;
coinex

ارسال فضانورد ایرانی به مدار زمین‌ ؛ وعده جدید آذری جهرمی!

آذری جهرمی از ارسال فضانورد ایرانی سخن می‌گوید. ماجرا چقدر جدی است؟ در ادامه با بررسی بیشتر این خبر با تکراتو همراه باشید.

وزیر ICT، در مراسم گردهمایی فناوران فضایی، به مناسبت روی ملی فناوری فضایی، که شب گذشته در موزه ارتباطات برگزار شد، گفت که اولین گام برای ارسال فضانورد ایرانی به فضا برداشته شده است. وی همچنین اذعان داشت: «برنامه ساخت ۵ کپسول فضایی حمل انسان آغاز شد.»

وزیر ارتباطات ایران در این گردهمایی اولین گام جدی ایران برای ارسال انسان به فضا را به «مدار زمین» معطوف دانست. آقای جهرمی این موضوع را «اقدام بسیار بزرگی» و «جهش بزرگ در دانش فضایی کشور» توصیف کرد. چند روز پیش بود که رئیس سازما فضایی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه از ارسال ماهواره ظفر خبر داده بود.

جهرمی: گام اول برای ارسال فضانورد ایرانی برداشته شده است!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با ذکر اینکه «آرزو و هدفگذاری مان این است که به حضور ایرانیان در ماورای جو و سایر مدارات آسمانی برسیم و طبیعتاً اولین فاز این هدف‌گذاری، قرار دادن انسان در مدار زمین است.»، بیان داشت:

سفارش ساخت ۵ کپسول فضایی حمل انسان به مدار ۱۹۰ کیلومتری را به پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم دادیم. این اولین گام برای اعزام فضانورد ایرانی به فضا خواهد بود که قرار است طی ۳ سال ساخته شود.

مقایسه بودجه فضایی ایران و آمریکا ؛ بودجه ناسا بیش از ۴۵۰ برابر بودجه سازمان فضایی ایران است

محمدجواد آذری جهرمی، در ادامه با توضیح اینکه «ساخت کاوشگر فضایی ایرانی تاکنون در مرحله تحقیقاتی بوده است»، ادامه داد:

هم اکنون ساخت ۵ کاوشگر را برای ربات‌های تا مدار ۱۹۰ کیلومتری زمین و در وزن هزار و ۸۰۰ کیلو سفارش داده ایم که نمونه اولیه برای آمادگی اعزام انسان به مدار زمین خواهد بود. این پروژه با همکاری‌های بین المللی انجام می‌شود و تأثیر زیادی در پیشرفت دانش فضایی ایران در خصوص کاوش‌های فضایی خواهد داشت.

وزیر ارتباطات در خصوص پژوهش‌های صورت گرفته مرتبط با این پروژه و شرایط لازم برای ارسال فضانورد ایرانی به فضا می‌گوید: «س از ۹ مرحله آزمون از ارسال سلول تا میمون به مدار زمین و تست قرار دادن موجود زنده بر مدار، آمادگی لازم برای اعزام انسان وجود دارد.» جهرمی افزود:

ما امروز ۵ کپسول زیستی فضایی را با اسم ایوان اس به پژوهشگاه هوافضا سفارش دادیم. این ۵ کپسول قرار است که طی ۳ سال آماده شوند که این موضوع پیش مقدمه قرار دادن انسان در مدار را با حمل ربات ها در مدار ۱۹۰ کیلومتری زمین آغاز می کند.

اما نخستین فضانورد ایرانی که با فناوری بومی به فضا می‌رود چه کسی خواهد بود؟ وزیر ICT معتقد او یکی از دانشمندان ایرانی خواهد بود. وی در پایان افزود:

ما قرار نیست که به فضا توریست بفرستیم بلکه دانشمند ایرانی به فضا ارسال می کنیم. آموزش، جزئی از برنامه های ما است و قصد داریم فراخوان اعلام کرده و از دانشمندان فضایی که علاقه مند اعزام به فضا هستند ثبت نام کنیم.

بیشتر بخوانید:

منبع: mehr

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر