;
coinex

رانت تحصیلی آقازاده‌ها ؛ چرا رئیس دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی استعفا داد؟

رانت تحصیلی آقازده‌ها و فرزندان مسئولان در استفاده از یک قانون مرتبط به بازگشت دانشجویان به ایران منجر به استعفای رئیس دانشکده دندان پزشکی دانشگاه شهید بهشتی شده است.

محمد جعفر اقبال رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی استعفا داد. در گزارش‌ها آمده استعفای وی به دلیل اجبار بر پذیرش برخی آقازاده‌ها بوده است.

آنطور که کاربران در شبکه‌های اجتماعی و برخی از خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، محمد جعفر اقبال، رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به صورت اعتراضی استعفا داده است. استعفای آقای اقبال به دلیل “فشارهای وارده به دانشگاه جهت انتقال دانشجویان خارجی به این دانشکده” بوده است. با این دستورالعمل، دانشجویان ایرانی که در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل می‌کرده‌اند پس از گذراندن 36 واحد درسی می‌توانند به ایران بازگردند و در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی تحصیل کنند.

در توئیتر نوشت:

دکتر محمدجعفر اقبال رییس دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی در اعتراض به انتقال بیش از ۱۰۰ دانشجوی مشغول به تحصیل در خارج از کشور به این دانشکده، از سمت خود استعفا کرد!

خبرنامه دانشجویان ایران گزارش داده است که صبح روز یکشنبه 1 مهر 97، دانشجویان و برخی از اساتید دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی با انجام تحصن اعتراض خود را به این قانون نشان داده‌اند.

آقازاده اصطلاحی است در ادبیات سیاسی اجتماعی ایران که به استفاده از رانت و سوءاستفاده از نفوذ و قدرت پدر، مادر یا خویشاوندان نزدیک و عمدتا در حوزه اقتصادی اشاره دارد. آقازاده با زحمت کمتر، قدرت و ثروت بیشتری کسب می‌کند و این موفقیت را به نام خانوادگی خود مدیون است. رانت تحصیلی گونه جدید از رانت‌خواری و آقازادگی در ایران است که برخی می‌گویند سابقه دور و درازی دارد.

چندی پیش نیز در شبکه‌های اجتماعی کمپینی به راه افتاد به نام “فرزندت کجاست”. هدف از این کمپین مشخص کردن وضعیت زندگی، تحصیل و کار فرزندان مسئولان خرد و کلان کشور بود. این موضوع در پی جلسه استیضاح وزیر کار بازتاب فراوانی یافت. بسیاری از نمایندگان مجلس و سایر مسئولان به این کمپین واکنش نشان دادند. در این میان برخی نیز معتقد بودند که این دست باز‌ی‌ها و نمایش‌ها دردی را دوا نمی‌کند. برخی هم این کار را دخالت در زندگی خصوصی افراد قلمداد کردند.

هیرش سعیدیان، خبرنگار اقتصادی و فعال در توئیتر این خبر را بازتاب داده است. او به “250 دانشجو” که به گفته وی “عمدتا از آقازاده‌ها و فرزندان مسئولین” هستند، اشاره می‌کند که در دانشگاه‌های بی‌اعتبار خارجی در این رشته مشغول به تحصیل بوده‌اند و اکنون با توجه به این قانون می‌توانند به دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح یک کشور وارد شوند.

این روزنامه نگار () در توئیت خود، که مورد اقبال کاربران قرار گرفت با منشن کردن محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، نوشت:

250 دانشجوی #دندانپزشکی که اکثراً آقازاده و از فرزندان مسئولین هستند از دانشگاه های بی اعتبار و پولی فیلیپین ،اسلواکی ،… به دانشگاههای دولتی داخل منتقل شده اند. رئیس دانشکده دندانپزشکی بهشتی در اعتراض استعفاء داده #قاضی‌زاده‌هاشمی @mah_sadeghi #وزیربهداشت

استعفا شهید بهشتی
رانت تحصیلی آقازاده‌ها (اعتبار :‌ توئیتر)

صادقی، نماینده تهران در پاسخ این توئیت نوشت: “لطفا اطلاعات بیشتر را در اختیار اینجانب قرار دهید.” برخی می‌گویند با افزایش قیمت دلار و بالا رفتن هزینه‌های زندگی و تحصیل در خارج از کشور (بهتر گفته باشیم با تامین هزینه‌ها با ریالِ ایران)، دیگر برای بسیاری از “آقازاده‌ها” و فرزندان مسئولانِ خرد و کلان، تحصیل در خارج از کشور صرف نمی‌کند و در نتیجه تصمیم به بازگشت گرفتند.

پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا این دانشجویان پتانسیل‌های علمی لازم برای تحصیل در دانشگاه‌های سطح بالای کشور نظیر دانشگاه شهید بهشتی را دارند؟

نکته دیگر آن است که دانشجویان دانشگاه‌های “برتر” کشور، خوب یا بد، از سد بتونیِ سدیدی به نام “کنکور سراسری” عبور کرده‌اند. حال مشخص نیست که دانشجویانی که عمدتا در دانشگاه‌های فاقد اعتبارِ خارجی، صرفا با پرداخت پول و در راستای کسب لقب “دکتر” به تحصیل {!} مشغول هستند، شایستگی‌ها لازم برای نشستن بر کرسی‌های این دانشگاه‌ها را دارند یا نه؟

محمد جعفر اقبال
محمد جعفر اقبال، رئیس دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه شهید بهشتی که گفته می‌شود برای دلیل مقاومت در برابر قانونی که به فرزندان مسئولان و آقازاده‌هایی که در خارج از کشور تحصیل می‌کردند، اجازه تحصیل در این دانشگاه را می‌دهد، استتعفا کرده است. (اعتبار : snn)

مردم در توئیتر از منظرهای مختلف به این خبر واکنش داده‌اند. کاربری به نام می‌گوید این مشکل اتفاق جدیدی نیست. او در توئیت خود نوشت :

آقای سعیدیان، من الان شونزده ساله که توی دانشکده پزشکی هستم، این مورد که شما می گید از همون شونزده سال پیش هم بود. هرچی هم اعتراض می کردیم به جایی نمی رسید.

استعفای رئیس دانشکده دندان پزشکی شهید بهشتی
رانت تحصیلی آقازاده‌ها (اعتبار :‌ تویئتر)

اونایی که پارتی ندارن رو می فرستن همون آزاد و پردیس. اما آقازاده ها میان دولتی اونم بهترین دانشگاه های سطح یک کشور. سال ها هست این طوریه، از همون روز اولی که من دانشجو شدم ده ها مورد رو تو هم کلاسی های خودم به عینه دیدم.

کاربر دیگری بود که به “اعتبار علمی دانشجویان خارج از کشور” و “قوانین مربوط به بازگشت و ادامه تحصیل آنها” واکنش نشان داد. او نوشت:

ورود به دانشگاهای دولتی براشون باید ممنوع بشه چون دولتی قبول نشدند رفتند خارج حالا دلار گرون شده برگردن برن دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی و پردیس ها. ارزون تر هم تموم میشه و هم از لحاظ علمی خیلی بالاتر از دانشگاههای خارج است.

روزنامه‌نگاری که این خبر را بازتاب داد، جایی دیگر در پاسخ به توئیتی که گفته بود: “چه فایده استعفا؟ باید بره بگه همه بفهمن”، نوشت:

کم و کیف استعفا رو کاری ندارم ، تصور کن بعد اون همه سختی و رقابت با رتبه عالی دندان تهران قبول شی ، بعد یه آقازاده که بدون کنکور دانشگاه پولی چلغوز آباد فیلیپین ثبت نام کرده با لابی پدر بیاد بغل دست تو بشینه، چه حسی بهت دست میده؟

رانت
رانت تحصیلی آقازاده‌ها (اعتبار : توئیتر)

نام مستعار کاربر دیگری بود که می‌گفت این رانت مخصوصِ آقازاده‌ها تنها مختص به حالا که قیمت دلار افزایش پیدا کرده نیست. او در توئیت خود نوشت:

این یک روش مرسوم هست بین مسوولین نظام در یک دانشگاه داغون خارجی دانشجوی پزشکی می شوند و بعد انتقال به یکی از بهترین دانشگاه های داخلی میشه گفت اکثر مسوولین یه ناخنکی به این رانت زده اند. گرجستان هم یه زمانی بود. شوق خدمته. مشکل اصلا دلار نیست چون این عزیزان ژن خوب مشکل دلار ندارند نمازشون هم اونجا درست تره مشکل راه حلی است که سالهاست جواب داده.

رانت
رانت تحصیلی آقازاده‌ها (اعتبار : توئیتر)

آنطور که کاربر دیگری به نام می‌گوید، این قصه سر دراز داشته است. به گفته این کاربر “تحصیل پولی” در هند و انتقال از آنجا به دانشگاه‌های مطرح ایرانی، رسم بسیاری از فرزندان اسایتد و اعضای هیئت علمی بوده است. وی در توئیت خود نوشت:

در سالهای گذشته رسم بر این بود فررندان اساتید و آقازاده ها و اعضای هیئت علمی بچه های خود را در هند با پول پذیرش میکردند بعد با نفوذ خود آنها را به دانشکده دندانپزشکی منتقل می کردند ولی امسال با لغو پذیرش از هند اساتید متمول واحد بین الملل را به دانشکده انتقال داده اند.

اِلدورآدو می‌گوید که در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری امسال دانشگاه شهید بهشتی پردیس پزشکی نداشته است. او احتمال می‌دهد این موضوع به دلیل همین قانون بوده باشد. این کاربر نوشت:

جالبه که توی دفترچه ی امسال، بهشتی پزشکی پردیس نداشت. نگو که همه ش رو اختصاص دادن به اینا… یه بچه پولدار میاد با 200 میلیون که پول رینگ ماشینش هم نیست، دندون پزشک میشه… آدم دردش رو به کی بگه اخه.

البته یکی از کاربران توئیتر تحصن صورت گرفته را به این ماجرا مربوط می‌داند. ضمن اشاره به این موضوع عنوان می‌کند که استعفای صورت گرفته توسط رئیس دانشکده دندانپزکشی، برخلاف آنچه در خبرگزاری‌ها آمده است به این ماجرا مرتبط نیست. او در این خصوص نوشت:

دلیل تحسن این هست دانشجوهای واحد بین الملل رو آوردن شیفت بعد از ظهر دانشکده و اینجوری مریضهای دانشجوهای روزانه کم شده و کیفیت آموزش افت کرده و کارمندها نگون بخت باید بعد ازظهرهم بمونن ولی پولشو اساتید و دانشکده هاپولی کنه.

رانت تحصیلی
اعتبار : توئیتر

منظورت از رئیس دانشکده دندانپزشکی آقای دکتر اقبال هستن که البته ایشان در اعتراض به چیزی استعفا نداده ایشون انقدر کلینیک و مطب خصوصی بیرون داره انقدر حقوق کلانی از محل استادی و مسول بخشی واحد endo میگیره که نیازی به این پست نداره و براش دست و پا گیره.

بسیاری دیگر از کابران نیز به این خبر واکنش نشان داده بودند. تکراتو ضمن تاکید بر اینکه هیچ‌یک از این نظرات را تایید و رد نمی‌کند، صرفا برای رعایت آزادی بیانِ کاربران و اشاره به همه جنبه‌های این ماجرا، این گفته‌ها را نیز در ادامه خواهد آورد؛ اظهاراتی که عمدتا بر تجربیات شخصی دلالت می‌کند.

نوشته بود:

یکی از دختران فامیل ما، بعد از چندسال خودسری و درس خواندن در روسیه و برگشتن از روسیه دست از پا درازتر با هزینه 400 میلیونی یک صندلی دندانپزشکی در دانشگاه شهید بهشتی خرید، او حتی نمیداند دندان درد چیست خدا به داد مردمان برسد.

رانت تحصیلی
رانت تحصیلی آقازاده‌ها. (اعتبار‌ : توئیتر)

کاربر دیگر بود که حضور پردیس‌های دانشگاهی را هم در همین راستا می‌داند. او نوشت:

پذیرش پردیس دانشگاه ها هم تاجاییکه یادمه همینطوره، با رتبه 40 ،50 هزار پردیس تهران و بهشتی و … ثبت نام میکنن و شهریه های سرسام آور میدن. چهار سال پیش ترمی 7 تومن برای پزشکی بود.

هم از تجربه شخصی خود گفته بود:

شخصا یکیشون رو از نزدیک می شناسم قسمت جالب داستان اینجا بود که بعد از انتقالی از یه دانشگاه در پیت هندی و ثبت نام تو دانشگاه تهران رفت 9000 دلار هم ارز دانشجویی دولتی گرفت.

رانت آقازاده‌ها
رانت تحصیلی آقازاده‌ها. (اعتبار‌ : توئیتر)

وجود بی‌عدالتی در سیستم آموزشی را موضوع کلانی می‌داند. او در توئیت خود اذعان کرد:

اگرم رتبه شون نرسه یه رشته دیگه میزنن ترم دو به راحتی با توصیه ی پدرشون تغییر رشته میدن دوستم رتبه ها که اومد میپرسید به نظرت پرستاری شهرهای محروم قبول میشم که با استفاده از هیئت علمی بودن پدر به شهر خودمون بیام این هفته رفت ثبت نام دندون پزشکی یکی از شهر های جنوب رو انجام داد.

دانشگاه شهید بهشتی
رانت تحصیلی آقازاده‌ها. (اعتبار‌ : توئیتر)

بی عدالتی همه جا وجود داره و هر جایی به یه شکل یکی از تاپ ترین رشته های علوم انسانی دانشجویان دانشگاه تهرانش از ۲۰ نفر حدود ۷ نفرشون پدرشون هیئت علمی هستن اگه رتبه زاهدان یا شهرهای دور افتاده دیگه ای به این شکل میاوردن میزدن و از همون روز اول سر کلاس های دانشگاه تهران مینشینن.

بیشتر بخوانید :

منبع : techrato , snn

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر