;
coinex

فروش ساعتی صندلی اتوبوس های تهران ؛ مردم و مسئولان در توئیتر چه می‌گویند؟

فروش ساعتی صندلی اتوبوس های تهران و راه‌اندازی سامانه ویژه‌ای در این زمینه گفته جدید مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهر تهران است که حاشیه‌ساز شده است. در این نوشتار تکراتو نظرات کاربران را نیز بررسی خواهیم کرد.

پیمان سنندجی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی تهران در گفتگویی در زمینه تاثیر گرانی بنزین بر تعداد مسافرات از عدم وجود آمارهای دقیق می‌گوید. وی اذعان داشت: «در حال بررسی این موضوع هستیم، ولی با توجه به شرایط موجود راهکارهای زیادی پیش‌بینی شده است.»

فروش ساعتی صندلی اتوبوس های تهران ؛ آیا برخی برابرترند؟

آقای سنندجی می‌گوید یکی از راهکارها در این زمینه مهیا کردن «امکان فروش ساعتی صندلی اتوبوس های تهران برای مسیرهایی خاص» توسط مسافر است؛ راهکاری که وی آن را سیستم دی.آر.تی (DRT) معرفی می‌کند. وی در ادامه با ذکر مثالی از تاثیرات فروش ساعتی صندلی اتوبوس های تهران برای کاهش ترافیک و بهینه کردن مدیریت سامانه‌های حمل و نقل چنین اذعان داشت:

به طور مثال مسیر میدان ونک به آزادی در ساعات پیک ترافیک مسافران زیادی دارد ولی در ساعات غیرپیک تعداد مسافران به شدت کاهش می‌یابد. بر همین اساس می‌توانیم برای دو ساعتی که اوج ترافیک است، فروش ساعتی صندلی‌های اتوبوس را انجام دهیم. به طور مثال مسافرین می‌توانند از ساعات 7 تا 7:10 را یک صندلی برای خود خریداری کنند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی تهران امیدوار است سیستم طراحی شده در این زمینه در آذرماه راه‌اندازی شود. بنابر گفته ایشان با وجود این که «نرخ بلیت این صندلی‌ها کمی بیشتر از اتوبوس‌های معمولی است» ولی با توجه به شرایط موجود «راهکار مناسبی» است. وی در خصوص این پرسش که چنین سیستمی چگونه می‌تواند به کاهش ترافیک منجر شود گفت:

خرید صندلی و رزرو آن سبب می‌شود تا متوجه شویم میزان تقاضا در یک مسیر چه تعداد است و بر همان اساس اتوبوس به تعداد مناسب در زمان خاص پیش‌بینی کنیم. همچنین این موضوع سبب می‌شود که رانندگان اتوبوس‌ مجبور نباشند با سرفاصله کوتاه یا مسافران اندک تردد کنند.

بر اساس گفته‌های آقای سنندجی رزرو و فروش ساعتی صندلی اتوبوس های تهران به صورت اینترنتی و مشابه رزرو اتوبوس‌های بین‌شهری خواهد بود. با این وجود هنوز سایت و یا سامانه‌ای در این زمینه معرفی نشده است. وی در پایان گفتگوی خود با اشاره به «ساماندهی اتوبوس‌های دربستی سرویس ادارات» جهت «افزایش ظرفیت اتوبوس‌های تهران»، اضافه کرد:

براساس بررسی‌ها مسیرهایی مشابه که اتوبوس‌های آن مسافران اندکی دارند، ادغام شده و درواقع همه مسافران با یک اتوبوس جابجا خواهند شد.

فروش ساعتی صندلی اتوبوس های تهران ؛ مردم و مسئولان در تویئتر چه می‌گویند؟

آنچه سنندجی، مدیرعامل اتوبوسرانی تهران، می‌گوید را استاندار تهران، انوشیروان محسنی بندپی، تاحدودی تکذیب کرده است. وی در این زمینه به ایسنا گفته است که «هر گونه ارائه طرح صندلی‌فروشی از سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران بدون هماهنگی با فرمانداری تهران، شورای شهر و هیات تطبیق مصوبات، غیر قانونی است.» استاندار تهران در توئیتر خود نوشت:

هر گونه ارائه طرح صندلی‌فروشی از سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران بدون هماهنگی با فرمانداری تهران، شورای شهر و هیات تطبیق مصوبات، غیر قانونی بوده و با متخلفان در هر جایگاهی به شدت برخورد خواهد شد.

بنابرگفته آقای استاندار، «اتخاذ تصمیمات باید ابتدا در شورای شهر تهران مصوب و پس از آن به تایید هیات تطبیق برسد. چنین تصمیمی مغایر با عدالت است.»

شب گذشته (جمعه) شهردار تهران نیز به موضوع فروش ساعتی صندلی اتوبوس های تهران واکنش نشان داد و آن «خبر و بحثی غلط و فاقد موضوعیت» لقب داد. پیروز حناچی در توئیت خود خبر از لغو این طرح داد و نوشت:

طی تماسی با معاون حمل و نقل اکیدا به وی دستور دادم از اجرای هر طرحی که موجب نگرانی شهروندان شود، خودداری کنند. در شرایط فعلی معیشت مردم، شهرداری تهران همه توان خود را مصروف تسهیل دسترسی ارزان و حداکثری مردم به حمل و نقل عمومی خواهد کرد.

توئیت شهردار تهران
توئیت «حناچی» شهردار تهران در مورد فروش ساعتی صندلی اتوبوس های تهران (اعتبار: توئیتر)

در همین زمینه محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران نیز با اشاره به اینکه «بلیت اتوبوس یک ریال هم گران نمی‌شود» و «صندلی‌های اتوبوس‌رانی شهری متعلق به همه مردم است.» خبر فروش ساعتی صندلی اتوبوس های تهران را یک «شیطنت خبری» لقب داد که منجر به بدفهمی از یک ایده استارتاپی شده است.

معاون شهردار با ذکر این نکته که «شهرداری قرار نیست خدمات موجود خود تغییر دهد، می‌گوید: «لکه یک شرکت خصوصی تقاضای راه‌اندازی یک سیستم اتوبوس‌رانی اینترنتی داده که می‌تواند بخشی از مینی‌بوس‌های نو و احتمالا سرویس‌های دربستی موجود را با استفاده از اپلیکیشن به ظرفیت موجود حمل‌ونقل عمومی اضافه کند.» وی در ادامه با وصف بیشتری از این طرح نوشت:‌

این ایده شبیه کاری است که در تاکسیرانی اینترنتی انجام می‌شود با این تفاوت که اتوبوس دنبال مسافر نمی‌رود، بلکه در ایستگاه خاص آن‌ها را سوار می‌کند و تعداد مسافر هم حداکثر باید به تعداد صندلی‌های اتوبوس یا مینی‌بوس باشد.

مردم اما در توئیتر عمدتا گلایه‌مندند و برخی نیز مانند هر بحث دیگری روحیه شوخ‌طبعی خود را وارد گود کرده‌اند. مثلا مِهرم با اندکى ناز می‌نویسد: «دیگه تو اتوبوس، در جواب کسی که بالای سرت ایستاده و داره با غیظ ازت می‌پرسه: مگه پولشو دادی؟! میشه گفت: بله! #مسخره_بازی_جدید»

Mehrat کاربر دیگری است که تحلیل خاص خودش را از این خبر دارد. او یک رشته توئیت نوشت:

تصمیم عجیب صندلی‌فروشی اتوبوس را اغلب به سیاست‌های نئولیبرالیستی می‌خواهند ربط می‌دهند؛ اما، بهتر از هر چیزی، نشانه‌ی بی‌پولی و شکست از درون حاکمیتی است که دال هویتی خود را ستیز با نظم جهانی تعریف کرده.

البته اگر آن تعریف از نئولیبرالیسم را که عبارت است از مجموعه سیاست‌هایی که “لزوما” نباید همگی به صورت همزمان اجرایی شوند در نظر بگیریم، آن‌وقت می‌توان سیاست‌های اقتصادی حاکمیت را دارای رگه‌های پررنگ نئولیبرالیستی دانست.

پ.ن: هدف از نوشتن این توییت این بود: محورمقاومتی‌ها و عدالتخواهان شاید بخشی از واقعیت را بگویند، اما بخش بزرگتر را نه!

آذ جان اما از زمره کابرانی بود که اجرایی شدن این طرح را برای شهروندانی نظیر خودش مفید دانست. او استفاده از این طرح برای ساعات شلوغی پایتخت را مثمر ثمر عنوان کرد.

وی در توئیت خود نوشت: «اگه این طرح درست اجرا بشه به نظر من چیز بدی هم نیست. مقداری پول بیشتر میدی و توی ساعت شلوغ کمپوت نمیشی. اینجوری کسایی مثل من که از محیط‌های بسته شلوغ و چسبیدن به آدم‌ها میترسن میتونن از اتوبوس هم استفاده کنن. به شرطی که اتوبوس‌های عادی برای کسایی که نمیخان بخرن هم به وفور باشه.»

برخی دیگر از کاربران تویئتر هم اجرایی شدن چنین طرحی را مغایر با عدالت اجتماعی قلمداد کردند. یکی از آن کاربری با نام علی جبلی بود که در توئیت خود نوشت:

اگه شنیدید از فردا شهرداری کنار نیمکت های پارک هم نیمکت بان گذاشت تا برای نشستن روی آنها از مردم پول بگیرن تعجب نکنید.
طرح عجیب فروش صندلی اتوبوس در تهران توسط شهرداری. از جون مردم چی میخوان این لیبرال هایی که تنها چیزی که ازش تصوری ندارن حال و روز مردم هست.

بیشتر بخوانید:

منابع: irna ، isna ، farsnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر