;
coinex

تولید پوست مصنوعی با هوشمندی و حساسیتی بیشتر از پوست انسان

به تازگی نوعی پوست مصنوعی تولید شده که به گفته‌ی محققان و دانشمندان، حساسیت و هوشمندی بیشتری نسبت به پوست انسان‌ها دارد.

به گزارش تکراتو، پیش از تولید این نوع پوست مصنوعی ، پوست‌هایی الکترونیکی نیز تولید شده‌اند که انعطاف‌پذیرند و می‌توانند به ربات‌ها یا اندام‌های مصنوعی حس تماس ببخشند. اما اکنون دانشمندان دانشگاه تگزاس در آرلینگتون خبر از توسعه نوعی پوست مصنوعی ویژه داده‌اند که حتی حساسیتی بیشتر از پوست انسان‌ها دارند.


بیشتر بخوانید: قابلیت حس درد در پوست مصنوعی ؛ بررسی انواع جدیدی از پروتزهای زیستی


تولید نوعی پوست مصنوعی که حساس‌تر از پوست انسان است

گفته شده که این پوست مصنوعی جدید دارای میلیون‌ها حسگر انعطاف پذیر ریز است که از نانوذراتی از جنس اکسید روی با قطر 0.2 میکرون تشکیل شده‌اند. هر یک از این حسگرها مستقل عمل می‌‎کنند و به عبارتی نیاز به منبع تغذیه (ولتاژ) خارجی ندارند.

تعداد زیادی از این حسگرهای استفاده شده در ساخت این پوست مصنوعی ، در لایه‌ای کشسان از مواد شیمیایی و پلی آمیدهای مقاوم در برابر رطوبت بسته بندی شده‌اند. این طراحی باعث شده پوست طراحی شده، محکم، انعطاف پذیر و در عین حال ضد آب باشد.

هنگامی که حتی فشاری بسیار کم بر پلی آمید وارد شود، حسگرهای در ابعاد نانو می‌توانند به واسطه خمش آن را تشخیص دهند. این پوست همچنین در مقابل لرزش‌ها حساس است و در عین حال قابلیت تشخیص تغییرات دما را نیز دارد. این ماده همچنین می‌تواند در بازوهای رباتیک، انگشت‌های پروتز دست و یا صدها دستگاه مبتنی بر حسگر دیگر به کار رود.


بیشتر بخوانید: پوست الکترونیکی به روبات ها و اعضای مصنوعی حس لامسه می بخشد


چلیک باتلر که از محققان این پروژه است، در مورد حساسیت‌های بسیار بالای این حسگرها می‌گوید:

این حسگرها بسیار حساس هستند و اگر با بخشی از اثر انگشت خارانده شوند، فناوری موجود می‌تواند هویت فرد را نیز شناسایی کند.

نتیجه این تحقیق در مجله حسگرهای IEEE منتشر شده است.

.

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر