;
coinex

بازگشت مرحله‌ای اینترنت بین‌المللی ؛ خسارت اقتصادی قطعی سراسری اینترنت چقدر بود؟

بازگشت اینترنت بین‌المللی از روز گذشته آغاز شده و مطابق گزارش‌ها به صورت «مرحله‌ای» خواهد بود. قطعی اینترنت از اوایل هفته‌ی آخر ماه آبان و به دستور شورای امنیت کشور بود.

مطابق گزارش‌ها و بررسی‌های تکراتو اتصال مجدد اینترنت بین‌المللی از روز گذشته (پنج‌شنبه ۳۰ آبان‌ماه) به صورت محدود در برخی از استان‌ها نظیر هرمزگان آغاز شد. در ادامه بررسی‌ها نشان داد هفت دانشگاه در تهران یعنی دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، شریف، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، علم و صنعت و خواجه نصیر آنلاین شدند.

دسترسی مرحله‌ای به اینترنت جهانی چگونه است؟

قطعی سراسری اینترنت در پی بروز برخی ناآرامی‌ها در کشور بود. این قطعی اینترنت جهانی برای صاحبان کسب و کارهای آنلاین خبر خوبی نبود. همچنین بسیاری از اساتید و دانشگاهیان نیز با مشکلات عمده‌ای مواجه شدند. کاربری در توئیتر به نام Azad Bahrami که هم‌بنیان‌گذار کسب و کاری به نام «نوین‌هاب» است، نسبت به این آسیب وارده گله‌مند بود و نوشت:

چه کسی ضربه‌‌ای که به کسب و کار من و‌ دوستان من وارد شده رو ‌جبران میکنه؟ چرا باید از همه کسب و کارهای آنلاین فقط ۴ کسب و کار رو ‌ببینیم و ‌بگیم در دسترس هستند! آیا فرد توانیابی که از شبکه‌های اجتماعی کسب درآمد داشت رو میبینیم؟ #internet4iran

مطابق دستور شورای امنیت کشور، رفع محدودیت دسترسی کاربران به شبکه بین المللی اینترنت به صورت مرحله‌ای خواهد بود و در دانشگاه‌ها، کسب و کارها و استان‌های آرام کشور این اتفاق رخ خواهد داد. پس از شروع ناآرامی‌ها در کشور دسترسی به اینترنت جهانی در سراسر ایران و برای همه کاربران قطع شد. اکنون آغاز رفع این محدودیت احتمالا به این معناست که به زودی شبکه ملی اطلاعات کشور به طور کامل به اینترنت بین‌المللی متصل خواهد شد.

اینترنت بین‌المللی

مطابق گزارش ماهنامه پیوست، آزاد شدن دسترسی این نهادها به اینترنت بین‌المللی آزمایشی است و «در صورت اطمینان از عدم بروزفضای ناامنی در شهرهای مختلف کشور برای شهروندان تمامی کاربران خواهند توانست طی هفته آینده به اینترنت بین اللملی دسترسی داشته باشند.»

خسارت اقتصادی قطعی سراسری اینترنت بین‌المللی چقدر بود؟

از یکشنبه ۲۵ آبان کاربران در سراسر ایران قطعی اینترنت جهانی را تجربه کردند؛ دسترسی آنها تنها به شبکه اینترانت یعنی خدمات ارائه شده بر روی شبکه ملی اطلاعات (سایت‌های داخلی) بود. دسترسی به ابزارها مختلف گوگل و پیام‌رسان‌های مختلف نظیر واتس‌اپ و اینستاگرام نیز غیرممکن بود. شنیده‌ها حاکی از خسارات گسترده اقتصادی به بخش‌های مختلف کشور در نتیجه این قطعی اینترنت بوده است.


بیشتر بخوانید:  تاثیر سهمیه بندی بنزین بر قیمت اسنپ و تپسی ؛ کرایه های اسنپ و تپسی گران نمی شود


مرحله‌ای بودن آغاز رفع محدودیت دسترسی به اینترنت بین‌المللی موضوعی است که در ابتدا علی ربیعی،‌سخنگوی دولت آن را اعلام کرد. مسئولان کشور «سوء استفاده عده‌ای از اینترنت برای ایجاد ناامنی» را دلیل قطع کردن اینترنت اعلام کردند.

گفته شد که قطعی اینترنت به ویژه برای کسب و کارهای آنلاین خسارات به بار آورده است؛ با این حال آمار دقیقی از ضررهای وارده در دسترس نیست. وب‌سایت نت‌بلاکز تخمین زده است که در نتیجه قطعی ۵ روزه اینترنت در ایران خسارتی بالغ بر ۳ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان به اقتصاد وارد آمده است؛ یعنی روزانه به طور متوسط ۴۰۰ میلیارد تومان ضرر اقتصادی. این وبسایت نوشته سطح دسترسی به اینترنت در این چند روز به ۵ درصد رسیده بوده است.

بیشتر بخوانید:

منبع: ‌peivast

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر