;
coinex

پایان فعالیت تلگرام طلایی و هاتگرام ؛ آیا فیلترینگ راه چاره است؟

پایان فعالیت تلگرام طلایی و هاتگرام ؛ این موضوعی است که در مطالب مندرج در کانال شخصی دبیر کارگروه تعییین مصادیق محتوای مجرمانه به ان پرداخته شده است. بنظر می‌رسد فعالیت این دو نسخه غیررسمی تلگرام رو به پایان باشد!

پایان فعالیت تلگرام طلایی و هاتگرام

عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با انتشار مطلبی در کانال خود در پیام‌رسان سروش، به تخلفات دو نسخه غیررسمی تلگرام واکنش نشان داد و از پایان فعالیت تلگرام طلایی و هاتگرام خبر داد. او در کانال سروش خود نوشت:

براساس آماری که مرکز ملی فضای مجازی در تاریخ نوزدهم تیر ماه 1397 اعلام کرده است، تعداد 30 میلیون و 100هزار نفر از طریق فیلترشکن‌های هات‌گرام و تلگرام طلایی فیلتر تلگرام را دور می‌زنند. این در حالی است که فعالیت فیلترشکن‌های داخلی نظیر هات‌گرام و تلگرام طلایی برخلاف اهداف و سیاست‌های تعیین شده در مصوبه شورای عالی فضای مجازی است.


بیشتر بخوانید : بررسی امنیت تلگرام طلایی ؛ سه پرده از امنیت طلگرام ضد فیلتر


آقای خرم‌آبادی در مطلب خود به مصوبه‌ای از شورای عالی فضای مجازی اشاره می‌کند که در خرداد ماه 96 به تصویب رسیده بود. مطابق اهداف و سیاست‌های مدون در این مصوبه می‌بایست در راستای فراگیر شدن پیام‌رسان‌های داخلی و جلوگیری از انتشار مسنجر‌های خارجی وارد عمل شد. به نظر می‌رسد قدم بعدی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه پایان فعالیت تلگرام طلایی و هاتگرام باشد. خرم آبادی اضافه کرد:

مصوبه مربوط به «سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسانهای اجتماعی» حدود یک سال پیش (خرداد 1396) به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده است؛ فراگیر شدن پیام‌رسان‌های داخلی و جلوگیری از دسترسی بیگانگان به داده‌های عظیم کشور صراحتا جزو اهداف و سیاست‌های مذکور در این مصوبه است.

از آنجا که فعالیت هات‌گرام و تلگرام طلایی هم مانع از فراگیر شدن پیام‌رسانهای داخلی و هم موجب دسترسی بیگانگان به داده‌های عظیم کشور خواهد شد، لذا فعالیت این دو نرم‌افزار برخلاف مصوبه شورای عالی فضای مجازی است.

 خرم‌آبادی
عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه

به این مصوبه شورای عالی فضای مجازی انتقادهایی را می‌توان وارد کرد. مورد اول اینکه حمایت از گسترش یک پیام‌رسان و جلوگیری از گسترش دیگری تنها به صرف اینکه یکی داخلی و دیگری خارجی است، معنای دقیق “رقابت ناعادلانه” را خاطر نشان می‌کند. به ندرت در کشورهای پیشرو در عرصه ارتباطات و تکنولوژی شاهد چنین سیاست‌گذاری‌ تبعیض‌آمیزی هستیم.


بیشتر بخوانید : تلگرام طلایی در نگاه کاربران ؛ تلگرام، شریک دزد و رفیق قافله؟


انتقاد دوم اما این است که هیچ یک از پیام‌رسان‌هایی نظیر واتس‌اپ، تلگرام و … با تمسک به نیروهای دولتی به جایگاه فعلی خود نرسیده‌اند. به طور کلی این موضوع را می‌توان برای بسیاری‌ از شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام، یوتیوب و … تعمیم داد. همه ما داستان شکل‌گیری فیسبوک از اتاق‌های خوابگاه دانشگاه هاروارد را شنیده‌ایم. از فوریه 2004 تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر حمایت دولت آمریکا از این شبکه اجتماعی به گوش نرسیده است، اما اوضاع در ایران کاملا متفاوت است.

پایان فعالیت تلگرام طلایی
پایان فعالیت تلگرام طلایی و هاتگرام

به نظر می‌آید بنابر همین مصوبه شورای عالی فضای مجازی باشد که در هیچ‌ یک از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی هرگز حتی اجازه به زبان آوردن نام “تلگرام” و یا سایر شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده نیز به مجریان داده نمی‌شود. اما از سوی دیگر ماجرا، همگی شاهد تبلیغات گسترده صدا و سیما بالاخص در ایام نوروز 97 برای پیام‌رسان تحت مالکیت خود، سروش، بوده‌ایم.


بیشتر بخوانید : امنیت پیام رسان سروش در هاله‌ای از ابهام ؛ کاربران چه می‌گویند؟


این تنها نمونه از برخورد دوگانه و تبعیض آمیز درخصوص پیام‌رسان‌ها نبوده است. پس از آنکه در اردیبهشت‌ماه سال جاری پیام‌رسان تلگرام برای همیشه فیلتر شد، بیش از 35 نسخه غیررسمی از تلگرام از بزرگترین مارکت ایرانی، کافه‌بازار، حذف گردید. تبعیض اینجاست که تنها دو نسخه یعنی تلگرام طلایی و هاتگرام بودند که نه تنها این محدودیت‌ها برای آنها وجود نداشت، بلکه این دو تاکنون شامل فیلترینگ تلگرام نیز نشده‌اند.

علاوه بر این، تخصیص سرورهای ویژه برای تلگرام طلایی را نیز می‌توان به این طومار اضافه کرد. آیا این حمایت‌ها را باید در کنار سخنان وزیر ارتباطات در خصوص تعلق تلگرام طلایی به جمهوری اسلامی، بگذاریم؟


بیشتر بخوانید : وزیر اطلاعات: “تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی است” ؛ پیام رسان وزارت ارشاد چیست؟


نکته دیگر که قابل اشاره است، سرنوشت حمایت‌های چندوقت اخیر از تلگرام طلایی و نیز ادامه مسیر تلگرام در ایران است. اختصاص سرور‌های جداگانه و حذف بسیاری دیگر از نسخه‌های غیررسمی، حمایتی از این اپلیکیشن پیام رسان بود و اکنون مشخص نیست که سیاست حمایتی از طلگرام چه راهی را در پیش خواهد گرفت!

تلگرام طلایی پس از فیلترینگ تلگرام و خود بدلیل فیلتر نشدن، موفق شد بسیاری از کاربران را به سوی استفاده از خود جلب کند و عملا توانست از اقبال مردم از تلگرام تا حدودی بکاهد. در صورت پایان فعالیت تلگرام طلایی و هاتگرام، مشخص نیست برای جلوگیری از گسترش تلگرام قرار است چه راه دیگری در پیش گرفته شود.

آقای خرم‌آبادی در ادامه مطلب خود از حضور تلگرام در بستر ارتباطاتی کشور گله کرد و آن را به آنچه “تنبلی مسئولین در نهاد‌های ذی‌ربط” خواند مرتبط دانست. او نوشت:

اینکه نهادهای ذی‌ربط منتظر بمانند تا تلگرام و سایر پیام‌رسان‌های خارجی بستر ارتباطاتی مردم در فضای مجازی کشور را فراهم کنند و شرکت‌های داخلی را به عمله تلگرام تبدیل کنند، نهایت تنبلی است.

اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی نیاز به عزم جدی دارد؛ نهادهای ذی‌ربط باید تنبلی را کنار بگذارند و از هرگونه فعل یا ترک فعل که موجب استمرار حاکمیت دشمن بر فضای مجازی کشور می‌شود، خودداری کنند. خرم‌آبادی همچنین گفت: باید ارتباط بین هاتگرام و تلگرام طلایی را با شبکه اجتماعی تلگرام قطع کرد و برای فراگیر کردن پیام‌رسان‌های مستقل داخلی باید کمر همت را محکم بست؛ انشاء‌الله این اتفاق‌های مبارک بزودی خواهد افتاد.

آقای خرم‌آبادی در حالی از نگرانی در مورد داده‌های کشور سخن می‌گویند که بسیاری از مردم به همین دلیل از سرویس‌های پیام‌رسان داخلی استفاده نمی‌کنند. پرسش بزرگی که آقای خرم آبادی می‌توانست مطرح کند، این است که چگونه مردم ترجیح می‌دهند با استفاده از پروکسی‌ها و فیلترشکن‌ها از سد فیلترینگ اعمال شده بر تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی گذر کنند، اما به سراغ نمونه‌های مشابه داخلی نروند؟

هر چند با ارائه قابلیت جدید پروکس MTProto در آخرین نسخه تلگرام، نیاز کاربران به فیلترشکن‌ها نیز از میان رفته‌ است. به نظر نمی‌رسد فیلتر کردن بتوند راه چاره‌ای برای گسترش پیام‌رسان‌ها در میان مردم باشد. به طور کلی نمی‌توان مردم را مجبور به استفاده یا عدم استفاده از یک سرویس کرد.


بیشتر بخوانید : پروکسی MTProto تلگرام چیست؟ ؛ مولتی‌پراکسی تلگرام آخرین برگ این بازی است؟


بسیاری از مردم اطلاعات خود را در پیام‌رسان‌های داخلی ایمن نمی‌بینند و از امنیت حریم خصوصی خود اطمینان ندارند. شاید بهتر باشد به جای سدسازی‌های بی‌مورد و بدون دستاورد در برابر وب‌سایت‌های خارجی، فضای بیشتری به بخش‌ خصوصی و استارت‌آپ‌های نوظهور بدهیم.

کسی چه می‌داند، شاید روزی یک مارک زاکربرگ ایرانی، مسنجرینگ کاربران این کشور را در دست بگیرد. اما به نظر نمی‌رسد تا آن زمان راه چاره، فیلترنگ نمونه‌های خارجی، از رقابت انداختن بازار و یا حتی پایان فعالیت تلگرام طلایی و هاتگرام باشد.

علی‌رغم صحبت هایی که از قبل مطرح شده بود، به نظر می‌رسد که تلگرام طلایی و هاتگرام تعطیل نخواهند شد. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، رمضانعلی سبحانی فر، رئیس کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس، در روز چهارشنبه 14 آذرماه، درباره اخباری مربوط به بسته شدن تلگرام طلایی و هاتگرام، گفت: تلگرام طلایی و هاتگرام تعطیل نشده و هرگز فیلتر نخواهند شد.

شما در مورد اتمام فعالیت تلگرام طلایی و هاتگرام چه فکر می‌کنید؟ آیا فیلترینگ راه چاره است و منجر به گسترش استفاده از پیام‌رسان‌ها و سرویس‌های داخلی می‌شود؟ آیا در عصر ارتباطات می‌توان جلوی ارتباط را گرفت؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید :

.

منبع : tasnimnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (4 نظر)

    سلام و عرض ادب
    اینقدر مسئولین ما تو فساد خودشون غرق شدن که امروز از سایه خودشونم میترسن مهم اعتبار شماس که خوشبختانه طی مذاکرات دو به دو انتخابات چهره واقعی خیلی از شما رو شده خیلی تاریخ آینده برام دوست داشتنی که تک تک شما رو به عنوان ام الفساد نام ببرند و دلیل عقب ماندگی کشور را وجود نحس شماها بدونند.

    پاسخ

    مقاله تون مذخرف تمام بود
    بهتون پیشنهاد میکنم برین و از ممانعت هایی که کشور های پیشرفته همچون آمریکا از کشورهای در حال توسعه همچون ایران انجام میدن ببینید تتا بفهمید که واتس آپ و فیس بوک و … هم اگه کشور و دولت آمریکا بهشون پر و بال نمیدادند نمیتونستن پیشرفت کنن و بزرگ بشن که امروز بر دنیای اطلاعات حمکرانی کنند
    به قوانین منع صادرات سی پی یو های خاص که در انحصار برخی کشور هاست
    به فیلتر کردن کشورهایی چون ایران از خدمات ابری شرکت های بزرگ چون گوگل و آمازون و…
    و بسیاری از ممانعت های کوچک و بزرگ دیگر
    شاید نرم افزار های بومی چون سروش و آی گپ و گپ و بله و … خیلی ضعیف باشن
    ولی تنها راه حل برای پیشرفت و رسیدن به تکنولوژی های جدید هستیم
    مگه اینکه بخوایم تا ابد اطلاعات مون در سرور های ابری اونطرف باشه

    پاسخ

    سران مملکت کجا حرف مردم را گوش دادن که الانم بدن .هرچی ب نفع شخص خودشان باشد عمل میکنند.مشکل جامعه ما تلگرام نیست .یه شنات برا جراحی قلبی استفاده میشه که قیمت 20هزار تومن بود .والان با صدمیلیون هم پیدا نمیشه .هس . چرا سران مملکت مردم را ب تمسخر گرفتن.عرضه خدمت کردن ندارید.مث شاه بزارید برید.
    لطفا رو صفحه تون نشان بدهید.پست منو

    پاسخ

    ول کنید بابا شمام سر ی نرم افزار سرویس کردید چه فرقی داره این نشد یکی دیگه ایرانی و خارجی نداره که

    مثلا ملت از کجا این علم رو بدست آوردند که اطلاعاتشون امنیت نداره ؟

    پاسخ