;
coinex

افزایش قیمت آزمون آیلتس ؛ کاربران چه می‌گویند؟!

آزمون آیلتس به تازگی در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی سر و صدا به پا کرده است. هزینه ثبت‌نام این آزمون به طور ناگهانی به قیمت نزدیک به 3 میلیون تومان رسیده است و موجی از ناراحتی و ناامیدی را در میان متقاضیان به راه انداخته است.

یکی از اصلی‌ترین مسائل و دغدغه‌های این روزهای مردم نوسانات قیمت دلار و اجناسی است که به تناسب با آن بالا و پایین می‌شوند. بالا رفتن قیمت دلار نه تنها بر بسیاری از امور تاثیر گذاشته، بلکه حتی راه را برای سود‌جویان نیز باز کرده است.

مثلا کافی است سری به برخی از فروشگاه‌ها بزنیم، تا متوجه شویم به بهانه افزایش قیمت دلار، کالاهایی را که قبل از افزایش قیمت ارز خریداری کرده‌اند با قیمتی بالاتر به مردم می‌فروشند. تخلفاتی که در نتیجه نوسانات ارزی به چشم می‌خورند، بازخورد مناسبی در میان مسئولان نداشته است.

افزایش قیمت آزمون آیلتس و بازخورد کاربران

یکی دیگر از بحث‌هایی که در میان کاربران فضای مجازی داغ بود، افزایش هزینه آزمون‌های معتبر و بین‌المللی زبان از جمله آیلتس بود. بسیاری که مدت‌ها با اهداف گوناگون از مهاجرت تحصیلی گرفته تا استفاده از مزایای کاری آن، به مطالعه زبان برای آزمون آیلتس مشغول بوده‌اند و در طول چند ماه گذشته با افزایش تقریبا سه برابری هزینه این آزمون مواجه شده‌اند. آنطور که رسانه‌ها نوشتند، وزارت علوم هزینه برگزاری این آزمون را با دلار 12 هزار تومانی حساب می‌کند.

AminMahouram@ در توئیتر نوشت:

نمیشه بعنوان سرمایه، آیلتس بخریم نگه داریم؟ خوب داره رشد میکنه ارزشش.

آزمون آیلتس
اعتبار : توئیتر

@oliver_tanhas نوشت:

آزمون آیلتس دو میلیون و نهصد و هفتاد و پنج هزار تومن

تنها گزینه واسه مهاجرت پرتاب با منجنیق به کشورای همسایه ست..

آزمون آیلتس
اعتبار : توئیتر

وزارت علوم و به طور مشخص‌تر سازمان سنجش آموزش کشور، در طول چندسال گذشته عمدتا برای محاسبه هزینه ثبت‌نام در آزمون‌های بین‌‌المللی زبان نظیر تافل (TOEFEL)، آیلتس (IELTS) و جی‌آر‌ای (GRE) از نرخ ارز دولتی استفاده می‌کرده است. مطابق بررسی‌ها به عنوان مثال آزمون آیلتس در آخرین ویرایش با هزینه‌ای افزایشی از 1 میلیون و 700 هزار تومان به 2 میلیون و 795 هزار تومان رسیده است. هزینه های ثبت‌نام در این آزمون بین‌المللی 240 دلار است. در بسته جدید ارزی بانک مرکزی این آزمون به عنوان فهرست مصارف ارزی خدماتی لحاظ شده است.

بیشتر بخوانید: ابر تورم چیست ؛ بررسی تاریخچه ابرتورم در کشورهای مختلف

به عبارت بهتر، آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده است، هزینه ثبت نام آزمون‌های بین‌المللی با ارز دولتی با نرخی بین 8 تا 9 هزار تومان محاسبه می‌شود، اما با یک حساب سر انگشتی و با تقسیم مبلغ اعلام شده بر هزینه 240 دلاری متوجه می‌شویم که ثبت نام این آزمون حدودا با دلار 11 هزار و 500 تومانی محاسبه می‌شود. هزینه تقریبا 3 میلیون تومانی این آزمون برای خیلی از دانشگاهیانی که قصد ادامه تحصیل دارند، بسیار سنگین به شمار می‌آید.

@Hoceyn_Mhn نوشت:

آیلتس میخوانم … فرزند تازه به بلوغ رسیده ام میپرسد: میدونستی که حقوق ۳ ماهتو باس بذاری پای این امتحان کوفتی که تازه اکثرا دفعه اول نمرشون به ۵ هم نمیرسه؟؟ از پاسخ می‌مانم…

آزمون آیلتس
اعتبار : توئیتر

لِگاسی نیز مثل خیلی‌های دیگر برنامه‌هایش به هم خورده است. او نوشت:

من قرار بود اول مهر امتحان آیلتس بدم و سال دیگه ایتالیا باشم 😐 الان دیگه کلا کنسل شد اگه ارشد تهران قبول شدم که هیچ نشدم باید برم خدمت :/

آزمون آیلتس
اعتبار : توئیتر

@elaheahmadi7 به شوخی نوشت:

با این افزایش هزینه‌ای که آزمون #آیلتس داشته باید کم‌کم کلاس زبانو تعطیل کنم برم کلاس فارسی دری و پشتو! وقتی افغانستان و پاکستان و تاجیکستان هستن چه کاریه آدم بره جاهای دور واسه ادامه تحصیل :)))

آزمون آیلتس
اعتبار : توئیتر

مطابق گزارش‌ها سالانه چیزی در حدود 30 هزار نفر با مراجعه به پایگاه‌های اینترنتی مراکز ثبت‌نام آزمون IELTS نام خود را به عنوان متقاضی شرکت در این آزمون ثبت می‌کنند. ثبت نام این افراد تا پیش از این با ارز دولتی انجام می‌شد، اما اکنون با دلار 12 هزارتومانی باید هزینه‌ای در حدود 3 میلیون تومان بپردازند. این جامعه آماری 30 هزار نفره که عمده آنها افراد دانشگاهی و یا نیروهای کار موثر هستند، از نرخ ارز مصوب دولتی و تسهیلات بانک مرکزی محروم مانده‌اند.

بیشتر بخوانید: دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردات سطل آشغال اختصاص یافت!

در سوی دیگر ماجرا آنطور که تابناک نوشته است، “بانک مرکزی در بسته ارزی اخیر خود این آزمون را در لیست خدمات مورد حمایت قرار داده است.” این به معنای آنست که وزارت علوم برای ثبت‌نام متقاضیان از دلار دولتی 4200 تومانی استفاده می‌کند، ولی آنچه از متقاضی دریافت می‌شود، هزینه ثبت‌نام با محاسبه دلار 12 هزار تومانی است. یعنی به ازای هر داوطلب وزارت علوم چیزی در حدود 1 میلیون 900 هزار تومان سود نصیبش می‌شود!

با در نظر گرفتن متقاضیان چند ده هزار نفری این دست آزمون‌ها، سود سرشاری از برگزاری آنها نصیب این وزارتخانه می‌شود.

@meera37361735 نوشت:

هزینه آزمون #آیلتس شده ۲ میلیون و ۸۰۰ تومن. طرف با آمادگی نمره ۸ هم بره یاد پولی که داده بیفته ۵ بگیره هم شاهکار کرده. به قول یارو گفتنی چه خبرتونه؟ چههه خبرتونه؟

آزمون آیلتس
اعتبار : توئیتر

@awmirhs می‌گوید به صرفه‌تر است که برای حضور در خارج از کشور، مترجم استخدام کنیم. او نوشت:

آزمون آیلتس از ۱میلیون و ۱۸۰هزار تومن شده ۲ میلیون و ۷۹۵ هزار تومن! با همین پول میتونی بری خارج یه مترجم واسه خودت بگیری/:

آزمون آیلتس
اعتبار : توئیتر

کاربری با نام مستعار C10H14N2 نیز از فهرست کارهایی گفت که دیگر نمی‌تواند انجام دهد:

خب آزمون آیلتس شد ۳ تومن و یکی دیگه از کارایی که نمیتونم انجام بدم به لیستم اضافه شد^__^

در طول هفت سال گذشته قیمت آزمون بین‌المللی زبان آیلتس به افزایش چشمگیری همراه بوده است. حتی کاربران می‌گویند قیمت این آزمون در طول یک دهه گذشته تقریبا ده برابر شده است. soufelang می‌نویسد:

آیلتس چرا گرون شده حالا این‌قدر؟ سال ۸۸ من با ۲۳۰ هزارتومن امتحان دادم. ( وی در یک توییت هم‌زمان به این‌که او هم فهمیده آیلتس گران شده ، این‌که او آیلتس امتحان داده و این‌که اون قدیما دنیا چه‌قدر ارزون بود اشاره می‌کند).

اما این ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. آنطور که کاربران می‌گویند و در برخی از رسانه‌ها نیز منتشر شده است، موسسات متولی برگزاری آزمون آیلتس از متقاضیانی که پیش از بالا رفتن این هزینه به بهانه افزایش قیمت دلار، نسبت به ثبت‌نام اقدام کرده بودند نیز هزینه بیشتری دریافت می‌کنند. زبان‌آموزانی که پیشتر با نرخ ارز روز در این آزمون ثبت‌نام کرده بودند، اکنون به حق معترض‌‌اند که چرا باید هزینه بیشتری را واریز کنند.

@ahmad_kaveh نوشت:

طبق اعلام سازمان سنجش، هزینه‌ی آزمون #آیلتس به ۲ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده است!!! این افزایش قیمت حتی کسانی که قبلا ثبت نام کردند را نیز شامل می شود

آزمون آیلتس
اعتبار : توئیتر

برخی نیز اما خوشحال‌اند که پیش از بالا رفتن هزینه‌ها آزمون داده‌اند. احساس خوشحالی که ماتئی آن را احمقانه توصیف می‌کند. او در توئیتر نوشت :

احساس اینکه بعد از آزمون هزینه آزمون سه برابر میشه از ی طرف حس برد احمقانه‌ای بهم میده و از طرفی نشون دهنده‌ی دیوار بزرگ ناامیدی هست #ایلتس

آزمون آیلتس
اعتبار : توئیتر

@AIMaghsoodi نیز از این افزایش قیمت ناگهانی شاکی است:

دقیقاً ۱۰ ماه پیش قیمیت آیلتس بود ۷۵۰ تومن! من ۱ میلیون و ۱۸۰ گرفتم دلم کباب شد حالا واسه همون به همه گفتن الان شده ۲ میلیون و ۷۵۰ تومن! واقعاً اینه اوضاع!! #آیلتس #مهاجرت

آزمون آیلتس
اعتبار : توئیتر

یک متقاضی دیگر به وب‌سایت تابناک می‌گوید: چند ماه پیش، زمانی که تصمیم گرفتم برای حضور در آزمون آیلتس ثبت نام کنم، نزدیک‌ترین زمان آزمون مهرماه بود. در آن زمان بر اساس نرخ روز دلار، رقمی حدود یک میلیون تومان برای ثبت نام پرداخت کردم و با دیدن تأییدیه ثبت نام در سایت آیلتس خیالم راحت شد که دیگر اسیر نوسانات نرخ ارز نخواهم شد، اما اکنون پیامی برایم ارسال شده که می‌گوید یا رقم چشمگیری به هزینه ثبت نام اضافه کنم یا انصراف بدهم. مگر غیر از این است که من آن زمان مبلغ را تمام و کمال پرداخت کردم و تمام؟

در متن پیام ارسال شده توسط ایمیل به متقاضیان آزمون آیلتس که پیش از افزایش هزینه‌ها ثبت‌نام کرده بودند، آمده است:

“عطف به مصوبه ۳۳۰۰۶ مورخه ۱۳۹۷/۵/۲۸ سازمان سنجش آموزش کشور، مبلغ آزمون بین المللی آیلتس به ۲ میلیون و ۷۹۵ هزار افزایش یافته است. لازم به ذکر است افزایش هزینه ثبت نام شامل حال تمامی داوطلبانی که از قبل نیز ثبت نام نموده اند، می‌گردد.”

مستر ماسیمو یکی از همین متقاضیان است. او با انتشار تصویر زیر نوشت:

من که با قیمت 1180 ثبت نام کرده بودم برای امتحان IELTS الان میگن باید مابه التفاوت 2790 رو سه روزه بدی وگرنه کنسل میشه !!! دارم از عصبانیت میترکم واقعا ندارم #امتحان_آیلتس

افزایش قیمت ثبت‌نام آیلتس
اعتبار : توئیتر

آنچه پیش آمده دو حالت بیشتر نمی‌تواند داشته باشد. نگاه اول این است که سازمان‌های مجاز مبالغی مازادی را که دریافت کردند به جای پرداخت پول برای ثبت‌نام متقاضی، آن را در حساب‌های خود ریخته‌اند و اکنون که دلار قیمت‌اش بالا رفته است، برای پرداخت هزینه‌های ثبت‌نام پول بیشتری از متقاضی می‌خواهند؛ هر چند احتمال ضعیفی برای این مورد وجود دارد.

حالت دیگر این است که مابه‌التفاوتی که دریافت می‌شود را مراکز ثبت‌نام مستقیما به جیب خودشان می‌ریزند، چرا که پیش از این ثبت‌نام را انجام داده‌اند. البته شاید موضوع چیزی دیگر باشد که با داده‌های ما جور در نمی‌آید ولی احتمال آنکه تخلف رخ داده باشد، بسیار است!

کاربری دیگر به نام ebrahim alizade نیز در این خصوص نوشت:

چند روز پیش متقاضی های شرکت در آزمون #آیلتس حدود 1.1 میلیون تومان هزینه ثبت نام پرداخت کردن و حالا براشون پیامک اومده که هزینه ثبت نام حدود 2.8 میلیون تومن شده، یا مابه التفاوت رو پرداخت کنید یا اینکه بی خیال حضور در آزمون شید. #مهاجرت #دلار #ایلتس #تجارت_نیوز

آزمون آیلتس
اعتبار : توئیتر

و خواهرش نیز با همین مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند:

خواهرم و شوهرش دوماه پیش آیلتس ثبت نام کردن، با قیمت حدود نفری ۱ میلیون. امروز از موسیه باهاشون تماس گرفتن که باید نفری ۱.۶۰۰ دیگه بیارین! رسمن دزدی عه رسمن مملکت قانون نداره رسمن آاااه..

آزمون آیلتس
اعتبار : توئیتر

کاربری به نام ناظم‌الدیوان می‌گوید که هزینه ثبت‌نام آزمون آیلتس در مراکز سایر کشور‌ها بسیار متفاوت است. حتی در مرکزی مانند ترکیه به مراتب وجه ریالی کمتری را باید پرداخت کرد. او در توئیت خود نوشت:

آزمون #آیلتس شده ۲۸۰۰تومن که سنترا میگن‌ ممکنه گرونترم بشه از سایت takeielts.britishcouncil.org که هزینه آزمون رو تو سنترای اطراف ایران دیدم ترکیه ۶۶۰ لیر بود که ارزونترین سنتر بود که درمیاد حدودا ۱۲۰۰ و امارات ۱۰۵۰ درهم و حدود ۳ تومن درمیومد وکه گویا سنتر ایران به نرخ درهم حساب میشه

آزمون آیلتس
اعتبار : توئیتر

از سایت ieltsregistration.britishcouncil.org هم که میشه ثبت‌نام انجام داد سنتر استانبول رو دیدم میشد آزمون اسپیکینگ و سه اسکیل دیگه رو حتی تو یه روز امتحان داد خلاصه با هزینه آزمونی که ایران میدی میشه تور ترکیه رفت و یه روزه امتحان داد!:)

این افزایش ناگهانی قیمت ثبت‌نام حساب و کتاب و برنامه‌های آینده بسیاری از شهروندان را که عمدتا از دانشجویان و کارمندان موثر هستند را بر هم زده‌ است. به هیچ‌وجه بزرگنمایی نکرده‌ایم اگر بگوییم این افزایش هزینه‌ها موجی از ناامیدی را در جامعه ایجاد می‌کند.

اما مهمترین نکته‌ای که جلب توجه می‌‌کند، عدم حضور نهادهای نظارتی و نامشخص بودن پاسخگوهاست. به راستی چه نهاد و اشخاصی بر مراکز برگزاری آزمون‌های بین‌المللی در ایران نظارت می‌کنند؟

وزارت علوم برچه اساسی به طور ناگهانی تصمیم گرفت برای ثبت‌نام داوطلبینِ آزمون‌های زبان بین‌المللی که پیش ازاین ثبت‌نام کرده بودند، تقاضای وجوه سنگین بیشتری کند؟ این پرسشی است که به این سادگی‌ها نمی‌توان به آن پاسخ داد.

کاربری با اسم مستعار میغ (@Migh_Ir) از شرایط سخت زندگی‌اش می‌گوید:

آزمون آیلتس شده ۳ میلیون و اگه ۷ به بالا بگیرم چون سربازی نرفتم باید یه وثیقه ۲۰ میلیونی بذارم و با هزینه رفتن و اینا در کل میشه حدود ۳۰ میلیون میخوام ۳۰ میلیون رو بدم یه پراید بگیرم بزنم به دیوار ‌منفجر بشه بمیرم اینجوری سنگین‌ترم.

آزمون آیلتس
اعتبار : توئیتر

جَــــکی نیز به شوخی می‌گوید :

قیمت آزمون آیلتس به قدری یهو زیاد شده که اگه شما شب خواستگاری بگی من نه خونه دارم نه ماشین نه تحصیلات اما یبار آزمون آیلتس دادم درجا بهت زن میدن

اگر درخواست این وجه بیشتر از داوطلبانی که پیش از افزایش قیمت ارز ثبت‌نام کرده بودند، به دلیل حجم به نسبت کم تخلف توسط مردم و رسانه‌ها نادیده گرفته شود، شاهد عادی جلوه پیدا کردن تخلفات خواهیم بود. آفتی که هم‌اکنون نیزدچار آن هستیم.

.

منبع: tabnak , techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر