;
coinex

بازتاب بازی ایران و اسپانیا در شبکه‌های اجتماعی ؛ اسپانیا برد، ایران نباخت !

بازی ایران و اسپانیا در روز دوم بازی‌های گروه دوم از مرحله گروهی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸ در کشور روسیه، جدال حساسی برای تیم ملی کشورمان بود. در این نوشتار بازتاب بازی ایران مراکش در شبکه‌های اجتماعی را بررسی خواهیم کرد. بازی جذابی که با پیروزی اسپانیا به پایان رسید، اما یوز‌های ایرانی این بازی را نباختند.

پس از هلند ۱۹۷۸، آلمان ۱۹۹۸، پرتغال ۲۰۰۶ و آرژانتین ۲۰۱۴، این چهارمین بازی ایران با یک ابرقدرت فوتبال خواهد بود. ماتادورها که همین دو دوره پیش، جام قهرمانی را بالای دست کاپیتان کاسیاس می‌دیدند و دوره گذشته با شکست سنگین مقابل هلند، عملا بازی سوم خود را تشریفات و خود را حذف شده دیدند، به روسیه آمدند تا از اعتبار خود دفاع کنند. از سوی دیگر یوزهای ایرانی برای پنحمین بار است که به جام جهانی راه پیدا می‌کنند و این بار درصدد سنت‌شکنی و صعود از گروه خود هستند.

چهارشنبه 30ام خردادماه (امروز) دومین بازی ایران در گروه B رقابت‌ها مقابل اسپانیا انجام خواهد گرفت. تیم ملی کشورمان بازی نخست خود در این رقابت‌ها را به لطف گل به خودی دقیقه ۹۵ عزیز بوهدوز با پیروزی به پایان رساند. در سوی دیگر، اسپانیایی‌ها که تنها ۲ روز مانده به بازی‌ها، خولن لوپتگی، مربی خود را اخراج شده و اکنون فرناندو هیرو کم‌تجربه را بالای سر خود می‌بینند، در بازی نخست به مصاف یاران کریس رونالدو در پرتغال رفتند. در این بازی که با درخشش ستاره پرتغالی همراه بود، اسپانیایی‌ها با دو گل دیگو کاستا و تک گل ناچو در مقابل هتریک اعجوبه پرتغالی نتیجه‌ای بهتر از تساوی ۳-۳ عایدشان نشد.

تابدینجای کار، جام ۲۱ام سرشار از شگفتی بوده است. پیروزی مکزیک، در روز درخشش گیلرمو اوچوآ باتجربه، در مقابل مدافع عنوان قهرمانی، تساوی ۱-۱ برزیل و سوئیس و تساوی آرژانتین، در روز کم فروغ لیونل مسی، در مقابل شگفتی‌ساز اروپا ایسلند، همگی گواهی بر این مدعا هستند. آیا راند دوم رقابت‌ها نیز می‌تواند با شگفتی ایران در مقابل اسپانیا همراه باشد؟ در شبکه‌های اجتماعی نظرات متعددی وجود دارد.


بیشتر بخوانید : بازتاب بازی ایران و مراکش در شبکه‌های اجتماعی ؛ یوزهای ایرانی صدرنشین گروه مرگ!


برخی معتقدند رویاپردازی که هزینه‌ای ندارد. بیایید امیدوار باشیم در مقابل غول‌های اسپانیایی نیز با دست پر از زمین خارج شویم. امیدی که شاید پالس مثبت آن به مستطیل سبز نیز کشیده شود. در سوی دیگر اما عده‌ی دیگری باور دارند باید واقع‌بین بود. پیروزی در مقابل ماتادورها با یک دو جین ستاره سطح اول دنیا بعید به نظر می‌رسد.

در این مطلب به بررسی بازتاب بازی ایران و اسپانیا در شبکه‌های اجتماعی خواهیم پرداخت. از یک روز قبل از بازی تا بازخوردهای مربوط به نتیجه نهایی. تب و تاب جم جهانی بسیاری را به خود جذب کرده است و این روزها تقریبا نقل هر محفل مجازی و حقیقی است. کاربران نظرات متفاوتی دارند. با تکراتو همراه باشید تا بازتاب بازی ایران و اسپانیا را شبکه‌های اجتماعی دنبال کنیم.

بازتاب بازی ایران و اسپانیا در شبکه‌های اجتماعی ؛ جدال ماتادورها و یوز‌های آسیا

بررسی نظرات در شبکه‌های اجتماعی پیرامون بازی ایران و اسپانیا را با گفته‌های کارلوس کیروش، در جمع بازیکنان و وزیر ورزش، شروع می‌کنیم. به نقل از اکانت توئیتر رسمی تیم ملی ایران، ، کیروش در این جمع گفت:

بازیکنان و پسران فروتن و به دور از غروری داریم که همیشه به ایران پایبند و متعهد هستند ولی استحقاق توجه بیشتر و محبت بیشتری از طرف مقامات ورزش و فدراسیون در این چند سال دارند. از حضرتعالی خواهش می‌کنم که این اتفاق بیفتد.در اینجا سوپرمن معنا ندارد و گروهی بازیکن و مربی زحمتکش حضور دارند که توانایی اَبَرکارها را دارند. جناب آقای دکتر سلطانی فر! خدمتتان عرض کنم که بنده با ۳۶سال تجربه در مربیگری، هیچ‌وقت با چنین بازیکنانی کار نکردم که دریافتی‌شان آن‌قدر کم باشد و ارائه و پایبندی‌شان این‌قدر زیاد.

تیم ملی ایران
اعتبار : توئیتر

آقای کیروش در مصاحبه‌ دیگری که بازتاب داد، روحیه بالایی از خود برای رویارویی با اسپانیا نشان داد. مرد پرتغالی گفت :

مکان اول گروه B نه فروشی است و نه اجاره داده می‌شود، اسپانیا تیم با کیفیتی است اما ما می‌خواهیم جایگاه خودمان را در این گروه حفظ کنیم.

شاید بدترین خبری که پس از بازی با مراکش حول تیم ملی مطرح بود، مصدومیت یکی از بهترین بازیکنان‌مان در بازی اول بود. روزبه چشمی که آمار خیره کننده 85 درصد پاس صحیح را به ثبت رسانده بود، مطابق گزارش‌ها دچار پارگی عضله کشاله شده است و جام جهانی را به طور کامل از دست داده است. این اتفاق در تمرینات برای چشمی رخ داده است.  سردبیر وب سایت ورزش 3 با انتشار تصویری در توئیتر به این موضوع اینگونه واکنش نشان داد :

این عکس رو دیدم و دلم گرفت. چقدر سخته یه بازیکن در بهترین روزهای حرفه ایش یه هو متوقف شه.لعنت به مصدومیت. البته زندگی ادامه داره. پس روزبه چشمی که 90 دقیقه برای اثبات خوب بودنش کافی بود دوباره این پیرهن رو خواهد پوشید.

روزبه چشمی
اعتبار : توئیتر

ما هم برای روزبه آرزوی موفقیت و درخشان در رقابت‌های پیش رو می‌کنیم. بسیاری به کیروش خرده می‌گرفتند که چرا جلال حسینی، ملی پوش سابق را از فهرست تیم ملی خارج کرده است. برخی با مصدومیت چشمی پیکان انتقادات خود، که عمدتا از دعوای قرمز و آبی برخواسته بود، را تند تر از همیشه کرده بود. به نظر نمی‌رسد اکنون زمان مناسبی برای چنین صحبت‌هایی باشد. کاربری به نام یکی از بامزه‌ترین و امیدوارکننده ترین توئیت‌ها را داشت. این کاربر نوشت :

روزبه چشمی به نیمه نهایی هم نمیرسه؟

امروز سه‌شنبه ۲۹ خرداد، آخرین تمرین تیم ملی قبل از مصاف دوم خود در جام جهانی برگزار شد. اکانت این خبر را اینگونه بازتاب داد :

از ساعت ۱۷:۳۰ امروز در زمین اصلی ورزشگاه کازان‌آرِنا آخرین تمرین تیم ملی برای رویارویی با اسپانیا برگزار می‌شود. حضور عکاسان و خبرنگاران در پانزده دقیقه ابتدایی این تمرین آزاد است.

بازی ایران و اسپانیا
اعتبار : توئیتر

هواداری یکی از زیباترین جنبه‌های ورزش است. رویاپردازی برای پیروزی تیم مورد علاقه‌ به گفته یکی از کاربران هرچقدر هم محال و غیرممکن باشد، در عین حال شیرین است. چه برسد به ورزش غیرمنتظره‌ای مثل فوتبال که توپ هر لحظه مسیر جدیدی را انتخاب می‌کند.


بیشتر بخوانید: تکنولوژی کمک داور ویدیویی چیست؟ همه آنچه باید از تکنولوژی VAR بدانید


کاربران بسیاری به دور از حاشیه‌ها و جدل‌ها کامنت‌های بسیار دلنشینی نوشته بودند. توجه شما را به چند نمونه از آنها جلب می‌کنم :

نوشته بود :

در اینکه اسپانیا خیلی قوی تر از ایرانه شکی نیست، ولی اکثریت شما معتقدین ایران میبازه، تو ورزش این اسمش واقع بینی نیست، این ینی روحیه ی از پیش بازنده داشتن، این ینی جنگجو نبودن، ینی جاه طلب نبودن ، ینی رویای بزرگ نداشتن.

یکی از جالب ترین نظرات را در  مورد بازی بازی ایران و اسپانیا داشت، در حالی که طی چند وقت گذشته بسیاری، ایران را که بدون گل زده (با گل به خودی حریف) صدر جدول گروه مرگ رقابت‌ها را در اختیار داشت را دستمایه شوخی قرار داده بودند، این کاربر معتقد است چرا نباید به دفاع فوق‌العاده تیم‌مان افتخار کنیم ؛ نگاهی بسیاری امیدوارانه. او نوشت :

هی گفتین اسپانیا ۳تا زده، پرتغال ۳تا زده، مراکشم ۱ دونه زده، ولی ایران که هیچی گل نزده صدر گروهه ولی هیچ‌کدومتون نیومدین بگین تو این گروه فقط ایرانه که گل نخورده، واسه همین صدره

بازی ایران و اسپانیا
اعتبار : توئیتر

نیز نظر جالبی داشت :

شبیه‌سازی بازی‌های جام در بازی‌های رایانه‌ای برخی کاربران را بخود مشغول کرده بود. از جمله نوشته بود :

فیفا با کامپیوتر ایران اسپانیا زدم پنالتی شد برای اسپانیا داوید سیلوا چیپ زد بیرانوند نپرید وایساد وسط دروازه توپو گرفت. از بازی اومدم بیرون دستگاه رو خاموش کردم گفتم همین براتون بسه :))

بازتاب بازی ایران و اسپانیا
اعتبار : توئیتر

اما خوب همه کاربران چنین امیدوارانه نظر نمی‌دهند. مثلا جسی پینکمن معتقد است امید واهی به تیم تزریق کردند، نتیجه‌ای در برنخواهد داشت. این کاربر نوشت :

“شرایط امسال جام جهانی منو یادِ ۲۰۱۴ می‌ندازه ؛ بعد از اون بازی فوق‌العاده جلوی آرژانتین همه از بردن بوسنی صحبت می‌کردن و اینکه شرایط صعود چطوری باید باشه و بعدش رویای یک ملت نقش برآب شد اون موقع. امیدوارم فشار رو روی بچه‌ها اونقدری بالا نبریم که بعد از بازی همه ۲۰۱۴یی باشن!”

حتی این روند ناامیدی، یا شاید بهتر است بگوییم واقع‌بینی، تا جایی پیش رفت که برخی می‌گفتند به باخت با اختلاف کم هم در برابر تیم بزرگی مثل اسپانیا باید راضی باشیم. به عنوان مثال کاربری با نام نوشته بود :

“ایسکو، سیلوا و اینیستا، 3 هافبک فوق العاده باهوش و بازیساز هستن و این یعنی اسپانیا برای باز کردن لایه های دفاعیمون تا دندون مسلح هست. رویا پردازی رو بزارید کنار و به باخت با اختلاف 1/2 گل راضی باشید . البته این فوتباله و ایشالا ببریم ولی خیلی خیلی سخته”

بازی ایران و اسپانیا
بازی ایران و اسپانیا در شبکه‌های اجتماعی. (اعتیار : توئیتر)

اما بسیاری از کاربران به زیبایی اشاره کردند که رویا، امید و آرزو نه مالیات دارد و نه جریمه. در بازی ایران و اسپانیا نیز مطمئنا چنین خواهد بود. مثلا نوشته بود :

“تو فوتبال میتونی رویا داشته باشی. میتونی بیرانوند رو تصور کنی که پنالتی دیگو کوستا رو میگیره. میتونی طارمی رو ببینی که تک به تک با دخیا رو گل میکنه. کسی ما رو واسه داشتن رویا توبیخ نمیکنه؛ توبیخ هم بکنه مهم نیست. بعدا وقت واسه افسوس هست ولی حالا رویا قشنگه و رایگان.

بازی ایران و اسپانیا
بازی ایران و اسپانیا در شبکه‌های اجتماعی. (اعتیار : توئیتر)

بازی کاپیتان مسعود شجاعی توجه بسیاری را به خود جلب کرد. بسیاری منتقد او بودند و عده‌ای نیز سبک بازی تکنیکی او را ستایش می‌کردند. در این میان کاربری به نام به شوخی نوشت :

“آمار مسعود شجاعی جلوی مراکشو چک کنی میبینی ۶۲٪ از پاساش سالم بوده، ۳ تا توپ ربایی‌داشته، ۵۴ بار توپو لمس کرده و ۴ بار راجع به ورود زنان به استادیوم صحبت کرده که یه بارشو بازیکنای مراکشی قطع کردن.”

بازی ایران و اسپانیا
کاربری در توضیح در این تصویر در توئیتر نوشته بود : یک ملت پشت توپ به روایت تصویر. (اعتبار : توئیتر)

کاربری به نام Rasoul Majidi معتقد بود، تفاوت سبک میان اسپانیا و مراکش به حدی است که باید موفقیت‌مان در برابر خط آتش مراکش را فراموش کنیم. او نوشت :

“اینطوری که من متوجه شدم، اکثر فوتبال‌دوستای کشورمون بعد از برد ایران مقابل مراکش، ریختن تو خیایون و هیچکس بازی اول اسپانیا رو تو جام مقابل پرتغال ندیده. دوستان اگه نمیدونید بدونید، سبک بازی اسپانیا هیچ شباهتی به آرژانتین نداره.”

از این مجید رسولی که مجری شبکه ورزش نیز هست جدا نشویم و از او خبری از حال و هوای خانواده جرارد پیکه بگیریم. این کاربر با انتشار تصویری نوشت :

“خیلی جالبه؛ بچه‌های جرارد پیکه، بازیکن تاثیرگذار اسپانیا، طرفدار تیم ملی کلمبیا هستن. قشنگ معلومه تو خونه کی رییسه؛ #شکیرا”

بازی ایران و اسپانیا
اعتبار : توئیتر

از چند روز قبل خبری اعلام شده بود مبنی بر اینکه خانواده‌ها می‌توانند برای تماشای بازی ایران و اسپانیا به ورزشگاه یک صد هزارنفری آزادی بروند. اما امروز (۳۰ خرداد) چند ساعت قبل از بازی به یکباره اعلام شد به دلیل تایید شورای تامین، پخش این بازی لغو می‌شود. در همین زمینه Fatemeh Hosseini
‏، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نوشت :

#رحمانی_فضلی در پاسخ به سوالم درباره دلیل ممانعت “شوای تامین” از #ورود_زنان_به_ورزشگاهها : ” #وزارت_ورزش به صورت مکتوب اعلام کرد که نمی توانیم مسئولیت تامین #امنیت ورزشگاه ها را برای حضور زنان در کنار مردان بر عهده بگیریم.”

بازی ایران و اسپانیا
بازتاب بازی ایران و اسپانیا در شبکه‌های اجتماعی (اعتبار : توئیتر)

البته حدودا دو ساعت قبل از شروع بازی ایران و اسپانیا، با پیگیری‌هایی که وزارت کشور انجام داده است مشکل ورود خانواده‌ها به ورزشگاه آزادی مرتفع شده است. خبرگزاری ایسنا در توئیتر این خبررا بازتاب داد :

“مرکز اطلاع‌رسانی پلیس به ایسنا اعلام کرد: پلیس به منظور رعایت حال افرادی که از قبل اقدام به تهیه بلیت مسابقه فوتبال ایران-اسپانیا در ورزشگاه آزادی کرده بودند، با پخش این مسابقه در ورزشگاه آزادی موافقت کرد ”

بازی ایران و اسپانیا
اعتبار : توئیتر

خانم حسینی در توئیتر خود اضافه کرد :

“با #پیگیری های انجام شده، #وزارت_کشور مشکل ممانعت از ورود خانواده ها به #ورزشگاه_آزادی برای تماشای بازی فوتبال ایران اسپانیا را حل کرد. هم اکنون مردم پشت درهای آزادی در انتظار اجرای حکم وزارت کشور و ورود به ورزشگاه هستند.”

یک خبر جنجالی دیگری که حول این بازی به گوش رسید به ویژه برنامه بیست‌ هیجده که از شبکه سوم سیما پخش می‌شود، مرتبط است. گویا متولیان این برنامه با حمایت اسپانسر، از کارلوس پویول، بازیکن اسپانیایی سابق بارسلونا دعوت کرده بودند. اما مسئولان سازمان صدا و سیما با حضور او مخالفت به عمل آوردند. این موضوع منجر شد، عادل فردوسی پور، مجر محبوب این برنامه از اجرای برنامه خودداری کند. با این حساب اجرای این برنامه به صورت انفرادی به محمدرضا احمدی سپرده شد. مهتی خان در توئیتر در همین زمنیه نوشت :

“کارلوس پویول رو با کلی هزینه آوردن تهران بعد صداوسیما گفته حق آوردن پویول به برنامه ۲۰۱۸ رو ندارید و دیگه مهمان خارجی هم نیارید‌. یعنی میخام بگم همینکار رو میکنن کل دنیا میخندن بهمون دیگه”

مهدی امیرپور، سردبیر سایت آی‌اسپورت، در توئیتی اظهار کرد :

“با وجود سفر #پویول به تهران برای حضور در ۲۰۱۸، صداوسیما با استدلال «پول نداریم مهمان خارجی بیاوریم» اجازه ورود او به استودیو را نداد. البته تمام هزینه‌های حضور پویول با کمک اسپانسر پرداخت شده. #عادل_فردوسی‌پور حق دارد عصبانی باشد. جای خالی‌ او در استودیو… نشانه بزرگ نخبه‌کشی ما “

بازی ایران و اسپانیا
اعتبار : توئتیر

آیدین سیار سریع، نویسنده ظنز نیز از فرصت استفاده کرد و نوشت :

“حضور کارلوس پویول به دلیل استفاده ابزاری از مردانِ با موی بلند در برنامه ۲۰۱۸ لغو شد.”

از این جنجال‌ها که فاصله بگیریم، @abutalebhosseini در تلگرام نوشت :

“بعضی از هموطنامون تو پاساژ چارسو دارن شعر:
ایران قهرمان میشه
خدامیدونه که حقشه
به لطف یزدان و بچه ها
ایران قهرمان میشه
رو میخونن, ایشالله که منظورشون از قهرمانی، صعود به عنوان تیم دوم از مرحله گروهیه”

SZaman نیز کماکان در تویئتر به انتشار ناامیدی ادامه می‌دهد 🙂 البته آقای نظر آقای زمان‌زاده برای ما محترم، اما یوزهای ایرانی پتانسیل پیروزی در برابر هر حریفی را دارند. این کاربر نوشت :

“رفقا نظر شخصی من اینه که اینقدر خودتونو اذیت نکنید سر صعود به دور دوم. جام جهانی برای تیم‌های غیر سطح اول یعنی لذت بردن از جایی که توش هستن و ارائه بهترین بازی‌ها. هرچقدر جلوتر بریم بهتر. بذارید هوادارای آلمان و برزیل نگران صعود کردن/نکردن باشند، ما از تک تک بازی‌ها لذت می‌بریم.”

بازی ایرن و اسپانیا
بازتاب بازی ایران و اسپانیا در شبکه‌های اجتماعی (اعتبار : توئیتر)

بازتاب باخت ایران مقابل اسپانیا ؛ شبی که حقمان باخت نبود

۳۰ خرداد ۹۷ و بازی ایران و اسپانیا نیز در تاریخ فوتبالمان جاودانه خواهد شد. شبی که همه‌چیز داشتیم به جز شانس. بازیکنانمان دلاورانه کار کار کردند : نیمه اول عملا فرصتی به ماتادورها ندادند و سد سدیدی در مقابل دروازه ایران ایجاد کرده بودند. در نیمه دوم اما شرایط اندکی متفاوت بود، روی یک صحنه نه چندان پرخطر یک گل بد از دیگو کاستا خوردیم، درحالی که تنها دو دقیقه قبل، شوت پرقدرت انصاری‌فرد با فاصله اندکی از کنار دروازه دیوید دخه‌آ بیرون رفته بود. موقعیت‌ها ملی‌پوشان ایران یکی پس از دیگری به هدر می‌رفت. ضربه سر طارمی، گل آفساید اعلام شده عزت‌الللهی و لایی بی‌نظیر امیری به پیکه که می‌توانست منجر به گل شود.

همه با تیم ملی بودیم، به غیر ازبخت و اقبال. بعد از بازی نیز بسیاری از درخشش تیم خوشحال بودند. همان‌طور که چهار سال گذشته یک بر صفر به آرژانتین باختیم و از خوشحال بودیم. اما این بار اوضاع فرق می‌کند،چنین دفاع قدرتمندی و چنین بازی درخشانی اگر مقابل پرتغال و یاران کریس رونالدو تکرار شود، امید بسیاری به صعود به دور بعدی رقابت‌ها خواهیم داشت. به نظر می‌رسد هم مردم و هم بازیکنان و کادر فنی به این خودباوری رسیده‌اند.

فارغ از نتیجه به دست آمده، آنچه بیش از همه ارزش داشت، بازی و عملکرد درخشان بچه‌ها بود. نیز همین نظر را داشت :

“الهی فداتون بشم که تو فاز حمله استرس دارین چرا صاحب توپ هستین عجله میکنین و توپ رو لو میدین !!! فدای سرتون هر نتیجه ای شد فدای یک تار موی همتون … خودتون باشین و آروم باشین”

بازی ایرن و اسپاینا
لایی وجید امیری به جرارد پیکه بسیاری دیدنی بود و تکنیک ناب ایرانی را به نمایش گذاشت. این صحنه ترول‌ها و شوخی‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد. (اعتبار : تویئتر)

از جمله خیل عظیم کاربرانی بود که فارغ ز نتیجه از بازی ایران و اسپانیا لذت برد و خوشحال بود. تو نوشت :

“چه قدررر نیمه دوم خوب بودیم پسر دم همه تون گرم، رامین و اون بدنی که گذاشت جلو پای “دیه گو کُستا”، وحید و اون لاییش و بازی عالیش، بیرانوند، عزت اللهی بهترینا بودن امشب”

SZaman  اما معتقد است نتیجه به دست آمده در بازی ایران و اسپانیا زیاد تفاوت چندانی با مساوی ندارد. او می‌گوید، حتی اگر مساوی هم می‌کردیم باز هم در بازی سوم به برد نیاز داشتیم. این کاربر نوشت :

“‏بازی مساوی هم میشد به احتمال زیاد ما باید بازی آخر جلوی پرتغال رو میبردیم. نتیجه بدی نبود. بازی نقاط مثبت و منفی داشت ولی در مجموع فدای سرتون خوب بود، تیم حریف اسپانیاست. امیدمون به روز آخره.”

بازتاب بازی ایران و اسپانیا
یکی از کاربران با انتشار این تصویر نوشت : “‏مثل علی بچه های آسمان که آخرهای خط زمین خورد و بلند شد ما هم دوباره بلند میشیم. دوشنبه روز صعوده بهتون قول میدم ” (اعتبار : توئتیر)

مسلما این بازی خوب در برابر ستارگان سطح یک فوتبال جهان را مدیون مرد پرتغالی هستیم. سیستم کارلوس کیروش کاملا با پتانسیل‌های ایران جور در می‌آید. نیز به داشتن چنین مربی افتخار می‌کند :

“آقای کیروش تازه الان اشکم براتون دراومده. افتخار می‌کنم که توی تک‌تک روزهای این هفت سال از باخت به لبنان تو دمشق تا امشب، یک آن هم به شما شک نکردم.”

بازتاب یاری ایران و اساپنیا
اعتبار : توئیتر

بازی خوب ایران در میان کاربران غیر ایرانی نیز بازتاب داشت. بسیاری از کارشناسان و چهره‌های مطرح نیز به این بازی واکنش نشان دادند. کاربری به نام از پرتوریا آفریقای جنوبی نوشته بود :

“این توئیت را به یاد داشته باشید. ایران پرتغال را شکست خواهد داد. ایران به مرحله بعد راه خواهد یافت و پرتغال حذف می‌شود.”

بازی ایران و اسپانیا
بازتاب بازی ایران و اسپانیا در شبکه‌های اجتماعی. (اعتبار : توئیتر)

کاربر دیگری به نام اینگونه از بازی خوب ایران ستایش کرد :

“ایران در مقابل یکی از بهترین تیم‌های جهان فوق‌العاده خوب بازی کرد. علی‌رغم تحریم‌ها و مسائل اقتصادی آنها شگفت‌انگیز بودند. آفرین ایران!”

بازی ایرن و اسپانیا
بازتاب بازی ایران و اسپانیا در شبکه‌های اجتماعی. (اعتبار : توئیتر)

کاربر دیگری اهل آفریقای جنوبی و شهر کیپ تون است که لب به ستایش تیم ملی ایران پرداخت. او نوشت :

“همانطور که قبلا گفته بودم ایران ابدا تیم بدی نیست و شایستگی بازی در جام جهانی را دارد. آنها با قدرت بازی می‌کنند و راه مقاومت در برابر اسپانیا را بلدند.”

آفریقای چنوبی
بازتاب بازی ایران و اسپانیا در شبکه‌های اجتماعی. (اعتبار : توئیتر)

هواداران ایرانی بسیار مورد توجه قرار گرفتند. بازی اسپانیا برای نخستین بار بود که بانوان وارد ورزشگاه شدند. هرچند بازی را به طور زنده مشاهده نکردند. سرخیو راموس، مدافع اسپانیا در صفحه توئیتر خود بانوان ایرانی‌ را برنده این بازی توصیف کرد. کاپیتان اسپانیا با ریتوئیت کردن توئیتی از بلیچر اسپورت که در آن عنوان شده بود بانوان ایرانی برای نخستین بار از سال ۱۹۷۹ توانستند به ورزشگاه آزادی بروند، نوشت :

“آنها بودند که امشب به پیروزی رسید. امیدوارم شروع بسیاری از نخستین‌ها باشد.”

بازی ایران و اسپانیا
بازتاب بازی ایران و اسپانیا در شبکه های اجتماعی. (اعتبار : توئیتر)

اما در کازان آرنای روسیه، پلاکارد یکی از هواداران ایرانی‌ها، بسیار جل توجه کرد. او در این پلاکارد نوشته بود :

“درست است که ما رونالدو و اینیستا نداریم، اما قلب بزرگی داریم برای رویاهای بزرگتر.”

بازی ایران و اسپانیا
پلاکارد این هوادار در بازی ایران و اسپانیا بسیار دیده شد. اکانت فیفا در توئیتر نیز در شرح این تصویر نوشت : “رویایتان هنوز زنده است.” (اعتبار : بلیچر ریپورت)

الساندرو دلپیرو، مهاجم سال‌های نه چندان دور ایتالیا نیز به دفاع فوق‌العاده ایران در برابر اسپانیا واکنش نشان داد. او در توئیتر خود () نوشت :

“تیم ایران با استایل دهه هشتاد به گونه‌ای دفاع می‌کند که گویی فردایی وجود ندارد. قهرمانانه.”

بازی ایران اسپانیا
واکنش الساندرو دلپیرو به بازی خوب مدافعیت ایرانی. (اعتبار : توئیتر)

این تنها واکنش فوتبالیست‌های مشهور به بازی ایران خوب ایران نبوده است. به عنوان مثال پاتریک ویرا، هافبک سال‌های دور فرانسوی منچستر یونایتد، که به عنوان کارشناس تلویزیون itv بازی دیشب را مشاهده می‌کرد، به نقل از آلکس فرگوسن گفته است که باید نشست و بازی فوتبال را از کارلوس کیروش یاد گرفت. مهدی مهدوی‌کیا، دفاع چپ سال‌های نه چندان دور هامبورگ آلمان نیز در توئیتر به تمجید تیم ایران پرداخت. او نوشت :

“خسته نباشید به بازیکنان و کادر فنى و هوادارانى که در استادیوم بودند و همه ایران که با انرژى مثبت تیم ملى رو حمایت کردند.خیلى خوب بود براى اولین بار به عنوان هوادار بازى تیم ملى رو در ورزشگاه دیدم و جو خوب این بازى. حیف که باختیم و حالا براى صعود باید پرتغال رو برد. ایران”

بازی ایران و اسپانیا
واکنش مهدی مهدوی‌کیا به بازی دوم ایران در جام جهانی روسیه. (اعتبار : توئیتر)

حتی کار به جایی رسید که فرناندو هیرو، سرمربی اسپانیا نیز به تمجید از بازی ایران پرداخت. به نقل از کاپیتان سال‌های دور رئال مادرید گفت :

“کارلوس کی‌روش مرد بسیار باتجربه‌ای است و تیم یکدست و هماهنگی را ساخته که در نیمه دوم مشکلات زیادی برای ما درست کرد. سه روز پیش هشدار داده بودم چه اتفاقی در انتظار ماست.”

پس از پایان بازی اما مرد پرتغالی نتیجه به دست آمده را رضایت بخش نمی‌دانست و از رویاهای خود و تیم‌اش برای حضور در مرحله بعدی رقابت‌ها می‌گفت. کارلوس کیروش در کنفرانس خبری بعد از بازی گفت :

“لیاقت بازیکنانم بیشتر از باخت بود و شکست ما عادلانه نبود و بازی باید مساوی می‌شد. بازی فینال‌گونه ما با اسپانیا تمام شد و یک بازی فینال‌گونه دیگر مقابل پرتغال داریم. می‌خواهیم به روپاپردازی ادامه دهیم؛ رویای ما صعود است چراکه برای انجام دادن ۳ بازی به روسیه نیامده‌ایم.”

کارلوس کیروش
کارلوس کیروش در کنفرانس خبری بعد از بازی ایران و اسپانیا. (اعتبار : توئیتر تیم ملی ایران)

ایران در نخستین جام جهانی خودش در ۱۹۷۸ با سرمربی‌گری حشمت مهاجرانی در رقابت‌ها حضور داشت. دیشب آقای مهاجرانی در مورد کیروش و سبک بازی تیم‌اش گفت :

“کی‌روش بهترین آنالیزور دنیاست و با انتخاب بهترین ترکیب ممکن به‌همراه عملکرد فوق‌العاده بازیکنان که برای عزت ایران با جان و دل بازی کردند، شاهد یکی از بهترین بازی‌های تاریخ فوتبال ایران بودیم. به تیم ملی ایران تبریک می‌گویم که چنین عملکرد افتخار آفرینی داشتند.”

کریس ساتن تحلیل‌گر بی‌بی‌سی اسپورت نیز در خصوص بازی ایرن اینگونه نوشت :

“ایران عصاره فضائل جام جهانیه: غرور، شور و انگیزه. اسپانیا خوش‌شانس بود. ایران می‌تونه لشکر یک‌نفره پرتغال رو ببره. کیروش در برابر تیم سابقش… بازی زیبایی در انتظامونه. یالا، ایران.”

بازی ایران در جام جهانی
بازتاب بازی ایران و اسپانیا در شبکه‌های اجتماعی. (اعتبار : تویئتر کریس ساتن)

بازی دوم ایران در جام جهانی بازی تقریبا پایاپایی بود. هردو تیم موقعیت‌های گل‌زنی متعددی داشتند. و البته آنطور که کارلوس کیروش می‌گفت به نظر نتیجه مساوی عادلانه‌تر بود. اما ایران کماکان برای صعود از گروه خود شانس دارد.

ایران و اسپانیا
یک کرنر تمرین شده بازیکنان اسپانیایی که با همکاری سلوا، اینیستا و راموس همراه بود، خطری جدی برای دروازه ایران ایجاد کرد. مدافعان و دروازه‌بان ایران طی یک دفاع جانانه از گل شدن این توپ جلوگیری کردند و تحسین بسیاری از هواداران را برانگیختند. (اعتبار : تویئتر)

یکی از خبرهای خوبی که حوالی بازی ایران و اسپانیا به گوش رسید حضور بانوان در استادیوم ۱۰۰ هزارنفری آزادی بود. حضوری که هرچند با خبرهای ضد و نقیض زیادی همراه بود، اما نوید بخش آینده‌ای روشن بود. یکی از کاربران به درستی گفته بود که حضور بانوان در هرمکانی آرامش به ارمغان می‌آورد. در ادامه برخی از تصاویر حضور بانوان در استادیوم آزادی را مرور می‌کنیم.

با انتشار تصویر زیر نوشته بود :

“امشب نه #زلزله اومد نه #سیل اومد نه #بلا نازل شد ولی بانوان سرزمینم کنار مردان باغیرتشان به تماشای بازی تیم کشورشان نستند #استادیوم_آزادی”

حضور بانوان در استادیم آزادی
حضور بانوان در استادیوم آزادی برای تماشای بازی ایران و اسپانیا. (اعتبار : توئیتر)

کانت جام جهانی فیفا در اینستاگرام نیز تصاویری از حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه‌های محل بازی‌ها و نیز استادیم آزادی منتشر کرد.

اعتبار : اینستاگرام Fifaworldcup

در پایان این مطلب باید ستایش کنیم از دستاورد و میراث مرد پرتغالی روی نیمکت تیم ملی. سیستمی که او در تیم ایران بنا نهاده می‌تواند به شناسنامه ما تبدیل شود. توئیت کاربری به نام پایان‌بخش این مطلب خواهد بود :

“تیمی ساخت که تا دقیقه ۹۰ امید داشتیم گل تساوی رو می‌زنه. تیمی که یکی از مدعیان قهرمانی بهش اتفاقی گل زد و دل‌مون قرص بود بابت ساختار شکوهمند دفاعیش. کاش حالا فهمیده باشند که چه مرد بزرگی مربی نیمکت ما است و دست‌آوردش چی بوده.”

کیروش
اعتبار : توئیتر
بیشتر بخوانید :

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر