عنوان مثال، فرض کنید گروهی از معماران در حال کار بر روی نقشه ساختمانی چند طبقه هستند. با استفاده از بلاک چین، این گروه، همزمان با هم امکان ادیت و ویرایش نقشه‌ها را دارند و نیازی نیست، به طور انفرادی نسبت به تکمیل نقشه‌ مورد نظر کاری را انجام دهند.

در توضیحی دیگر که در مورد نحوه کار بلاک چین در فاروم مربوط به بیت کوین آمده است، چنین مثالی را مشاهده می‌کنیم. فرض کنید اتاق بسیار بزرگی پر از گاو صندوق وجود دارد، این گاو صندوق‌ها از شیشه ضد گلوله ساخته شده‌اند، بنابراین هرکسی توانایی دیدن محتویات آن‌ها را دارد، اما توانایی دستبرد زدن به آن‌ها را خیر. هر گاو صندوق، دارای شیاری برای انداختن سکه به درون آن است و هر کسی می‌تواند از طریق این شیار، سکه‌ای را به درون گاو صندوق بیاندازد، اما برای هر گاو صندوق تنها یک کلید وجود دارد و آن کلید متعلق به صاحب آن گاو صندوق است.


بیشتر بخوانید: یاهو روی یک پلتفرم تبادل ارز مجازی ژاپنی سرمایه گذاری کرد!


در واقع، زمانی که شما در بیت کوین حسابی را افتتاح می‌کنید، یک گاوصندوق خالی در اتاق قرار داده می‌شود که کلید آن تنها در دستان شما قرار دارد. در عین حال، می‌توانید با دادن آدرس گاوصندوق به سایرین، از بقیه بخواهید تا برای شما به داخل آن پول بیندازند.

امیدواریم که این مقاله توضیح کامل و در عین حال ساده ای به سوال بلاک چین چیست داده باشد. دیدگاه‌های خود را در این زمینه با ما و دیگر دوستانتان در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

.

منابع: lifehacker ،digitaltrends

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر