;
coinex

بازتاب بازی ایران و مراکش در شبکه‌های اجتماعی ؛ یوزهای ایرانی صدرنشین گروه مرگ!

بازتاب بازی ایران مراکش در شبکه‌های اجتماعی بسیار گسترده بود. از معدود دفعاتی بود که طی چند وقت اخیر یک مبحث این حجم از واکنش‌های مثبت را به دنبال دارد. این نوشتار به بازتاب بازی ایران و مراکش در شبکه‌های اجتماعی اختصاص دارد.

شبکه‌های اجتماعی مشت نمونه خروار از تفکرات حاکم بر جامعه است. هیچ رخدادی از چشم کاربران آن به دور نمی‌ماند. آنها با ادبیات‌های مختلف به استقبال اخبار و وقایع می‌روند. جام جهانی فوتبال نیز از این قائده جدا و مستثنا نیست. بررسی بازتاب بازی ایران مراکش در شبکه‌های اجتماعی نیز خالی از لطف نخواهد بود. بازی‌ای که منجر شد تا تایم‌لاین توئیتر فارسی برای مدت اندکی هم که شده از ناامیدی همیشگی‌اش به دور باشد!

وقتی در کنفرانس مطبوعاتی قبل از بازی ایران با مراکش، کارلوس کیروش در پاسخ به این سوال که آیا تصور می‌کند که بتوانیم به برد اول برسیم گفت: “ان‌شاء‌الله” شاید خیلی‌ها این پاسخ را غیرحرفه‌ای می‌دانستند، اما زمان گذشت و دقیقه 95 بازی رسید. دفاع راست مراکش روی شماره چهارده‌مان، سامان قدوس خطا کرد. سامان به دنبال توپ رفت، توپ را بوسید و آن را برای ضربه ایستگاهی کاشت، بوسه‌ای که در نهایت به تور دروازه رسید.

کاپیتان دوم ما، احسان حاجی صفی پشت توپ رفت. اگر این توپ گل می‌شد، به هر نحوی، دیگر زمانی برای مراکشی‌ها نبود که جبران کنند. اگر گل می‌شد برای بعد از ۲۰ سال دوباره در بزرگترین ویترین دنیای فوتبال ایران یک تیم برنده بود؛ درست ۲۰ سال پس از اشک‌های حمید استیلی پس از گل دوم به آمریکا در بازی قرن و این توپ به تور دروازه مراکش چسبید.

بازتاب بازی ایران مراکش در شبکه‌های اجتماعی

دعا، امید و آرزو برای گل شدن این توپ ورد زبان ۸۰ میلیون ایرانی بود. به راستی در تاریخ کشورمان در طی دو دهه گذشته چه زمانی این حجم از اتحاد را دیده بودیم؟ تیم ملی نه قرمز و آبی می‌شناسد، نه چپ و راست سیاسی. بازی‌های ملی نماد وطن‌پرستی است. باید این اتحاد را ارج نهاد و برای ترویج هرچه بیشتر آن تلاش کرد.

دقیقه 95، سانتر حاج صفی، ضربه سر عزیز بوهدوز، گل به خودی، به ثمر نشستن دعا و آرزوهای 80 میلیون ایرانی. پس از گل بازی دیگر تمام شده بود و وقتی جونیت چاکر ترکیه‌ای در سوت پایان دمید. فغان و فریاد و خنده و رقص و شادی بود که در خیابان‌های ایران خودنمایی می‌کرد.

شخصا برای من دیدن چهره هم‌وطن‌هایم بدون ترش‌رویی و عبوس بودن ناشی از فشار‌های اقتصادی و اجتماعی یکی از دلنشین‌ترین روز‌های زندگی بود. همه این شادی را مدیون معجزه فوتبال هستیم.


بیشتر بخوانید : ترین های جام جهانی ؛ جامع ترین معرفی “ترین های جام جهانی فوتبال” به زبان فارسی


بازتاب بازی ایران مراکش به سرعت به شبکه‌های اجتماعی هم کشیده شد. کاربران از جنبه‌های مختلفی به این بازی پرداخته بودند. از کنایه زدن به شرکت نایکی، از بازی بی‌نظیر ابراهیمی و بیرانوند تا معجزه سیستم کیروش و پرتغال و اسپانیایی که ایران را صدرنشین گروه مرگ می‌دیدند. در ادامه این مطلب تکراتو را دنبال کنید تا بازتاب بازی ایران مراکش در شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنیم.

بازتاب بازی ایران و مراکش ؛ جدایی نادر از سیمین یک، کازابلانکا صفر

بررسی بازتاب بازی ایران و مراکش در شبکه‌های اجتماعی را با حساب کاربری رئیس جمهور، حسن روحانی، در توئیتر شروع می‌کنیم. آقای روحانی در چهره‌ای کمتر دیده شده، با لباس تیم ملی بر تن به تماشای بازی نشسته بود. در این توئیت آمده بود:

با یک بازی حساب‌شده و پیروزی دلچسب همه ملت ایران را شاد کردید؛ بچه‌ها مچکریم.

حسن روحانی
بازتاب بازی ایران و مراکش. (اعتبار : توئیتر)

کاربری به نام سارا موسوی با انتشار تصویر عزیز بوهدوز، مدافع مراکش که گل به خودی زد، واکنش جالبی به این بازی نشان داده بود:

خدا رو شاهد می گیرم کاری که تو برای ایران کردی حسن روحانی تو این ۵ سال نکرد

سایت رسمی فیفا نیز با انتشار مطلبی به برد دراماتیک ایران در برابر مراکش اشاره کرد. حساب کاربری جام جهانی فیفا (FIFA World Cup) نیز با بازنشر این مطلب،‌ از قول سرمربی پرتغالی ما نوشت:

ما مقاومت کردیم، صبر خود را از دست ندادیم و تمرکز خود را حفظ کردیم.

فیفا
بازتاب بازی ایران و مراکش. (اعتبار : توئیتر)

بررسی بازتاب بازی ایران و مراکش در شبکه‌های اجتماعی با کاربر دیگری به نام مستعار ایارامندی. شاید به قول او، باید ناملایمتی‌ها و آیه یاس‌ خواندن‌های بسیاری را که خارج از گود نشسته بودند، فراموش کنیم. امروز وقت شادی است. این کاربر نوشت:

ولی تمام شمایی که این مدت آیه یاس خوندید هم بیاید زیر پرچم، شما که تیم ملیتون فلان تیم بود هم همینطور. زندگی اونقدری بمون از این شبا نمیده که حالا به فکر تسویه حساب باشیم.

ناامیدی از تیم ملی
بازتاب بازی ایران و مراکش. (اعتبار : توئیتر)

این کاربر نگاه جالب دیگری نیز به فوتبال داشت. به درستی اشاره می‌کند که پدیده‌ای است که هرچند برای مدتی کوتاه، اما می‌تواند باعث فراموش شدن درد‌های زندگی بسیاری شود. شاید بد نباشد این واقعیت آماری را یادآوری کنیم که هرگاه خامس رودریگز کلمبیایی برای تیم‌اش بازی می‌کند، جرم و جنایت در کلمبیا کاهش می‌یابد. چنین نیروی را در کمتر پدیده‌ای شاهد هستیم. ایارامندی در توئیت دیگری نوشت:

‏هیچ پدیده دیگه ای، تاکید می کنم هیچ پدیده دیگه ای توانایی اینو نداره که کاری کنه شما از چند ساعت قبلش تا حینش و بعدش به هیچ چیز این دنیا فکر نکنید. اگه فوتبال نبود همینقدرم زورمون به این دنیا نمی رسید.


بیشتر بخوانید : متن آهنگ‌های جام جهانی فوتبال در ۱۰ دوره گذشته ؛ به بهانه جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه


بازتاب بازی ایران مراکش در شبکه‌های اجتماعی را با پژمان راهبر، سردبیر وب‌سایت پرطرفدار ورزش سه، دنبال می‌کنیم. او تحلیل‌های جالبی از بازی داشت. از تکل غیورمندانه امید ابراهیمی، سیو بی‌نظیر علی بیرانوند تا بازی درخشان حاجی صفی و تعویض اجباری سامان قدوس که بدل به تعویض طلایی کیروش شد. راهبر، تفسیری حماسی از تکل ابراهیمی روی توپ حارث داشت. او نوشت:

لحظه مورد علاقه من از بازی. وقتی امید ابراهیمی سلحشورانه توپ امین حارث رو تکل زد و قلب مون رو یه جوری تو دستش گرفت که انگار اهل نکاییم و امید سمبل شهرمونه. امید، آدم قابل اعتمادیه. توی زندگی شخصی و اجتماعی ش هم فوق العاده س. دیگه چی بنویسیم که حق مطلب ادا شه لامصب؟

پژمان راهبر
بازتاب بازی ایران و مراکش. (اعتبار : توئیتر)

بسیاری از ما آنطور که باید به علی‌رضا بیرانوند نپرداختیم و او را دست کم گرفتیم. اما او در شبی که بهترین دروازه‌بان این روزهای جهان، داوید دخیا اسپانیایی، سه گل از تک ستاره پرتغالی دریافت کرد، در اولین بازی‌اش در جام جهانی کلین شیت کرد. راهبر با توئیت زیر به استقبال درخشش بیرانوند رفت:

فقط باید جای علی بیران باشین که بعد تحمل این همه زخم توی دروازه تیم ملی اینطور با اعتماد به نفس و درخشان ظاهر شین. آقایون فوتبال بین. دخیادیدین چجوری گل خورد؟ پس بیرانوند رو هم مثل دخیا با سیوهاش به یاد بیارین نه گل خورده هایی که طبیعیات این پسته. ترکوندی علی جون.

پژرمن راهبر
بازتاب بازی ایران و مراکش. (اعتبار : توئیتر)

کیروش اولین مربی بود که به بازیکنان دورگه، میدان داد. شاید عملکرد کوتاه و قابل قبول قدوس در این بازی پاداش حمایت مرد پرتغالی از این ستاره دورگه ایرانی-سوئدی بوده باشد. پژمان راهبر با اشاره به لحظه تعویض او گفت:

سامان قدوس داره می ره تو زمین و به علی جهانبخش قوت قلب می‌ده که نگران نباش من هستم . آقا مرسی که هستی . مرسی که سوئد گذاشت بدزدیمت و بیاریمت تو تیم خودمون. (با اکثرآدمایی که حرف زدم میگفتن وقتی قدوس توپ رو بوسید گفتیم گل میشه). راست میگن. صورت همه مون ماچ می خواست.

ورزش سه
بازتاب بازی ایران و مراکش. (اعتبار : توئیتر)

بدون شک نقطه عطف بازی، دقایق پایانی آن بود. امید و آرزو که مالیات ندارد، امیدوارم در پایان این تورنمنت همه از عملکرد درخشان تیم ملی ایران بگویند. “آخر قصه” اول ما به خوبی تمام شد. راهبر امیدوارانه از این بازی به عنوان “گام اول یک معجزه” یاد می‌کند. او نوشت:

کیروش
بازتاب بازی ایران و مراکش. (اعتبار : توئیتر)

کاربری به نام یک‌محمد بخش عمده‌ای از این پیروزی را به کارلوس کیروش مدیون می‌داند. بدون شک تئوریسین دفاع فوتبال به درستی اندیشه‌های خود را در زمین پیاده کرد. این کاربر نوشت:

با روزبه چشمی در قلب دفاع و علیرضا بیرانوند در درون دروازه در جام‌جهانی کلین‌شیت کردیم. وقتشه کلاه برداریم از سر به افتخارت آقای کیروش!

بیرانوند
بازتاب بازی ایران و مراکش. (اعتبار : توئیتر)

یکی از بامزه‌ترین توئیت را مهراب قاسم‌خانی ()، نویسنده سرشناس طنز، نوشت:

آخ چه چسبید… یعنى یه جورى عربده زدم تیروئیدم داشت میفتاد کف خونه

کاربر دیگری به نام مامان لیلی، با اشاره به صدرنشین بودن تیم بدون حتی گل زده در گروه مرگ، نظر بامزه‌ای داشت. او نوشت:

اسپانیا سه تا گل زد پرتقال سه تا گل زد مراکش یه گل اما ایران صدر جدوله گروه مرگه شنبه هم تعطیله ماه رمضونم تموم شد دیگه خدا چیکار کنه شما کافرا ایمان بیارید

گروه مرگ جام جهانی
بازتاب بازی ایران و مراکش. (اعتبار : توئیتر)

در ادامه بررسی بازتاب بازی ایران مراکش در شبکه‌های اجتماعی به سراغ یکی از ستارگان فوتبال می‌رویم. مهدی مهدوی‌کیا نیز از معجزه فوتبال و شادی با ارزش مردم گفت. ستاره سال‌های نه چندان دور فوتبال ایران نوشت:

باز هم معجزه فوتبال و شادى یکپارچه یک ملت اون کسایى که به هر نحوى از این ورزش خوششون نمیاد، در تصمیمشون تجدیدنظر کنن. خوشحالى بعداز گل تیم ملى رو با هیچ چیزى نمیشه عوض یا جایگزین کرد. به فوتبال احترام بذاریم خیلى خوبه خیلى

مهدی مهدوی کیا
بازتاب بازی ایران و مراکش. (اعتبار : توئیتر)

اکانت فوتبالی یکی از بامزه‌ترین‌ فوتبالی‌های توئیتر است. در ادامه تعدادی از تویئت‌های این کاربر را در حین و پس از بازی بررسی می‌کنیم:

* سردار رو به دروازه بود چرخید پشت به دروازه شوت زد. 2 دقیقه گل نزن تا 11نفره بازی کنیم ببینیم چی میشه

“* رامین رضاییان طوری قیافه میگیره و هی میاد جلو دوربین انگار چی شده باشه… اونایی که هنوز نگرفتن آقا شماره 2 رامین رضاییان رو درست کرد شرکت ادیداس”

ترول فوتبال
بازتاب بازی ایران و مراکش. (اعتبار : توئیتر)

* گگگگگگگگگگگگگل دقیقه 96ام قهرمان لیگ عوض میشه چیز ببخشید بازی رو بردیم

* تمام کپشن‌های “خدایا شکرت” طارمی برای این برد کمه

* فقط شعاری که فیفا برای تیم ملی‌مون انتخاب کرد: “همه برای تیم ملی” شما ببین مراکش که برای تیم ملی گل زد اسپانیا و پرتغالم برای تیم ملی بازی کردن!

ترول فوتبال
بازتاب بازی ایران و مراکش. (اعتبار : توئیتر)

بخشی از بازتاب بازی ایران و مراکش در شبکه‌های اجتماعی حول سردار آزمون بود. بازی آزمون هرچند بد نبود و به عنوان مثال از وب‌سایت بی‌بی‌سی اسپورت نمره خوب 5.63 گرفت، اما از دست دادن یک موقعیت تک به تک و یک اشتباه فاحش در محوطه 18 قدم خودی، بسیاری از کاربران را تا آستانه عصبانیت پیش برد. اما در پایان همه‌چی بر وفق مراد همه بود. کاربری به نام یک محمد دو توئیت با همین مضمون داشت. او نوشت:

 * این اهمیتی که سردار آزمون به اسبش می‌ده اگه به فوتبال می‌داد الان یک هیج جلو بودیم.

* به رحمت خدا ایمان داشته باشید. خدا اگه سردار آزمون می‌ده گل به خودیِ مراکشم می‌ده

کاربری به نام Alireza Madridista‏ بازی نکردن محمدصلاح ستاره مصری در برابر اروگوئه به دلیل مصدومیت را با صحنه‌ای از بازی ایران مقایسه کرد. آنجایی که ابراهیمی مصدوم شد و با مصدومیت به بازی ادامه داد. این کابر نوشت:

محمد صلاح
بازتاب بازی ایران مراکش. (اعتبار : توئیتر)

رویاپردازی یکی از سرگرمی‌های رایگان است. با پروزی در بازی اول اکنون ما این شانس را داریم که به صعود از گروه‌مان فکر کنیم. کاربری به نام در توئیتر در ارتباط با همین موضوع نوشت:

حالا میتونیم بلند تر از آرزوهامون پرواز کنیم حالا میتونیم با خیال تخت با بردن اسپانیا و پرتغال رویاپردازی کنیم حالا میتونیم تا چند ساعت صدرنشین گروه “مرگ” جام جهانی باشیم.

وقتی حرف از تیم ملی می‌شود، حد و مرز‌ها از میان می‌روند، قرمز و آبی دیشب معنا ندارند. تصویر زیر که کاربری به نام بنینگتون منتشر کرد، گواه این ماجراست.  این کاربر نوشت:

“روزی ده بار این عکس رو برای خودم تجویز میکنم… برای وطن پرستی بیشتر… برای عشق به اسمی که مال این پیراهنه…”

وطن پرستی
بازتاب بازی ایران و مراکش. (اعتبار : توئیتر)

قبل از گل، صحنه جالبی را شاهد بودیم. سامان قدوس که خطا را گرفته بود، توپ را برداشت و بوسید. بوسه‌ای که در نهایت به گل ایران منجر شد. کاربری به نام سرکار استوار شِلبی به همین موضوع اشاره کرد. او با انتشار تصویری نوشت:‌

ونجایی که قدوس توپو برداشت بوس کرد گذاشت که کاشته رو بزنن مطمئنن خیلیا با خودشون گفتن این گل میشه چقدر واقعا لذت بخش بود اون گل اون دقیقه

سامان قدوس
بازتاب بازی ایران و مراکش. (اعتبار : توئیتر)

کاربر دیگری بود که به تمجید از علی‌ بیرانوند برآمد. او نوشت:

مرسی پسر! میگفتن چون توپ سمتت نمیاد کلین شیت میکنی، وقتی گفتی از جام جهانی نمیترسی مورد تمسخر قرار گرفتی اما امروز تاریخ ساز شدی دومین کلین شیت ایران درجام جهانی و مهمتر از اون اولین کلین شیت همراه بابردمون رو رقم زدی.”

ارزش گذاری برای هرآنچه مردم را شاد کند، کار بیهوده است. به قول یکی از کاربران با نام ایارامندی تا باشد از این شب‌های شاد و امیدوار کننده. این کاربر نوشت:

بی نظیر مثل دیدن شادی مردمی که استثنائاً امشب نه به قیمت ارز و سکه فکر میکنه،نه به بیکاری و فساد،نه به فیلترینگ تلگرام،نه به ممنوعیت ورود زنان به استادیوم،نه به گشنه موندن شکم زن و بچه اش. خدایا امشب و امشب ها رو واسمون زیاد بنویس… #MARIRN #جام_جهانی”

معجزه فوتبال
بازتاب بازی ایران و مراکش. (اعتبار : توئیتر)

در پایان بررسی بازتاب بازی ایران مراکش در شبکه‌های اجتماعی بد نیست به این نکته اشاره کنیم، که درخشش در یکی از بزرگترین صحنه‌های ورزشی دنیا کاری سخت، اما شدنی است. به نظر می‌رسد ایران 2018 این قابلیت را دارد.

ایسلند یورو 2016، کاستاریکا جام جهانی 2014 و یونان یورو 2004 را به خاطر داشته باشیم. روی خوش فوتبال و توپ گردش همواره به سوی اسامی سرشناس نمی‌چرخد. این تیم مرد پرتغالی چیزی برای معجزه جام بودن کم ندارد. امیدوارم باشیم و این امید را با دعای خیر به تیم منتقل کنیم.

شما در مورد دو بازی آینده تیم ملی چه فکر می‌کنید …

بیشتر بخوانید :

.

منبع : techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر