;
coinex

ماوس عمودی MX Vertical ؛ محافظت از مچ دست با ارگونومی صحیح

ماوس عمودی MX Vertical جدیدترین نوآوری شرکت لوگیتک (Logitech) است که از نظر ارگونومی مزایای زیادی برای مچ دست کاربران کامپیوترها دارد و از بسیاری از آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.

اگر گمان می‌کنید که گرفتن ماوس‌های معمول در دست از نظر ارگونومی کار چندان نادرستی نیست،‌ سخت در اشتباه‌اید. احتمال زیادی وجود دارد که شما به عنوان یک کاربر با کامپیوتر ماوس را به طور نادرست در دست بگیرید. شاید آن را خیلی محکم در دست بگیرید و یا زاویه مچ دست شما مناسب نباشد. باید در نظر داشت که آسیب‌های دست مرتبط با ماوس نسبتا رایج هستند. اگر به طور متداول از درد مچ و یا بازو رنج می‌برید پیشنهاد می‌کنیم که برای یادگیری ارگونومی گرفتن ماوس در دست اندکی وقت بگذارید.

این حیطه مطالعاتی سال‌هاست که مورد کاوش شرکت Logitech قرار گرفته است. آنها پیش از این نیز ماوس MX Ergo را عرضه کرده بودند که غلطک آن متناسب با دنیای مدرن طراحی شده بود. این شرکت سوئیسی، با معرفی نخستین ماوس عمودی اراضی بیشتری را به قلمرو خود افزوده است!

با ماوس عمودی شرکت Logitech بیشتر آشنا شوید!

آنطور که از تصاویر پیداست ماوس جدید شرکت لوگیتک که MX Vertical نام دارد، گویی یکی از همان موس‌های مدرن قبلی این شرکت است که به یکی از سمت‌هایش خم شده و درون یک گودالی از وکس مذاب فرو رفته است. وقتی کاربر دست خود را به این ماوس عمودی نزدیک کند، مچ دستش اندکی با چرخش همراه خواهد بود، به طوری که انگشت شست در یک شیار مخصوص در سمت راست گجت قرار خواهد گرفت. سایر انگشتان نیز به حالت طبیعی بر روی دکمه‌های بالایی قرار دارند. در این حالت بازو دست شما نیز به طور مستقیم بر روی تکیه‌گاه قرار دارد. بنابراین کنترل ماوس تنها با استفاده از نیروی مچ‌تان انجام نخواهد گرفت.


بیشتر بخوانید : معرفی ماوس های گیمینگ ارزان قیمت ریزر با قابلیت های پیشرفته


لوگیتک زاویه 57 درجه‌ای را که ماوس عمودی به خود گرفته است را به عنوان زاویه طبیعی دست در هنگام دست دادن معرفی می‌کند، که نگه داشتن موس را با حداقل تلاش میسر می‌کند. دویندرا هاردیور (Devindra Hardawar) می‌گوید که از اواسط دهه 90 میلادی همراه با نخستین کامپیوتری که تهیه کرده از ماوس های شرکت لگیتک استفاده می‌کرده است. او می‌گوید در طول این مدت انواعی از طراحی‌های متنوع ماوس با زاویه‌های گوناگون را تجربه کرده است. وی در ادامه می‌گوید :

وقتی برای نخستین بار ماوس عمودی لگیتک را در دست گرفتم، هرگونه تردیدی که در مورد استفاده از آن داشتم به کلی از میان رفت. دستم کاملا به خوبی بر روی آن نشست، هرچند چند دقیقه‌ای زمان برد تا به جهت‌گیری نامعمول آن عادت کنم. پیش از این از ماوس MX Master لوگیتک استفاده می‌کردم و حالا می‌توانم با همان دقت با استفاده از ماوس عمودی جدید نشانه‌گر را بر روی صفحه نمایش جابه‌جا کنم.

ماوس عمودی
ماوس عمودی MX Vertical با طراحی بهینه شرکت Logitech سعی کرده است تا از آسیب‌های احتمالی به مچ دست و ساعد جلوگیری کند. (اعتبار : engadget)

آنگونه که این ستون‌نویس تکنولوژی می‌گوید، بدون بوجود آمدن هیچ‌گونه دردسری می‌توان با استفاده از ماوس MX Vertical در میان صفحات وب گشت و گذار داشت، اسناد خود را چک کرد و ایمیل‌ها را مورد وارسی قرار داد. همچنین اگر اهل انجام بازی‌های استراتژی آرامی نظیر Civilization VI هستید، ماوس عمودی این کمپانی سوئیسی شما را به خود جذب خواهد کرد. در سوی دیگر ماجرا اما احتمالا زیاد تعجب نخواهید اگر بگوییم اگر اهل بازی‌های تیراندازی سریع هستید، نباید عکس‌العمل سریعی را از این محصول انتظار داشته باشید.


بیشتر بخوانید : ماوس مخصوص بازی پریدیتور سستوس ۵۰۰ ایسر با قابلیت تنظیم فشار کلیدها


برای اثبات اینکه ماوس عمودی MX Vertical واقعا برای کاربران مفید خواهد بود، لوگیتک به سراغ شرکت مشاوره ارگونومی VSI رفته است. آنطور که جنی ایورسن (Jeannie Iverson)، مدیرعامل این شرکت می‌گوید، در نظرسنجی که از 52 کاربر به عمل آمد، همه آنها کاهش در خستگی مچ و ساعدشان را گزارش کرده‌اند. خانم ایورسن همچنین به این نکته اشاره می‌کند که بسیاری از کمپانی‌های تکنولوژی علاقه‌ای به انجام این دست آزمایش‌های راحتی‌سنجی برای محصولات‌شان نشان نمی‌دهند.

ماوس عمودی
نمایی نزدیک از ماوس ماوس عمودی MX Vertical شرکت لوگیتک. (اعتبار : engadget)

ماوس MX Vertical به یک سنسور 4 هزار DPI مجهز است. با چنین قابلیتی نشانه‌گر این ماوس می‌تواند به نسبت یک ماوس معمولی با میزان جابه‌جایی یکسان دست، چهار بار سریع‌تر حرکت کند. با فشردن دکمه‌ای که در بالای ماوس تعبیه شده است، می‌توان حساسیت DPI آن را تغییر داد. فشردن چنین دکمه‌ای از نظر ارگونومی چندان بهینه نیست، اما تغییر حساسیت ماوس ، جزء تنظیماتی نیست که اغلب بخواهید آن را انجام دهید. همچنین در بخش بالایی شیار انگشت شست دکمه‌های Back و Forward قرار داده شده‌اند. همانطور که شاید تاکنون حدس زده باشید، این ماوس تنها برای افراد راست دست طراحی شده است.

ماوس عمودی
نمایی نزدیک از ماوس ماوس عمودی MX Vertical شرکت لوگیتک. (اعتبار : engadget)

در این راستا که مشخص شود ماوس عمودی شرکت لوگیتک چقدر با ادعاهای مطرح شده توسط این شرکت مطابقت دارد، انجام آزمایش‌های بیشتری ضروری به نظر می‌رسد، اما آنچه تاکنون دیده‌ایم و توسط کارشناسان مورد ارزیابی قرار گرفته است، از محصولی دقیق و با ضریب راحتی بالا خبر می‌دهد. در وبسایت شرکت Logitech این محصول با قیمت 100 دلار قابل پیش ‌خرید است. به علاوه در ماه آینده در فروشگاه‌های سراسر جهان در دسترس خواهد بود.

بیشتر بخوانید :

منبع : engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر