coinex
راهنمای خرید تکراتو

بی‌میلی به رسانه ملی ؛ 71 درصد مردم صدا و سیما را بی‌طرف نمی‌دانند

آمارهای ایسپا (ISPA)، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، از شکاف عمیقی میان مردم و صدا و سیما به عنوان یکی از منابع خبری و تحلیلی حکایت دارد.

مطابق آخرین نظرسنجی‌های این مرکز، جایگاه صدا و سیما به عنوان منبع خبری مورد اعتماد مردم رو افول کرده است. مطابق گزارش‌ها مردم شبکه‌های اجتماعی، ماهواره، مطبوعات و دوستان و آشنایان خود را منابع موثق‌تری برای کسب اخبار تلقی کرده‌اند. یکی از نمونه های بارز عدم تمایل مردم به صدا و سیما را می توان در پوشش خبر سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در فرودگاه امام دانست. در نخستین روزهای پس از واقعه، رسانه «ملی» با شدت تمام و در جریان مصاحبه‌ها و گزارش‌های خود، بدون آنکه به همه جنبه‌ها بپردازند، دلیل سقوط را تنها نقص فنی اعلام می‌کرد و به سایر احتمالات مطرح شده نمی‌پرداخت. در حالی که پس از 72 ساعت، ستاد کل نیروهای مسلح علت سقوط هواپیمای اوکراینی را با سقوط بر اثر اصابت موشک اعلام کرد. با بررسی بیشتر این آمار با تکراتو همراه باشید!

از نظر آماری، نظرسنجی‌های ایسپا حاکی از آن است که 71 درصد مردم تهران معتقدند صداوسیما به میزان کم و خیلی کم در پوشش اعتراضات آبان 98 «بی‌طرف» بوده است.

آیا سیاست‌‌های برنامه‌سازی نادرست صدا و سیما در این بی‌میلی موثر بوده است؟ همین چندی پیش بود که ویژه برنامه کلاسیکوی عادل فردوسی پور، که خود را «فرزند رسانه» می‌داند، لقب «پرمخاطب‌ترین برنامه اینترنتی ایران» را از آن خود کرد. مجری‌ای که مدت‌ها سکان هدایت برنامه محبوب 90 را در اختیار داشت، سال گذشته از شبکه سه، به مدیریت علی فروغی، کنار گذاشته شد.

صدا و سیما

بنابر این آمار، تنها 40 درصد شهروندان تهرانی صداوسیما را به عنوان اولویت کسب اخبار و پیگیری موضوعات روز معرفی کردند. اکثریت 60 درصدی دیگر می‌گویند برای کسب اخبار روز به شبکه‌های اجتماعی، ماهواره، مطبوعات، دوستان و آشنایان رجوع می‌کنند.

رسانه «بی‌میلی» ؛ صدا و سیما اولیت مردم در پیگیری اخبار نیست

بی‌میلی مردم به رسانه‌ای که خود را‌ «ملی‌» می‌داند، در جزئیات آمارهای ایسپا بیشتر نمود پیدا می‌کند. از 40 درصد کل، مردان 35 درصد، جوانان زیر 30 سال، 22 درصد، ساکنان تهران بزرگ 37 درصد و افراد دارای سطوح تحصیلی بالا 18 درصد، صداوسیما را به اولویت خود در کسب خبر معرفی کرده‌اند.

از سمتی دیگر، فقط 18 درصد مردم تهران باور داشتند شیوه پوشش خبری اعتراضات آبان‌ماه در صداوسیما نسبت به گذشته وضعیت بهتری داشته است. 40 درصد معتقد بودند این اوضاع «بدتر» شده و 35 درصد تفاوتی در عملکرد صدا و سیما از این نظر مشاهده نکرده بودند. همچنین 11 درصد از مردم تهران بی‌طرفی صدا و سیما را به میزان زیاد و خیلی زیاد توصیف کرده‌اند؛ آماری که در خصوص افراد با تحصیلات عالی با کاهش چشم‌گیری به 5 درصد می‌رسد.

بی‌میلی مردم به صدا و سیما در حالی است که این سازمان مدت‌هاست در کشور «انحصار رسانه‌ای‌» دارد و مطابق قانون هیچ کانال تلویزیونی و رادیویی خصوصی نمی‌تواند در این عرصه فعالیت کند. البته با ظهور فناوری فضا برای حضور شبکه‌های خانگی بیشتر باز شده است. از سویی دیگر ظهور اجتناب‌ناپذیر شبکه‌های اجتماعی به ویژه تلگرام و اینستاگرام عرصه را بسیار برای این سازمان بسیار تنگ کرده است.

باید دید آنها برای جلب رضایت از دست رفته مردم که به نظر روز به روز بیشتر در حال کاهش است، چه برنامه‌ای دارند. نظر شما چیست؟ صدا و سیما اولویت چندم شما در پیگیری اخبار است و چقدر این نهاد رسانه‌ای را در تحلیل و پوشش اخبار بی‌طرف می‌دانید.

بیشتر بخوانید:

منبع: ispa

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    من اصلا تلویزیون ایران نگاه نمیکنم. شاید 10 سالی باشه.

    پاسخ