coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

تحریم اینترنت ایران از سوی آمریکا چگونه انجام خواهد شد؟

تحریم اینترنت ایران همزمان با نزدیک شدن به فاز دوم تحریم‌های آمریکا در آبان ماه، مردم و به خصوص کسب و کارهای آنلاین کشور را نگران کرده است، اما آیا حقیقتا تحریم اینترنتی ایران امکان‌پذیر است؟

قطعی اینترنت یا دسترسی محدود به شبکه جهانی وب، نه تنها برای کسب و کارهای آنلاین کشور بلکه برای مردم عادی نیز ترسناک خواهد بود. فقط کافی است که خود را یک روز در دنیای بدون اینترنت تصور کنید.

با نزدیک شدن به تحریم‌های 13 آبان ماه، صحبت از تحریم اینترنت ایران نیز پررنگ‌تر از گذشته شده است، اما آیا چنین چیزی امکان خواهد داشت؟

با جهانی‌تر شدن، تحریم اینترنت ایران غیر عملی خواهد شد

هر چه جهانی تر شویم تحریم اینترنتی کشور غیر ممکن تر خواهد شد. این جمله را امیر ناظمی در یادداشتی در روزنامه شرق عنوان کرد.

هر چه جهانی تر شویم تحریم اینترنتی کشور غیر ممکن تر خواهد شد. این جمله را امیر ناظمی در یادداشتی در روزنامه شرق عنوان کرد.

معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در ابتدای این یادداشت نوشت:

شاید تصور صبحی که بیدار شویم و شبکه های اجتماعی مان کار نکند، بسیار ترسناک تر از چیزی است که شش سال پیش فکر می کردیم. اگرچه سال ها قبل تر کوسه های بازیگوش بسیاری بودند که این فیبرهای خفته در اعماق دریا را می خوردند تا ما بدون اینترنت شویم؛ اما سال هاست که کوسه ها مدیریت شده اند. این روزها یک نگرانی نوظهور به مجموعه نگرانی ها افزوده شده است: تحریم اینترنت !

امیر ناظمی در ادامه این یادداشت این موضوع را خاطر نشان می‌کند که هر چقدر کشوری خود را از جامعه جهانی دورتر کند، آسیب پذیری آن بیشتر خواهد بود. او به رشد زیرساخت‌ها در دولت اول روحانی اشاره کرده و آن را دلیلی بر کاهش میزان آسیب پذیری اینترنت کشور می‌داند. ناظمی در ادامه می‌نویسد:

اگر وضعیت ما مشابه با سال ۹۲ بود، میزان آسیب پذیری اینترنت ایران قابل مقایسه با وضعیت اکنون نبود!

رییس سازمان فناوری می‌گوید که تحلیل‌ها زمانی اشتباه می‌شود که کشوری بخواهد میزان وابستگی خود را به کشورهای دیگر کاهش دهد. او معتقد است که دقیقا باید به صورت وارونه عمل کرد. تصمیم درست آن است که هم میزان داده های ورودی بالا باشد و هم میزان داده های خروجی و در این صورت است که تحریم اینترنت ایران کاملا بدون تأثیر شده و اساسا هیچ کشوری در فکر تحریم ما هم نخواهد رفت.


بیشتر بخوانید: قطعی اینترنت ایران به دنبال تحریم های آمریکا؛ آیا چنین چیزی امکان پذیر است؟


تاکید ناظمی در این زمینه دقیقا به تحلیل برخی از مسولان کشور باز می‌گردد که اینترنت ملی را عامل بازدارنده تحریم اینترنتی ایران می‌دانند. او می‌گوید:

تحلیل اشتباه دقیقا از جایی شروع می شود که فکر کنیم اگر ما اینترنت ملی داشته باشیم، آن گاه در برابر تحریم ها پایدارتر می‌شویم! این استدلال، یک اشتباه خطرناک است.

ناظمی در ادامه این یادداشت می‌نویسد: “امروز تهدید آمریکا خطری جدی برای ایران نیست، اما برای بی اثرکردن کامل هر تحریم یا حتی تهدید به تحریم اینترنتی ایران لازم است تا گسترش زیرساخت های اتصالی به جهان را در دستور کار قرار دهیم. اگر امروز اندکی هزینه در این زمینه کنیم، فردا سخن گفتن از تحریم ایران، در عمل تهدید سایر کشورها خواهد بود.”

امیر ناظمی در همین رابطه با گذاشتن پستی در توییتر به این سوال پاسخ می‌دهد که تحریم اینترنت به چه معناست.

تحریم اینترنت یعنی چی

رییس سازمان فناوری اطلاعات کشور معتقد است که با 5 روش می‌توان اینترنت ایران را تحریم و یا دسترسی به آن را محدود کرد. او 5 سناریوی مختلف را درباره تحریم اینترنتی ایران توسط آمریکا مطرح می‌کند.

  • سناریوی اول: تحریم مالی شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت
  • سناریوی دوم: تحریم دامنه های .ir
  • سناریوی سوم: تحریم دامنه‌های دارای مالک ایرانی
  • سناریوی چهارم: دست کاری در جریان آدرس‌دهی، DNS و روتینگ
  • سناریوی پنجم: تحریم وب‌سرویس ها

در ادامه این رشته توییت، ناظمی می‌نویسد تحلیل اشتباه دقیقا از جایی شروع می‌شود که فکر کنیم اگر اینترانت ملی داشته باشیم، در برابر تحریم‌ها پایدارتر می‌شویم! این یک استدلال، یک اشتباه خطرناک است.

تحریم اینترنت یعنی چی

چندی پیش سردار جلالی، رییس سازمان پدافند غیر عامل، در مورد قطع اینترنت ایران از سوی آمریکا اعلام کرده بود که برای مقابله با این اتفاق راه‌حل هایی وجود دارد که استفاده از شبکه ملی اطلاعات یکی از آنهاست.

.

منبع: ict

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر