;
coinex

جشن جایزه مریم میرزاخانی در ناسا و با حضور زاکربرگ برگزار شد

جایزه مریم میرزاخانی اسکار علمی ریاضیات به شمار می‌رود که بنیاد جایزه پیشرفت علمی (Breakthrough Prize Foundation) به احترام دانشمند فقید ایرانی آن را نامگذاری کرده است. در این نوشتار از تکراتو به سراغ جشنی می‌رویم که در مرکز تحقیقات ایمز ناسا و با حضور مدیرعامل فیسبوک برگزار شد.

الکس اسکین (Alex Eskin) برنده جایزه «پیشرفت علمی در ریاضیات» (Breakthrough Prize) که به جایزه «اسکار علمی» نیز شهرت دارد،‌ در جشنواره سالانه این جایزه که در مرکز تحقیقات ایمز ناسا برگزار می‌شد، به مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان فقید ایرانی و برنده جمدال فیلدز که در سال ۲۰۱۷ به دلیل سرطان سینه جان خود را از دست داد، ادای احترام کرد.

در جشن جایزه مریم میرزاخانی در مرکز تحقیقات Ames ناسا چه گذشت؟

جایزه اسکار علمی

جایزه اسکار علمی توسط بنیاد جایزه پیشرفت علمی (Breakthrough Prize Foundation) ۳ نوامبر سال جاری در مونت ویوی کالیفرنیا برگزار شد و برندگان در ۱۰ رشته گوناگون مجموعا ۲۱ میلیون دلار جایزه دریافت کردند. این جوایز در رشته‌های فیزیک بنیادی، علوم حیات و ریاضیات به دانشمندانی تعلق گرفت که دستاوردهای قابل توجه‌ای در سالی که گذشت به دست آورده بودند.

به علاوه در رویداد سال جاری ۶ جایزه جدید تحت عنوان «افق‌های نو» (New Horizons) در مجموع به ارزش ۶۰۰ هزار دلار به سه ریاضی‌دان و نه فیزیکدانی تعلق گرفت که در نخستین سال‌های شروع فعالیت حرفه‌ای شان به دستاوردهای قابل‌توجه‌ای رسیده‌اند.


بیشتر بخوانید: روز تولد مریم میرزاخانی به عنوان روز جهانی زن در ریاضیات انتخاب شد


«الکس اسکین»، ریاضی‌دان دانشگاه شیکاگو و یکی از همکاران سابق مریم میرزاخانی،  در این مراسم به دلیل اکتشافات انقلابی‌ او و پروفسور میرزاخانی در زمینه «دینامیک و هندسه فضاهای ماژول» جایزه «پیشرفت علمی ریاضیات» را از آن خود کرد. همچنین این بنیاد این جایزه را به احترام دانشمند فقید ایرانی، جایزه مریم میرزاخانی نامگذاری کرده است.

جایزه پیشرفت که تحت عنوان «اسکار علمی» نیز شناخته می‌شود،‌ در سال جاری توسط «سرجی برین»، هم‌بنیان‌گذار گوگل و «مارک زاکربرگ»، مدیر عامل فیسبوک و همسرش «پریسکیلا چان» و نیز کمپانی سرویس‌دهنده اینترنتی چینی «تنسنت» حمایت شد.

مارک زاکربرگ در اسکار علمی

برندگان جایزه اسکار علمی ۲۰۲۰ چه کسانی بودند؟

  • اسکار علمی فیزیک بنیادی ۲۰۲۰: دانشمندان پروژه «تلسکوپ افق رویداد» (The Event Horizon) به دلیل ثبت نخستین تصویر از یک سیاهچاله.
  • اسکار علمی ریاضیات ۲۰۲۰ (جایزه مریم میرزاخانی): «الکس اسکین»، از دانشگاه شیکاگو به دلیل اکتشافات‌اش در زمینه دینامیک و هندسه فضاهای ماژول.
  • اسکار علمی علوم حیات ۲۰۲۰: آرتور هورویچ (Arthur L. Horwich) از موسسه مکس پلانک به دلیل اکتشافات‌اش در زمینه چپرون‌های ملکولی.  این جایزه به طور مشترک به گروهی از محققان از دانشگاه‌های راکفلر و کالیفرنیا نیز تعلق گرفت.

بیشتر بخوانید:

منبع: nationalgeographic

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر