;
coinex

بررسی اپلیکیشن اینپین ؛ پلتفرم هوشمند درخواست و جستجوی ملک با کمک تکنولوژی واقعیت افزوده

اپلیکیشن اینپین یا inpin نرم افزاری است موبایلی که با امکانات و قابلیت‌های جدید و منحصر بفرد خود و استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده (Augmented Reality)، بستری سریع و هوشمند برای جستجو و انتخاب ملک در سراسر ایران فراهم می‌کند.

فرآیند جستجو، انتخاب، خرید و یا اجاره ملک با وجود پیشرفت تکنولوژی و استفاده از ابزارهای مدرن مبتنی بر اینترنت، هنوز هم کاری بسیار وقت‌گیر بوده و با مشکلات زیادی همراه است. صرف زمان بسیار زیاد برای مشاهده املاک مختلف و نیاز به گشت و گذار در بنگاه‌های معاملاتی با وجود ترافیک بسیار سنگین شهرهای امروزی و نیاز به هماهنگی تلفنی با مالکین ساختمان، تنها گوشه‌ای از دردسرهای این پروسه است.

اپلیکیشن اینپین (Inpin)

هرچند در سال‌های گذشته نرم افزارها، وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی برای تسهیل این مشکلات، طراحی و عرضه شده‌، هنوز هم دشواری‌هایی وجود دارد. به تازگی اپلیکیشنی خاص و نوآورانه به نام “اینپین” توسط شرکت نوآوران هوشمند فرتاک منتشر شده که با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده و الگوریتم‌های مچینگ (Matching Algorithms)، به میزان قابل توجهی از این مشکلات کاسته است. در این نوشته به معرفی، بررسی و نقاط قوت و ضعف آن خواهیم پرداخت.

اپلیکیشن اینپین با بررسی عمیق نیازهای جستجو کنندگان ملک و بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا، پلتفرمی را طراحی نموده که کمک شایانی به کاربران در سراسر ایران و در هر دو بخش درخواست ملک و ارائه‌ آن می‌نماید. این اپلیکیشن موبایلی در حال حاضر تنها برای سیستم عامل iOS عرضه شده و قرار است به زودی (اواسط خرداد ماه) نسخه اندروید و سرویس وب آن نیز در دسترس همگان قرار گیرد.

در ادامه و پس از مرور مشخصات کلی، به بیان تجربه عملی و تست آن بر روی 2 دستگاه آیفون 7S و 6S و سیستم عامل iOS 11.2.6 خواهیم پرداخت. ذکر این نکته نیز لازم است که سیستم GPS دو گوشی مورد استفاده به صورت کامل کالیبره نشده بود و به همین دلیل بخش واقعیت افزوده (Augmented Reality یا AR) با اندکی خطا در هنگام نمایش اطلاعات ملک، همراه بود.

نصب و راه اندازی

اپلیکیشن اینپین در حال حاضر تنها برای سیستم عامل iOS محصولات اپل ارائه شده است. این برنامه در اپ استور وجود نداشته و برای نصب آن لازم است که از فروشگاه نرم افزارهای iOS در ایران (سیب اپ) استفاده کرد. پس از انتخاب و نصب (که بسته به سرعت اتصال اینترنت و نوع گوشی هوشمند مورد استفاده و توجه به حجم در حدود 50 مگابایتی به زمانی نزدیک به 1 دقیقه نیاز دارد) و بعد از اولین بار اجرا، مشابه با اکثر اپلیکیشن‌های موجود در بازار،  شماره تلفن همراه کاربر درخواست شده و کد فعال سازی پس از چند ثانیه ارسال می‌گردد.

به دلیل عدم دسترسی به SMS گوشی، کد فعال سازی باید به صورت دستی وارد شود. پس از این مرحله، اپلیکیشن اینپین آماده به کار است. البته برای استفاده از امکانات و جستجوی عمومی در اپلیکیشن، نیازی به ثبت نام نیست و می توان بدون ورود و ثبت شماره موبایل نیز از آن استفاده نمود.

ساختار کلی اینپین

برنامه اینپین با وجود بهره‌گیری از مدرن‌ترین تکنولوژی‌های روز، ساختار و رابط کاربری نسبتا ساده‌ و بدون پیچیدگی دارد که این نکته از نقاط قوت اصلی آن به حساب می‌آید.

پس از باز کردن برنامه و انتخاب شهر یا لوکیشین فعلی کاربر، مجموعه ای از املاک موجود در محل به نمایش در خواهد آمد. این فهرست در حالت پیش فرض به صورت علائم بر روی نقشه بوده و در صورت تمایل، قابلیت ارائه به صورت فهرست و همراه با تصویر را نیز دارد. املاک بسته به وضعیت (فروش، رهن، اجاره و مشارکت) با رنگ های مختلف بر روی نقشه به نمایش در می آیند. با لمس هریک از گزینه‌های موجود، مشخصات ملک موردنظر با چینش و گرافیک مناسب به نمایش درآمده و در صورت نیاز، کاربر توانایی ارسال پیام کوتاه، تماس از طریق گوشی تلفن همراه و یا پیام از طریق برنامه به ثبت کننده آگهی را دارد.

فرآیند ثبت آگهی نیز نسبتا ساده بوده و کاربر پس از وارد کردن مشخصات خود، مانند سایر برنامه‌های موجود در بازار مشخصات کلی ملک به همراه تصاویر را ثبت نموده و آگهی در صف تائید توسط کارشناسان قرار می‌گیرد و پس از مدت کوتاهی، آگهی وارد بانک اطلاعاتی اینپین می‌شود. تمام آگهی های تایید شده توسط کارشناسان اینپین، امکان نمایش در بخش واقعیت افزوده را دارند. لیکن مسئولیت صحت و دقت موقعیت مکانی هر آگهی روی نقشه و در بخش واقعیت افزوده، با شخص آگهی دهنده است.

 قابلیت ها و امکانات عمومی و اختصاصی

مشابه با سایر نمونه های موجود در بازار، اپلیکیشن اینپین مجموعه‌ای از امکانات و قابلیت‌های مختلف در خصوص ثبت و جستجوی املاک را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. برخی از این قابلیت‌ها با سایر پلتفرم‌های ایرانی مشترک بوده، برخی دیگر تنها در رقبای خارجی دیده می‌شوند و تعدادی از قابلیتهای آن را حتی نمی توان در نمونه های جهانی نیز پیدا کرد!

نمونه‌هایی از این امکانات عبارتند از:

امکان ثبت آگهی

ویژگی ثبت آگهی در اپلیکیشن اینپین هم وجود دارد و مانند اکثر نمونه‌های موجود در بازار، کاربران در دو حالت مالک و مشاور توانایی ثبت آگهی دارند. هر آگهی ملک علاوه بر مشخصات عمومی، تصاویر عادی و امکان به اشتراک گذاری، قابلیت‌های جذابی مانند نمایش اماکن و اطلاعات اطراف ملک و تعیین محدوده دسترسی عبور و مرور محلی را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

ثبت درخواست از سوی متقاضیان

متقاضیان ملک در اینپین می‌توانند درخواست ملک خود را ثبت نمایند. پس از وارد نمودن اطلاعات و امکانات موردنظر مانند نوع ملک (خرید، رهن و اجاره)، محله، تعداد اتاق خواب و پس از مشخص کردن بودجه درنظر گرفته شده، آگهی‌های منطبق با درخواست شما به نمایش درخواهند آمد. در این بخش کاربران می‌توانند درخواست خود را علاوه بر بانک اطلاعاتی موجود در برنامه، به مشاوران املاک منطقه نیز ارسال نمایند. در صورتی که مشاوران بتوانند راهنمایی و کمک بیشتری به متقاضی ملک بکنند با ایشان تماس خواهند گرفت. لذا درخواست کننده، پیشنهادات جداگانه ای از مشاورین نیز دریافت خواهد کرد.

این بخش همانطور که اشاره شد به دلیل برنامه نویسی پویا و نوآورانه، یکی از نقاط منحصر بفرد و قوت اینپین بوده و علاوه بر نمایش آگهی‌های کاملا منطبق با شرایط درخواستی شما،  فهرستی از آگهیهایی را که کاملا مطابق با درخواست شما نیستند اما بر اساس الگوریتمهای هوشمند اینپین، ممکن است به کار شما بیایند نیز پیش روی شما قرار خواهد داد. به عنوان مثال می‌توان به گزینه‌هایی مانند نمونه‌ های زیر اشاره کرد:

  • بدون در نظر گرفتن امکانات درخواستی

در این بخش اینپین فهرستی از املاک محلۀ موردنظر را نمایش می‌دهد که در محدوده‌ قیمتی انتخاب شده‌ هستند ولی همۀ‌ امکانات درخواستی شما را ندارند. به عنوان مثال شاید شما خواسته باشید که ملک شما باید دارای بالکن هم باشد. اما اگر از این ویژگی صرفنظر کنید، تعداد بیشتری ملک به شما معرفی خواهد شد که در محدوده بودجه شما هستند اما دارای بالکن نیستند.

  • کمی دورتر از محله‌ی موردنظر

در این بخش املاکی به نمایش در می‌آیند که در محدوده‌ی بودجه شما قرار دارند ولی در محله های مجاور انتخاب شده توسط کاربر قرار گرفته‌اند.

  • اگر 10% بیشتر هزینه کنید!

در این قسمت، املاکی را می‌بینید که تمامی مشخصات موردنظر شما را دارند اما حدود ده درصد از سقف بودجه‌ شما بالاترند.

  • بدون در نظر گرفتن بودجه

در این بخش تمامی املاک ثبت شده در بانک اطلاعاتی اینپین که مطابق با محدوده و مشخصات موردنظر کاربر هستند، بدون توجه به بودجه‌ وی به نمایش در خواهد آمد. شاید بودجه کاربر منطبق با امکانات درخواستی و یا قیمت متعارف آن محله نباشد.

  • در محدوده بودجه شما

در این قسمت فهرستی از املاک نمایش داده می شود که در محدوده بودجه کاربر هستند اما امکانات درخواستی وی را پوشش نمی دهند. در این بخش تعداد بیشتری از گزینه‌ها وجود داشته که کاربر برای مشاهده آنها نیاز به ارتقای سطح دسترسی خود دارد. سطح  دسترسی ویژه، برای مدت یک ماه با پرداخت تنها پانزده هزار تومان امکان پذیر است. شاید برای تعدادی از کاربران این پرداخت اندکی ناخوشایند باشد، اما در مقایسه با روش‌های عادی، هزینه بسیار کمتری خواهد داشت.

جستجوی ملک

اینپین با استفاده از تجربیات پلتفرم‌های معتبر جهانی مانند Zillow و Trulia و نوآوری های بسیار بیشتر از آنها، علاوه بر قابلیت‌های جستجوی عمومی مانند جستجو در لیست، جستجو بر روی نقشه، فیلترهای عمومی (متراژ، قیمت و …) و فیلترهای تخصصی (امکانات ویژه)، امکاناتی جدید را نیز به کاربران ارائه نموده که در نمونه های مشابه ایرانی هرگز مورد استفاده قرار نگرفته است. به عنوان نمونه می‌توان به مواردی مانند ترسیم دستی محدوده‌ی مورد نظر روی نقشه و یا قابلیت جستجو با تکنولوژی واقعیت افزوده اشاره کرد.

جستجو به کمک تکنولوژی واقعیت افزوده (Augmented Reality یا AR)

جستجو به وسیله واقعیت افزوده، خاص‌ترین ویژگی اینپین بوده که نه تنها مشابهی در بین اپلیکیشن های خرید و فروش املاک ایرانی ندارد، در بین پلتفرم‌های جهانی نیز نمونه‌ای بسیار خاص و نایاب به حساب می‌آید. با استفاده از این قابلیت و به کمک دوربین تلفن همراه خود می‌توانید آگهی‌های موجود در اطراف خود را در هر محله ای که هستید مشاهده کنید.

بررسی اپلیکیشن اینپین ؛ پلتفرم هوشمند درخواست و جستجوی ملک با کمک تکنولوژی واقعیت افزوده

با استفاده از این قابلیت کافیست به محلات مورد نظر خود رفته و پس از فعال کردن AR در برنامه (که با علامت عینک در بالای سمت راست نقشه مشخص شده است)، با حرکت به جهت‌های مختلف، املاک ثبت شده در بانک اطلاعاتی برنامه را تا شعاع 500 متری مشاهده کنید. این قابلیت به دلیل عدم کالیبره بودن اکثر گوشی‌های تلفن همراه در هنگام مشاهده با اندکی خطا مواجه بوده و ممکن است که آگهی ملک مورد نظر شما با کمی اختلاف در مکانی متفاوت به نمایش درآید. البته این خطا در حدی نیست که مانع کارایی و علمکرد این قابلیت جذاب برنامه گردد. این خطا به علت عدم تطبیق سیستم ژیروسکوپ گوشی بوده که با استفاده از نرم افزارهای مربوطه و کالیبره کردن، برطرف خواهد شد.

بازدید آزاد

یکی دیگر از امکانات جالب اپلیکیشن اینپین که آن را از رقبای داخلی خود متمایز می‌کند، بخش آگهی‌های بازدید آزاد یا Open House است. در آگهی‌های این بخش، نیازی به تماس با مالک و مشاور برای تعیین وقت برای بازدید نبوده و مالک یا مشاور طبق برنامه از پیش اعلام شده در محل ملک حضور دارند تا پذیرای بازدید کنندگان باشند. آدرس تمامی املاک بازدید آزاد روی نقشه و در بخش واقعیت افزوده مشخص شده است.

بررسی اپلیکیشن اینپین ؛ پلتفرم هوشمند درخواست و جستجوی ملک با کمک تکنولوژی واقعیت افزوده

مشاوران و آژانس‌های املاک

در اینپین علاوه بر متقاضیان ملک، برای مشاوران املاک نیز جایگاه اختصاصی در نظر گرفته شده است. آژانس‌های املاک و مشاوران مستقل نیز در سطوح مختلف دسترسی، قابلیت فعالیت در این نرم افزار را دارند. برای هرکدام از این بنگاه‌ها، قابلیت ایجاد پروفایل اختصاصی وجود دارد و علاوه بر ارائه خدمات عمومی (مانند دریافت نظرات، رتبه بندی عمومی و مشاهده درخواست‌های ثبت شده)، امکاناتی مانند نمایش بر روی نقشه، رتبه بندی تخصصی و نمایش آژانسهای املاک به کمک تکنولوژی واقعیت افزوده نیز در نظر گرفته شده است.

سیستم عامل‌ها و بسترهای مورد استفاده

اینپین در حال حاضر تنها بر روی سیستم عامل iOS شرکت اپل قابل استفاده بوده ولی قرار است به زودی (اواسط خردادماه امسال) نسخه اندروید آن نیز عرضه شود. بر خلاف سایر پلتفرم‌های موجود، این برنامه قابلیت استفاده بر روی وب را ندارد که این نکته را می‌توان به عنوان یکی از نقاط ضعف آن تلقی کرد.

مقایسه اپ اینپین با نمونه‌های مشایه ایرانی و خارجی

رقبای اینپین در ایران شامل نمونه‌هایی مانند آی‌هوم، آلونک، شابش، دیوار، شیپور، اسکانو، ایران فایل و ملکانا هستند. در بخش عمومی تمامی این اپلیکیشن‌ها قابلیت‌های یکسانی داشته و امکانات نسبتا مشابهی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند اما ویژگی‌هایی مانند استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده در بخش جستجو، پروفایل تخصصی مشاوران و آژانس‌های املاک، ثبت نظرات عمومی و تخصصی از سوی استفاده کنندگان و مشاورین املاک، دریافت درخواست از متقاضیان و امکانات تخصصی برای آژانس‌های املاک، اینپین را در مکانی بسیار بالاتر از سایر رقبا قرار داده و آن را به یکی از بهترین اپلیکیشن های املاک ایران تبدیل می‌کند.

با نگاهی به جدول زیر، می‌توان به مقایسه امکانات و ویژگی‌های اینپین با سایر رقبای ایرانی و خارجی پرداخت و به میزان توانایی‌ها و قابلیت‌های متمایز آن پی برد:

 

نقاط قوت

اینپین علیرغم تلاش چند ساله تیم طراح، عمر کوتاهی در بازار داشته و هنوز اشکالات آن به طور عمومی مورد بررسی قرار نگرفته است. با استفاده چند روزه از این برنامه، نقاط ضعف و قوتی در آن مشاهده شد که بسیاری از آنها در آخرین نسخه و با هماهنگی مسئولان رفع شد. از نقاط قوت کلی اینپین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سهولت در استفاده
  • سرعت بالا
  • رایگان بودن برای کاربری های محدود و عمومی
  • استفاده از الگوریتم‌های خاص برای نمایش بهترین گزینه‌های مطابق با درخواست کاربر
  • استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده برای نمایش اطلاعات املاک
  • ایجاد مشاغل جدید برای مشاورین ملک به صورت انفرادی

نقاط ضعف

همانطور که اشاره شد، اینپین هنوز در ابتدای راه بوده و برای کسب عنوان بهترین اپلیکیشن ایرانی در حوزه املاک راه بسیار دشواری را پیش رو دارد. از نقاط ضعف اینپین که بسیاری از آن‌ها مربوط به سیستم‌ موقعیت یابی گوشی‌ها بوده و یا موجب افت سرعت و عملکرد کلی می‌گردد به صورت فهرست وار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نمایش موقعیت دقیق در سامانه AR
  • نبود قابلیت نمایش مسیر برای دسترسی محلی به ملک مورد نظر
  • نیاز به پرداخت هزینه برای مشاهده تمامی آگهی‌های مرتبط در بخش درخواست ملک
  • عدم ارائه‌ی نسخه سازگار با سیستم عامل اندروید و نسخه‌ی وب

سخن آخر

اپلیکیشن اینپین کاربری بسیار ساده‌ای داشته و طی دوره استفاده، قابلیت‌ها و توانایی‌های خود را به خوبی به نمایش گذاشت. در صورت رفع اشکال‌های محدود ذکر شده، این برنامه علاوه بر عدم تداخل با فعالان صنف مشاورین املاک، توانایی ایجاد مشاغل جدید برای علاقمندان فعالیت در حوزه املاک را نیز داشته و پتانسیل معرفی به عنوان یکی از بهترین و نوآورانه‌ترین اپلیکیشن‌های املاک ایران را دارد.

دانلود اپلیکیشن اینپین

برای دانلود اپلیکیشن اینپین می‌توان به وب سایت www.inpin.app مراجعه نمود و یا از طریق فروشگاه محصولات اپل در ایران (سیب اپ)  یا لینک زیر اقدام به نصب آن نمود. نسخه اندروید اینپین نیز خردادماه سال جاری راهی بازار شده و علاقمندان می‌توانند با ارسال عدد 1 به شماره 200088263 به محض انتشار، لینک دانلود آن را دریافت نمایند.

لینک دانلود اپلیکیشن اینپین

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر