;
coinex

دست‌خشک‌کن ها از دستمال‌های توالت آلایندگی بیشتری دارند

دست‌خشک‌کن ها آنطور که در محققان دانشگاه لیدز در انگلستان هشدار می دهند منجر به آلودگی میکروبی در بیمارستان‌ها می‌شوند و لازم است از عرضه آنها جلوگیری شود. 

شاید شما هم تاکنون تصور می‌کردید که دست‌خشک‌کن ها را می توان به عنوان جایگزین‌های تمیزتری برای حوله‌های دستی و دستمال‌های توالت قلمداد کرد. اما در واقع بنابر گفته دانشمندان به نظر نمی‌رسد این دست‌خشک‌کن های برقی آنطورها که فکر می‌کرده‌اید بهداشتی باشند. یک مطالعه جدید نشان داده است که این وسیله به نسبت دستمال‌های توالت میکروب بیشتری منتشر می‌کنند.

دستمال توالت

در این تحقیق که توسط محققان دانشگاه لیدز انجام گرفته است، محققان انتشار میکروب در 6 توالت در سه بیمارستان در شهرهای لیدز، پاریس و یک شهر در ایتالیا را مورد بررسی قرار داده‌اند. در پایان این مطالعه 12 هفته‌ای، نتایج نشان داد که میزان میکروب‌ها در روزهای که از دست‌خشک‌کن ها استفاده می‌شده به مراتب بیشتر بوده است.

پروفسور مارک ویلکاکس (Mark Wilcox)، رهبر این مطالعه می‌گوید :

مشکل از آنجا آغاز می‌شود که برخی از افراد دست‌های خود به به درستی نمی‌شوید. زمانی که آنها از دست‌خشک‌کن استفاده می‌کنند، میکروب‌ها از دست‌ها جدا شده و در همه‌جای توالت پراکنده می‌شوند. در حقیقت این خشک‌کن‌ها یک ایروسل ایجاد می‌کنند که منجر به آلودگی بیشتر خودِ خشک‌کن، سینک شستشوی دست، کف و سایر سطوح می‌شود. البته میزان این آلودگی به نوع طراحی خشک‌کن و محل نصب آن نیز بستگی دارد.


بیشتر بخوانید : توالت رفتن در فضا ؛ بزرگترین چالش در ایستگاه فضایی بین‌المللی [تماشا کنید]


ویلکاکس در ادامه می‌گوید :

هنگامی که افراد به این سطوح دست می‌زنند، این خطر وجود دارد که آلودگی‌های میکروبی و ویروسی را دریافت کنند. اغلبِ دست‌خشک‌کن ها برای شروع فعالیت خشک‌ کردن به هیچ‌گونه لمسی (مانند کلید روشن و خاموش) نیاز ندارند. با این حال کاغذهای توالت به دلیل جذب آب و میکروب‌های به جامانده بر روی دست، حتی اگر به درستی شسته نشده باشد، پتانسیل آلایندگی کمتری دارد.

استافیلوکوکوس مقاوم
گونه استافیلوکوکوس مقاوم به متی‌سیلین (MRSA)

به طور نگران کننده‌ای، در توالت بیمارستان شهر لیدز، گونه باکتری استافیلوکوکوس اورئوس (از نوع مقاوم به متی‌سیلین یا MRSA) به میزان سه برابر بیشتر از حالت معمولی یافت شد. به علاوه میزان MRSA یافت شده بر روی سطح دست‌خشک‌کن ها به مراتب نسبت مقادیر یافت شده بر روی دستمال‌های توالت بیشتر بود.


بیشتر بخوانید : کرم های پیله ساز پلاستیک خوار، راهکاری برای حل مسئله آلودگی محیط زیست


نکته دیگری که لازم است به آن اشاره شود، هنگام استفاده از دستگاه‌های دست‌خشک‌کن در مقایسه با استفاده از دستمال کاغذی، مقادیر بیشتری از انتروکوسی (entrocucci) و باکتری‌های مقاوم به دارو بر روی کف و سطح سطل زباله پیدا شد.پروفسور ویلکاکس در ادامه می‌گوید :

ما نمونه‌های متعددی از آلودگی‌های میکروبی شامل مدفوع و باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را هنگام استفاده از دست‌خشک‌‌کن‌ها به میزان بیشتری در مقایسه با حالت معمول مشاهده کردیم. انتخاب این دستگاه‌ها منجر به افزایش احتمال پراکنده شدن میکروب‌ها بر روس سطوح و به تبع افزایش احتمال عفونت‌های ناشی از آن میشود.

بیشتر بخوانید :

منبع : Mirror

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر