;
coinex

تغذیه چینی ها ؛ چرا چینی‌ها تقریبا همه چیز می‌خورند؟

دین خوردن برخی از غذاها را در غرب ممنوع کرده است، اما سکولاریسم تغذیه چینی ها را منعطف کرده است. اما چرا آنها تقریبا همه چیز می‌خورند؟‌

در سال 1832، «ادموند رابرتز»، دیپلمات آمریکایی، از «گوانگژو» دیدن کرد. وی ساکنان آن‌جا را «شکم‌پرستان چندش‌آور» توصیف کرد که «هر چیزی را که مکان‌های غذافروشی را تامین می‌کند، چه از دریا آمده باشد، چه از زمین، و مواردی که برای اکثر افراد منزجرکننده هستند، توسط چینی‌ها با حرص و ولع بلعیده می‌شود.»

افسر ارتش اسرائیل: ویروس کرونا سلاح بیولوژیک دولت چین است!

برعکس، چینی‌ها هیچ‌وقت قادر به درک این موضوع نبودند که چرا خارجی‌ها اینقدر روی محروم کردن خود از غذاهای عالی اصرار می‌ورزند. چینی‌ها در مورد غذا و نوشیدنی‌ها زیاد خود را در قید و بند ممنوعیت و حرام بودن قرار نداده‌اند. حتی چیزهایی که در جوامع دیگر به‌طور سنتی برای مقاصد دینی شدیدا ممنوع بوده‌اند، از منظر تاریخی در چین چنین نبوده است. عامل اصلی این سبک تغذیه چینی ها را عمدتا می‌توان به تاریخی خالی از غذا نسبت داد.

چرا در سبک تغذیه چینی ها تقریبا هر غذا و نوشیدنی یافت می‌شود؟

اخیرا شیوع ویروس کرونا در کشور چین، نگاه‌ها را بسیار به این کشور معطوف کرده است. بنابر گفته برخی منشاء این ویروس سوپ خفاش است. غذاهای چینی و تغذیه چینی ها همیشه یکی از جنجالی‌ترین مسائل در خصوص سبک زندگی شرقی آسیایی‌ها بوده است. با ادامه این گفتار تکراتو همراه باشید.

یکی از مهم‌ترین دلایل کمیاب بودن ممنوعیت غذایی از نبود دستورات مذهبی در میان چینی‌ها ریشه می‌گیرد. جامعه‌ی چین یک جامعه‌ی مذهبی نیست، و مدت‌ها پیش یک نظام اجتماعی بر پایه‌ی رهبری سیاسی سکولار بنا شده است.

چرا چینی ها همه چیز می‌‌خورند

در گروه‌های اجتماعی که در آن‌ها دین نقش مهم‌تری ایفا می‌کند، همواره ممنوعیت‌های سختگیرانه‌ای در مورد خوردن و نوشیدن وجود داشته است. در عهد عتیق، خداوند مواردی را که خوردن آن‌ها حرام است، اعلام می‌کند. خوک‌ها یکی از مواردی هستند که در لیست درازی از حیوانات ممنوعه در میان پستانداران، ماهی‌ها، بی‌مهرگان، خزندگان و پرنده‌ها وجود دارد. در اسلام نیز غذاهایی که حلال نیستند، ممنوع اعلام شده‌اند.

شبیه به این موارد، الکل نیز تحت کنترل دین است، و بنابراین در بسیاری از جوامع از آن دوری می‌شود. در مسیحیت، شراب نشانه‌ی خون عیسی مسیح است و اهمیت نمادین زیادی دارد. ممنوعیت الکل در دنیای غرب اکثرا ناشی از دین است.

یکی از مثال‌ها، خداشناس قرن هجدهم، «جان وسلی»، می‌باشد. همانطور که جامعه بیشتر شهری و صنعتی شد، وسلی در مورد بی‌نظمی اجتماعی ابراز نگرانی کرد و مصرف الکل را عادتی ناپسند و مضر قلمداد کرد که با سقوط اخلاقی در ارتباط است، زیرا مصرف‌کنندگان الکل مست‌تر از آن بودند که الطاف آموزه‌های الهی شامل حالشان بشود. الکل هم‌چنین در بسیاری از کشورهای اسلامی ممنوع است، زیرا در قرآن حرام اعلام شده است.

تاثیر ویروس کرونا بر عرضه گلکسی اس 20 ؛ زنجیره تامین سامسونگ آلوده به ویروس چینی

اگرچه در برخی موارد ممنوعیت‌های حکومتی بر روی غذا و الکل در تاریخ چین اعمال شده است، اما این موارد اکثرا موقتی بوده و برای رسیدن به مقاصد معینی در آن زمان صورت گرفته‌اند. باور عمومی که در مورد چینی‌ها وجود دارد این است که آن‌ها عملا هر چیزی را خورده یا می‌نوشند. شاید این موضوع به‌خاطر جمعیت بسیار زیاد این کشور و تعدد بلاهای طبیعی است که درجه‌ی خاصی از انعطاف‌پذیری را در مورد غذا می‌طلبد.

بیشتر بخوانید:

مترجم: محمدجواد سیاحی

منبع: sixthtone

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر