;
coinex

ارزش اسنپ چقدر است ؛ شبهاتی درباره ارزش گذاری اسنپ

ارزش اسنپ واقعا چقدر است؟ آیا می توان اسنپ را اولین استارتاپ یونیکورن ایرانی در نظر گرفت یا هنوز برای این ادعا زود است؟

به گزارش تکراتو، محمدرضا فرهی، رئیس هیات مدیره بیمه بازار  بعد از شنیدن خبر ارزش اسنپ به میزان 1.4 تا 1.7 میلیارد دلار در تویتتر خود توضیحاتی را ارائه کرد. به گفته فرهی اسنپ حداکثر یک سوم عددی ارزش دارد که اخیرا شهرام شاهکار اعلام کرده است.


بیشتر بخوانید: اسنپ اولین استارتاپ یونیکورن ایرانی ؛ ۱.۷ میلیارد دلار ارزش!


یونیکورن بودن اسنپ صحت دارد؟

در ابتدا باید گفت که منظور از استارتاپ یونیکورن استارتاپی است که یک میلیارد دلار ارزش داشته باشد که اسنپ خود را اولین استارتاپ یونیکورن ایرانی نامیده است. دو روز پیش بود که شهرام شاهکار مدیر اجرایی اسنپ ، بعد از شراکت با ایرانسل در گزارشی در مورد فعالیت های اسنپ سخن گفت. وی در این مراسم گزارشی در مورد اسنپ ارائه کرد و در این گزارش اسنپ را با سایر پلتفرم های حمل و نقل آنلاین دنیا مقایسه نمود. وی ادعا کرد که ارزش اسنپ در حال حاضر بین 1.4 تا 1.7 میلیارد دلار است.


بیشتر بخوانید: بررسی اپلیکیشن اسنپ ؛ هر آنچه که باید در مورد این اپلیکیشن درخواست تاکسی آنلاین بدانید


بررسی ارزش اسنپ به صورت واقعی

‏محمد رضا فرهی بعد از شنیدن خبر یونیکورن بودن اسنپ در توییتر خود توضیحاتی ارائه نمود. به گفته فرهی ادعای چنین ارزشی برای اسنپ در بردارنده چند مغالطه بزرگ است که از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

عدم انجام تعدیلات لازم

به گفته فرهی اسلاید ارزشگذاری بر مبنای روش مقایسه تحلیلی با نمونه های مشابه یا Analytical Benchmarking است که در آن قسمت تحلیل فراموش شده بود و صرفا مقایسه خام صورت گرفته بود. بنابراین در این حالت حداقل لازم بود تا 3 تعدیل صورت گیرد، یکی مخدوش بودن آمار رقبا، یعنی اعلام اینکه اوبر 15 میلیون سفر روزانه ندارد! دوم تفاوت درآمد سرانه بر مبنای برابری قدرت خرید، یعنی کرایه تاکسی در امارات 4 و در فرانسه 7 برابر ایران است و سوم چرخه بلوغ شرکت، یعنی اسنپ حداقل 4 سال از اوبر عقب تر است.


بیشتر بخوانید: بررسی تعداد کاربران و رانندگان اسنپ از آغاز کار؛ موفقیت استارتاپ ها


ریسک های محیطی

شرکت هایی مانند اوبر،اُلا در هندوستان و… حوزه فعالیت خود را آنقدر گسترش داده‌اند که قانون اعداد بزرگ در مورد آنها تقریبا صادق و ریسک شکستِ کاملِ کسب و کار، به صفر میل می کند. ولی فعالیت اسنپ به حدود 30 شهر محدود و چگالی اصلی سفرهای آن در تهران است.

پتانسیل رشد

همتای اسنپ در هند، یعنی اُلا، ارزش‌گذاری 4 میلیارد دلاری داشته ولی 1.8 میلیون سفرِ فعلی که این پلتفرم دارد به راحتی قابل رشد و رسیدن به بیش از 30 میلیون سفر در 5 سال آینده است. اما در ایران، به سختی می توان بیش از 5 میلیون سفرِ دربستی در روز را تصور نمود.

عدم وجود گزینه های متعدد برای فروش

خروج معمولا به یکی از طریق، عرضه سهام استارتاپ در بورس، ادغام و فروش آن به یک شرکت بزرگتر و یا فروش از محل سود تجمیعی صورت می گیرد، اما لازم به ذکر است که در ایران فعلا خروج، منحصر به سهامی عام شدن استارتاپ است.

به گفته فرهی عرضه سهام استارتاپ‌ها در بورس تا کنون سابقه نداشته و حتی استارتاپ‌های با سابقه‌ایی مثل دیجی‌کالا که زمان عرضه عمومی آن ها فرا رسیده‌است، نمی توانند در بورس سهامی عرضه کنند.

فرهی ادامه داد که بر مبنای این 4 دلیل ذکر شده و همچنین محاسباتی که وی انجام داده است، ارزش اسنپ بین 350 الی 750 میلیون دلار است. وی دلیل گسترده بودن این بازه‌ی ارزش گذاری را عدم دسترسی به اطلاعات دقیق از میانگین تعداد سفرهای روزانه و واریانس آن، چگالیِ جغرافیایی این سفرها در شهرهای مختلف، میانگین قیمت هر سفر، کمیسیون و… اعلام کرد.

فرهی در پایان اعلام کرد که ممکن است اسنپ به دلیل افزایش سرمایه یا فرستادن سیگنال به رقبا، تمایل به اعلام عمومی چنین اعدادی داشته باشد، اما، نباید زیاده روی کرد و اصول اولیه ارزشگذاری را نقض نمود.

وی تاکید کرد که نباید زحمت و خروجی فعالیت سایر فعالان اکوسیستم و مجموعه هایی چون دیجی کالا، را نادیده گرفت و خود را به اشتباه اولین استارتاپ یونیکورن ایرانی نامید باید ارزش اسنپ به صورت واقعی اعلام شود.

.

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر