;
coinex

اعلام شرایط مرحله دوم تحریم ها ؛ کدام کشورها اجازه خرید نفت از ایران را دارند؟

شرایط مرحله دوم تحریم ها علیه ایران مشخص شد. هشت کشور به طور موقت از تحریم نفتی ایران معاف شده‌اند. هدف از این امر ثبات بازار نفتی جهان است.

به گزارش تکراتو، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا شرایط مرحله دوم تحریم ها را بیان نموده است. وی در مورد معافیت هشت کشور از تحریم نفتی ایران سخن گفت. کشورهای ایتالیا، تایوان، ترکیه، ژاپن، چین، کره جنوبی، هند و یونان به مدت شش ماه از تحریم واردات نفت ایران معاف هستند و هدف از این اقدام ثبات در بازار نفتی جهان است.

در شرایط مرحله دوم تحریم ها مشخص شده که این کشورها امکان خرید نفت از ایران را دارند اما ایالات متحده تاکید کرده است که عواید ناشی از خرید نفت ایران نباید در اختیار دولت این کشور قرار گیرد. در این مورد نیز توافقاتی انجام شده است. براساس شرایط مرحله دوم تحریم ها ، کشورهای واردکننده نفت به جای اینکه بهای نفت خریداری شده را به دولت جمهوری اسلامی پرداخت کنند باید تا لغو کامل تحریم‌ها آن را در حساب ویژه‌ای به امانت قرار دهند تا فقط برای واردات اقلام ضروری و بشردوستانه و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم ایران این پول خرج شود.


بیشتر بخوانید: لیست تحریم های آمریکا علیه ایران ؛ بزرگترین تحریم‌های تاریخ


در این بین درخواست عراق برای معافیت از تحریم ایران مورد قبول آمریکا قرار نگرفته است. به دلیل هم‌مرز بودن این دو کشور و وجود روابط ویژه بین آنها، مقامات آمریکایی نگران آن هستند که در صورت معافیت عراق، از ارتباط نفتی دو کشور برای تضعیف تحریم نفتی ایران بهره‌برداری شود.

بررسی جزئیات شرایط مرحله دوم تحریم ها

اعلام شرایط مرحله دوم تحریم ها

مرحله دوم تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی به اجرا درآمد و لیست تحریم های آمریکا علیه ایران مشخص گشت. در دور جدید تحریم‌ها، ٧٠٠ شهروند، شرکت، موسسه، کشتی و هواپیمای ایرانی یا وابسته به ایران مشمول تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفته‌اند. به این ترتیب، از زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، تعداد هدف‌های ایرانی تحریم شده از سوی دولت آمریکا به بیش از نهصد مورد رسیده است.

در میان موسساتی که تحریم شده‌اند، پنجاه بانک و موسسه مالی ایران و مرتبط با ایران نیز وجود دارد. این موسسات به منظور کاهش هرچه بیشتر ارتباط پولی و بانکی جمهوری اسلامی با جهان خارج تحریم شده‌اند. روز گذشته، متصدیان سیستم ارتباط بانکی سوئیفت (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) اعلام کردند که ارتباط شماری از بانک‌های ایرانی به خدمات خود را به حال تعلیق درآورده‌اند. مرکز موسسه سوئیفت در بلژیک است و این موسسه شعبه‌ای نیز در آمریکا دارد.

مقامات آمریکایی هشدار داده بودند که در صورتی که سوئیفت تحریم بانکی ایران را رعایت نکند، خود هدف تحریم قرار خواهد گرفت. موسسه سوتئیفت از تحریم بانکی ایران ابراز تاسف کرد اما گفت که این تصمیم را برای حفظ انسجام در نظام بانکی جهان اتخاذ کرده است.

واکنش ایران به تحریم بانکی انجام شده

پس از مشخص شدن شرایط مرحله دوم تحریم ها در واکنش به تحریم گسترده بانکی ایران، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی در مورد ادامه فعالیت نظام بانکی این کشور سخن گفت و در مورد آن اطمینان داد. به گفته آقای همتی بانک مرکزی پیشاپیش تحریم‌ها را پیش بینی و برای مقابله با آنها و حتی فراتر از این تحریم‌ها هم برنامه‌ریزی لازم را انجام داده است.

وی افزود که با کشورهای طرف تجاری مذاکرات لازم صورت گرفته و نحوه تعامل با آنها هماهنگ شده است. وی گفت که سامانه‌ای هم برای جایگزینی سوئیفت در نظر گرفته شده است.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی همچنین گفت که نحوه مصرف کردن منابع و مصارف ارزی کشور به دقت برنامه‌ریزی شده و بانک مرکزی از ذخایر قابل توجهی ارزی برخوردار است. وی در اثبات این نظر خود به ثبات بازارهای پولی و ارزی در ماه های اخیر اشاره کرد.

پس از یک دوره افزایش سریع بهای ارز خارجی در بازار غیررسمی ایران، از چند هفته پیش بازار ثبات نسبی داشته است. مقامات بانکی این ثبات را ناشی از مدیریت مناسب بازار ارز و مقامات قضایی حاصل برخورد شدید خود با معامله‌گران بازار قلمداد کرده‌اند.

برخی کارشناسان معتقدند که با توجه به تمرکز بخش عمده منابع اقتصادی و مالی ایران در دست نهادها و موسسات غیرخصوصی و حکومتی، تنها این قبیل نهادها امکانات گسترده مالی برای تاثیرگذاری قابل توجه در بازار را داشته‌اند. در چنین شرایطی، احتمال دارد مقامات حکومتی توانسته باشند موافقت آنها را با هماهنگی جهت حفظ ثبات در بازار به دست آورند.

مقامات آمریکایی هنگام اعلام شرایط مرحله دوم تحریم ها ، حکومت ایران را متهم کرده‌اند به اینکه منابع مالی این کشور از جمله منابع آزاد شده بعد از برجام را به جای به کارگیری برای بهبود شرایط اقتصادی ایرانیان برای مصارف دیگری از جمله حمایت از حکومت سوریه، کمک به گروه‌های تروریستی، بی‌ثبات کردن منطقه، مقابله با مردم ایران و استفاده شخصی به کار گرفته‌اند.

به گفته آنان، هدف از تحریم‌های آمریکا، مردم ایران نیستند بلکه منظور محروم کردن حکومت و مقامات ایرانی از منابع مالی برای دنبال کردن برنامه‌های آنان است. تحریم‌های آمریکا شامل اقلام بشردوستانه از جمله مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی و درمانی نیست.

در عین حال، برخی مراکز بین‌المللی دفاع از حقوق بشر، نسبت به آثار تحریم‌ها بر زندگی شهروندان ایرانی ابراز نگرانی کرده و خواستار ترتیبات مشخص و کافی برای تامین نیازهای مردم به اقلام اساسی شده‌اند.

 

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

.

منبع: bbc

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر