;
coinex

اینترنت دیتای موبایل وصل شد؛ اتصال مجدد اینترنت اپراتورها پس از 10 روز قطعی

اینترنت دیتای موبایل ها پس از دو روز قطعی مجددا توسط اپراتورهای تلفن همراه متصل شد. این اتصال به دستور شورای امنیت کشور صورت گرفته است.

از بعد از ظهر ششم آذرماه اینترنت اپراتورهای تلفن همراه در استان‌های مرکزی، قم، کهگیلویه و بویر احمد، قزوین، آذربایجان شرقی، هرمزگان، بوشهر و تهران متصل شد. البته اینترنت دیتای موبایل شهرستان‌های غرب تهران هنوز متصل نشده‌اند. به علاوه اینتر‌نت‌های ثابت TD-LTE که ایرانسل و مبین‌نت ارائه می‌دهند، در تمام کشور متصل شده‌اند.

اتصال مجدد اینترنت دیتای موبایل پس از 10 روز قطعی

شنبه هفته گذشته، ۲۵ آبان‌ماه، بود که متعاقب تصمیم شورای امنیت کشور دسترسی به اینترنت در سراسر کشور قطع شد. این قطعی هفت روز ادامه داشت تا اینکه شنبه ۲ آذر دسترسی اینترنت خانگی (ADSL)، تجاری، سازمانی و دانشگاه‌های بزرگ شهر تهران، مجددا اتصال برقرار شد. با این حال برقراری مجدد اینترنت دیتای موبایل توسط اپراتورها تا به امروز به دلیل آنچه وزارت ارتباطات «تصمیم شورای امنیت کشور» اعلام کرد، قطع باقی مانده بود.


بیشتر بخوانید: بازگشت مرحله‌ای اینترنت بین‌المللی ؛ خسارت اقتصادی قطعی سراسری اینترنت چقدر بود؟


پیش از این دیشب (پنج آذر) وزیر کشور در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که اینترنت دیتای موبایل در ده استان خراسان شمالی و جنوبی، سمنان، گلستان، همدان، یزد، ایلام، چهارمحال، اردبیل و زنجان برقرار است. آقای رحمانی فضلی تاکید داشت که «به تناسب این که اطمینان از نظر امنیت مناطق مختلف حاصل شود اینترنت موبایل نیز در تمام کشور وصل خواهد شد.»

قطعی اینترنت در طول این یک هفته تا ۱۰ روز خسارات قابل توجه‌ای به دنبال داشته است. بر اساس اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا کنون برای اپراتورهای تلفن‌همراه و شرکت‌های اینترنتی بیش از هزار میلیارد تومان خسارت به دنبال داشته است. همچنین یکی از نمایندگان مجلس به نقل از آذری‌جهرمی از خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی مخابرات در نتیجه قطعی اینترنت خبر داد.

جدای از این شرکت‌های استارت‌آپی و دیگر کسب و کارهای وابسته به اینترنت نیز خسارات بعضا جبران‌ناپذیری را متحمل شده‌اند. در خصوص کسب و کارهای کوچک هم اوضاع به همین منوال بود. به عنوان مثال Mohammad Ebrahimi سردبیر خبرگزاری وانا، در توئیتر از خسارات وارده به کسب و کارشان گفت:

مجموعه خصوصی ما این هفته به دلیل قطعی اینترنت ۶ میلیون تومان ضرر داد و قرار بود یک تیم جدید استخدام کنیم منصرف شدیم بعد شماها خوشحالید قطعی اینترنت باعث شده کتاب بخوانید؟

بر اساس گزارشی که کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران اعلام کرده برآورد می‌شود خسارتی که از محل تراکنش‌های اینترنتی در زمان قطعی ۷ روزه اینترنت به کسب و کارها وارد آمده ۲ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان است.

بیشتر بخوانید:

منبع: peivast

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر