;
coinex

پیوند موفقیت آمیز ریه آزمایشگاهی به خوک‌ ؛ آیا اندام آزمایشگاهی می‌تواند جان انسانها را نجات دهد؟

تنها هزاران نفر در کشورمان در لیست انتظار بلند بالای دریافت عضو پیوندی قرار دارند و بسیاری از این بیماران هم بدون اینکه عضو مورد نیاز را دریافت کنند، جان خود را از دست می‌دهند. اکنون، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس، اعلام کرده‌اند که توانسته‌اند با موفقیت ریه آزمایشگاهی را به خوک پیوند بزنند.

جدی‌ترین مسئله در پیوند عضو، به‌جز پیدا کردن اهدا کننده مطلوب، نحوه واکنش بدن به عضو پیوندی و پس نزدن آن است. علاوه بر این، بسیاری از اندام‌های پیوندی را نمی‌توان از اهداکنندگان زنده دریافت کرد. اکنون محققان دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس، اعلام کرده‌اند که موفق به پیوند ریه‌های آزمایشگاهی به خوک شده‌اند.

پیوند ریه آزمایشگاهی به خوک

به گفته محققان، این اولین باری است که یک ریه آزمایشگاهی به بدن یک موجود زنده پیوند زده می‌شود. پیش از این، آزمایش‌های دیگری روی حیوانات دیگر (از جمله موش) انجام گرفته بود، اما در این دست آزمایش‌ها، حیوانات آزمایشگاهی مدت کوتاهی پس از پیوند عضو جان می‌دادند.


بیشتر بخوانید: این لاک‌پشت از طریق آلت تناسلی خود نفس می‌کشد


محققان در این مطالعه جدید، پس از برداشتن ریه خوک بوسیله یک حلال مخصوص، خون و سلول‌های زنده را از آن جداسازی کردند. چیزی که باقی ماند، یک “داربست پروتئینی” به شکل ریه بود. محققان سپس، یک ریه را از هر کدام از خوک‌های آزمایشگاهی برداشتند و سلول‌های آن را جمع‌آوری کردند. سپس داربست پروتئنی را درون محفظه‌ مخصوصی پر از مواد مغذی قرار دادند و سلول‌های ریه را به آن افزودند. این سلول‌ها با گذشت ۱ ماه، رشد کردند و تشکیل ریه کاملی را دادند که در نهایت به گروه‌های مختلف خوک، پیوند زده شد.

محققان می‌گویند که همه خوک‌ها پس از عمل پیوند ریه سالم ماندند

محققان پس از عمل جراحی، اعلام کردند که خوک‌ها را در فواصل زمانی مختلفی از ۱۰ ساعت تا ۲ ماه، بررسی کردند و هیچ عوارض جانبی را ندیدند. محققان می‌گویند که همه خوک‌ها، پس از عمل جراحی پیوند ریه آزمایشگاهی سالم بودند.

محققان همچنین گفته‌اند که هیچ علائمی از مشکلات و نارسایی‌های ریوی در خوک‌ها مشاهده نکرده‌اند. آنها در مطالعه خود اشاره کرده‌اند که ریه‌های آزمایشگاهی پس از ۲ هفته، قادر به رشد شبکه‌های عروقی خون شدند. علاوه بر این، پس از پیوند هیچگونه فاکتور رشدی به ریه‌های پیوندی تزریق نشد و ریه‌ها تنها با اتکا به بدن دریافت‌کننده، قادر به رشد بودند.

پیوند ریه آزمایشگاهی به خوک

اما در کنار تمام مسائل مثبت، محققان اعلام کرده‌اند که کارایی ریه‌های آزمایشگاهی را بررسی نکرده‌اند. آنها اعلام کرده‌اند که در مطالعات آینده، نحوه اکسیژن‌رسانی ریه‌های مهندسی زیستی را بررسی خواهند کرد.

با وجودی که احتمالا هنوز بین ۱۰ تا ۱۵ سال تا پیوند اندام‌های آزمایشگاهی به انسان فاصله داریم، اما پیشرفت‌های پزشکی اخیر می‌تواند برای بسیاری از بیماران نیازمند عضو، امیدوارکننده باشد و در نهایت، ریه‌های مهندسی زیستی (که در آزمایشگاه رشد داده می‌شوند) می‌توانند روزی جایگزین ریه‌های اهداکنندگان عضو شوند و شاید، “لیست انتظارپیوند” هم به‌کلی از رد خارج شود.

محققان نتایج یافته‌های خود را چهارشنبه هفته گذشته در نشریه Science Translational Medicine منتشر کردند.

اخبار علمی را در تکراتو بخوانید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر