;
coinex

نمایش چهره بدهکاران بانکی بر پرده سینماهای چین؛ آیا این شیوه در ایران نیز عملی است؟

نمایش چهره بدهکاران چینی بر پرده سینما در چند روز گذشته به تیتر بسیاری از سایت‌ها و خبرگزاری‌های دنیا بدل گشت. در این مطلب به شیوه رسوایی بدحسابان بانکی در چین پرداخته شده و این سوال مطرح است که آیا این روش‌ها در ایران نیز کارایی خواهند داشت؟

  • تریلر شرم بر روی سینماهای محلی استان سیچوان چین بر روی پرده رفت.
  • چهره و نام 26 بدهکار بانکی چینی به صورت کارتونی ادیت شده و به ابتدای چند فیلم افزوده شد.
  • این فیلم ادیت شده، در ابتدای بیش از 30 نمایش، از یکشنبه گذشته بر روی پرده رفت.

دادگاهی در جنوب غربی چین، تصمیم به رسوایی بدهکاران لجوج چینی گرفت. بر این اساس، اطلاعات فردی و چهره این اشخاص، بر روی پرده سینماها قرار خواهد گرفت. تریلر شرم در استان سیچوان چین، موجب شرم زدگی بدهکارانی خواهد شد که قادر به پرداخت بدهی خود مطابق قانون نشده‌اند.

برخورد با بدهکاران بانکی

این ویدئوی انیمیشنی کوتاه، با نمایش بیش از 30 بار در روز، موجب شرمندگی بدهکاران چینی خواهد شد. نمایش چهره بدهکاران چینی بر پرده سینما  تبعات بسیاری برای این افراد خواهد داشت.

واژه لاولاویس (laolais) نامی ناخوشایند در فرهنگ اصطلاحات چینی است که به افرادی که موفق به پرداخت بدهی خود نشده‌اند اطلاق می‌شود.


بیشتر بخوانید: استفاده از تماس های تبلیغاتی خلاف قوانین است؛ نقض حقوق مشترکین


در این کلیپ 50 ثانیه‌ای، ضمن نمایش تصاویر و مشخصات کارتونی این بدهکاران، یک گوینده چینی به تفسیر و توضیح واژه لاولاوی می‌پردازد. اظهارات ناخوشایند گوینده، چنین مضمونی را به همراه دارد:

همه برای دیدن این لاولاویس‌ها آمده‌اند، سپس با لهجه سیچوانی ادامه می‌دهد، این افراد با اینکه پولی را قرض نموده‌اند اما آن‌را پس نمی‌دهند. شرم بر آن‌ها! سپس نام و تصویر این افراد به صورت انیمیشنی بر پرده سینما نقش می‌بندد. علاوه بر این، جرم بدهکاران به صورت عمومی اعلام خواهد شد. گوینده در خطاب به این بدهکاران می‌افزاید، بدهی خود را تسویه نمائید تا دادگاه نام شما را از این لیست حذف نماید. نکته جالب‌تر اما، دلیل انیمیشنی بودن این کلیپ است. به گفته لی کیوانگ، کارگردان این نمایش از سوی دادگاه هیجانگ، با کارتونی بودن این تصاویر، مخاطبین حاضر در سینما به پرده نمایش توجه بیشتری خواهند نمود.

رسوایی بدهکاران چینی

علاوه بر این، دادگاه تصاویر بدهکاران را در سینماهای نزدیک به محل سکونت این افراد به نمایش گذاشته است، چراکه به این صورت، تاثیر بیشتری بر روی این افراد خواهد گذاشت. همچنین تصاویر این افراد به صورت پوستر بر روی اتوبوس و به صورت بیلبورد در مکان‌های شلوغ و پر جمعیت قرار گرفته است. دادگاه این شیوه را به همراه راهکارهایی دیگر، برای به زانو در آوردن این بدهکاران اتخاذ کرده است. دولت چین، تلاش بسیاری را جهت اخذ بدهی از بدهکاران مختلف به کار بسته است.

در ماه آپریل نیز، بر اساس گزارش روزنامه صبح جنوب چین، دادگاه‌های مختلفی در چین نام و مشخصات 10.5 میلیون بدهکار چینی را که قادر به بازپرداخت بدهی خود نبودند، منتشر کردند.


بیشتر بخوانید: قوانین جدید اتحادیه اروپا و اقدامات فیسبوک در این زمینه!


در آگوست گذشته نیز در استان هوبای، هنان و جیانگسو به گفته چینا دیلی با همکاری اپراتورهای تلفن همراه، پیام‌های ضبط شده‌ای برای فشار هرچه بیشتر به بدهکاران چینی در پیشواز تماس آن‌ها قرار گرفت. به صورتیکه در زمان تماس افراد با این بدهکاران، پیام ضبط شده‌ای برای تماس گیرنده پخش می‌شد که به وی اطلاع میداد، مخاطب مورد نظر، در لیست سیاه بدهکاران از سوی دادگاه قرار گرفته است.

بیش از این، افرادی که در لیست بدهکاران قرار گرفته‌اند، امکان نشستن و رزرو صندلی‌های بیزنس کلاس را بر اساس حکم دادگاه عالی چین در طول سفرهای خود نخواهند داشت. البته این پایان کار نیست، چراکه این افراد امکان خرید ملک و فرستادن کودکان خود را به مدارس خصوصی نخواهند داشت. در نهایت نیز، بدهکاران چینی قادر به سفارش بیمه‌های گرانقیمت نیز نخواهند بود.

تریلر شرم

به نظر شما نمایش چهره بدهکاران چینی بر پرده سینما بر روی زندگی این افراد چه تاثیری خواهد گذاشت؟ آیا دادگاه شیوه صحیحی را برای برخورد با این افراد اتخاذ کرده است؟ به نظر شما انجام شیوه‌های مشابه در کشورمان در بازپرداخت بدهیِ بدهکاران کلان بانکی تاثیری خواهد داشت و اساسا این شیوه را اخلاقی و انسانی می‌دانید؟ دیدگاه خود را در قسمت نظرات با ما و دوستانتان در میان بگذارید.

منبع: dailymail

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر