;
coinex

تشخیص زلزله با فیبر نوری ممکن شد؛ روشی نوین برای تشخیص وقوع زلزله

تشخیص زلزله با فیبر نوری ممکن شد. این نوع از کابل ها که برای انتقال اطلاعات اینترنتی استفاده می‌شوند می‌توانند هشداری برای وقوع زلزله‌ باشند.

به گزارش تکراتو، محققان موفق به کشف روش جدیدی برای تشخیص زلزله شده اند. این روش جدید، تشخیص زلزله با فیبر نوری است که با استفاده از آن می توان فعالیت‌های لرزه‌ای زمین را نظاره گر بود. این موفقیت می‌تواند روشی جدید برای بررسی زلزله در مناطق وسیع باشد.

تشخیص زلزله با فیبر نوری

کابل های فیبر نوری در واقع برای ارتباطات در مسافت زیاد یا انتقال اطلاعات با سرعت زیاد استفاده می‌شوند که به نظر می رسد اکنون می توان از آنها در موارد دیگری هم استفاده کرد و آن هم تشخیص زلزله است.


بیشتر بخوانید: آیا پیش بینی زلزله با هوش مصنوعی محقق خواهد شد؟


این تحقیق در مورد تشخیص زلزله با فیبر نوری به رهبری فیلیپ ژوزت، محقق آلمانی مرکز تحقیقاتی علوم زمین در شهر پوتسدام انجام شده است.

ژوزت و تیم وی آزمایشی در ایسلند انجام دادنده اند. در این آزمایش کابل‌های فیبر نوری به یک سری حسگر تبدیل شده بودند تا تمامی امواج لرزه‌ای را به ثبت برساند. آن‌ها از ۱۵ کیلومتر کابل فیبر نوری که در سال ۱۹۹۴ میلادی بین دو نیروگاه ژئوترمال در ایسلند نصب شده بود، استفاده کردند. یک پالس لیزری نیز برای تشخیص هرگونه اختلال در فیبر استفاده شده است.

در نهایت این محققان دریافتند که نه‌تنها این فیبرها سیگنال‌های لرزه‌ای را ثبت می‌کنند، بلکه می‌توانند گسل‌های اطراف آن منطقه و دیگر ساختارهای زمین شناسی در زیر زمین را نیز بررسی کنند.

ژوزت خود در مورد تشخیص زلزله با فیبر نوری اعلام کرده که معیارهای اندازه گیری آنها ویژگی‌های ساختاری در زیرزمین را با وضوح بی‌سابقه‌ای نشان داده است. این محققان در هنگام آزمایش سیگنال یک زلزله قدرتمند که در اندوزی اتفاق افتاده بود را نیز دریافت کردند.


بیشتر بخوانید:‌ بزرگترین زلزله های جهان و ایران؛ ۲۰ مورد از شدیدترین زمین لرزه های دنیا


استفاده از فیبر نوری به عنوان زلزله سنج

این تیم تحقیقاتی اعلام کرده اند که شبکه کابل‌های فیبر نوری در سراسر جهان می‌تواند به عنوان یک زلزله سنج مورد استفاده قرار گیرد و راهی برای ارزیابی و اکتشاف خطرات زمین باشد. قرار است در ادامه کابل‌های دریایی مورد بررسی قرار گیرند که مشخص شود آیا می توان از آنها به عنوان ابزار سنجش زلزله استفاده کرد یا خیر.

 

بیشتر بخوانید:

.

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر