;
coinex

فضانورد ناسا کارت حافظه دوربین GoPro را در زمین جا گذاشت !

در جریان ماموریت اکسپدیشن ۵۵ ، یکی از فضانوردان ناسا حین راهپیمایی فضایی برای تعمیر یک قطعه خارجی متوجه شد دوربین گو پرو فضایی فاقد کارت حافظه است. این ماموریت با موفقیت به انجام رسید، اما این نکته حاشیه‌ای بسیار سر و صدا کرد.

تا به حال شده شارژ دوربین عکاسی‌تان تمام شود و از ثبت لحظه‌ای شگفت انگیز محروم شوید. یا کمی به گذشته برویم، یادتان هست فیلم‌ دوربین‌‌های عکاسی آنالوگ می‌سوخت و یک لحظه ثبت شده ناب از بین می‌رفت. این اتفاق‌ها همیشه فقط برای ما آدم معمولی‌ها نیست، شگفت انگیز‌ترین انسان‌ها هم از این بدشانسی‌ها می‌آورند. مثلا یک فضانورد ناسا !

هفته گذشته و در جریان یک راهپیمایی فضایی در خارج از ایستگاه بین‌المللی فضایی (ISS)، درو فوستل (Drew Feustel)، مهندس پرواز وقتی متوجه شد کارت حافظه دوربین GoPro سرجایش نیست، حسابی دست پاچه شد.

هفته گذشته 16 اردیبهشت، فوستل همراه با هم‌سفر خود در ماموریت اکسپدیشن ۵۵ ایستگاه فضایی، ریکی آرنولد، یک راه‌پیمایی فضایی برنامه ریزی شده را ترتیب دیدند. هردو آنها تا پیش از این سابقه فضانوردی و مبهوت شدن در پهنه خالی فضا را تجربه کرده بودند، اما آنچه در انتظارشان بود، خیلی بیشتر تعجب آور بود.


بیشتر بخوانید :‌ به تماشای جالب‌ترین تصاویر ثبت شده از راهپیمایی فضایی بنشینید


وظیفه آنها در این ماموریت انجام یک سری تعمیرات بر روی سیستم خنک‌کننده خارجی ایستگاه فضایی بود. فضانورد فوستل در همان اثنی تصمیم گرفت با استفاده از دوربین گو پروی خود چند تصویر ثبت کند. اتفاقی که هیچگاه رخ نداد.

مطابق ویدیو رسمی که ناسا منتشر کرده است، مکالمه او با مرکز کنترل ماموریت در هیوستون به این شرح است :

فوستل : “سلام هیوستون ! من یه مشکل کوچک با دوربین گو‌ پرو دارم.”

فضانورد بوش ویلمور (Butch Wilmore) از مرکز هیوستون روی زمین به او پاسخ داد : “صدای تو را داریم. توضیح بده !”

فوستل : “من دکمه ضبط را می‌زنم اما هشدار ‘نبود کارت SD’ را می‌بینم. آیا برای ضبط به آن احتیاج دارم؟ اگر ضبط شروع شود، آیا باید چراغ قرمز روشن شود؟”

پس از این گفت و گو، مکالمه برای مدتی نسبتا طولانی از زمین قطع می‌شود. در ادامه ویلمور موضوعی را برای آرنولد، که هنوز بر روی یک ابزار مربوط به قدرت بر روی یکی از کانکتور‌ها کار می‌کرد، توضیح داد. سپس مجددا به سراغ مشکل GoPro رفت. او به فوستل توضیح داد :

“اگر کارت حافظه داخل دوربین باشد، هنگام ضبط چراغ قرمز روشن خواهد داشت.”

فوستل : “اگر هشدار بدهد No SD چی؟ این به چه معنی است؟”

ویلمور : “فکر کنم یعنی کارت حافظه ای وجود ندارد.”

لحظه‌ای این صحنه را تصور کنید. شما یک فضانورد دست خالی هستید که تنها یک لباس فضایی شما را از فضای خلاء بیرون محافظت می‌کند. در حالی که با سرعت 7.5 کیلومتر در ساعت در حال گردش به دور زمین هستید. و حالا دوربین‌تان کار نمی‌کند. چه می‌کنید؟

خب، اگر حرفه‌ای باشید اولویت‌های خود را مرور می‌کنید و به سراغ کارهای مهم‌تر خواهید رفت. حتی اگر بدانید مدتی بعد کل دنیا این فیلم‌ را خواهند دید و مضحکه عام و خاص خواهید شد.

فوستل در ادامه گفت : “خب، حدس می‌زنم باید این را درون بسته بگذارم.”

مرکز هیوستون یا این پیام موافقت خود را اعلام کرد : “برنامه خوبی به نظر میاد.”

البته این تنها برنامه‌ قابل اجرا بود و متاسفانه دوربین‌های مدرن گو پرو فاقد هرگونه حافظه داخلی هستند. به علاوه فکر این که فضانورد می‌توانست به سرعت به درون ایستگاه فضایی برود و کارت حافظه را عوض کند را نیز از سر خود بیرون کند.

درو فوستل
درو فوستل، ژئوفیزیکدان و فضانورد آمریکایی ۵۲ ساله ناسا است. او از سال ۲۰۰۰ به عضویت ناسا درآمده است و تا کنون بیش از ۴۸ ساعت را در فضا سپری کرده است. ماموریت‌های STS-125 ، STS-134 ، سایوز MS-08 و اکسپدیشن‌های ۵۵ و ۵۶ جاری از جمله مهمترین فعالیت‌های کارنامه فوستل است. (اعتبار : ناسا)

البته مشکل بامزه دوربین، حاشیه این ماموریت بود. هر دو فضانورد راهپیمایی ۶ ساعت و ۳۱ دقیقه‌ای خود را با موفقیت پشت سر گذاشتند و همه وظایف خود را به درستی انجام دادند. شما می‌توانید با استفاده از این لینک در Twitch ویدیوهای دریافتی را ببینید. (مشکل تعویض دوربین‌ها از ۰۹ : ۲ شروع می‌شود.)

همچنین اگر بخواهید تصاویر حیرت انگیز ثبت شده توسط دوربین GoPro را ببینید، می‌‌توانید از این لینک در ScienceAlert راهپیمایی فضایی سال گذشته رندی برسنیک (Randy Bresnik)، یکی از اعضای ماموریت‌های اکسپدیشن ۵۲ و ۵۳، را مشاهده کنید.

شاید جالب باشد بدانید که این دو فضانورد (فوستل و آرنولد)، مجددا در ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) مجددا از ایستگاه فضایی خارج خواهند شد. امیدواریم تا آن موقع بتوانند یک کارت حافظه خوب دست و پا کنند تا بدین وسیله بتوانیم تصاویر مربوط به تعمیرات خارجی ایستگاه فضایی را مشاهده کنیم.

بیشتر بخوانید :

منبع : ScienceAlert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر