;
coinex

سوسک رباتی رولز رویس ؛ نوآوری در تعمیر موتور هواپیما با سوسک‌های تعمیرکار

سوسک رباتی رولز رویس ایده جدید این شرکت است که روز سه‌شنبه اعلام شد در مرحله توسعه قرار دارد. این سوسک مینیاتوری برای تعمیرات به درون موتور هواپیما فرستاده می‌شود.

یک مهندس بریتانیایی می‌گوید تکنولوژی مینیاتوری می‌تواند با سرعت بخشیدن به معاینات و مرتفع کردن نیاز به بیرون آوردن موتور هواپیما برای تعمیر، فرآیند نگه‌داری و انجام تعمیرت را سرعت ببخشد. کمپانی رولز رویس با تشکیل تیم از متخصصان روباتیک دانشگاه هاروارد و دانشگاه ناتینگهام به بررسی این مفهوم می‌پردازد.

مهندس جیمز کل (James Kell) متخصص تکنولوژی در رولز رویس در نمایشگاه بین‌المللی صنعت هوایی در فارن‌بورو انگلستان می‌گوید:

با توسعه این تکنولوژی می‌توان رسیدن به اتاقک احتراق را هرچه بیشتر سرعت بخشید. سوسک رباتی رولز رویس صرفه‌جویی بسیاری در وقت مهندسان این کمپانی خواهد کرد. تعمیرات موتور هواپیما به طور معمول شاید تا 5 ساعت هم به طول بینجامد. اما یا استفاده از این روبات‌های کوچک، کسی چه می‌داند، شاید فقط 5 دقیقه زمان ببرد.

سباستین دریواز (Sebastian de Rivaz)، محقق همکار در موسسه هاروارد، می‌گوید آنها در طراحی این روبات از سوسک‌ها الهام گرفته‌اند و اکنون در هشتمین سال توسعه و بهبود مشکلات سوسک رباتی رولز رویس هستند.

سوسک تعمیرکار
سوسک رباتیک تعمیرکار شرکت رولز رویس می‌تواند به درون موتور بروند، مشکلات را شناسایی کند و تصاویر زنده درون موتور ارسال کند. (اعتبار : designboom)

این محقق اضافه می‌کند که قدم بعدی این بود که دروبین‌ها را بر روی ربات‌ها سوار کنیم و آنها را با نسب ثابت تا اندازه 15 میلی‌متر کوچک کنیم. دریواز می‌گوید پس از آنکه این ربات‌ها وظایف خود را به طور کامل به انجام رساندند، یا می‌توان آنها را برای خروج از موتور برنامه ریزی کرد یا اینکه راه ساده‌تر آن است که بگذاریم موتور خودش آنها را بیرون بفرستند.


بیشتر بخوانید :ماشین پرنده رولز رویس ؛ رویای آینده صنعت حمل و نقل جهان


شاید جالب باشد بدانید که این تیم تحقیقاتی در حال توسعه “مارهای روباتی” نیز هستند. این مارهای روباتیک به اندازه کافی برای ورود به موتور انعطاف پذیری دارند و مانند دستگاه اندوسکوپی عمل می‌کنند. مارهای رباتی که FLARE نیز نام گرفته‌اند 10 میلی‌متر طول دارند و می‌توانند با استفاده از دوربین‌هایی که برای معاینه بصری بر روی آنها کار گذاشته شده است، تصاویر زنده را به مرکز تعمیرات ارسال کند.

موتور هوشمند رولز رویس
پروژه موتور هوشمند رولز رویس در تلاش است تا با استفاده از تکنولوژی رباتیک ابزارهایی را تولید کند که فرآیند تعمیر موتور را سرعت ببخشند. هدف اصلی این پروژه تولید موتورهایی با قابلیت خودتعمیری است. تولید سوسک‌ها و مارها رباتی بخشی از تکنولوژی‌های این پروژه است. (اعتبار تصویر : designboom)

اینها وارد یک محفطه احتراق خواهند شد و در آنجا مشکلات و آسیب‌ها را شناسایی و همچنین غبارروبی می‌کنند. مار رباتیک در این حالت یک وصله را به طور موقت کار می‌گذارد تا زمانی که موتور برای تعمیرات کامل آماده شود.

این موتورها بخشی از پروژه موتور هوشمند (intelligentengine) رولز رویس است. سرمایه گذاری رولز رویس بر روی این پروژه که هدف آن توسعه موتورهایی با پتانسیل خودتعمیری است، اوایل امسال اعلام شد. سوسک رباتی رولز رویس یکی از چهار تکنولوژی است که برای تامین نیازهای درون موتور توسعه داده شده است.

رولز رویس
مارهای رباتی هوشمند انعطاف‌پذیری بالایی دارند و می‌توانند تا دقت 71 درصد مشکلات و باگ‌های موتور را عیب‌یابی کنند. (اعتبار تصویر : designboom)

تاکنون هیچ زمان‌بندی برای عرضه سوسک‌ رباتی رولز رویس انجام نشده است. این کمپانی در حال توسعه یک “ربات مته‌زن از راه دور” که از آن برای تعمیر آسیب‌ تیغه‌های کمپرسور در موتور استفاده خواهد شد. رولز رویس اعلام کرده است که مهندسان باید در طول دو سال آینده قادر باشند تا از این ربات‌ استفاده کنند.


بیشتر بخوانید: اولین شهروند ربات دنیا تشکیل خانواده می‌دهد


این ربات‌ها توسط یک کارگر ساده به موتور متصل و کنترل می‌شوند. در ادامه مرکز هواپیمایی رولز رویس در دربی انگلستان از راه دور آنها را برای کمک به کارگران ماهرتر هدایت می‌کند. این واحد پیش از آنکه تعمیرات آغاز شود برای ارزیابی مشکل از راه دور یک اسکن سه بعدی را ارائه می‌کند. این بار نیز هدف صرفه‌جویی در زمان و هزینه است. این صرفه‌جویی در زمان همانطور که اشاره شد با عدم خروج موتور از درون هواپیما و جلوگیری از اتلاف وقت مهندسان خبر با انجام سفر و رسیدن به موقعیت هواپیما است.

بیشتر بخوانید :

.

منبع : cnbc

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر