;
coinex

واردات ۶۰۱ میلیون دلاری گوشی به کشور با اجرای طرح رجیستری

اجرای طرح رجیستری موبایل باعث افزایش واردات گوشی موبایل به کشور شد. از ابتدا تاکنون 601 میلیون دلار گوشی به کشور وارد شده است.

به گزارش تکراتو، پس از اجرای طرح رجیستری، تلفن‌های وارد شده از مبادی گمرکی در سال ۱۳۹۶ به دو میلیون افزایش یافتتند و این عدد در سال ۱۳۹۷ به ۱.۶ میلیون رسیده است. از ابتدای اجرای این طرح تاکنون ۶۰۱ میلیون دلار گوشی به کشور وارد شده است.

موفقیت در اجرای طرح رجیستری در کشور

بازار تلفن‌های همراه با توجه به ضریب نفوذ ۱۱۰ درصدی و ارزش بالای چندین میلیارد دلاری یکی از بازارهای مهم مورد نیاز مردم است که هر روز بر اهمیت آن نیز افزوده می‌شود. بنابراین چنین بازاری نیازمند نظارت جهت پیشگیری و مقابله با فساد است.


بیشتر بخوانید: طرح رجیستری تبلت ها هم به زودی اجرا می‌شود


پیش از این بیش از ۹۵ درصد نیاز این بازار به صورت قاچاق تأمین می‌شد اما از دو سال گذشته با همکاری وزارتخانه‌های اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، طرح ثبت تلفن‌های همراه (رجیستری) در مهر ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید.

با اجرای طرح رجیستری و مشمول شدن تمامی برندهای گوشی از ابتدای اردیبهشت‌ماه، صرفا گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده‌اند، می‌توانند در شبکه اپراتوری کشور فعال باشند.

آنگونه که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده با اجرای این طرح فقط گوشی‌ها فعال شده اجازه دسترسی به شبکه را دارند و سایر گوشی‌ها غیرفعال می‌شوند. تمامی گوشی‌هایی که پیامکی مبنی بر غیرقانونی بودن دریافت کنند، ۳۱ روز مهلت استفاده دارند و پس از آن از شبکه سرویس نخواهند گرفت.


بیشتر بخوانید: بررسی آمار جدیدی از واردات موبایل به کشور ؛ افزایش واردات تلفن همراه


آنگونه که مسئولان گفته‌اند، اهداف اجرای طرح رجیستری موبایل در کشور به صورت نسبی محقق شده است؛ در حال حاضر قاچاق موبایل کم شده و شرکت‌های داخلی مجبورند از مجاری قانونی نسبت به واردات و خرید گوشی اقدام کنند و این موضوع به سود اقتصاد کشور است.

افزایش واردات گوشی با اجرای طرح رجیستری

براساس آماری که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سال ۱۳۹۶ منتشر کرده، ‌تعداد تلفن‌های وارد شده از مبادی گمرکی قبل از اجرای طرح ۱.۳ میلیون و بعد از اجرای طرح به دو میلیون افزایش یافتند. این رقم در سال ۱۳۹۷ تاکنون ۱.۶ میلیون بوده که حاکی از موفقیت طرح رجیستری است.

حجم ارزی گوشی‌های واردشده نیز از ابتدای اجرای این طرح ۶۰۱ میلیون دلار اعلام شده که درآمدزایی عمومی، سلامت بازار و به صفر رسیدن قاچاق را به دنبال داشته است.

کارشناسان اجرای طرح رجیستری را از اقدامات برجسته دولت در سنوات اخیر که واقعا قابل توجه بوده، می‌دانند.

 

بیشتر بخوانید:

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر