;
coinex

جشنواره رویان و ممانعت آمریکا از حضور دو دانشمند در ایران

جشنواره رویان برای نوزدهمین بار شهریورماه طی سه روزه در حوزه پزشکی تولید مثل و سلول‌های بنیادی برگزار شد. اما دو دانشمندان به دلیل آنچه ممانعت آمریکا عنوان شده، در این جشنواره حضور نداشتند.

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان با محوریت پزشکی تولید مثل و سلول‌های بنیادی از 7 شهریورماه 97 و به مدت یه روز در سالن همایش‌های رازی برگزار شد. از برگزیدگن این جشنواره در سه چنج بخش “ناباروری زنان”، “جنین شناسی و ناباروری مردان”، “سلول‌های بنیادین”، “ژنتیک” و “بیوتکنولوژی جانوری” تقدیر به عمل آمد.

در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی رویان 191 طرح پژوهشی از 32 کشور جهان به دبیرخانه راه یافت. این طرح‌ها طی سه مرحله مورد داوری و ارزیابی قرار گرفتندو در نهایت در گروه‌های گوناگون از طرح‌های برتر تقدیر شد. در گروه جنین شناسی و ناباروری مردان دکتر رضا نصرتی از استرالیا، در گروه سلول‌های بنیادی سابریو بلوجی از آلمان، در گروه ژنتیک، پرادیپ کومارا از هند و امیر امیری یکتا از ایران به صورت مشترک و در گروه بیوتکنولوژی جانوری علی فولادی از انگلستان به عنوان برگزیده‌های نهایی انتخاب شدند. در بخش ملی این جشنواره نیز از سارا رجبی و مزدک رازی به عنوان نفرات اول و دوم تجلیل شد.


بیشتر بخوانید : برگزاری جشنواره رویان ؛ بورسیه دانشجویان در دانشگاه های برتر کشور


در بخش ناباروری زنان، دکتر ترزا وودراف از کشور آمریکا به عنوان برنده انتخاب شد ولی وی در برای دریافت جایزه در این مراسم حضور نداشت. همچنین در طول این جشنواره سه روزه از پروفسور اوهالوران نیز دعوت به عمل آمده بود که وی نیز نتوانست در ایران حضور پیدا کند.

رویان

ممانعت آمریکا از حضور دو متخصص در جشنواره رویان

روح‌الله فتحی، دبیر اجرایی نوزدهمین جشنواره رویان در خصوص چرایی عدم حضور این دو دانشمند و متخصص آمریکایی دعوت شده می‌گوید که “سیاست‌های دولت آمریکا” مانع از حضور آنها شده است. وی ادامه می‌دهند که “آن‌ها با توجه به علاقه‌مندیشان با ارسال یک ویدیوی ۷۰ دقیقه‌ای، سخنرانی خود را در این جشنواره ارائه کردند.” فتحی با اشاره به تلاش چهارساله برای دعوت از این دو متخصص اذعان داشت:

دو نفر از مدعوین جشنواره، زوج متخصصی به نام‌های پروفسور”ترزا وودراف” و پروفسور “اوهالوران” از متخصصان برجسته آمریکا در زمینه پزشکی زنان و بیوشیمی بودند. ما چهار سال تلاش کردیم آن‌ها را دعوت کنیم و سرانجام آن‌ها امسال پذیرفتند که در جشنواره شرکت کنند، اما حدود پنج روز قبل از شروع جشنواره اعلام کردند به خاطر محدودیت‌های ایجاد شده توسط دولت آمریکا امکان حضور در جشنواره را ندارند.

دبیر اجرایی نوزدهمین جشنواره رویان گفت که این دو محقق در یک ویدیوی 60 ثانیه‌ای به دلیل عدم حضورشان در مراسم عذرخواهی کرده‌اند “و به خاطر علاقه‌ای که برای شرکت در جشنواره داشتند، با ارسال ویدیویی ۷۰ دقیقه‌ای سخنرانی خود را ارائه دادند که بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت.”

معاون آمورشی پژوهشگاه رویان آنچه رخ داده را نشان دهنده “تلاش حداکثری” پژوهشگاه رویان “به عنوان یک مرکز علمی شناخته شده در سطح بین‌المللی” و برای حفظ ارتباط علمی با متخصصان خارجی تحت هر شرایطی می‌داند. فتحی تاکید کرد:

متاسفانه برخی از تصمیم گیری‌های سیاسی روی مراودات خارجی یا کشورهایی مثل ایران اثر گذار است، با این وجود خوشبختانه بیش از ۹۰ درصد مدعوین پژوهشگاه رویان در این جشنواره شرکت کردند. رویکرد ما در این جشنواره ارائه آخرین دستاوردهای علمی هم در عرصه ملی و هم بین المللی توسط محققان داخلی و خارجی است. این جشنواره بستری برای تبادل تجربیات و ارائه آخرین یافته‌های علمی در حوزه تولید مثل و سلول های بنیادی است.

دبیر نوزدهمین جشنواره رویان می‌گوید رویکرد این پژوهشگاه در این جشنواره ارائه سخنرانی توسط متخصصین حوزه سلول‌های بنیادی و نه دانشجویان بوده است. به همین دلیل است که در بخش‌های مختلف کمتر دیده شد که ارائه پروژه‌ها توسط دانشجویان انجام شود. به گفته وی “پایه اصلی کنگره رویان ارائه تحقیقات توسط متخصصان است.” البته کارهای دانشجویی در این جشنواره با استفاده از پوستر انجام می‌گرفت. فتحی در خصوص ارزش‌گذاری این طرح‌ها می‌گوید:

البته ممکن است طرحی که به صورت پوستر پذیرفته می‌شود ارزش بیشتری از سخنرانی‌ها داشته باشد و به صورت کلی پوستر در کنگره رویان اهمیت بالایی دارد.

در کنگره‌های “تولید مثل” و “سلول‌های بنیادی” از کشورهای خارجی ۷۰ پروژه و از داخل کشور ۳۸۰ پروژه و جمعا حدود ۴۵۰ پروژه به کنگره بین‌المللی رویان ارسال شده است. در کنگره تولید مثل چیزی حدود ۱۷۰ پروژه به صورت پوستر و در سلول‌های بنیادی حدود ۷۰ پروژه به صورت پوستر پذیرفته شد.

جشنواره رویان

در کنار کنگره های تولید مثل و سلول های بنیادی، “سمپوزیوم پرستاری و مامایی” نیز به زبان فارسی برگزار شد که در این سمپوزیوم نیز ۳۱ مقاله و ۲۰ پوستر ارائه شد. امسال ۱۹۱ پروژه نیز برای بخش “جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان” ارسال شد که در پنج گروه پروژه‌های برتر به عنوان برنده معرفی و تقدیر شد. فتحی با اشاره به مدعوین و سخنرانان جشنواره رویان بیان داشت :

برای این کنگره سخنران‌هایی هم از میان متخصصان داخلی و هم خارجی دعوت شدند تمام سخنرانی‌ها به صورت تخصصی برگزار شد و علاوه بر ۲۲ سخنرانان مدعو، سه مهمان عراقی نیز به عنوان مهمانان پژوهشگاه رویان شرکت کردند. در کل بیش از ۳۰ مهمان خارجی داشتیم که در کنگره رویان کارشان ارائه شد.

با وجود اینکه زمان برگزاری جشنواره رویان همزمانبا عید غدیر بود، استقبال نسبتا خوبی از آن به عمل آمده، به طوری که طبق گفته برگزارکنندگان نزدیک به ۱۸۰۰ نفر برای شرکت در کنگره ثبت نام کردند. دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان در پایان گفت:

تبادلات علمی خوبی در این جشنواره صورت گرفت و امیدواریم متخصصان، دانشجویان و پزشکان ما بتوانند از حضور متخصصان خارجی استفاده لازم را ببرند و تبادلات علمی انجام دهند.

بیشتر بخوانید

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر