;
coinex

رویای ماشین پرنده در مرز واقعیت و خیال ؛ بهترین تاکسی پرنده کدام است؟

تاکسی پرنده ، جاده‌های هوایی و مسافرت با آنها شاید بیشتر شبیه به فیلم‌های علمی‌ تخیلی مربوط به چند صد سال آینده باشد. چنین ایده‌ای شاید در عصر حاضر چندان عملی به نظر نیاید و رنگ و بوی واقعیت نداشته باشد، اما این نظر چندان هم درست نیست.

انجام مسافرت‌های شخصی در بستر آسمان در میان شهرها و توسط ماشین‌های پرنده در آینده‌ای نه چندان دور ممکن خواهد بود. شاید بتوان از جمله مزایای چنین سفر‌هایی را از بین رفتن کلی ترافیک و سهولت جایجایی وسایل نقلیه ضروری نظیر پلیس، آمبولانس و خودروهای آتش نشانی دانست.

تاکسی پرنده ؛ رویایی که به زودی حقیقت می‌یابد

در این نوشته با این تکنولوژی نوین و آینده نگرانه بیشتر آشنا خواهیم شد، شرکت‌های پیشگام این عرصه و برنامه‌های آن ها را مرور خواهیم کرد و به ملاقات جدید‌ترین‌ تاکسی پرنده ساخته شده توسط کمپانی‌های بزرگ می‌رویم. با تکراتو همراه باشید.

ایرباس واهانا (Airbus Vahana)

تاکسی پرنده ایرباس واهانا
تاکسی پرنده ایرباس واهانا (Airbus Vahana). تاکسی پرنده این غول صنعت هوایی این قابلیت را دارد که تیک‌آف و فرود خود را به صورت عمودی و تمام الکترونیک انجام دهد. (اعتبار : ایرباس)

ماه گذشته (فوریه ۲۰۱۸)  کمپانی ایرباس ویدئویی از نخستین پرواز آزمایشی موفقیت آمیز نخستین هواپیمای بدون سرنشین اتوماتیک و الکتریکی خود منتشر کرد که در آن پرواز و فرود عمودی آن به تصویر کشیده می‌شد. اگر این سازه تنها ۵۳ ثانیه در هوا معلق بود، اما حقیقت شایان توجه آن، این است که هر ۸ روتور آن تماما از نیروی الکتریسیته قدرت می‌گیرند.


بیشتر بخوانید : اولین نمونه از ماشین پرنده ایرباس امسال رخ نشان خواهد داد؛ پروژه واهانا عملی شد


این موضوع نقطه عطفی در صنعت هواپیما‌های سوخت فسیلی امروزی به شمار می‌آیند. هدف این است که این تکونولوژی بتواند در جابه‌جایی‌ با تاکسی‌ هوایی در شهر‌های پرجمعیت مورد استفاده قرار گیرد. زک لاورینگ (Zach Lovering)، مجری پروژه واهانا می‌گوید:

هدف ما این است که پرواز‌های شخصی را با اعمال نفوذ جدیدترین تکنولوژی‌ها نظیر پیشرانش (نیروی محرک)، منبع انرژی و دید الکتریکی خودرو دموکراتیو کنیم

 

ایهانگ ۱۸۴ (Ehang 184)

تاکسی پرنده ای‌هانگ ۱۸۴
تاکسی پرنده ای‌هانگ ۱۸۴ در این تصویر در حال حمل یک مسافر در شهر گوانگ‌ژو چین در فوریه ۲۰۱۸ است. (اعتبار : متروپولیس دیلی / فنگ زوفنگ / گتی ایمیج)

سازنده چینی هواپیماهای بدون سرنشین ایهانگ به طور قابل توجه‌ی نسبت به ایرباس پیشرفته‌تر است. در ماه فوریه امسال این کمپانی ۴۰ خبرنگار و مقام محلی را در سفرهایی به ارتفاع ۱۵ کیلومتری از شهر گوانگژو در جنوب چین برد.

سرعت این پروازها به حدود ۱۲۹ کیلومتر در ساعت نیز رسیده است. برای انجام پرواز، مسافران به سادگی مقصد خود را بر روی نقشه مشخص می‌کنند و هواپیما بدون سرنشین برنامه پرواز را مورد طراحی و اجرا قرار می‌دهد. کمپانی ایهانگ ادعا می‌کند که این هواپیما به اندازه‌ای قدرتمند است که بتواند در در برابر رعد و برق و طوفان تاب بیاورد. در هنگام بروز مشکل می‌توان این وسیله را از مرکز کنترل، مورد هدایت کرد.

 

وولوکوپتر (Volocopter)

تاکسی پرنده وولوکوپتر 2X
وولوکوپتر مدل 2X یک تاکسی پرنده آلمانی است که قابلیت ۳۰ دقیقه پرواز متداوم را دارد. (اعتبار : سین گالوپ / گتی ایمیج)

این کمپانی آلمانی در روند ساخت تاکسی هوایی دو نفره و ۱۸ روتوره توسط کمپانی دیملر (Daimler) پشتیبانی می‌شد. وولوکوپتر اخیرا نیز یک قرارداد همکاری با شرکت اینتل (Intel) برقرار کرده است.

آخرین مدل تاکسی هوایی آنها به نام 2X، قابلیت ۳۰ دقیقه پرواز را دارد. هرچند طراحان این وسیله انجام پرواز‌های یک ساعته هدف‌گذاری کرده بودند تا بواسطه آن برای انجام سفر‌های بین کلان شهرها بسیار مورد توجه قرار گیرند. خطر سقوط بواسطه حضور ۹ پک باتری کاهش یافته است.


بیشتر بخوانید : دایملر و تحقق پروژه تاکسی خودران هوایی ولوکوپتر e-volo


اگر یک شکست فاجعه آمیز اتفاق بیافتد، یک چتر بالستیک از صدمه جلوگیری می‌کند. این تاکسی پرنده در شهر دبی در امارات متحده عربی آزمایش می‌شود. آنطور که به نظر می‌رسد مقامات شهر دبی در تلاش ‌اند تا نام این شهر را با تکنولوژی و آینده‌نگری عجین کنند. ماه فوریه ۲۰۱۸ این شهر با استارتاپ Volocopter برای توسعه سرویس تاکسی‌ پرنده در این شهر وارد همکاری شد.

 

اوبر الویت (Uber Elevate)

تاکسی پرنده کمپانی اوبر
کمپانی اوبر با طراحی تاکسی پرنده الویت (Elevate) سعی دارد تا راه‌حلی برای ترافیک سنگین شهر لس‌آنجلس ارائه کند. (اعتبار :

کمپانی اوبر در حال توسعه چندین مفهوم از تاکسی هوایی است. در نوامبر گذشته این شرکت تاکسی اینترنتی یک قرارداد همکاری برای توسعه یک تاکسی هوایی مورد درخواست ناسا را با این شرکت امضا کرد. این تاکسی هوایی قابلیت پرواز با سرعت حدود ۳۲۰ کیلومتر در ساعت را دارد در شروع آزمایش آن در سال ۲۰۲۰ در لس آنجلس خواهد بود. آنها در صدد هستند تا در بازی‌های المپیک ۲۰۲۸ به طور کامل از خدمات این تاکسی هوایی استفاده کنند.


بیشتر بخوانید : انتخاب دارا خسروشاهی به عنوان مدیر عامل جدید اوبر


ماه گذشته اوبر اعلام کرد که یک پروژه مشترک را با بل (Bell)، شرکت سازنده هلیکوپتر برای شروع پرواز تاکسی پرنده در شهر فورت ورث، تگزاس تا سال ۲۰۲۳ را ترتیب داده است. در سال ۲۰۱۶ این شرکت یک مقاله ۹۸ صفحه‌ای که در راستای تجزیه و تحلیل تکنیکی و موانع قانونی که پیش از وجود صنعت تاکسی هوایی می‌تواند وجود داشته باشد، منتشر کرد.

لیلیوم (Lilium)

تاکسی پرنده لیلیوم
جت VTOL الکتریکی کمپانی لیلیوم آنطور که تیم تحقیقاتی آنها می‌گوید این قابلیت را دارد ک با سرعت ۲۹۸ کیلومتر در ساعت به جابجایی مسافر بپردازد. (اعتبار : یوتیوب)

در آپریل ۲۰۱۷، استارتاپ لیلیوم که در مونیخ واقع شده است، نخستین پرواز بدون سرنشین نمونه اولیه دوسرنشین‌دار جت VTOL خود را در معرض نمایش قرار داد. این پرنده که بصورت عمودی تیک‌آف و فرود خود را انجام می‌دهد، از ۶ موتور جت الکتریکی، به جای روتور‌ها نیرو می‌گیرد که سرعت آن را تا حدود ۲۹۸ کیلومتر در ساعت افزایش می‌دهد.

شرکت لیلیوم مدعی است تاکسی هوایی‌ ساخت او فاصله حدود ۳۰ کیلومتری میان فرودگاه جان اف‌.کندی در نیویورک تا منهتن را که با ماشین ۵۵ دقیقه زمان برای طی آن صرف می‌شود، تنها در ۵ دقیقه می‌پیماید. آنها همچنین اعلام کردند که کرایه این مسیر حدود ۵۰ درصد کمتر خواهد بود. لیلیوم امیدوار است تا سال ۲۰۲۵ خدمت‌رسانی‌ ناکسی‌های پرنده خود را به مرحله عملیاتی شدن برساند.

بیشتر بخوانید :

.

منبع : The Guardian

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    در کشور دبی که در حال ساخت هستند ولی فعلا گویا برای تاکسی ها این موضوع به واقعیت تبدیل شده

    پاسخ