;
coinex

هزینه برگزاری جام جهانی در روسیه ؛ رولت روسی یا سرمایه گذاری هوشمندانه؟

هزینه برگزاری جام جهانی در روسیه سر به فلک می‌کشد، هرچند که میزان درآمد روسیه از جام جهانی 2018 هنوز به طور دقیق مشخص نیست. در ادامه به جزئیات هزینه‌های جام جهانی خواهیم پرداخت و درآمدی که کشورهای برگزار کننده از این رویداد بزرگ ورزشی به دست می‌آورند.

برگزاری جام جهانی در هر کشوری، علاوه بر اینکه نشانگر داشتن حداقل زیر ساخت‌های لازم برای جذب توریست است، فرصتی است طلایی تا آن کشور بتواند فردایی روشن‌تر برای مردم خود ایجاد نماید. روس‌ها نیز، علی‌رغم ضعف مدیریتی که بارها و بارها در زمینه کنترل هزینه‌ها نشان داده‌اند، امیدوارند علاوه بر سود مقطعی که از برگزاری جام جهانی 2018 کسب می‌کنند با بهبود زیر ساخت‌ها، موجب افزایش جذب توریست به صورت ماندگار در این کشور و شکوفایی هرچه بیشتر این صنعت شوند.

درآمد

هزینه برگزاری جام جهانی در روسیه

روسیه به دلایل مختلفی از جمله قیمت‌های سرسام آور، برقراری امنیت به سبک روسی! پیشینه قومی و نژادی خاص خود و…  مقصد اول گردشگران دنیا نیست. هرچند، این کشور سرزمین شگفتی‌ها نیز هست. در روسیه علاوه بر مکان‌های تفریحی و تاریخی متنوع، فرهنگ بسیار متفاوتی با اروپای غربی حاکم است. از این رو، جذب توریست نباید برای روس‌ها چندان سخت باشد، چراکه توریسم غذایی، فرهنگی و… با کمترین هزینه ممکن، امکان بهره‌برداری را به صاحبین مشاغل در این کشور می‌دهد.میزان هزینه ها در جام جهانی

احتمالا روسیه نیز به همین دلایل، سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی را برای جام جهانی 2018 نموده است. بنا به مقاله سی ان بی سی، هزینه برگزاری جام جهانی در روسیه حدود 14 بیلیون دلار! برآورد می‌شود. با توجه به این گزارش، جام جهانی 2018 روسیه گرانترین جام جهانی فوتبال تاکنون بوده است.


بیشتر بخوانید: کلاهبرداری به شیوه آنلاین ؛ مراقب سایت‌های شرط بندی فوتبال باشید!


البته، در رابطه با این رقم، اطلاعات متناقضی نیز موجود است. به عنوان مثال، یو اس ای تودی رقم هزینه کرد روسیه در جام جهانی 2018 را حدود 11 بیلیون دلار اعلام می‌کند. این اختلاف احتمالا از وجود مبناهای متفاوت و عدم شفافیت روس‌ها حکایت می‌کند.رشد اقتصادی

نکته: برای درک بهتر این رقم کافیست به میزان درآمد ایران از فروش نفت در سال 95 توجه داشته باشید. ایران، در آن سال حدود 60 بیلیون دلار درآمد کسب نمود. روسیه، تقریبا یک چهارم درآمد نفتی ایران را به عنوان هزینه جام جهانی صرف کرده است!

بنا به تحلیل  مودی سرویس سرمایه گذاری، برگزاری جام جهانی علیرغم سرمایه گذاری بسیار وسیع روس‌ها، تنها منافع کوتاه مدت به همراه خواهد داشت.

با توجه به حجم 1.3 تریلیون دلاری اقتصاد روسیه، در 4 سال گذشته تنها حدود یک درصد از این اقتصاد صرف بهبود زیر ساخت‌های مربوط به برگزاری جام جهانی شده است. این مساله در جایی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بسیاری از این پروژه‌ها به علت سو مدیریت هم اکنون گرانتر از قیمت برآورد شده به پایان رسیده‌اند. در واقع، سود این پروژه‌ها از قبل استفاده شده است.

جام جهانی روسیه

رسانه‌های روسی، هزینه برگذاری جام جهانی در روسیه را حدود 14.3 بیلیون دلار برآورد کرده‌اند. رقم رسمی اما، چیزی حدود 11 بیلیون دلار است. از این رقم، حدود 6.3 بیلیون دلار صرف بهبود سیستم حمل و نقل، 3.4 بیلیون دلار صرف بهسازی ورزشگاه‌ها و 680 میلیون دلار به منظور امکانات اقامتی هزینه شده است.

در عدم مدیریت مطلوب هزینه توسط روسها همین بس که از زمان پذیرش میزبانی روسیه برای جام جهانی تا زمان برگزاری، 12 بار میزان هزینه‌های پیش بینی شده با تغییر رو به رو شدند.

پوتین در گفت و گو با رسانه‌های روسی در رابطه با هزینه‌های انجام شده و انتظارات وی از این بودجه تخصیص داده شده، چنین اعلام داشت:

درست است که مبالغ هنگفتی را صرف بازسازی و بهسازی این 11 استادیوم نموده‌ایم. ما نباید به هیچ عنوان اجازه دهیم، این سرمایه گذاری، در آینده بی ثمر بماند و باید در سطوح ورزشی مختلف مشغول به فعالیت جدی شویم. از همینجا از تمامی دانشجویان می‌خواهم اجازه ندهند، بلایی که بر سر استادیوم‌های ورزشی در دهه 90 پس از هزینه‌های اضافی اعمال شده آمد، بر سر این بنا ها نیز بیایید. باید، استفاده مناسبی از  این سرمایه گذاری صورت گیرد.

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، حدود 570 هزار توریست و 700 هزار روس، برای تماشای جام جهانی 2018 حاضر خواهند شد. این رقم، باعث افزایش سود آوری کسب و کارهایی نظیر رستوران‌ها، هتل‌ها و… در کوتاه مدت خواهد شد.

WORLDCUP زوسیه

به گزارش مودی، بیشترین سود را از این سرمایه‌ گذاری‌ها صنعت حمل و نقل هوایی روسیه برده است. چراکه، نوسازی، بهسازی و خریدهای انجام گرفته در آینده نیز، قابل استفاده خواهد بود.


بیشتر بخوانید: تکنولوژی توپ فوتبال جام جهانی ۲۰۱۸ ؛ از ماهواره‌ها تا ریزتراشه‌های تل‌استار ۱۸


یکی از بازیکنان اسبق تیم ملی روسیه، در گفتگو با CNBC چنین اظهار داشت:

هتل‌ها پر شده‌اند… دیشب تمام رستوران‌ها و بارها، پر بودند. نمی‌توانید تصور کنید چقدر پول در میزبانی چنین رویدادی رد و بدل خواهد شد

یکی از بازیکنان تیم ملی سنگاپور نیز به CNBC گفت:

برگزاری جام جهانی در روسیه به مردم دنیا، شکل واقعی روسیه را نشان داد. من قبل از سفر به روسیه، به طور خاص مسکو، تصور کامل متفاوتی داشتم… اما این یکی از بهترین شهرهایی است که در طول زندگی‌ام دیده‌‍ام.

شهرهای مسکو و سنت پترزبورگ، به عنوان مکان‌های اصلی برگزاری رقابت‌ها، احتمالا حدود 400 هزار بازدید کننده را در طول رقابتها به خود جذب خواهند کرد. شرکت تحقیقات بازار یورو مانیتور معتقد است، این دو شهر، پس از پایان جام جهانی نیز، مورد توجه توریست‌ها باقی خواهند ماند.میزان درآمد فیفا از جام جهانی

الن روانان مدیر صنعت ورزشی یورو مانیتور اظهار داشت:

پیش بینی می‌شود در نتیجه جام جهانی، تعداد سفرهای انجام شده به روسیه، 1.4 درصد در سال 2018 رشد داشته باشد. از این گذشته، تا سال 2022 با چهار درصد رشد، تعداد سفر به روسیه به رقم 37.5 میلیون در سال خواهد رسید. هرچند مواردی چون قوانین صدور ویزا در روسیه، مخاطرات امنیتی سفر به این کشور، هزینه‌های بسیار بالا، امکانات متوسط و تنش‌های سیاسی اخیر روسیه و اروپا باعث تاثیر منفی بر روی تعداد سفرهای توریستی به روسیه خواهد شد.

برای درک بهتر سو مدیریت روس‌ها در کنترل هزینه‌های انجام شده برای جام جهانی 2018 از یک نمودار کمک می‌گیریم. همانطور که مشاهده می‌کنید، نرخ تمام شده هر صندلی در جام جهانی، از سال 2002 تاکنون در قالب نمودار به نمایش کشیده شده است.


بیشتر بخوانید: قهرمان جام جهانی فوتبال روسیه چه تیمی است؟ الگوریتم‌ها و گربه‌های پیشگو چه می‌گویند!


در سال 2002، نرخ تمام شده هر صندلی در ژاپن برابر با 5200 دلار برآورد شده بود. هوش و استعداد آلمانی از یک سو و وجود زیر ساختهای مناسب در این کشور، باعث شد بهسازی استادیوم‌ها، هزینه زیادی نداشته باشد.هزینه های فیفا

در این سال، آلمان تنها با 3800 دلار، توانست هر جایگاه را آماده نماید. در سالهای 2010 و 2014، نرخ تمام شده هر صندلی برای برگزاری جام جهانی، 5800 دلار برآورد شد -این رقم برای برزیل به 5900 دلار نزدیک تر بود.- به ناگاه، در سال 2018، روسیه برای هر صندلی در جام جهانی مبلغ 9200 دلار هزینه کرد را ثبت نمود! این مساله تا جایی پیش می‌رود که حتی در بعضی تحلیل‌ها رقم بیشتری نیز ذکر شده است.

هزینه‌های فیفا در جام جهانی 2018 روسیه

به جز روسیه، فیفا نیز هزینه‌های بسیاری را برای برگزاری جام جهانی متحمل می‌شود. البته، بر خلاف روسیه، فیفا بسیار هوشمندانه هزینه می‌کند و از این رو، سود بسیار بالایی را نیز کسب می‌کند.

احتمالا برای شما نیز این سوال پیش آمده، که فیفا چگونه درآمد زایی می‌کند؟ برای مشتاق نگاه داشتن شما خوانندگان عزیز برای دنبال کردن این مقاله، پاسخ این سوال را پس از شرح هزینه‌های فیفا برای جام جهانی 2018 روسیه خواهیم داد.پخش جوایز جام جهانی

در جام جهانی 1998 فرانسه، فیفا تنها 103 میلیون دلار پرداخت کرد. این مبلغ، شامل جایزه‌های فینالیست‌ها و حاضران در جام جهانی نیز می‌شد. اما درست بیست سال بعد، فیفا در جام جهانی روسیه متحمل پرداخت 791 میلیون دلار می‌شود. این مبلغ، 40 درصد نسبت به سال 2014 رشد داشته است، هزینه‌های فیفا در جام جهانی برزیل تنها حدود 576 میلیون دلار بود.


بیشتر بخوانید: جام جهانی فوتبال در ورزشگاه آزادی!


در این دوره از جام جهانی، فیفا مجموعا 400 میلیون دلار به تیم‌هایی که موفق به حضور در جام جهانی شدند، می‌پردازد. این مبلغ نسبت به سال 2014، 12 درصد رشد داشته است. در جام جهانی برزیل، فیفا به تیم‌هایی که صلاحیت ورود به جام جهانی را پیدا کردند، 358 میلیون دلار پرداخت نموده بود. اما 391 میلیون دلار باقی مانده، صرف هزینه‌های اضافی نظیر آماده سازی تیم‌ها، باشگاه‌ها و غیره می‌شود.فیفا

به نحوه پخش 400 میلیون دلار مورد بحث، در بین‌ تیم‌های حاضر در جام جهانی 2018 روسیه به صورت کامل خواهیم پرداخت. هر تیم، حداقل 8 میلیون دلار، با حضور در جام جهانی به دست خواهد آورد. علاوه بر این، 1.5 میلیون دلار، جهت آماده سازی تیم‌ها توسط فیفا پرداخت خواهد شد، که این مبلغ، از 391 میلیون دلاری که قبلا گفته شد، پرداخت می‌شود.

در مرحله بعدی، هر تیمی که به راند بعدی رقابت‌ها صعود کند و جزو 16 تیم قرار بگیرد، 4 میلیون دلار اضافه دریافت خواهد کرد. بنابراین، با ورود هر تیم به مرحله حذفی، 12 میلیون دلار در مجموع دریافت خواهند نمود. با ورود به جمع هشت تیم برتر، 4 میلیون دلار دیگر نیز به آن‌ها پرداخت خواهد شد. با صعود در جمع چهار تیم اما، ماجرا کمی متفاوت می‌شود.اقتصاد و درآمد جام جهانی

تیمی که در جمع چهار تیم نهایی، آخر شود، تنها 22 میلیون دیگر دریافت خواهد نمود. تیم سوم، علاوه بر افتخاری که کسب کرده است، 24 میلیون دلار اضافه نیز دریافت خواهد کرد. تیمی که مقام دوم را به دست می‌آورد نیز، صاحب 28 میلیون دلار می‌شود. برنده نهایی جام جهانی، به صورت موقت صاحب کاپ جام جهانی شده و 38 میلیون دلار جایزه کسب خواهد کرد.بلیط جام جهانی

391 میلیون دلاری که صرف پرداخت جایزه‌های فیفا نمی‌شود، به صورت زیر هزینه خواهد شد. تمام تیم‌های حاضر، 1.5 میلیون دلار برای آماده سازی دریافت خواهند نمود. این مبلغ در کل معادل 48 میلیون دلار می‌شود. 209 میلیون دلار نیز به باشگاه‌هایی که با بازیکنان قرارداد دارند، پرداخت خواهد شد. این مبلغ، تحت این عنوان به این باشگاه‌ها پرداخت می‌گردد تا بازیکنان را برای شرکت در جام جهانی آماده نمایند.

134 میلیون دلار دیگر نیز، به منظور حفاظت از باشگاه‌های طرف قرارداد با بازیکنان جهت پوشش دادن حوادث مربوط به مصدوم شدن بازیکنان در جام جهانی پرداخت خواهد شد.


بیشتر بخوانید: پیش بینی قهرمان جام جهانی ۲۰۱۸ با هوش مصنوعی پس از یک میلیون بار


اما در مقام مقایسه، جوایز و هزینه‌های فیفا نسبت به رقابت‌های جدی فوتبال در سطح دنیا مبلغ بسیار کمی است. در لیگ حرفه‌ای انگلستان، 20 تیم حاضر در مجموع، اخیرا مبلغ 2.9 بیلیون دلار دریافت نمودند! در جام باشگاه‌های اروپا نیز در آخرین دوره، 1.6 میلیون دلار جایزه تخصیص یافته بود.

فیفا چگونه کسب درآمد می‌کند؟

قسمت عمده درآمد فیفا از محل حق پخش مسابقات فوتبال تامین می‌شود. بر اساس گزارش اقتصادی فیفا در جام جهانی 2014 برزیل، مبلغ 2.43 بیلیون دلار از طریق حق پخش تلویزیونی مسابقات عاید فدراسیون جهانی فوتبال شد. فیفا در این دوره، حدود 4.8 بیلیون دلار درآمد داشت!

برای درک بهتر این رقم از یک مثال استفاده می‌کنیم. با این مقدار پول، امکان ساخت 6 بیمارستان 536 تخت خوابی با استانداردهای آمریکا وجود دارد! بزرگترین بیمارستان کشور که در سطوح مختلفی در خاورمیانه رتبه اول را کسب نموده است، حدود 700 تخت فعال دارد-

دومین منبع کسب درآمد فیفا حقوق کپی رایت مربوط به فروش محصولات است. در جام جهانی برزیل، فیفا 1.53 بیلیون دلار از این محل، کسب درآمد نموده بود. فیفا از محل فروش بلیط‌های جام جهانی در برزیل، حدود 530 میلیون دلار سود کرده بود. از محل درآمد‌های دیگر، نظیر حق لیسانس فیفا درآمدهای دیگر فیفا تامین می‌شود.کاپ قهرمانی فیفا

در جام جهانی روسیه، پیش بینی می‌شود فیفا حدود 6 بیلیون دلار درآمد کسب کند. طبق تخمین کارشناسان 3.2 میلیارد نفر مسابقات جام جهانی را دنبال خواهند نمود! فیفا از حق پخش تلویزیونی این مسابقات احتمالا حدود 3 بیلیون دلار درآمد خواهد داشت.

نکته قابل تامل در رابطه با فیفا، اتهامات وارده از سوی اف بی آی به این نهاد بین المللی است. با توجه به گردش مالی بسیار بالا فیفا و سودهای سرسام آوری که هر چهار سال یکبار به جیب بزرگان فیفا سرازیر می‌شود، احتمال وجود فساد چندان دور از ذهن نیست. اف بی آی در رابطه با پولشویی و… در حال تحقیق از فیفا است.


ترین های جام جهانی ؛ جامع ترین معرفی “ترین های جام جهانی فوتبال” به زبان فارسی


قسمتی از اتهامات وارده به فیفا مربوط به میزبانی روسیه در سال 2018 و قطر در سال 2022 است. به نظر می‌رسد، نحوه انتخاب این دو کشور برای میزبانی جام جهانی چندان از استانداردهای معمول تبعیت نکرده است. بیش از این، فیفا در رابطه با همکاری با کشورهایی که به صورت آشکار دست به نقض حقوق بشر می‌زنند نیز متهم است.هزینه های جام جهانی

آیا روسیه با برگزاری جام جهانی صنعت توریست خود را به صورت ماندگار تقویت کرده است؟ آیا فیفا در این دوره سود بیشتری را کسب خواهد نمود؟ به نظر شما، هزینه‌های جام جهانی برای کشورهای میزبان ایجاد فرصت می‌کند یا تنها بار اضافه‌ای است که سود آن به جیب افراد محدودی می‌رود؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:

.

منابع: business-standard ،goal ،cnbc

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر