;
coinex

آغاز جیره بندی برق در کشور با شروع فصل گرما؛ در مصرف برق صرفه جویی کنیم

با آغاز فصل گرما و افزایش دمای هوا، جیره بندی برق در کشور هم آغاز شده است. افزایش مصرف برق در این فصل قطعی برق را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش تکراتو، وجود مشکل در تأمین برق مورد نیاز می تواند روزهای سخت تابستان را سخت تر کند. چند روزی است که جیره بندی برق در کشور آغاز شده است. دمای هوا به شدت افزایش یافته و این گرمای کم سابقه باعث شده تا مصرف برق هم افزیش یابد. در چنین شرایطی استفاده از وسایل سرمایشی و تهویه افزایش پیدا می کند و باعث قطع برق می شود.

مطمئنا هدف از جیره بندی برق در کشور و قطعی های برنامه ریزی شده در سطح شهر تلاش برای پایداری برق شبکه است تا مشکلی به وجود نیاید. زیرا پیش از این نیز خبرهایی در مورد مشکلات شبکه توزیع برق وجود داشت که گفته شد اگر این مشکلات رفع نشوند، در تابستان 97 خاموشی کل کشور را فرا خواهد گرفت. برای اطلاعات بیشتر در مورد این مشکلات خواندن مطلب زیر پیشنهاد می شود.


بیشتر بخوانید: قطعی برق در تابستان ۹۷ ؛ خاموشی گسترده در اوج مصرف تابستان امسال


جیره بندی برق در کشور و قطعی های برنامه ریزی شده

افزایش مصرف برق در هر سال نسبت به سال گذشته می تواند به دلیل اضافه شدن مشترکان جدید و افزایش استفاده مردم از وسایل برقی باشد. ظرفیت عملی تولید برق کشور از ابعاد گوناگون، جوابگوی نیاز مصرفی پیش‌بینی‌شده در روزهای پیک مصرف تابستان نیست.

گزارش هایی که در مورد جیره بندی برق در تهران وجود دارد نشان می دهد که در مجموع اکثر مناطق تهران در ساعت های مختلف شبانه روز با قطعی برق مواجه بوده اند. تعداد ساعات قطعی برق هم معمولا از حداقل یک ساعت تا  سه ساعت اعلام شده است.

در واقع تاسیسات برقرسانی در بخش توزیع و فوق توزیع برق، در ساعات پرمصرف، توان مصرف بالای برق را ندارند و قطعی برق تنها راه چاره در چنین شرایطی است.


بیشتر بخوانید: رکوردشکنی مصرف برق و خاموشی برای کشور؛ در مصرف برق صرفه‌جویی کنید!


ساعات نوبت بندی قطع برق در شهرها و مناطق مختلف هنوز مشخص نیست و در واقع قطعی برق ناشی از عدم توانایی تجهیزات شبکه توزیع و فوق توزیع برای پوشش بار شبکه در زمان های پیک مصرف بوده است.

در هر حال جیره بندی برق در کشور آغاز شده و ما نیز می توانیم با صرف جویی در مصرف برق مخصوصا در ساعات اوج، در کاهش مصرف برق سهمی داشته باشیم.

فراموش نکنیم که صرفه جویی درست مصرف کردن است!

.

منبع: Techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    با سلام و احترام مجدد و شرمنده از اینکه دیدگان منور خوانندگان عزیز را مکدر می‌کنم، فراموش کردم بنویسم مدتی 7 سال است در استهانهای هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان رفت و آمد کاری دارم، اگر اندک تاملی در مصالح ساختمانی بیندازید حتما تصدیق میفرمایید که در قاطبه موارد: بتن ( آنهم به اصطلاح بتن)، بلوک سیمانی و خلاص. در لوکس‌ترین حالت یه لایه ایزولاسیون براق هم پشت دیوارهای بیرونی می‌کشند تا رطوبت موجب تخریب سریع مصالح نشود. و دستگاههای تهویه مطبوع هر چقدر تلاش میکنن تازه موفق به سرمایش دیوارها شده و انرژی بسیار زیادی هدر می‌رود هر چند دولت به این مناطق برق ارازن قیمت بفروشد یا خدمات حمایتی فراهم نماید؛ لکن خانه از پایبست ویران است. آیا نباید جلوی این فاجعه را در استانهای گرمسیر گرفت؟ آیا ضوابطی برای نظارت 100% و همچنین الگویی برای ساخت ساختمانهای مناطق گرمسیری وجود ندارد؟ چه خاکی باید بر سر ریخت؟ باید صبر کرد تا تابستان شود، و کاسه‌ی صبر مردم این منطقه لبریز؟؟ و آنگاه جیره‌بندی کنیم و ساعات کار را تغییر دهیم؟؟ این چه سیستم مدیریت بدوی ست که در تمام سطوح شاهد آن هستیم؟ خوانندگان محترم حتما تایید خواهند کرد که دیری نپاید که گرما خود نیز از کوره به در رفته و جای خود را به سرما خواهد داد و حالا نوبت شرکت گاز است تا داد سخن سر دهد و بیانیه در کند که واوایلا، مصرف گاز از مرز چند صد میلیون متر مکعب گذشت و امسال رکورد زدیم و ایها‌الناس یاری کنید اگر گاز کمتر مصرف کنید کسری گاز نخواهیم داشت ؟؟؟!!! چرا معضل را از سرچشمه نخشکانیم؟ آنگاه که بساز بندازها پست‌ترین مصالح را در ساختمانها بکار می‌گیرند و ناظر شهرداری و نظام مهندسی و همه نظار یک به یک امضاء شیک میندازن پای مدارک و خدا بده برکت می‌گویند؛ به فکر این روزها نیستیم؟؟؟ چرا؟؟؟ آقا شما را بخدا یه فکری برای این فراز و فرودها بکنید. الزام سازندگان برای ساختُ ساز وفق مقرارت و آیین‌نامه‌های فنی، ترسیم الگوی مصرف، نظارت شدید بر کیفیت تاسیسات ساختمانها و پر بازده‌بودن تمام مصالح و تجهیزات مصرفی و . . . اینگونه است که نشسته بر صندلی صدارت و داد سخن در میدهیم که این گرما و ایضا سرمای بی‌موقع ناشی از تغییرات اقلیمی ست که دامان همه جهان را گرفته است، آری گرفته است اما ببینید که ایشان نیز با جیره‌بندی و تغییر ساعات کاری به فکر مدیریت این بحران هستند یا نشسته‌اند عقلشان را سر هم کرده‌اند و میزان تولید دی اکسید کربن و اتلاف انرژی را به هر وجه من‌الوجوه کاهش داده‌اند. شما را بخدا اگر این کلمات، مفهومی را نزد شما عزیزان ادا نمی‌کنند بزنید توی دهان بنده و آبادم کنید

    پاسخ

    بنام خدا
    خدای بزرگ و عالمگیر و بخشاینده و مهربان که همه چیز را به ما بندگان موهبت فرمود و هیچ چیز را از ما دریغ نداشت.
    قضیه برق کشور و آب آبادان و خرمشهر و غیره نیز به جرگه‌ی ماجرای معروف قیمت پیاز و سیب‌زمینی پیوست. آنگاه که از درد آن فارغیم به فکر آن نیستیم و آنگاه که مبتلایش شدیم یا قیمت آنرا با سایر کشورهای دنیا مقایسه (البته نمیدانم با دلار به چه نرخی؟؟!) و افزایش میدهیم و یا مثله همه‌ی امور مملکت به دنبال ساده‌ترین راه یعنی جیره‌بندی هستیم. اما احدی از بزرگان مملکت انگار نمی‌بینند که چه ساختمانهای افتضاح و بی درو پیکری که نمیسازیم که حتی یک وجب عایق حرارتی و صوتی در آن وجود ندارد و خریدار وقتی میفهمد چه کلاه گشادی سرش رفته است که هر چقدر ” کولر وارداتی غیر استانداردش از مبادی غیر قانونی ” زور می‌زند قادر به خنک کردن فضا نیست و لاجرم دسته‌ی باد بزن را بوسیده؛ تن به جیره‌بندی در میدهد. آقایان شما را بخدا خائنینی را که مخالف استانداردهای روز دنیا عمل می‌کنند را سینه‌ی دیوار گذاشته و تندیس کثیف ایشان را برای عبرت بقیه در میادین شهر بکارید وگرنه تا تابستان بعد تعداد ” لانه‌های ” غیر استاندارد دوباره اضافه شده و جیره‌بندی ها تبدیل به قطع و وصل روزانه یا هفتگی خواهد شد، مثل دهاتهای قدیم خودمان با این تفاوت که در آن زمان سه بار کلید موتور برق را خاموش و روشن می‌کردند که یعنی ایها‌الناس وقت خاموشیست ولی در جیره‌بندی مدرن بدون هیچ برنامه زمانبندی و اطلاعی ” یهو ” برق به رحمت خدا میرود و . . . وای بر شما اگر به فکر فردای این مملکت نباشید

    پاسخ