;
coinex

چرا ارز دولتی فقط به تعدادی از گوشی ها تعلق می گیرد؟

ارز دولتی برای گوشی های موبایل با قانون جدیدی روبه رو شده است. قرار بود به تمام گوشی‌های موبایل ارز دولتی تعلق گیرد اما چنین نشد!

به گزارش تکراتو، پیش از این قرار بود واردات گوشی با ارز دولتی ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی انجام شود اما اکنون اعلام شده، گوشی‌هایی که قیمتی بالاتر از ۳۰۰ دلار داشته باشند، در گروه سوم کالاهای وارداتی جای دارند و ارز اختصاصی به آن‌ها ۷۵۰۰ تومان است.


بیشتر بخوانید: تعطیلی بازار علاءالدین و چارسو ؛ اعتراض مغازه داران به نرخ دلار


قانون جدید ارز دولتی برای گوشی های موبایل

با افزایش نرخ ارز و نوسانات دلار، قیمت گوشی‌های موبایل هم افزایش یافت. این موضوع باعث اعتراض تعدادی از کسبه و فروشندگان موبایل و تبلت در تهران شد. در ادامه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که افزایش قیمت گوشی ناشی از عملکرد برخی افراد سودجو است که با ارز دولتی گوشی وارد کرده و با ارز آزاد می‌فروشند.


بیشتر بخوانید: وزیر ارتباطات گوشی های احتکار شده را به بازار تزریق می کند


در ادامه لیست دریافت کنندگان ارز دولتی هم منتشر شد. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد دریافت کننده گان ارز دولتی از لینک زیر استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: فهرست واردکنندگان گوشی با ارز دولتی توسط وزارت ارتباطات اعلام شد


چرا ارز دولتی فقط به تعدادی از گوشی ها تعلق می گیرد؟

پیش از این گفته شد که برای واردات گوشی، ارز 4200 تومنی در نظر گرفته شده است اما اکنون قانون تغییر کرده است. قرار است ارز برای گوشی‌هایی که قیمت زیر ۳۰۰ دلار دارند، از گروه دوم و از طریق سامانه نیما تامین شود و برای گوشی‌هایی با قیمت بالاتر از ۳۰۰ دلار نیز ارز از گروه سوم تخصیص داده شود.

دلاری که در سامانه نیما برای گروه سوم مورد معامله قرار می‌گیرد حدود ۷۵۰۰ تومان قیمت خورده و البته این یک نرخ رقابتی است و بر مبنای بازار آزاد شکل می‌گیرد و می‌تواند حتی از این رقم نیز بالاتر باشد.


بیشتر بخوانید: افزایش قیمت موبایل از ۳۰ تا ۴۰ درصد؛ علت این افزایش قیمت چیست؟


اعلام شده که معاملات ارزی برای گروه سوم کالایی بر اساس دو روش انجام خواهد شد که روش در نظر گرفته شده به قرار زیر خواهد بود:

در این روش خرید و فروش ارز و امتیاز واردات به صورت توافقی است و صادرکننده به صورت توافقی، ارز و امتیاز واردات خود را با استفاده از سامانه جامع تجارت ایران به واردکننده واگذار می‌کند و واردکننده‌ی کالاهای اولویت سوم، پس از طی مراحل ثبت سفارش، تشکیل پرونده در بانک عامل و اظهار کالا به گمرک، نسبت به واردات اقدام می‌کند.

این روش از روز چهارشنبه ۱۳ تیرماه اجرایی شده است.

.

منبع: isna

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر