;
coinex

فیلترینگ تلگرام با فناوری پیشرفته‌تر‌ در دستور کار مسکو

فیلترینگ تلگرام با فناوری پیشرفته‌تر‌ در دستور کار مسکو قرار گرفته‌ است. به گفته رویترز آنها برای یافتن موثرترین راه از 9 شرکت تکنولوژی روسیه برای همکاری در این طرح دعوت کرده‌اند. فاز اول فیلترینگ تلگرام در روسیه با شکست همراه بوده و کاربران روسی همچنان به این سرویس دسترسی دارند.

به گزارش تکراتو و به نقل از رویتز مسکو، دولت این کشور در حال آزمایش تکنولوژی دقیق و پیشرفته‌تری برای مسدودسازی سرویس‌های آنلاین خاصی است. اقدام مسکو مبنی بر فیلترینگ تلگرام با فناوری پیشرفته‌تر‌ پس از ناکامی در فیلترینگ سرویس پیام‌رسان تلگرام است. آنها در تلاش‌ هستند تا راهی بیایند که بدون آسیب‌زدن به ترافیک اینترنت، این سرویس‌ها را مسدود کنند.

پیام‌رسان تلگرام که در حال حاضر بیش از 200 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد، در کشور‌هایی نظیر ایران و روسیه بیشترین میزان محبوبیت را داراست. پس از آنکه مدیران تلگرام از ارائه دسترسی‌های امنیتی و پیام‌های رمزنگاری شده‌ی کاربرانش به دادگاه روسیه سرباز زد، از سوی دولت این کشور فیلتر شد. تلگرام همچنین در اوایل اردیبهشت‌ماه سال 97 در ایران با دستور دادستانی فیلتر شد. اکنون روسیه در نظر دارد تا فیلترینگ تلگرام با فناوری پیشرفته‌تر‌ را در دستور کار خود قرار دهد.

فیلترینگ تلگرام
این یکی از تظاهرات‌های حمایتی از تلگرام در روسیه است که افراد حاضر موشک‌های سفید، نماد تلگرام، را به هوا پرتاب می‌کنند. معترضین رای دادا روسیه مبنی بر مسدود کردن این سرویس پیام‌رسان را نادرست می‌دانند. این تصویر 13 می 2018 در مسکو به ثبت رسیده است. (اعتبار : REUTERS/Tatyana Makeyeva)

پس از آنکه قدرت‌های روسی در ماه آوریل اقدام به مسدودسازی تلگرام کردند، به طور ناخواسته دسترسی کاربران روسی به تعدادی از سایر سرویس‌های نامرتبط با تلگرام نظیر، پیام‌رسان وایبر، اپلیکیشن‌های ابری خودروهای ولوو و نیز اپلیکیشن‌های کنترل دوربین گوشی‌های شیائومی را نیز مسدود کرد. به علاوه مسدود شدن برخی سرویس‌های گوگل نیز در روسیه، در پی فیلترینگ تلگرام بوجود آمد.

پاول دورف، بنیانگذار تلگرام چند ماه پیش اعلام کرد که به دنبال مسدود شدن تلگرام در روسیه قریب به 18 میلیون آی‌پی آدرس در این کشور مسدود شده‌اند.


بیشتر بخوانید : فیلترینگ تلگرام در روسیه مسدود شدن برخی سرویس های گوگل را نیز به دنبال داشت


به دلیل بروز همین مشکلات، تلاش برای فیلترینک تلگرام در روسیه با شکست مواجه شد و اکنون کاربران روسی دسترسی کامل به این سرویس پیام‌رسان را دارند. آنطور که رویترز می‌نویسد، از روز ششم ماه آگوست سال جاری (15 مرداد)، سازمان نظارت بر ارتباطات (Roskomnadzor) و سرویس امنیت فدرال روسیه سیستمی را آزمایش می‌کنند که مسدودسازی سرویس‌های آنلاین خاص را به طور دقیق‌تر و با فناوری پیشرفته‌تر به انجام برساند.

آنتون پینچوک (Anton Pinchuk)، یکی از شرکای کمپانی تکنولوژی روسی پروتی (Protei) می‌گوید که همکاری با این طرح به شرکت او نیز پیشنهاد شده ولی او چنین مشارکتی را رد کرده است. تلاش اخیر برای فیلترینگ تلگرام به طور ناخواسته آی‌پی‌ آدرس‌های مرتبط با آمازون، گوگل و سایر میزبان‌های ترافیک تلگرام را نیز مورد هدف قرار داده بود. مشکل این بود که این IP آدرس‌ها عمدتا ترافیک‌هایی متعلق به چندین سرویس دیگر که آسیب دیده بودند را نیز میزبانی می‌کردند.

این سیستمی که در حال آزمایش است، سیستم “بازرسی بسته عمیق” (DPI) نام دارد. این تکنولوژی با استفاده از روش‌هایی دقیق‌تر، ترافیک اینترنت را مورد تجریه و تحلیل قرار داده، جریان‌های داده مخصوص به یک سرویس خاص را شناسایی کرده و آنها را مسدود می‌کند. با این حال مدیران اجرایی دو مورد از کمپانی‌هایی که دعوت به اجرای این طرح شده‌اند، می‌گویند آزمایش‌های اولیه موفقیت‌آمیز نبوده است، چرا که این سرویس ها جدا از مواردی که مورد هدف قرار گرفته‌اند، به طور تصادفی و غیرمستقیم نیز مسدود شده‌اند.

جنبش مقاومت دیجیتالی
مردم در روسیه در جریان جنبش مقاومت دیجیتالی تلگرام، برای دفاع از این سرویس پیام‌رسان در مقابل رای دادگاه مسکو و نیز دفاع از آزادی بیان و امنیت اطلاعات دست به تظاهرات زدند و معترضین با پرتاب موشک‌های سفید که نماد تلگرام به حساب می‌آیند، در روزهای یکشنبه هر هفته به خیابان می‌آیند. تصویر به 30 آپریل 2018 و مسکو باز می‌گردد. (اعتبار : REUTERS/Tatyana Makeyeva)

یکی از این مدیران اجرایی به رویترز گفته است که “تاکنون هیچ‌کس نتوانسته آزمایش فیلترینگ تلگرام با فناوری پیشرفته‌تر‌ را پشت سر بگذارد،” این سرویس‌ها ملزم بودند مطابق برنامه تا 20 آگوست نتجه بدهند، اما این ددلاین مجددا به تعویق افتاد. سازمان روسکومنادزور، در پاسخ به سوالات رویترز در خصوص این آزمایش‌های می‌گوید که هیچ اطلاعاتی در اختیار ندارد.

سرویس امنیتی FSB نیز مانند پاول دروف، موسس و مدیر تلگرام، حاضر به پاسخگویی نشدند. اولگ ایوانوف (Oleg Ivanov)، معاون وزیر ارتباطات و توسعه دیجتال روسیه نیز از پاسخ سر باز زد. مشخص نیست این حجم از بی‌توجهی به سوالات به چه دلیل است.


بیشتر بخوانید : جنبش مقاومت دیجیتالی تلگرام ؛ پرواز موشک‌های کاغذی روسیه در روز زمین [تماشا کنید]


بر اساس اسنادی که رویترز می‌گوید یک نسخه از آنها را مشاهده کرده است، از 9 شرکت تکنولوژی روسی برای ارائه تکنولوژی “بازرسی بسته عمیق” خود برای فیلترینگ تلگرام با فناوری پیشرفته‌تر‌ دعوت به عمل آمده است. به علاوه یک منبع نزدیک به روسکومنادزور و مدیر اجرایی یکی از کمپانی‌های دعوت شده برای همکاری، می‌گویند که هدف از این کار انتخاب موثرترین تکنولوژی فیلترینگ تلگرام، اصلاح و نصب مجدد آن در صورت لزوم و بر روی شبکه‌های همه اپراتورهای تلکام روسیه بوده است.

بیشتر بخوانید :

.

منبع: reuters

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر