;
coinex

پاسخ شهرام شاهکار به گفته های محمدرضا فرهی در مورد ارزش واقعی اسنپ

بررسی ارزش اسنپ بعد از گفته های شهرام شاهکار در مورد یونیکورن بودن اسنپ همچنان ادامه دارد. شهرام شاهکار به محمدرضا فرهی پاسخ داد.

به گزارش تکراتو، در مراسم ایرانسل بود که شهرام شاهکار در مورد موفقیت های اسنپ سخن گفت و آن را اولین استارتاپ یونیکورن ایرانی نامید. به گفته وی اسنپ 1.4 تا 1.7 میلیارد دلار ارزش دارد. در ادامه محمدرضا فرهی به نقد این اظهارات پرداخت و در توییتر خود اعلام کرد که اسنپ فقط ارزش بین 350 تا 750 میلیون دلار دارد. اما در ادامه شهرام شاهکار نیز در جواب فرهی، موضوعاتی را در توییتر خود مطرح کرد.


بیشتر بخوانید: ارزش اسنپ چقدر است ؛ شبهاتی درباره ارزش گذاری اسنپ


پاسخ شاهکار به فرهی در مورد ارزش واقعی اسنپ

شاهکار در ابتدا در پاسخ به فرهی اعلام کرد که:

محمدرضا جان، ممنونم که نقدت رو درباره مدل ارزش‌گذاری مقایسه‌ای (analytical benchmarking) اسنپ با استدلال همراه کردی و فقط به رد مدل تخمینی ما، یا بیان این فرض که هدف از ارائهٔ آن گمراه‌سازی مخاطب بوده، بسنده نکردی. اما معتقدم تعدیل‌های مورد بحثت در مدل ما هم لحاظ شدند.


بیشتر بخوانید: اسنپ اولین استارتاپ یونیکورن ایرانی ؛ ۱.۷ میلیارد دلار ارزش!


مخدوش بودن آمار سفرهای رقبا

شاهکار در مورد مخدوش بودن آمار سفرهای رقبا اعلام کرد که اگر با فرض اینکه سفرهای روزانهٔ اوبر کمتر از ۱۵میلیون باشد، اوبر در ارزش‌گذاری مقایسه‌ای ضریب بالاتری خواهد گرفت نه پایین‌تر. به گفته‌ی وی مبنای مقایسه آنها ضریب همتایان منطقه‌ای (Careem  و  ‌Ola) بوده، نه همتایان بین‌المللی‌.

شاهکار ادامه داد که دو مبنای مقایسه‌ای آنها (یعنی Ola که در هند و Careem در امارات، پاکستان، عراق، مصر، اردن، مراکش، فلسطین و …) در اکثر شهرهای خود به لحاظ ساختار هزینهٔ سفرها و در نتیجه کمیسیون، شباهت بسیار زیادی به ۵ شهر بزرگ ایران دارند که اسنپ در آنجا فعال است.


بیشتر بخوانید: بررسی اپلیکیشن اسنپ ؛ هر آنچه که باید در مورد این اپلیکیشن درخواست تاکسی آنلاین بدانید


وی ادامه داد که صورت‌ مالی همتایان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها به دلیل عدم حضور در بورس‌ در دسترس نیست، بنابراین تعداد سفرها به‌عنوان اصلی‌ترین شاخص کمی پلتفرم‌ها در نظر گرفته شده است. این امر باعث شده تا آنها مبنای قیاس خود را تعداد سفر‌های روزانه در نظر بگیرند، نه شاخص‌های مالی دقیقی مثل NMV یا EBITDA .

وی تاکید کرد که در مدل ارزش‌گذاری آنها، نکته ای کاملا شفاف وجود دارد که در رسانه‌ها منعکس نشده و آن هم تخمین آنها از ارزش واقعی اسنپ ، در مقایسه با Ola و Careem، است که بر مبنای تعداد سفرهای روزانه و لحاظ کردن تعدیل‌های مختلف به دست آمده است. این امر باعث شده تا آنها بازه‌ای تخمینی از ارزش واقعی اسنپ ارائه کنند و نه یک عدد مطلق برای ارزش‌گذاریِ قطعی آن.


بیشتر بخوانید: بررسی تعداد کاربران و رانندگان اسنپ از آغاز کار؛ موفقیت استارتاپ ها


بررسی پتانسیل رشد در مورد اسنپ

شاهکار همچنین در مورد پتانسیل رشد و قیاس اسنپ با Ola سخن گفت و اعلام نمود، نباید فراموش کرد که Ola و Careem  هر دو در بازار خود رقیب جدی و بزرگی مثل اوبر دارند و این می تواند تاثیر مستقیمی بر Gross Profit و سهم بازار آنها داشته باشد.

به گفته شاهکارOla  بعد از ۸ سال توانسته در ۱۱۰ شهر هند با حدود ۱۳۰میلیون جمعیت فعال باشد. وی ادامه داد که بازار پویای حمل‌و‌نقل ایران را می توان با بازار ۱۳۰میلیونی هند مقایسه کرد.

شاهکار در ادامه صحبت های خود در مورد ارزش واقعی اسنپ ، در مورد پتانسیل رشد اسنپ سخن گفت و اعلام نمود که این پتانسیل به بازار جابه‌جایی مسافر با خودرو به صورت دربستی، محدود نمی‌شود و سرویس ride-sharing، اسنپ‌باکس، اسنپ‌فود، و سایر کسب‌و‌کارهای گروه اینترنت ایران هم جزء پتانسیل‌های بالفعل رشد اسنپ هستند.

به گفته ی وی ارزش‌گذاری قطعی یک کسب‌وکار زمانی امکان پذیر است که با فروش بخشی از سهام شرکت به سرمایه‌گذار جدید، یک معاملهٔ واقعی انجام شود. بنابراین در چنین شرایطی می توان مبنای دقیقی برای مقایسه با ارزش تخمینی خود داشت.

وی در آخر به ارزش گذاری فرهی در مورد ارزش واقعی اسنپ اشاره کرد و ادامه داد که:

 حتی با فرض دسترسی به اطلاعات مالی همتایان، دقیق‌ترین و پیچیده‌ترین مدل‌‌های ارزش‌گذاری مقایسه‌ای و یا مدل‌های ارزش‌گذاری دیگر مثل Discounted Cashflow  فقط یک مدل هستند. همان‌طور که تخمین شما از ارزش اسنپ (۳۵۰-۷۵۰میلیون دلار) بیانگر یک مدل است و نه ارزش واقعی اسنپ !

.

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر