;
coinex

اختصاصی تکراتو/ ساخت مجسمه‌ای از جواب منفی سرمایه‌گذاران ؛ ایده جدید جذب سرمایه برای یک استارتاپ!

این داستان کارآفرینی است که با وجود دریافت جواب‌های منفی از سوی سرمایه‌گذاران متعدد، همچنان به رویاهای خود فکر می‌کند. گزارش اختصاصی تکراتو از سباستین لاندریو را بخوانید، کارآفرینی که قصد دارد تا با فروش مجسمه‌های کاغذی که از جواب‌های منفی سرمایه‌گذاران ساخته است، پول کافی برای توسعه کارش را تامین کند. 

سباستین لاندریو یک کارآفرین فرانسوی است که دو سال قبل به‌منظور جذب سرمایه‌ برای پروژه‌های استارتاپ خود، نامه‌هایی به 500 سرمایه‌گذار فرانسوی نوشت ولی هیچ پاسخ‌ مثبتی دریافت نکرد. لاندریو که از جذب سرمایه‌گذار ناامید شده بود،‌ تصمیم گرفت که از کاغذ باطله‌ رسیدهای برگشت نامه‌ها، مجسمه‌ پاپیه ماشه‌ای بسازد و برای تامین بودجه پروژه خود در eBay به حراج برساند.

کارآفرینی، رویاپردازی خطرناکی است. حتما شنیده‌اید که استارتاپ‌های موفق، اغلب توسط مردان و زنانی تأسیس شده‌اند که همه‌ی آنها روزی تصمیم گرفته‌اند تا شغل‌هایی که از آن متنفرند را رها کرده و به رویاهایشان برسند. احتمالا همه ما در زندگی لحظاتی را تجربه کرده‌ایم که به رها کردن همه چیز و شروعی دوباره فکر کرده‌ایم. البته خیلی از ما -اگر نه همه- فقط فکر کرده‌ایم و نه بیشتر!

حراج مجسمه کاغذی خرگوش؛ آیا سرمایه لازم جذب خواهد شد؟

ما همواره داستان‌هایی از موفقیت‌های این خیال‌پردازان دنیای کارآفرینی می‌شنویم، اما آنچه معمولا نمی‌شنویم، داستان آن دسته از کارآفرین‌هایی است که شکست خورده‌اند ولی همچنان به مسیر خود ادامه می‌دهند.

500 نامه به 500 سرمایه‌گذار فرانسوی

جذب سرمایه بخش ضروری از زندگی یک کارآفرین است. هرچقدر ایده‌ای خوب باشد، بدون بودجه و سرمایه‌گذار، شانس کمی برای موفقیت دارد. تامین مالی جمعی، وام‌ها، برنامه‌های تخصیص اعتبار و کمک‌های مالی دولتی و سرمایه‌گذاران شخصی، برخی از رایج‌ترین روش‌ها برای تامین بودجه یک استارتاپ هستند.

اما سباستین لاندریو این مسیر سنتی را دنبال نکرد. این کارآفرین در پستی در شبکه اجتماعی مدیوم، طرحش برای جذب سرمایه‌ را که با راهکاری نسبتا غیر معمول تامین مالی می‌شود، اینگونه شرح داده است: “با بازیافت پاسخ‌های منفی یا رسید برگشت نامه‌های بی‌جواب.”

طی روزهای آینده، برای 9 مهمان ویژه، دعوت‌نامه‌های حراج فرستاده می‌شود، از جمله برای ایلان ماسک، جف بیزوس و جی کی روولینگ
طی روزهای آینده، برای 9 مهمان ویژه، دعوت‌نامه‌های حراج فرستاده می‌شود، از جمله برای ایلان ماسک، جف بیزوس و جی کی روولینگ

کارآفرین خود را یک “گورخر” توصیف می‌کند، به عبارت دیگر، گورخر، کنایه از ذهن بیش فعالی است که ارتباط ضعیفی (چیزی شبیه به نشانگان آسپرگر) با دیگران دارد. لاندریو می‌گوید که این ویژگی در زندگی حرفه‌ای منجر به انزوا و تنها کار کردن او شده است.

سباستین در حال راه‌اندازی شرکت هلدینگ آپتدیا (Aptedia) که باید با شروع به‌کار پنج استارتاپ در وب ادامه پیدا می‌کرد، با اتفاق غیرقابل پیش‌بینی مواجه شد.

لاندریو در پست معرفی پروژه‌های خود در مدیوم، نوشت:

توسعه‌دهنده اصلی خود را از دست دادم و به‌ناگاه، خود را تنها دیدم. خسته از تنها کار کردن، تصمیم گرفتم به دنبال یک مدیر ارشد فناوری، به عنوان شریکی با حقوق صاحب سهام بگردم، اما برای استخدام نیاز به پول دارید و در زمان فعلی، پیدا کردن کارکنانی با مهارت بالا که موافق کار در این شرایط باشند بسیار دشوار است. اینجا بود که تصمیم گرفتم، 500 نامه به سرمایه‌گذاران فرانسوی بفرستم و امیدوار بودم که فرد مناسبی را در زمانی مناسب پیدا کنم که تمایل به سرمایه‌گذاری در پروژه‌ام داشته باشد.

با فرستادن نامه‌ها امیدوار بودم که فرد مناسبی را در زمانی مناسب پیدا کنم

جیمز پرونیر، طراح و مجسمه‌ساز در حال رنگ‌آمیزی خرگوش پاپیه ماشه با رنگ آبی کبالت
جیمز پرونیر، طراح و مجسمه‌ساز در حال رنگ‌آمیزی خرگوش پاپیه ماشه با رنگ آبی کبالت

کارآفرین فرانسوی در این نامه‌ها، عمدتا بر جنبه‌های انسانی پروژه‌هایش و تمایلش به ” توجه به انسانیت” تاکید کرده بود. اما اکثر این نامه‌ها بدون پاسخ باقی ماندند. برخی از گیرندگان نامه‌ها، البته در مواردی خیلی نادر، چند کلمه‌ای برای همدردی به سباستین لاندریو نوشتند، اما هیچ یک از این 500 نفر برای سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های او قدمی برنداشت؛ پروژه‌هایی که شامل ریسک مالی برای پیمانکاری می‌شد که لازم می‌دانست، 3 میلیون یورو برای راه‌اندازی‌شان به‌دست بیاورد.

گورخر تنها

لاندریو در نامه‌هایی که به سرمایه‌گذاران فرستاد، از مهارت‌هایی که عمدتا خودش به تنهایی آموخته بود، گفت. به عنوان مثال، او زبان انگلیسی را با تماشای فیلم‌های نسخه اصلی (و چت و مترجم گوگل که نسبت به حالا خیلی بی‌دقت‌تر بود) یاد گرفت و فناوری وب، مدیریت پروژه و غیره را نیز به‌تنهایی آموخته بود و حتی یک مدرک دیپلم متوسطه (در ۱۴ سالگی ترک تحصیل کرد) هم برای ارائه نشد.

از همین نویسنده: بازی‌های کامپیوتری و درمان اضطراب ؛ با بازی SmashET اضطراب خود را کاهش دهید!

لاندریو، در ادامه نامه‌ خود به سرمایه‌گذاران، پتانسیل‌ مالی هرکدام از طرح‌های مختلف پروژه‌های خود (در مجموع ۵ پروژه) را بدون اشاره به هیچ گونه جزئیاتی ذکر کرد و از سرمایه‌گذران خواست که برای اطلاعات کامل مصاحبه‌ای با او برگزار کنند. هدف لاندریو این بود که سرمایه‌ای ۳ میلیون یورویی را برای تیم استارتاپ خودش (که هنوز وجود نداشت) جذب کند.

سباستین لاندریو، بنیانگذار و رئیس شرکت آپتدیا
سباستین لاندریو، بنیانگذار و رئیس شرکت آپتدیا

اما با وجودی که کارآفرینان مشهور فرانسوی، حس همدردی، تحسین و تشویق خود را نسبت به او ابراز کردند، اما هیچ‌کدام از آنها حاضر به سرمایه‌گذاری نشدند. لاندریو می‌گوید، حتی بدون اینکه جزئیاتی از این پروژه‌ها بدانند؛ قدمی برای حمایت مالی برنداشتند. بنابراین، مسئله پروژه‌هایم در میان نبود، بلکه معماری مدیریتی‌ام، یعنی تنهایی‌ام بود.

لاندریو در ادامه پست خود در مدیوم، نوشت:

وقتی متوجه اتفاقی که افتاده شدم و فکر کردم که با تمام این کاغذها چه کار کنم؟ ایده کاغذهای باطله و ساخت “مجسمه پاپیه ماشه” از این کاغذها به ذهنم خطور کرد.

خرگوش کاغذی، نماد کارآفرینی

و اکنون، سباستین لاندریو قصد دارد که این کار را به منظور تامین مالی پروژه‌ای انجام دهد که تاکنون تنها پاسخ‌های منفی برای آن دریافت کرده است. او با کمک هنرمندان، مهندسان و صنعت‌گران محلی (شهر نیس)، از رسیدهای دریافتی نامه‌هایش به 500 سرمایه‌گذار فرانسوی مجسمه 2.1 متری ساخت. مجسمه پاپیه ماشه، همان “خرگوش شعبده‌بازان” است که از درون کلاه بیرون آورده می‌شود.

جیمز پرونیر، طراح و مجسمه‌ساز، یکی از یازده نفری که در ساخت خرگوش پاپیه ماشه با لاندریو همکاری می‌کند
جیمز پرونیر، طراح و مجسمه‌ساز، یکی از یازده نفری که در ساخت خرگوش پاپیه ماشه با لاندریو همکاری می‌کند

لاندریو به تکراتو گفت که مضمون خرگوش شعبده‌بازی را به یک دلیل بسیار خاص انتخاب کرده است. او گفت:

لازم نیست، وقت خود را صرف پیدا کردن جادوی گمشده دوران کودکی‌مان در جایی به‌جز درون خودمان کنیم. یک لحظه، یک الهام خوب و همین برای شروع یک جادو کافی است. اما مسئله این است که ما توانایی‌مان برای جادو در کارهای ساده و روزمره را از دست داده‌ایم.

خرگوش پاپیه ماشه‌، نماد جهانی “هرگز تسلیم نشو” است

سباستین لاندریو، خرگوش پیاپه ماشه را “نماد شکست” می‌داند، چیزی که بدون آن، کارآفرینان نمی‌توانند از اشتباهات خود بیاموزند و قوی‌تر شوند. لاندریو در ادامه می‌گوید که خرگوش پاپیه ماشه،‌ به نوعی نماد جهانی “هرگز تسلیم نشو” است.

سباستین لاندریو به تکراتو می‌گوید:

فکر می‌کنم و امیدوارم، خرگوش بتواند الهام‌بخش دیگران باشد تا بدون ترس از قضاوت دیگران، ایده‌های خود را مطرح کنند.

او در ادامه گفت که خرگوش پاپیه ماشه به هیچ‌وجه، توهینی به سرمایه‌گذاران نیست، بلکه شیوه‌ شاعرانه‌ای برای بازگشت دوباره پس از یک شکست است. او توضیح می‌دهد:

نمی‌توان گفت که شخص “وای” یا “ایکس” نمی‌خواست در پروژه من سرمایه‌گذاری کند، چرا که به انتخاب‌ هر کسی احترام می‌گذارم، اما چیزی که می‌خواهم نشان دهم این است که می‌توان با هنر چیزهای منفی را به مثبت بدل کرد!

می‌توان با هنر چیزهای منفی را به مثبت بدل کرد

خرگوش کاغذی تاکیدی بر قدرت و ضرورت شکستی است که می‌تواند زمینه‌ساز رشد و پیشرفت کارآفرینان باشد
خرگوش کاغذی تاکیدی بر قدرت و ضرورت شکستی است که می‌تواند زمینه‌ساز رشد و پیشرفت کارآفرینان باشد

لاندریو اعتقاد دارد که خرگوش او، حاوی پیام امیدبخشی دیگری هم است و “ارتباط مثبتی بین محیط‌زیست و کارآفرینی” برقرار خواهد کرد و ارزش همدلی و همدردی را نشان می‌دهد. هنگامی که ساخت خرگوش او کامل شود، این کارآفرین قصد دارد تا آن را در eBay بگذارد و در اواخر ماه اکتبر (اوایل مهر) با قیمت اولیه 3 میلیون یورو به حراج بگذارد. اگر خرگوش به حراج برود، سباستین لاندریو از این مبلغ رسما برای راه‌اندازی پنج استارتاپ هلدینگ خود، آپتدیا استفاده خواهد کرد.

لاندریو گفت:

اگر خرگوشم فروخته شود، پنج مدیر ارشد استخدام خواهم کرد تا پروژه‌هایم را راه‌اندازی کنند.

تاریخ دقیق شروع حراج به‌زودی در وب‌سایت آپتدیا اعلام می‌شود. لاندریو قرار است که طی روزهای آینده و برای 9 مهمان ویژه، دعوت‌نامه‌های حراج را بفرستد. ایلان ماسک، جف بیزوس، جک ما، لری پیج، بیل گیتس، پل آلن، ریچارد برانسون، مارک زاکربرگ و یک مهمان بسیار ویژه، جی کی روولینگ. همچنین ۱۲۰۰ تن از روزنامه‌نگاران بین‌المللی هم در جریان حراجی قرار خواهند گرفت.

نامه‌هایی که به ۵۰۰ سرمایه‌گذار فرانسوی فرستاده شدند. لاندریو به ندرت از سرمایه‌گذران پاسخی دریافت کرد
نامه‌هایی که به ۵۰۰ سرمایه‌گذار فرانسوی فرستاده شدند. لاندریو به ندرت از سرمایه‌گذران پاسخی دریافت کرد

لاندریو در ادامه پست خود در مدیوم، نوشت:

اگر پاپیه ماشه‌ به فروش برسد، تبدیل به اولین کارآفرینی می ‌شوم که سرمایه حداقل 3 میلیون یورویی را ظرف یک ماه و بدون هیچ سرمایه‌گذاری به دست می‌آورم.

با وجودی که لاندریو همه انرژی خود را معطوف خرگوش کرده، اما اگر خرگوش کاغذی به فروش نرسد، او می‌خواهد با ساخت اپلیکیشن موبایل، سرمایه لازم برای پروژه‌های خود را تامین کند. شرکت آپتدتا در صورت جذب سرمایه‌، پنج پروژه (به تعبیر خود لاندریو ۶ پروژه) در زمینه‌های، تجارت الکترونیک، یادگیری الکتریکی، بهره‌وری دیجیتال، سرمایه‌گذاری آی‌تی، تجزیه و تحلیل بازار برای استارتاپ‌های وب و هوش مصنوعی راه‌اندازی خواهد کرد.

طرح‌واره‌ای از مجسمه خرگوش کاغذی، همانطور که می‌بینید، ترکیب خرگوش و کلاه شعبده‌بازی، نمادپردازی دلخواه لاندریو را پدید آورده
طرح‌واره‌ای از مجسمه خرگوش کاغذی، همانطور که می‌بینید، ترکیب خرگوش و کلاه شعبده‌بازی، نمادپردازی دلخواه لاندریو را پدید آورده است

لاندریو در پاسخ به سوال تکراتو که خود را سال آینده در“بدترین سناریوی ممکن” کجا می‌بیند؟ می‌گوید که برایش اهمیت ندارد، کجا باشد؛ بلکه اولویت او انجام کارهای خوب و انسانی است.

او هدفش از تاسیس آپتدیا را انجام کارهایی که دوست دارد، حمایت از خانواده و خوشحال کردن دیگران می‌داند و صرف‌نظر از اینکه “گورخر و خرگوش کاغذیش”، در آینده کجا باشند و در حراجی اواخر سپتامبر چه‌اتفاقی بیفتد؛ لجاجت و جرات بزرگ اندیشیدن و رویاپردازی‌های او، به‌تنهایی شایسته تحسین و الهام‌بخش دیگر کارآفرینان است.

اخبار کسب و کار را با تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: تکراتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر