;
coinex

تاریخچه حضور ایران در جام جهانی ؛ جزئیات حضور تیم ملی ایران در جام جهانی فوتبال

تاریخچه حضور ایران در جام جهانی چندان درخشان نبوده، اما ورود تیم ملی ایران و بازی‌های آن در جام های جهانی مختلف تقریبا همیشه با حاشیه‌های جنجالی همراه بوده است.

تاریخچه حضور ایران در جام جهانی فوتبال ؛ مروری بر خاطرات

فدراسیون فوتبال ایران در سال 1920 بنیان گذارده شد. اولین بازی تیم ملی ایران، در کابل مقابل تیم ملی هندوستان برگذار گردید، ایران این بازی را با نتیجه یک بر صفر به سود خود به پایان برد. دو روز بعد، ایران اولین بازی رسمی خود را مقابل افغانستان نیز برد. ایران سابقه سه بار متوالی قهرمانی جام آسیا را در سالهای 1968، 1972 و 1976 در کارنامه خود دارد.اولین تیم ملی ایران

تاریخچه حضور ایران در جام جهانی 1978 آرژانتین

در جام جهانی آرژانتین تنها 16 تیم حضور داشتند. آرژانتین در این رقابت‌ها توانست با عبور از سد هلند، به اولین قهرمانی خود در جام جهانی دست یابد. تیم ملی ایران نیز، در این دوره به جایگاه چهاردهم دست یافت.


بیشتر بخوانید: ترین های جام جهانی ؛ جامع ترین معرفی “ترین های جام جهانی فوتبال” به زبان فارسی


در مسابقات مقدماتی جام جهانی 1978 آرژانتین، ایران توانست پس از حضور قدرتمند در مرحله اول مقدماتی به مصاف تیم‎‌های استرالیا، کره جنوبی، کویت و هنک کنگ برود. در این دوره نیز با کسب 6 پیروزی بدون شکست از مجموع 8 بازی و با اقتدار به جام جهانی آرژانتین راه پیدا کرد.

در زمان قرعه کشی ایران با اتریش، فرانسه و تونس در یک دسته گلدان قرار داشت. نهایتا، تیم ملی ایران با تیم‌های پرو، هلند و اسکاتلند در یک گروه قرار گرفت تا ماجراهای جذاب و تکرار نشدنی اولین حضور ایران در جام جهانی رقم بخورد.تیم فوتبال ایران در جام جهانی آرژانتین

در اولین دیدار، تیم ملی ایران به مصاف هلند نایب قهرمان این دوره جام جهانی رفت. تا دقیقه 40 بازی، هیچ گلی بین دو تیم رد و بدل نشد، اما به یکباره، رانسنبرینگ اسطوره تیم ملی فوتبال هلند، ناصر حجازی را مغلوب کرد. هرچند این پایان کار نبود، ایران دو پنالتی به هلند تقدیم کرد، تا رانسنبرینگ دو بار دیگر دروازه ایران را در دقایق 62 و 78 باز کند. بزرگترین حاشیه این بازی، وجود دو پنالتی و هت تریک رانسنبرینگ بود.

در بازی بعد، ایران مقابل تیم اسکاتلند به مبارزه پرداخت. تیم ملی اسکاتلند در جام جهانی آرژانتین از تیم‌های مدعی محسوب می‌شد. هرچند در این دیدار ایران دو گل به ثمر رساند، بازی با نتیجه یک بر یک به پایان رسید! حقه‌ای در کار نیست، اسکندریان در دقیقه 43 بازی یک گل به خودی زد. دقایقی بعد –دقیقه 60 بازی-  اما، دانایی فر توانست طلسم دروازه اسکاتلند را بشکند. این تساوی بهترین نتیجه حضور ایران، تا سالها بعد به شمار می‌رفت.جام جهانی ارژانتین

در دیدار نهایی، ایران به مصاف پرو رفت. تیم ملی پرو، در آن سالها، هنوز آمادگی بسیار بالایی داشت. در این دیدار، ایران بازی را با نتیجه چهار بر یک به پایان برد. این دیدار نیز با حواشی خاص خود همراه بود.

هت‌تریک کوبیلاس همانند رانسنبرینگ، ایران را محکوم به باخت کرد. دقیقا مشابه دیدار با هلند، در این بازی نیز دو گل از سه گل کوبیلاس از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید. ولاسکوئز با گلی که در دقیقه 2 بازی به ثمر رساند، یکی از سریع‌ترین گل‌های جام جهانی را در آن سال به نام خود ثبت نمود. روشن، بازیکن نام آشنای فوتبال ایران، در دقیقه 41 بازی توانست دروازه پرو را باز کند.


بیشتر بخوانید: متن آهنگ‌های جام جهانی فوتبال در ۱۰ دوره گذشته ؛ به بهانه جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه


در جدول زیر، بازیکنان تیم ملی ایران و تیم باشگاهی‌ آنان و تاریخ تولد آن‌ها را در نخستین حضور در جام جهانی آرژانتین مشاهده خواهید نمود.

دروازه بانان

نام تیم باشگاهی سال تولد
ناصر حجازی شهباز 1949
محمد کربکندی ذوب آهن 1953
بهرام مودت سپاهان 1950

مدافعان

جواد الله وردی تاج 1952
اندریانیک اسکندریان تاج 1951
علیرضا قشقائیان برق شیراز 1954
حسین کازرانی پاس تهران 1947
حسین نظری تاج 1956
محمد شجاعی ذوب آهن 1953

پست میانی

ایرج دانایی فر تاج 1951
ابراهیم قاسم پور شهباز 1956
علی پروین پرسپولیس 1946
محمد صادقی پاس تهران 1951

فوروارد

نصرالله عبدللهی شهباز 1953
مجید بیشکار رستاخیز خرمشهر 1956
غفور جهانی ملوان 1950
حسین فرکی پاس 1956
بهتاش فریبا رستاخیز خرمشهر 1955
حسن نایب آقا هما 1950
ناصر نورا هما 1956
حسن روشن تاج 1956
حمید تیموری شهباز 1953

مربی

حشمت مهاجرانی —– 1938

 

تاریخچه حضور ایران در جام جهانی 1998 فرانسه

بر خلاف جام جهانی آرژانتین، نه تنها تمام نسل‌های پیشین با حضور ایران در این دوره از جام جهانی خاطره دارند، بلکه متولدین دهه‌های بعدی نیز که در آن هنگام یا بسیار کودک بودند یا به دنیا نیامده بودند، بارها و بارها گل خداداد عزیزی را در مناسبت‌های مختلف در تلویزیون دیده‌اند. به همین مناسبت، قدری به عقب باز می‌گردیم.جام جهانی فرانسه

در دیدارهای مقدماتی دور اول، ایران توانست رقبای خود را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد. در این روزها، تیم ملی ایران، غول‌هایی چون عابدزاده، کریم باقری، علی دایی و… را در اختیار داشت، که هنوز پس از گذشت سالهای بسیار، کم و بیش نام آن‌ها شنیده می‌شود… شاید خاطره انگیزترین دیدار در  این رقابت‌ها، بازی ایران مقابل مالدیو بود. در این بازی، ایران توانست به معنای واقعی کلمه دروازه تیم مالدیو را به توپ ببندد و با 17 گل این بازی را به سود خود به اتمام برساند.


بیشتر بخوانید: شعار تیم‌های ملی فوتبال جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه ؛ فیفا شعار ۳۲ تیم منتخب را اعلام کرد


پس از این، ایران به دیدار رقبای جدی‌تر خود رفت. چین، قطر، عربستان و کویت با ایران هم گروه شدند. ایران در دیدار رفت و برگشت، به چینی‌ها نشان داد بهتر است به جای فوتبال به ورزش محبوب خود پینگ پونگ بپردازند! ایران، در این مسابقات دروازه چین را 8 بار گشود. به طور مساوی چهار گل در خانه و چهار گل در مهمانی… دیدارهای اولیه با عربستان، کویت و قطر نیز به خوبی پیش رفت و ایران بدون باخت جلو رفت.

ایران در یک قدمی جام جهانی فوتبال قرار داشت، در دیدارهای بعدی کافی بود ایران یک پیروزی و یک تساوی به دست بیاورد تا به طور قطعی به جام جهانی راه پیدا کند… و ناگهان ورق برگشت.

در دیدار مقابل تیم‌های عربستان، کویت و قطر استراتژی وقت کشی از سوی این تیم‌ها پیاده شد. تمارض‌های گاه و بیگاه بازیکنان این سه تیم، باعث عصبی شدن بازیکنان تیم ملی ایران شد… در نتیجه ایران بازی مقابل عربستان و قطر را در اوج ناباوری با شکست به پایان برد. چرخاندن پرچم عربستان پس از برد قطر در مقابل ایران نیز یکی از عجایب این دوره از رقابت‌ها بود.

مسابقات پلی اف مقابل ایران و ژاپن در حالی برگزار شد که عابد زاده مصدوم، به راستی با جان فشانی فوق تصور از دروازه ایران دفاع کرد… ماجرای گل به خودی استاد اسدی، که یکی از بهترین بازیکنان تیم ملی در آن روزگار بود نیز در همین دیدار به ثمر رسید و در نهایت، ایران برای صعود به جام جهانی راهی بسیار دشوار را در پیش گرفت.تیم فوتبال ایران

استرالیا در حالی به مصاف ایران در تهران آمد که بازیکنان تیم ملی این کشور در سراسر دنیا شناخته شده بودند. تیم ملی ایران اما، با کمترین بودجه ممکن به این نقطه رسیده بود. در بازی اول، ایران و استرالیا در تهران، با نتیجه یک بر یک به تساوی رضایت دادند.

در بازی برگشت، ایران باید حداقل با دو گل به تساوی می‌رسید یا بازی را با برد به پایان می‌برد تا به جام جهانی صعود کند… نتیجه‌ای که تنها در خیال فوتبال دوستان حرفه‌ای می‌گنجید.


بیشتر بخوانید: نمادهای جام جهانی فوتبال ؛ ریشه سمبل های کارتونی جام جهانی چیست؟


در ابتدای بازی، علی‌رغم دفاع بسیار مناسب ایران در مقابل تیم استرالیا، عابدزاده دوبار مغلوب شد. جو سنگین ورزشگاه تا حدی بود که ناگهان یکی از تماشاگران به داخل زمین دویده و حرکت بسیار ناشایستی را بر علیه تیم ملی ایران انجام داد. در نیمه دوم بازی اما، ناگهان همه چیز عوض شد. در اینجا بود، که خداداد آن گل به یاد ماندنی را در ذهن ایرانی‌ها ثبت نمود. –بهتر است برای جزئیات بیشتر، از طریق وب سایت‌های مختلف بازی کامل آن روز را مشاهده کنید.-

به هر حال، ایران به جام جهانی فرانسه راه یافت. این حضور پس از قریب به بیست سال، اولین خاطره فوتبالی نسل‌های بعد از انقلاب را شکل داد. رقبای ایران، در گروه اف، تیم‌های آلمان، آمریکا و یوگسلاوی بودند. بزرگترین حاشیه حضور ایران در جام جهانی فرانسه بازی آمریکا و ایران بود، که از نظر سیاسی مشکلات بسیار زیادی را با هم تجربه کرده بودند.

در بازی نخست، ایران با تک گل یوگسلاوی در دقیقه 72 زمین را بدون هیچ امتیازی ترک کرد. یک هفته بعد اما، ایران به دیدار آمریکا رفت. حضور سنگین تماشاگران و حواشی مربوط به این بازی تا سالها سوژه مستندها و مقالات ورزشی و غیر ورزشی زیادی شدند.

در دقیقه 40 بازی، حمید استیلی که آن روزها در اوج بود، موفق به ثمر رساندن اولین گل ایران شد. 44 دقیقه بعد نیز مهدوی کیا برای بار دوم دروازه تیم ملی آمریکا را گشود. هرچند، تنها سه دقیقه بعد، آمریکا موفق شد که این گل را جبران کند، اما این بازی با نتیجه 2 بر 1 به سود ایران پایان یافت و تاکنون بهترین نتیجه و تنها برد تیم ملی ایران در جام جهانی بوده است.

چهار روز بعد ایران در مقابل آلمان با نتیجه 2 بر صفر شکست خورد، تا مطابق معمول اما و اگرها شروع شود. در واقع، اگر ایران در مقابل یوگسلاوی به پیروزی یا تساوی دست یافته بود، احتمالا شانس صعود را به مرحله بعد پیدا می‌کرد. هرچند، این اما و اگرها هرگز فایده‌ای برای ایران نداشتند.

تاریخچه حضور ایران در جام جهانی 2006 آلمان

ایران پس از ناکامی از حضور در جام جهانی 2002 کره و ژاپن، به راحتی هرچه تمام‌تر به این دوره از رقابت‌ها راه یافت. هرچند به عقیده برخی صاحب‌نظران، تیم ملی ایران همانند دوره طلایی فوتبال ایران در سال 98 بازی‌های فوق العاده جذابی را از خود نشان نداد، اما توانست با کمترین حاشیه به جام جهانی صعود کند.تیم فوتبال جمهوری اسلامی ایران

در دیدارهای مقدماتی با رو به رو شدن با قطر، لائوس و اردن، توانست ورود خود را به مرحله بعدی تضمین کند. هرچند ایران توانسته بود لائوس را با نتیجه قاطع هفت بر صفر شکست دهد، در مقابل تیم ملی اردن در تهران با نتیجه صفر بر یک مغلوب شده بود. تغییرات هوشمندانه در ترکیب تیم ملی باعث شد تا در دیدارهای بعدی، ایران همواره به عنوان تیم برنده از زمین خارج شده و بار دیگر لائوس را با همان نتیجه شکست دهد.


بیشتر بخوانید: تکنولوژی توپ فوتبال جام جهانی ۲۰۱۸ ؛ از ماهواره‌ها تا ریزتراشه‌های تل‌استار ۱۸


در دیدارهای بعدی ایران به مصاف تیم‌های ژاپن، بحرین و کره شمالی رفت. در این دیدارها نیز، ایران تنها یکبار طعم شکست را در برابر ژاپن چشید. این شکست نیز در حالی بود که در دور رفت، با همان نتیجه ژاپن را پشت سر گذاشته بود. به هر حال، ایران برای اولین بار بدون حاشیه به جام جهانی صعود کرد.

پس از قرعه کشی، ایران در گروه دی با تیم‌های مکزیک، پرتقال و آنگولا هم گروه شد. بازی ایران و مکزیک تقریبا بدون هیچ حاشیه عجیبی به پایان رسید. هرچند ایران این بازی را با نتیجه سه بر یک و با تک گل گل محمدی به پایان رسانید، تقریبا خاطره این بازی، در پایان همین بازی در کنار زمین دفن شد.

در بازی بعدی اما، ایران در حالی به مصاف تیم پرتقال می‌رفت که دوران ابر ستاره‌هایی چون دایی رو به افول بود. در نقطه مقابل اما، تیم ملی پرتقال با داشتن بازیکنانی چون رونالدو، دکو، فیگو و… یکی از مدعیان جدی قهرمانی به شمار می‌رفت. مطابق معمول، ایران در مقابل ابر ستاره‌ها خوش درخشید. این بازی تنها با دو گلی که در دقایق 63 و 80 توسط دکو و رونالدو به ثمر رسید، پایان یافت.

یکی از حاشیه‌های به یاد ماندنی این بازی، حسین کعبی بود که با جثه ریز نقش خود، رونالدو و فیگو را به معنای واقعی کلمه به ستوه آورده بود. جالب‌ترین حاشیه این بازی نیز لگد غیر عمدی حسین کعبی به صورت فیگو بود که تا به امروز از سوژه‌های طنز فوتبالی به شمار می‌آید. البته کعبی خود در این رابطه اظهار می‌کند که لگد به صورت فیگو تلخ‌ترین خاطره وی در دوران فوتبالیش بوده است.لگد به صورت فیگو

تنها پنج روز بعد اما، در برابر آنگولا بازی ایران دچار افت شدید شد. ایران در دقیقه 60 از آنگولا یک گل دریافت کرد، سپس در دقیقه 72 بختیار زاده موفق به جبران این گل شد تا ایران با تک امتیاز این بازی، به عنوان رتبه آخر گروه از ادامه رقابت‌ها باز بماند. با توجه به تساوی آنگولا در برابر مکزیک و بازی ایران در مقابل پرتقال، برای بسیاری از فوتبال دوستان، سبک بازی ایران در بازی مقابل تیم‌های مکزیک و آنگولا قابل درک نبود. شاید در آن دوره اگر تیم ملی ایران هوشمندانه‌تر حاضر می‌شد، نتیجه دیگری رقم می‌خورد.

تاریخچه حضور ایران در جام جهانی فوتبال 2014 برزیل

اینبار ایران پس از یک دوره استراحت، بار دیگر انگیزه‌های کافی را برای حضور در جام جهانی به دست آورده بود. ستارگانی چون نکونام، کریمی و… نیز، با مربی‌گری کیروش کار را برای تیم ملی ایران ساده کرده بودند. در ابتدا ایران به مصاف مالدیو رفت، تیم ملی مالدیو در هر دو دیدار رفت و برگشت، شکست سنگینی را در برابر ایران تجربه نمود.

پس از این، ایران با بحرین، اندونزی و قطر همگروه شد. در اینجا نیز، ایران تمام بازی‌های خود را بدون شکست به پایان برد. شیرین‌ترین برد ایران نیز، در مقابل بحرین در ورزشگاه آزادی با شش گل به ثمر رسید. در نهایت تیم ملی جمهوری اسلامی ایران در بازی با قطر، به تساوی دو بر دو رضایت داد تا به عنوان سر گروه، خود را برای بازی‌های بعدی آماده کند.

در این دیدارها، ایران شروع چندان موفقی نداشت. باخت در مقابل ازبکستان در ورزشگاه آزادی و باخت در برابر لبنان در بیروت، باعث شد ایران بیش از پیش برای صعود به جام جهانی تلاش کند. این مساله موجب شد، تا بازی‌های دیگر خود را در برابر کره جنوبی، لبنان و قطر را به بهترین نحو به نتیجه برساند و جواز ورود به  رقابت‌های جام جهانی را کسب نماید.بازیکن تیم ملی ایران

قرعه به صورتی رقم خورد که ایران با تیم‌های نیجریه، بوسنی و هرزگوین و آرژانتین در یک گروه قرار گیرد. در اولین دیدار، ایران به مصاف تیم نیجریه رفت. تیم ملی فوتبال ایران با نشان دادن بازی مقبولی در برابر تیم نیجریه، موفق شد این بازی را با تساوی به پایان برساند. چند روز بعد، اما رقابتی که برای ایرانی‎ها اهمیت بسیاری داشت فرا رسید. ایران باید به مصاف تیم آرژانتین می‎رفت.


بیشتر بخوانید: قهرمان جام جهانی فوتبال روسیه چه تیمی است؟ الگوریتم‌ها و گربه‌های پیشگو چه می‌گویند!


قبل از این بازی، لطیفه‌های بسیار زیادی در بین جامعه رواج داشت. تیم آرژانتین با داشتن ستاره‌‌‌ای چون مسی، در مقابل تیم ایران که پس از هشت سال به رقابت‌های جام جهانی راه یافته بود می‌رفت. بر خلاف انتظار همگان، از کارشناسان دسته یک فوتبالی گرفته تا طرفداران غیر حرفه‌ای فوتبال، این بازی در 90 دقیقه اول هیچ گلی به همراه نداشت!

در وقت‌های اضافه اما، مسی از یک لحظه غفلت خط دفاعی ایران استفاده کرد تا تک گل این بازی را به ثمر برساند. مهمترین جاشیه این بازی، خوشحالی طرفداران تیم ملی ایران پس از این باخت بود، چراکه تیم ملی ایران با نتیجه رضایت بخشی برای آن‌ها از زمین خارج شده بود.

آخرین بازی ایران در این دوره برابر بوسنی هرزگوین رقم خورد. همزمان با این بازی، تیم‌های نیجریه و آرژانتین به مصاف یکدیگر رفتند. در صورتیکه ایران در این بازی، همانند بازی با آرژانتین و نیجریه ظاهر می‌شد، شانس صعود به مرحله بعدی را داشت. هرچند، تیم ملی فوتبال ایران در اوج ناباوری این بازی را با نتیجه 3 بر یک  واگذار کرد. تک گل ایران را در این بازی، رضا قوچان نژاد به ثمر رساند تا باز هم رویای صعود به مراحل بالاتر در جام جهانی برای تیم ایران رنگ واقعیت به خود نگیرد.

نحوه حضور ایران در جام جهانی 2018 روسیه

این اولین باریست که ایران به طور متوالی قادر به شرکت در رقابتهای جام جهانی فوتبال شده است. در رقابتهای آغازین، ایران به سادگی توانست از سد هند، ترکمنستان، گوام و عمان عبور کند. ایران در تاریخ 12 ژوئن 2017 پس از پیروزی 2 بر صفر در برابر ازبکستان، دومین تیمی بود که مجوز حضور در جام جهانی را پیدا کرد. بزرگترین حاشیه ورود ایران به جام جهانی، قهر و آشتی کیروش و در نهایت ادامه همکاری این مربی با تیم ملی بود.مربی تیم ملی

پس از قرعه کشی، ایران با تیم‌های مراکش، پرتقال و اسپانیا در یک گروه قرار گرفت. ایران در اولین دیدار به مصاف تیم مراکش خواهد رفت. پس  از آن، اسپانیا و ایران با یکدیگر دیدار خواهند کرد و در نهایت، رویارویی تیم ملی پرتقال و ایران دیدنی خواهد بود. البته، در صورتیکه ایران بتواند از گروه خود صعود کند، در ادامه این رقابت‌ها نیز حضور خواهد داشت.


بیشتر بخوانید: جام جهانی فوتبال در ورزشگاه آزادی!


تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران برای افزایش آمادگی خود در رقابت‌های جام جهانی، 6 بازی دوستانه ترتیب داده بود. متاسفانه، یکی از این بازی‌ها لغو گردید. در نهایت، از مجموع پنج بازی، ایران تنها بازی با تونس و ترکیه را واگذار کرد و در باقی مسابقات موفق به برد از حریفان خود شد.

کیروش به عنوان مربی تیم ملی ایران، 6 سال در این سمت قرار گرفته است. او پیش از این با تیم‌های پرتقال و آفریقای جنوبی نیز، تجربه حضور در جام جهانی را داشته است. برای این مربی 64 ساله، احتمالا این بزرگترین آزمون دوران مربی‌گری او خواهد بود.

بنا به تحلیل ورد ساکر سردار آزمون به عنوان بهترین مهاجم آسیا در این رقابت‌ها به نقش می‌پردازد. در کنار وی، رضا قوچان نژاد و مهدی طارمی نیز شانس ایران برای صعود به مراحل بعدی را افزایش می‌دهند. بزرگترین غایب تیم ملی ایران در این رقابتها، جواد نکونام است، که بنا به دلایلی از تیم ملی کنار گذاشته شد.

ترکیب نهایی تیم ملی ایران در جام جهانی روسیه:

دروازه بان

نام بازیکن نام باشگاه
علیرضا بیرانوند پرسپولیس
رشید مظاهری ذوب آهن
امیر عابد زاده Maritimo

مدافعان

مجید حسینی استقلال
رامین رضائیان Ostende
محمد رضا خانزاده پدیده
مرتضی پورعلی گنجی السعد
پژمان منتظری استقلال
میلاد محمدی Akhmat Grozny
روزبه چشمی استقلال

پست میانی

سعید عزت اللهی Amkar Perm
مسعود شجاعی AEK Athens
مهدی ترابی سایپا
امید ابراهیمی استقلال
احسان حاج صفی Olympiacos
کریم انصاری فرد Olympiacos
وحید امیری پرسپولیس

فوروارد

علیرضا جهان بخش AZ Alkmaar
مهدی طارمی الغرافه
سردار آزمون Rubin Kazan
رضا قوچان نژاد Heerenveen
سامان قدوس Ostersunds
اشکان دژاگه Nottingham Forest

 

به نظر شما، آیا تیم ملی ایران در جام جهانی 2018 از گروه خود صعود می‌کند؟ با ترکیب تیم ملی ایران موافقید؟ با کدام دوره از حضور ایران در جام جهانی خاطره دارید؟ نظر خود را در رابطه با این دوره از جام جهانی با تکراتو در میان بگذارید.

.

منابع: worldfootball ،wikipedia ،skysports ،worldsoccer

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    خیلی ممنون محتوای جالبی بود این روز ها که طرف حتی از تبلیغات لوله بازکنی برچسب ها استفاده نمیکنه و اینترنتی سفارش میده دیگه طرح صیانت از فضای مجازی نباید این راحتی و سرعت توی کارها رو از مردم بگیره امیدوارم یه فکری به حال مردم بکنن طرف الان برای لوله بازکنی هم اینترنتی سفارش میده چه برسه به سایر کارهای مهم که به اینترنت وابسته هستن

    پاسخ