;
coinex

حیات فرازمینی در سیاره زهره ؛ ابرهای جو زهره می‌توانند از حیات میکروبی میزبانی کنند

آیا ما در کائنات بی‌انتها تنها هستیم؟ پرسشی است که اکنون دانشمندان پاسخ آن را در ابرهای سیاره زهره یا ناهید جستجو می‌کنند. ممکن است معمای حیات فرازمینی در سیاره زهره رمزگشایی شود.

مقاله جدید چاپ شده در مجله اخترزیست‌شناسی (Astrobiology)، حیات فرازمینی در سیاره زهره را از نوع میکروبی می‌داند و ابرهای این سیاره را میزبان مناسبی برای آن قلمداد می‌کند.

آنطور که نویسنده در مقاله عنوان کرده است، برای دهه‌ها حیات فرازمینی در سیاره زهره موضوع بحث اخترزیست‌شناسان بوده است. این تحقیق نشان می‌دهد که خواص فیزیکی و شیمیایی (از جمله ترکیبات گوگردی،کربن دی‌ اکسید و آب) و دما و فشار متوسط ابرهای این سیاره، حیات فرازمینی در سیاره زهره را ممکن می‌دانند.


بیشتر بخوانید :  مکان‌هایی در منظومه شمسی که بیشترین احتمال وجود حیات فرازمینی را دارند


نویسندگان این پژوهش می‌گویند:

ما دلایلی داریم که نشان می‌دهد ذرات موجود در ابرهای کم‌ارتفاع سیاره زهره میزان جرم کافی برای مهار میکروارگانیزم‌ها، آب و محلول‌ها را دارد و نیز به طور بالقوه زیست توده کافی برای شناسایی با روش‌های اپتیکی وجود دارد.

تیم تحقیقاتی با مشاهده لکه‌های تاریک بر روی ابرهای سیاره زهره که از سولفوریک اسید و ذرات جذب کننده نور مشابه آنچه روی زمین یافت می‌شود، کنجکاو شدند. در حقیقت تئوری آنها این است که این لکه‌های تاریک، مانند جلبک‌های رود‌های زمین هستند. با اشاره به اینکه ذرات موجود در این لکه‌ها ابعادی مشابه با باکتری‌های روی زمین دارند.

حیات فرازمینی در سیاره زهره
در این نما که توسط ناسا منتشر شده است،‌ ماهواره SDO توانست لحظه گذر زهره از مقابل خورشید را در تصویری با جزئیات فوق‌العاده بالا را در ۶ ژوئن ۲۰۱۲ در فضا ترسیم کند. گذر قبلی این سیاره در سال ۲۰۰۴ و گذر مشابه بعدی که از زمین قابل مشاهده باشد تا سال ۲۱۱۷ دیگر رخ نمی‌دهد. پس از آن در ۲۱۲۵ گذر بعدی رخ خواهد داد. مقاله‌ای که جدیدا منتشر شده اسن می‌گوید ابرهای این سیاره نقشی کلیدی در کشف حیات در سیاره زهره دارند. (اعتبار : ناسا / ماهواره SDO)

پتانسیل ابرهای سیاره زهره برای زیست پذیر بودن، نخستین بار اواخر دهه ۱۹۶۰ و بوسیله مجموعه‌ای از کاوشگرها مشخص شد، اما سنجای لیمای (Sanjay Limaye)، پژوهشگر ارشد این مقاله از مرکز مهندسی و علوم فضایی دانشگاه ویسکانسین، معتقد است لکه‌های سیاه این سیاره به طور کامل مورد اکتشاف قرار نگرفته‌اند. به گفته او ابزارهایی که در گذشته برای آزمایش اتمسفر زهره مورد استفاده قرار می‌گرفتند، ظرفیت کافی برای تشخیص مواد ارگانیک از غیرارگانیک را نداشته‌اند.

لیمای می‌گوید محققان در حال حاضر برای مطالعه ابرهای زهره به روشی به نام “پلتفرم جوی قابل انعطاف زهره” (VAMP) فکر می‌کنند. این روش شامل یک فضاپیما بالن‌مانند است که می‌تواند بر فراز ابرهای زهره تا یک سال معلق بماند و به جمع‌آوری نمونه مشغول شود.

اگرچه در ابتدا باید ابرهای زهره مورد نمونه‌برداری و آزمایش قرار گیرند، ولی تیم تحقیقاتی باور دارد که این موضوع در جستجوی اشکال دیگر حیات، نقش کلیدی به سیاره زهره محول می‌کنند. راکش موگول (Rakesh Mogul)، شیمیدان بیولوژیک، استاد دانشگاه پلی‌تکنیک ایالت کالیفرنیا در پومونا و یکی از نویسندگان این مقاله، می‌گوید :

برای داشتن درک بهتر، ما نیاز داریم به آنجا برویم و از ابرها نمونه برداری کنیم. سیاره زهره می‌تواند پنجره هیجان انگیز جدیدی رو به وادی اکتشافات اخترزیست‌شناسانه بگشاید.

در تلاش برای حل معمای وجود سیاره‌ای زمین مانند، ناسا بر آن است تا یک تلسکوپ فضایی جدید را برای جستجوی سیارات فراخورشیدی پرتاب کند. به گزارش نیویورک تامیز این تلسکوپ جدید، “ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی عبوری” یا TESS نام دارد.

حساب کاربری توئیتر تلسکوپ فضایی (TESS (NASA_TESS تصویر زیر را از آسمان شب منتشر کردند. طبق گفته آنها، این تصویر با استفاده از ابزار دوربین این تلسکوپ گرفته شده است. این شکارچی سیارات فراخورشیدی تا یک ماه آینده پرتاب خواهد شد.

حیات فرازمینی در سیاره زهره
(اعتبار : توئیتر تلسکوپ فضایی TESS ناسا)

هرچند شاید عمر ما کفاف ندهد، اما یکی از دانشمندان معتقد است بدون شک روزی بشریت حیات فرازمینی را خواهد یافت. به نقل از Florida Today، در اجلاس سران مدیریت فرهنگی موسسه تکنولوژی فلوریدا، ستاره‌شناس جیل تارتر (Jill Tarter) به شرکت کنندگان گفت:

من فکر می‌کنم در قرن جاری ما خواهیم توانست حیاتی خارج از سیاره زمین پیدا کنیم.

بیشتر بخوانید:

.

منبع : Newsweek , Foxnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر