;
coinex

بازی‌های کامپیوتری و درمان اضطراب ؛ با بازی SmashET اضطراب خود را کاهش دهید!

درمان اضطراب با بازی‌های کامپیوتری ؛ عنوانی که شاید تنها جذاب نشان می‌دهد، اما آیا واقعا می‌توان اضطراب را از طریق بازی‌های کامپیوتری تحت درمان قرار داد؟ آدام وینچوفسکی که اینگونه فکر می‌کند. او طراح و توسعه دهنده بازی SmashET است.

ابزارهای درمانی برای اضطراب و استرس بسیار متنوع و متفاوت هستند، اما بازی‌های کامپیوتری که از ضربان‌های تک آوایی (Monaural Beats) برای کاهش اضطراب استفاده می‌کنند، بسیار نادر هستند. SmashET، نام عنوان جدیدی از این دست بازی‌هاست که به همین منظور در حال توسعه است.

درمان اضطراب با بازی‌های کامپیوتری

این بازی با استفاده از یک سبک هنری زیبا با الهام از سری بازی‌های مشهور پرندگان خشمگین (Angry Birds) همراه با گیم پلی ساده و افکت‌های صوتی ویژه‌ای که ضربان‌های تک آوایی محرک مغزی را به وجود می‌آورد، نشان داده که می‌تواند به کاهش استرس کمک کند.

آدام وینچوفسکی (Adam Winczewski)، توسعه دهنده این بازی به تکراتو گفت، از آنجایی‌که خود چندین سال با افسردگی و اضطراب مبارزه کرده و اکنون که توانسته بر این مشکلات غلبه کند، تصمیم گرفته است که تجربه خود را با اجتماع و افرادی که از مشکلاتی مشابه رنج می‌برند، سهیم شود. به عقیده وینچوفسکی، تنها با داشتن ذهنی قوی می‌توان بر آشفتگی و اضطراب غلبه کرد.

اثربخشی ضربان‌های تک آوایی روی درمان اضطراب بسیار سریع و غیر تهاجمی است

هدف بازی SmashET هم پدید آوردن تجربه‌ای یکپارچه با استفاده از ضربان‌های تک‌ آوایی در بازی است تا به تمرکز بیشتر گیمر و به درمان استرس و پریشانی کمک کند. تاثیر مثبت ضربان‌های شنوایی روی ذهن و همچنین کاهش علائم اختلالات اضطرابی، از لحاظ علمی ثابت شده است. به عنوان مثال، مطالعه‌ای که اخیرا توسط لیلا چایب و همکارانش در کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده آمریکا انجام شد، نشان می‌دهد که ضربان‌های تک آوایی موثرتر از ضربان‌های دو آوایی هستند.

چایب در مطالعه خود نوشت:

اکثریت مطالعاتی که به دنبال تاثیرات ضربان‌های شنوایی هستند از محرک‌های ضربان‌های دوگوشی بهره برده‌اند، این مورد علی رغم شواهدی است که نشان می‌دهد، ضربان‌های تک آوایی نسبت به دوگوشی تاثیر قوی‌تری دارند.

لیلا چایب و همکارانش همچنین گزارش کرده‌اند که اثربخشی بالای تحریک ضربان‌های تک آوایی در درمان علائم اختلالات پریشانی به شیوه‌ای سریع و غیر تهاجمی انجام شده است.

SmashET، بازی در سبک اکشن ماجراجویی و شبیه به بریک اوت (بازی مشهور کمپانی آتاری) است که داستان آن در طول حمله موجودات فضایی به زمین اتفاق می‌افتد. بازیکنان هیولاهای با مزه‌ای هستند که باید به موجودات فضایی حمله کنند و آن‌ها را از بین ببرند. این بازی از الگوریتم هوش مصنوعی بهره می‌برد که به مرور در مورد سبک بازی و سطح مهارت گیمر یاد می‌گیرد و سپس سناریوی مناسبی برای سازگاری بیشتر به کار می‌برد تا گیمر به طور مداوم به چالش کشیده شود و تجربه بازی هم خسته‌کننده نشود.

SmashET برای مدیریت سلامت روانی از رویکردی منحصر به فرد بهره برده است

توسعه‌دهنده SmashET در پاسخ به این سوال تکراتو که در طراحی این بازی تا چه اندازه از نظر متخصصان استفاده شده است، می‌گوید:

برای طراحی بازی با دانشمندان، محققان و همچنین طراحان مختلفی مشورت کرده و با همکاری آن‌ها بهترین روش‌های ممکن برای این بازی را به کار گرفتیم. SmashET برای مدیریت سلامت روانی، از رویکردی منحصر به فرد بهره برده است.
در واقع، بازی SmashET از گیمر نمی‌خواهد که به صورت فعال (مانند برخی روش‌های روان درمانی)، وارد یک پروسه‌ی درمانی شود، بلکه به گیمرها امکان انجام بازی آرام و انتخاب تمی متناسب با خلق و خوی آن‌ها داده می‌شود. در مجموع، هدف از تجربه بازی SmashET کاهش دادن اضطراب از طریق یک رویکرد چند جانبه بوده که ترکیبی از تمام عناصر چند رسانه‌ای است.

بازی SmashET دارای حدود 500 سناریو ممکن است. عناصر بازی و نحوه ایجاد المان‌ها هر بازی متفاوت است و همانطور که گیمر بیشتر بازی می‌کند، الگوریتم‌های یادگیری عمیق بازی، اطلاعات بیشتری را به دست می‌آورند و با او سازگاری پیدا می‌کنند. مهمتر از همه، صدای پس‌زمینه و افکت‌های صوتی بازی هم می‌تواند بر اساس پنج ضربان تک آوایی، از جمله خواب و حالت آرامش تغییر می‌کنند.

بازی SmashET در 11 تیرماه (۲ جولای) وارد کمپین کیک استارتر می‌شود تا سرمایه لازم برای عرضه در ماه سپتامبر را جمع‌آوری کند. گفته می‌شود که در سپتامبر، نسخه‌های iOS و ایکس باکس این بازی عرضه می‌شوند. در حالی که هنوز هیچ صحبتی برای عرضه این بازی در پلتفرم‌های دیگر نشده، اما عرضه بازی در نسخه‌ی iOS، می‌تواند عرضه نسخه اندروید آن را در آینده محتمل‌تر کند.

بیشتر بخوانید:

 

.

منبع: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر