;
coinex

تقلید صدای انسان توسط نهنگ های قاتل ؛ باور نمی‌کنید؟ خودتان بشنوید!

مطالعه‌ای جدید نشان می دهد که نهنگ قاتل، بزرگ‌ترین دلفین‌سان روی کره زمین، می‌تواند از صحبت کردن انسان تقلید کند. در بعضی موارد حتی در اولین تلاش، بیان کلماتی مانند Hello ، One-Two و Bye-Bye به ثبت رسیده است.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که این مخلوقات توانایی کپی کردن اصوات ناآشنایی که توسط سایر نهنگ‌های قاتل تولید می‌شوند را نیز دارند. صداهایی مانند ترکیدن دانه رزبری (ترکیدن رزبری در زبان انگلیسی اصطلاحی است که برای یک صدای خاص به کار می‌رود؛ هنگامی که یک فرد زبان خود را بیرون بیاورد و هوا را از دهان خارج کند)

دانشمندان می‌گویند این اکتشاف توانست پرده از راز چگونگی یکسان شدن لهجه‌های گونه‌های مختلف وال‌های قاتل وحشی بردارد. یکی از ایده‌ها این بود که تقلید‌ آنها از یکدیگر منجر به چنین یکسان‌سازی شده است و امروز این اکتشاف مهر تاییدی بر آن می‌زند. این مخلوفات تاکنون به دلیل توانایی کپی‌برداری از نحوه حرکت هم‌گونه‌های خود شناخته شده بودند. همچنین گزارش‌هایی مبنی بر تقلید اصوات دلفین‌های پوزه بطری و شیرهای دریایی گزارش شده بود.

جوزپ کال (Josep Call)، پروفسور منشا تکامل ذهن از دانشگاه سنت آندرو و یکی از محققان این پژوهش، می‌گوید‌:

ما خواهان این بودیم که به میزان انعطاف پذیری نهنگ قاتل در تقلید اصوات پی ببریم. گمان کردیم متقاعد کننده خواهد بود اگر چیزی که به آنها ارائه می‌شود در رپرتوار (کارگان) آنها نباشد. در این مورد خاص عبارت Hello چیزی نیست که یک نهنگ قاتل بتواند بگوید.

ویکی (Wikie)، نام نهنگ مورد مطالعه، نخستین جانداری نیست که توانایی تولید صداهای انسانی را از خود نشان می‌دهد. دلفین‌ها، فیل‌ها، طوطی‌ها، اورانگوتان‌ها و حتی نهنگ‌های بلغاری، تا پیش از این وجود چنین توانایی را به معرض نمایش گذاشته بودند؛ هر چند از طیف وسیعی از مکانیزم‌های فیزیکی برخوردارند.

به عنوان مثال ناک (Noc) یک نهنگ بلغاری، از حفره‌های بینی و کوشیک (Koshik)، یک فیل هندی، با جمع کردن خرطوم خود در دهان چنین صدایی را تولید می‌کردند.


بیشتر بخوانید : زندگی اجتماعی وال‌ها و دلفین‌ها شباهت‌های چشم‌گیری با انسان دارد


اما محققان می‌گویند تنها بخشی از سلسله حیوانات می‌توانند کلام انسان را تقلید کند و مسیر مغزی و حفره صوتی از ملزومات این کار می‌دانند. پروفسور کال می‌گوید:

این دو مورد بیشترین تاثیر را دارند. حتی با وجود متفاوت بودن ریخت‌شناسی (مورفولوژی) امکان تولید صدایی شبیه به آنچه سایر گونه‌های تولید می‌کنند وجود دارد. همانطور که در این مورد مشاهده کردیم.

اما وقتی پرسیدیم که آیا نهنگ قاتل توانایی فهم آنچه را تقلید کرده است دارد یا خیر، انگار آب سردی بر پیکر پروفسور کال ریخته شد. او گفت: “هیچ شواهدی مبنی بر فهم آنها نسبت به آنچه مثلا به عنوان Hello ادا می‌کنند، وجود ندارد.”

ویکی همچنین در معرض پنج صدای مختلف از نهنگ های قاتل دیگر قرار گرفت که تاکنون نشنیده بود. از جمله سر و صداهایی مانند صدای غژ غژ در و نیز صدای “ترکیدن رزبزی”. در ادامه سه مورد از این اصوات توسط انسان ادا و به ویکی ارائه شدند. همچنین شش صدای انسانی شامل “hello”، “Amy”، “Ah ha”، “One-Two” و “Bye-Bye”.

نهنگ قاتل
نهنگ قاتل (Orcinus orca) پستانداری دریایی از تیره دلفین‌سانان و بزرگترین گونه این تیره نیز به شمار می‌آید. نهنگ های قاتل زندگی جمعی و بسیار اجتماعی دارند. روش‌های شکاری گروهی و پیچیده، وجود خوانواده‌های مادرنهاد و توانایی تولید صدا و قابلیت انتقال آن به نسل بعد از ویژگی‌های جالب توجه نهنگ‌های قاتل به شمار می‌رود. نهنگ‌های قاتل در بخش‌های بالایی زنجیره غذایی به سر می‌برند و از همین رو دشمن طبیعی ندارند. به علاوه از ماهی‌ها، فک، شیر و گراز دریایی و نیز گاها از سایر نهنگ‌ها تغذیه می‌کنند. نهنگ‌های قاتل را نمی‌توان به عنوان خطری جدی برای انسان‌ها به شمار آورد.

پروفسور کال می‌گوید: “شما نمی‌توانید واژه پیچیده‌ای را انتخاب کنید؛ چرا که این خواسته‌ زیادی است. ما به دنبال واژه‌هایی کوتاه و قابل تشخیص از هم هستیم.” موفقیت در تقلید صدا در طول این مطالعه ابتدا توسط تمرین‌ دهنده‌های او مورد تشخیص واقع شد و سپس توسط تیمی شش نفره از داوران مستقل مورد تایید قرار گرفت. نحوه داوری به این نحو بود که داوران صدای تولید شده توسط ویکی را با صدای اصلی مقایسه می‌کردند، بدون آنکه بدانند کدام صدا متعلق به چه کسی است.

تیم مطالعاتی دریافتند که ویکی در اغلب موارد با وجود سر و صدا‌های جدید در طول ۱۷ مرتبه تکرار آزمایش، به سرعت توانایی کپی کردن صدا، چه صدای همنوعانش و چه صدای انسان، را داشت. به علاوه، دو صدا انسان و تمام صداهایی نهنگ‌های قاتل که توسط انسان تولید می‌شد، در نخستین تلاش مورد شناسایی قرار گرفت. همچنین صدای “Hello” در طول آزمایش‌های پی در پی بیش از ۵۰ درصد به درستی تقلید می‌شد.

مطابقت‌های بیشتر زمانی آشکار شد که صداهای ضبط شده از ویکی از نظر ویژگی‌های آوایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تمامی مراحل تقلید و تولید صدای توسط این جانوران در حالی انجام می‌گرفت که این صداها از خارج آب به آنها می‌رسید. پروفسور کال معتقد است این موضوع مواردی را در خصوص رفتار نهنگ‌های قاتل آشکار می‌کند. او می‌گوید:

به عقیده من این نخستین مدرکی است که نشان می‌دهد وال‌های قاتل بواسطه تقلید صدا به یادگیری آن می‌پردازند و این موضوعی است که می‌تواند اساس مشاهدات ما از لهجه‌های مختلف در جانوران باشد.

این گفته می‌تواند به عنوان ایده‌ای برای آزمایش‌های بعدی بر روی نهنگ‌های قاتل وحشی مورد استفاده قرار گیرد.

دیانا ریز (Diana Reiss)، متخصص ارتباطات دلفین‌ها و استاد فیزیولوژی کالج هانتر (Hunter) دانشگاه شهر نیویورک با این توضیح که این مطالعه درک ما در خصوص توانایی‌های سمعی نهنگ‌ها قاتل را گسترش داده است، از تحقیق انجام شده استقبال کرده است. پروفسور ریز می‌گوید؛ ویکی قادر است فرمان آموخته شده “کپی کردن” حرکت‌ها را برای تقلید اصوات اعمال کند.

دکتر آیرن پپربرگ (Irene Pepperberg) متخصص شناخت طوطی از دانشگاه هاروارد، در مورد چرایی هیجان‌انگیز بودن این پژوهش می‌گوید: “آزمایش قوی‌تری را که می‌توان انجام داد بر اساس این ایده‌ خواهد بود که آیا می‌توانیم صداهای تولید شده را در صورت نبود یک شاهد مشخص به درستی طبق بندی کنیم یا خیر.”

در ویدئو زیر که توسط بخش علمی گاردین تهیه شده است، واکنش و چگونگی تقلید صدای انسان توسط نهنگ‌های قاتل به گوش می‌رسد. بخشی که هر دو صدای شنیده شده قابل تشخیص نیستند مربوط به چگونگی تقلید صدا در میان افراد هم‌گونه است.

بیشتر بخوانید :

منبع : The Guardian

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر