;
coinex

رمزگشایی از پیام موجودات فضایی نیازمند یک خرد جمعی است

گوش‌های خود را تیز کنید! همین روزها به شما برای کمک به رمزگشایی از پیام موجودات فضایی هوشمند نیاز خواهد شد. یافتن اسرار برقراری ارتباط میان بیگانگان هوشمند فضایی به یک خرد جمعی نیاز دارد.

کارهای شبانه روزی زبان‌شناسان، ریاضی‌دانان و دانشمندان به احتمال زیاد برای رمزگشایی از پیام موجودات فضایی کافی نخواهد بود. این گفته ما نیست؛ شری ولزجنسن (Sheri Wells-Jensen)، زبان‌شناس دانشگاه بولینگ گرین در اوهایو چنین نظری دارد.

او دانشمندی است که در بورد یک موسسه غیرانتفاعی در سان فرانسیسکو به نام “پیام‌رسانی هوش فرازمینی” (METI) فعالیت می‌کند. ولزجنسن به وب‌سایت Space.com می‌گوید:

یک دست صدا ندارد. ما به کمک همه نیاز داریم. ما نیاز داریم مجموعه‌ای چندگانه از معانی را برای پیامی که دریافت می‌کنیم، تولید کنیم.

آزمایشی که اخیرا توسط ولزجنسن برای شبیه سازی رمزگشایی از پیام موجودات بیگانه فضایی اجرا شده است، نشان می‌دهد که چرا ما به نیروی خرد جمعی انسان‌ها نیاز داریم. خانم ولزجنسن به تعدادی از دانشجویان خود چندین پازل که به روش لینکوس (Lincos) رمزنگاری شده بودند، ارائه کرد.

لینکوس یک زبان ساختگی است که برای برقراری ارتباط با هوش‌های فرازمینی طراحی شده است. دانشجویان چیزهایی ساده مانند توابع پایه‌ای ریاضی را کاملا به درستی متوجه می‌شدند، اما هرچه مفاهیم پیچیده‌تر می‌شدند، تفاوت‌های بیشتری میان پاسخ‌های آنها دیده می‌شد.

به عنوان مثال ولزجنسن معادله‌ای برای محیط دایره را در کنار یک نماینده‌ رمزنگاری شده به عنوان عدد “پی” (همانطور که می‌دانید عدد پی نسبت محیط به قطر دایره‌ است) به دانشجویان‌اش می‌داد.

و به آنها می‌گفتم خوب کلمه واقعی چیست؟ و آنها موارد بسیار دیوانه‌کننده‌ای ذکر می‌کردند. برخی تصورات شاعرانه داشتند و می‌گفتن “جهان” ؛ برخی تصورات معکوس شاعرانه داشتند و می‌گفتند “بی‌نهایت” ؛ و برخی نیز گمان می‌کردند که منظور من این است که قطر دایره به یک دیوار منتهی می‌شود و می‌گفتند “زندان”

و این تازه پیامی بود که توسط یک انسان دیگر ساخته شده بود. بی‌تردید بسیار سخت‌تر خواهد شد وقتی چیزی را برای مخوقاتی از یک منظومه ستاره‌ای دور رمزنگاری کنید. آنها هیچ تاریخ تکامل و فرهنگ مشترکی با ما ندارند. آنها ممکن است برای درک محیط اطراف‌شان و نیز ارتباط برقرار کردن بر حس‌های مختلف و متفاوتی متکی باشند. به علاوه آنها ممکن است از نظر تکنولوژی خیلی بیشتر از ما پیشرفت کرده باشند.

هوش فرازمینی
یک طرح هنری مفهومی از هوش فرازمینی. آیا اگر بیگانگان نیز چیزی به عنوان زبان داشته باشند، مانند ما اهالی زمین صحبت خواهند کرد. (اعتبار : Albert Ziganshin / شاتراستوک)

بنابراین ما برای شناسایی و توافق بر سر پاسخ درست و رمزگشایی از پیام موجودات فضایی احتمالی، نیاز داریم تا در یک پروژه علمی شهروندی عظیم، به خردی جمعی به وسعت یک دنیا دست پیدا کنیم. خانم ولزجنسن می‌گوید اگر اندکی بیشتر با کتاب‌ها ارتباط برقرار کنیم تا بدین وسیله مهارت “تفکر نقادانه” و درک خود از طبیعت و نحوه کارکرد آن را تقویت کنیم، شانس بیشتری برای موفقیت در این تلاش خواهیم داشت. او می‌گوید:

یکی از اهداف موسسه METI ، که به نظر من می‌بایست هدف همه ما باشد، این است که جدی‌تر بر روی معضل سواد علمی کار کنیم.

این زبان‌شناس در نظر داشت تا نتایج تحقیقات خود را روز شنبه 26 می، در جریان کارگاهی در کنفرانس بین‌المللی توسعه فضایی (ISDC) امسال در لس‌آنجلس ارائه کند، اما از بازه زمانی عقب افتاد و آن را کنسل کرد. خانم ولزنسن مشغله‌های زیادی دارد،‌ او رئیس یک کارگاه به نام “زبان در کائنات” (Language in the Cosmos) و نیز یکی از همکاران یک کارگاه مطالعاتی دیگر است.

ورکشاپ یک روزه زبان در کائنات که توسط METI ترتیب داده شده بود، این احتمال را جستجو می‌کرد که آیا زبان (یا حداقل برخی عناصر ضروری آن) می‌تواند در سراسر جهان وجود داشته باشد یا خیر. داوگ واکوک (Doug Vakoch)، رئیس METI و یکی از ارائه دهندگان مقاله در این کارگاه، در یک بیانیه عنوان کرد:

نوام چامسکی، زبان شناس معروف، اغلب می‌گفت که اگر یک مریخی به زمین بیاید، اینگونه تصور می‌کند که همه ما با گویش‌های مختلفی از یک زبان صحبت می‌کنیم؛ چرا که همه زبان‌های زمینی ساختار اساسی یکسانی دارند. اما سوال بزرگ اینجاست که اگر بیگانگان فضایی نیز زبان خود را داشته باشند، آیا مشابه ما گفتگو خواهند کرد؟

دو مورد از مقالات ارائه شده در این کارگاه دیدگاهی خوش‌بینانه به این موضوع دارند. اما ولزجنسن با اشاره به فقدان دانش ما نسبت به ریشه زبان‌های بشری و دشواری قیاس کردن با استفاده از تنها یک نمونه، خود را چندان خوش‌بین نمی داند. هر چند او اضافه می‌کند که زبان وال‌ها به اندازه کافی پیچیده است که تعداد نمونه‌های سیاره خود را به ۲ مورد افزایش دهیم. ولزجنسن در مورد ایده عمومیت زبان می‌گوید:

فکر نمی‌کنم که ما به چنین چیزی واقف باشیم، اما این ایده یک فرضیه خوب است و می‌توان با آن پیش رفت.

اخبار علمی را با تکراتو دنبال کنید

.

منبع : Space

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر