;
coinex

ارزش افزوده 212 هزار میلیارد ریالی برای فناوری اطلاعات

ارزش افزوده 212 هزار میلیارد ریالی برای فناوری اطلاعات و ارتباطات اعلام شد. این میزان ارزش افزوده مطابق با آمارهای سال ۹۵ عنوان شده است.

به گزارش تکراتو، نیلوفر مراد حاصل مدیرکل دفتر بررسی های اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گزارش حساب‌های ICT از بازار اقتصاد ایران را ارائه کرد. به گفته وی در سال ۹۱ سهم ارزش افزوده آی سی تی ۱.۴۱ درصد از کل اقتصاد بوده که در سال ۹۵ این رقم به ۱.۵۲ درصد افزایش پیدا کرده است.


بیشتر بخوانید: بررسی خدمات ارزش افزوده ؛ با آگاهی بیشتر هزینه‌های خود را کاهش دهید


ارزش افزوده 212 هزار میلیارد ریالی فناوری اطلاعات

نیلوفر مرادحاصل در جلسه ارائه حساب‌های ICT در اقتصاد ایران که به صورت ویدیو کنفرانس با مدیران کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان‌های سراسر کشور برگزار شد، به اجرای طرح حساب‌های ICT در سال ۹۵ اشاره کرد و بیان نمود که قبل از سال ۹۲ از وضعیت این بازار در کشور گزارشی وجود نداشته است اما برای نخستین بار در سال ۹۲ با آمارهای سال ۹۱ گزارشی از وضعیت بازار ICT در کشور تهیه شده است.

مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی وزارت ارتباطات با اشاره به اینکه این گزارش با همکاری و تایید مرکز آمار ایران انجام شده است، اعلام کرد که این آمار براساس حساب‌های کلان کشور تهیه شده و اجازه می‌دهد که بتوان وضعیت بازار ICT کشور را در مقیاس بین المللی با کشورهای مختلف مقایسه نمود.

مراد حاصل در ادامه‌ی صحبت‌هایش در مورد ارزش افزوده 212 هزار میلیارد ریالی ادامه داد که در این گزارش بخش بندی‌ها بر اساس طبقه بندی OECD (سازمان همکاری و توسعه اقتصادی) انجام شده و بخش‌های مخابرات، فناوری اطلاعات و سایر خدمات، انتشار الکترونیکی و تولید محصولات سخت افزاری به عنوان هسته اقتصاد دیجیتال در این گزارش طبقه بندی شده‌اند.

در این گزارش سه متغیر اصلی ستانده، هزینه واسط و ارزش افزوده بررسی می‌شود که ستانده مجموع درآمد‌های عملیاتی و سایر درآمدهاست. هزینه واسط مجموع هزینه‌های عملیاتی را نشان می‌دهد و ارزش افزوده هم از تفاوت ستانده و هزینه واسط به دست می‌آید.

به گفته مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی وزارت ارتباطات، ستانده و اندازه بازار ICT در کشور در سال ۹۵ بر اساس حساب‌های به دست آمده، ۴۴۵ هزار میلیارد ریال بوده که در حدود ۳۰۶ هزار میلیارد ریال این رقم مربوط به بخش مخابرات و ۸۶ هزار میلیارد ریال نیز اندازه بازار فناوری اطلاعات است.

وی درباره وضعیت متغیر هزینه‌های واسط نیز بیان کرد که در بخش مخابرات هزینه‌های واسط در سال ۹۵ مبلغ ۱۴۷ هزار میلیارد ریال بود، به این معنی که با یک واحد هزینه، ۲ واحد درآمد عملیاتی وجود داشته است. در بخش ICT نیز با هزینه ۲۳۲ هزار میلیارد ریالی، ستانده ۴۴۵ هزار میلیارد ریالی به دست می‌آمد که تقریبا نشان از درآمد عملیاتی دو برابری دارد.

مراد حاصل، ارزش افزوده بخش ICT  در سال ۹۵ را ۲۱۲ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: درسال ۹۱ سهم ارزش افزوده فناوری اطلاعات و ارتباطات ۱.۴۱ درصد از کل اقتصاد بود و در سال ۹۵ این رقم به ۱.۵۲ درصد افزایش یافت.

وی به آمارهای کشورهای مختلف در حوزه  ICT اشاره کرد و گفت که براساس این گزارش هر ساله سهم مخابرات از اقتصاد ICT این کشورها کم می‌شود و سهم فناوری اطلاعات افزایش می‌یابد که نشان می‌دهد بازار ICT  ایران هم باید به همین سمت حرکت کند.

 

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

.

منبع: mehrnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر