;
coinex

سیستم عامل فیسبوک ؛ غول سیلیکون‌ولی به دنبال توسعه سیستم عامل اختصاصی

سیستم عامل فیسبوک برنامه جدید این کمپانی برای رهایی از وابستگی به سایر شرکت‌های فناوری است. در ادامه این نوشتار با برنامه‌های جدید زاکربرگ بیشتر آشنا شوید.

فیسبوک را عمدتا با شبکه اجتماعی‌اش، پیام‌رسان واتس‌اپ و یا اینستاگرام می‌‌شناسیم. اما این کمپانی در زمینه‌های بسیاری فعالیت می‌کند. بخش قابل توجه‌ای از این فعالیت‌ها در راستای جدا شدن و کاهش وابستگی به سایر کمپانی‌های بزرگ تکنولوژی است. مثلا آنها در سال‌های اخیر رمز ارز «لیبرا» را توسعه داده‌اند و از رابط کاربری مغز انسان و دستیار صوتی اختصاصی رونمایی کرده‌اند. به نظر می‌رسد قدم بعدی مارک زاکربرگ سیستم عامل فیسبوک است.

سیستم عامل فیسبوک این کمپانی را از غول‌های تکنولوژی مثل گوگل و مایکروسافت که سیستم عامل‌هایشان جهان را درنوردیده مستقل می‌کند. گزارش‌ها حاکی است محصولات سخت‌افزاری آینده فیسبوک نظیر دستگاه‌های پورتال و اوکولوس فقط از سیستم عامل فیسبوک پشتیبانی خواهند کرد.

توسعه سیستم عامل فیسبوک ؛ پروژه OS اختصاصی فیسبوک چقدر جدی است؟

پروژه تحقیقاتی توسعه سیستم عامل فیسبوک توسط «مارک لوکفسکی» (Mark Lucovsky)، مهندس سابق مایکروسافت و از سازندگان ویندوز NT، رهبری می‌شود. با این حال هنوز مشخص نیست ساخت سیستم عامل اختصاصی فیسبوک کی به اتمام می‌رسد و چه دستگاه‌هایی قرار است از آن پشتیبانی می‌کنند.

این اولین باری نیست که فیسبوک به فکر توسعه سیستم عامل اختصاصی افتاده است. آنها پیش از این نیز یک OS اختصاصی را به طور آزمایشی توسعه دادند، ولی در ادامه استفاده از اندروید را جایگزین آن کردند.

از دیگر فعالیت‌های فیسبوک می‌توان به توسعه دستیار صوتی برای رقابت با سیری «اپل» و الکسای «آمازون» اشاره کرد. آن طور که به نظر می‌رسد فیسبوک قصد دارد برای آموزش این دستیار صوتی از داده‌های موتور جستجوی «بینگ» شرکت مایکروسافت استفاده کند. در کنار این پروژه‌های عظیم باید به عینک‌های واقعیت افزوده (AR) و رابط‌های مغز انسان-رایانه نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر