;
coinex

افزایش مقاومت بتن با هویج ؛ تولید مصالح مقاوم و سازگار با محیط زیست

به گفته محققان هویج می‌تواند به افزایش مقاومت بتن کمک کند. از این طریق تولید مصالح مقاوم و سازگار با محیط زیست ممکن است.

به گزارش تکراتو، گروهی از پژوهشگران دانشگاه لنکستر، با استفاده از مخلوط کن خانگی ذرات ریشه سبزیجات را با سیمان ترکیب کرده و به افزایش مقاومت بتن کمک کرده‌اند. ماده حاصل از این آزمایش از ترکیب سیمان معمولی با نانو پلاکت‌های استخراج شده از هویج به دست آمده است.

افزایش مقاومت بتن با هویج

سیمان ترکیب شده با هویج در برابر ترک خوردن مقاوم بوده و ۸۰ درصد از نمونه‌های معمولی مستحکم تر است. پروفسور محمد صافی، محقق اصلی این پروژه مزایای ماده جدید را اینگونه بیان کرده است:

این کامپوزیت نه تنها از نظر ویژگی‌های مکانیکی و ریزساختاری نسبت به محصولات کنونی برتری دارد بلکه در آن از سیمان کمتری استفاده شده است. این مساله مصرف انرژی و انتشار دی اکسید کربن ناشی از تولید سیمان را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد.

افزایش مقاومت بتن با هویج

بر اساس برآوردهای آژانس بین المللی انرژی هفت درصد از کل انتشار دی اکسید کربن، ناشی از تولید سیمان است. در تولید سیمان در آزمایش‌های این تیم تحقیقاتی مشخص شده که استفاده از نانو پلاکت‌های هویج در هر متر مکعب بتن به صرفه جویی ۴۰ کیلوگرم سیمان و کربن دی اکسید منجر شده است.

محققان دانشگاه لنکستر همچنین در حال توسعه روشی جدید برای مقاوم سازی سازه‌های سیمانی موجود از طریق اضافه کردن مواد دیگر هستند، به گونه ای که نیاز به بازسازی آنها از ابتدا نباشد. یکی دیگر از راه‌های احتمالی استفاده از الیاف چغندر قند در سیمان است.

 

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

.

منبع: dailymail

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر