;
coinex

آموزش بازی مافیا ؛ تاریخچه، قوانین و هرآنچه باید درباره بازی مافیا بدانید

آموزش بازی مافیا به مسائلی از قبیل تاریخچه، نحوه بازی و نقشهای این بازی محبوب گروهی میپردازد. با تکراتو در آموزش بازی مافیا همراه باشید.

بازی مافیا چگونه است؟ قوانین بازی مافیا چیست؟ نقش های بازی مافیا چیست؟ نحوه اجرای آن چطور است؟ در این مطلب به سوالاتی از این دست میپردازیم. اگر شما نیز از جمله علاقه مندان به بازی های گروهی هستید، این مطلب را از دست ندهید.

مافیا بدون شک یکی از محبوبترین بازی های گروهی است. نقش های بازی مافیا عموما بر اساس یک اقلیت آگاه و یک اکثریت ناآگاه صورت بندی میشوند را احتمالا در گروه های مختلف و جمع های دوستانه در کافه ها دیده باشید. در این مطلب قصد داریم تا به آموزش بازی مافیا بپردازیم.

آموزش بازی مافیا

یک بازی در بلندای تاریخ

مافیا یک بازی گروهی است. این بازی اولین بار در سال 1986 توسط دیمیتری دیویدوف یکی دانسجوی روانشناسی خلق شد. او ابتدا این بازی را در دانشکده روانشناسی دانشگاه ایالتی موسکو و به دنبال یک پروژه تحقیقاتی اجرا کرد.

سپس به ترویج آن در کلاس‌های درس، خوابگاه‌ها، و حتی اردوگاه‌های تابستانی پرداخت. هدف او از خلق این بازی، کمک به تحقیقات روانشناسی، آموزش روش‌های مختلف خواندن زبان بدن، آموزش چگونگی دریافت سیگنال‌های غیر کلامی و همینطور تدریس ارتباطات غیرکلامی به دانش آموزان بود.

این بازی خیلی زود در سایر دانشگاه‌ها و حتی مدرسه‌های اتحاد جماهیر شوروی رواج پیدا کرد و به زودی به سایر مناطق اروپا و سپس ایالات متحده و حتی دانشگاه پرینستون هم رسید. در ادامه مطلب آموزش بازی مافیا به قوانین بازی مافیا میپردازیم.

با قوانین بازی مافیا آشنا شوید!

الگوی اصلی این بازی تقابل بین یک اقلیت آگاه (مافیا و گروه شرور) و اکثریت ناآگاه (شهروندان و نقش‌های مثبت) است. به طور خلاصه، هدف نهایی بازی مافیا از بین بردن یا به عبارت بهتر، از بازی به‌در کردن «شهروندها» توسط گروه مافیا و یا برعکس آن از بین بردن مافیاهای بازی توسط شهروندها است.

بر اساس قوانین بازی مافیا لرد که در بازی مافیا نماد خداوندی است که روایتگر است و بر همه چیز آگاهی دارد باید بازی را هدایت کند. در ابتدای بازی با قرعه کارت‌ها شروع می شود و به هر بازیکن یک نقش اختصاص می یابد که باید آن نقش را از سایر بازیکنان مخفی نگه دارد.

آموزش بازی مافیا

شهروندان فقط می‌دانند چند مافیا در بازی وجود دارد. آن‌ها باید سعی کنند مافیا را پیدا کرده و با رای‌های خود او را از بازی حذف کنند. بازی مافیا در دو فاز شب و روز انجام می‌شود. تقسیم‌بندی نقش‌‌ های بازی مافیا عموما توسط فردی انجام می‌گیرد که لرد(Lord) یا روایتگر (Narrator) نام دارد و خود در روند بازی نقشی ندارد و وظیفه عمده‌اش نظارت بر بازی است.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های گیمینگ در سال 2020

بهترین بازی های PS4 در سال 2020

بهترین یوتیوبرها و استریمرهای ایرانی

البته به غیر از خدا، می‌توان برای اختصاص‌دادن نقش‌ های بازی مافیا از نرم‌افزارها یا روش‌های دیگر نیز استفاده کرد. بر اساس قوانین بازی مافیا تقسیم‌بندی نقش‌ های بازی مافیا در گروه 13 نفره گفته‌ شده باید به این شکل باشد: سه نفر مافیا، یک کارآگاه، یک دکتر، یک روایتگر و هشت شهروند.

آموزش بازی مافیا ؛ فاز شب

  • فاز شب بازی مافیا چیست؟

بر اساس قوانین بازی مافیا در فاز شب، همه باید چشم‌های خود را بسته نگه دارند و اصطلاحاً بخوابند. پس از آن‌که نقش‌ های بازی مافیا مشخص شد، باید اطمینان حاصل کرد که هیچ فردی از نقش افراد دیگر باخبر نیست و شما نیز به عنوان فردی که در بازی نقش دارید، هیچ‌گاه نباید نقش خود را در ابتدای بازی برای افراد دیگر فاش کنید.

آموزش بازی مافیا

لرد در شب اول سعی بر شناخت اعضاء مهم بازی می‌کند. او باید بسته به نقش‌هایی که در بازی وجود دارند از آن‌ها بخواهد که خود را به او نشان دهند؛ به عنوان مثال از گروه مافیا می‌خواهد بیدار شوند. تا هم مافیا‌ها همدیگر را بشناسند و هم لرد متوجه می‌شود که چه کسانی مافیا هستند.  در طول بازی فقط گروه مافیا است که یکدیگر را می‌شناسند و سایر اعضاء در مورد هویت هم چیزی نمی‌دانند.

لرد با جمله «مافیا بیدار شود و یک نفر را بکشد»، گروه مافیا را بیدار می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد با مشورت هم یک نفر را انتخاب کرده و بکشند. گروه مافیا باید یک نفر را انتخاب و با اشاره به لرد نشان دهند تا کشته شود. لرد بعد از اینکه از انتخاب گروه مافیا با خبر شد، دستور می‌دهد که مافیا به خواب برود. در ادامه سایر نقش های بازی مافیا را معرفی میکنیم.

آموزش بازی مافیا ؛ فاز روز

  • فاز روز بازی مافیا چگونه انجام می‌شود؟

در ابتدای فاز روز بازیکن کشته شده، توسط لرد اعلام شده و از بازی حذف می‌شود. نکته مهم این است که بر اساس قوانین بازی مافیا بازیکنان حذف شده حق حرف زدن و یا اشاره کردن ندارند. بازیکنان بازمانده در مورد قتل شب گذشته و هویت بازیکنان بحث می‌کنند. آن‌ها باید حدس بزنند قاتل کیست و در پایان روز باید برای از بین بردن یک مظنون رأی بدهند.

شخص انتخاب‌شده می‌تواند از خود دفاع کند و دوباره رأی‌گیری انجام می‌شود. شهروندان کسی که فکر می‌کنند قاتل و عضوی از مافیا است را با رای‌های خود حذف می‌کنند. شخصی که با رأی اعضاء کشته می‌شود، می‌تواند وصیت کند و یا نقشش را بگوید که البته همیشه نمی‌توان او را باور کرد

مرحله‌های شب و روز به طور متناوب انجام می‌گیرند و بازی آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که لرد اعلام کند همه اعضاء مافیا از بین رفته و شهروندان برنده شده‌اند؛ یا زمانی که تعداد مافیا با اعضاء شهروندان برابر و یا بیشتر شده و لرد اعلام کند که گروه مافیا برنده شده‌اند.

در ادامه گفتار آموزش بازی مافیا با ما باشید تا به معرفی نقش های بازی مافیا بپردازیم.

نقش‌ های بازی مافیا

لرد

بازی مافیا حتماً باید لرد یا خدا داشته باشد. لرد همه اعضاء را می‌شناسد و بازی را هدایت می‌کند. او باید بی‌طرف بازی کند. زمانی که نقش‌ها را صدا می‌زند، نباید رو به آن‌ها صحبت کند تا دیگر بازیکن‌ها از جهت صحبت لرد، نقش‌ها را تشخیص دهند و در جریان بازی مافیا نقشی ندارد و بیشتر به عنوان اداره‌‌کننده بازی مطرح است.

به وقت شب و هنگامی که تمام بازیکن‌ها چشم خود را بسته‌اند، لرد وظیفه دارد هر کدام از نقش‌ها را بیدار کند و از او (یا آن‌ها) یک سوال بپرسد. برای نقش مافیا، سوال مربوطه به این شکل است: «قصد کشتن چه کسی را داری؟». برای دکتر این سوال پرسیده می‌شود: «قصد نجات دادن چه کسی را داری؟» و برای کارآگاه نیز سوال روبه‌رو پرسیده می‌شود: «قصد پی بردن به نقش چه کسی را داری؟».

هنگام روز و وقتی که تمام نقش‌ها بیدار شده‌اند نیز روایتگر، بازیکنان را در این راستا هدایت می‌کند تا افرادی را که می‌خواهند، بکشند و یا به عبارت بهتر، افرادی که بازیکنان‌ فکر می‌کنند جزو گروه مافیا هستند را مشخص کنند. بازی با ادامه دادن چرخه‌های روز و شب ادامه پیدا خواهد کرد و به ترتیبی که گفته شد، یک نفر در هر چرخه کشته شده و از بازی بیرون خواهد رفت؛ مگر آن‌که دکتر، هنگام شب فرد مورد نظر را نجات دهد.

نقش های بازی مافیا

مافیا

در مثال گروه 13 نفره‌ای که در نظر گرفتیم، در اولین شب بازی مافیا، 3 عدد مافیا وجود خواهد داشت که همدیگر را خواهند شناخت. به این ترتیب، هنگامی که بازیکنان دیگر سعی می‌کنند تا مافیاهای بازی را پیدا کنند، 3 فرد گفته شده باید از اول تا آخر بازی دروغ گفته و وانمود کنند که شهروند هستند.

می‌توان گفت نقش مافیا، سخت‌‌ترین نقش بازی است؛ چرا که ممکن است افرادی که شخصا شما را می‌شناسند، به زودی پی ببرند که در حال دروغ گفتن هستید. از شب دوم با بیدار شدن گروه مافیا، هر بار باید یک نفر برای کشته‌شدن توسط این گروه مشخص شود. فرد مورد نظر (اگر دکتر او را نجات ندهد) از دورهای بعدی بازی حذف خواهد شد. این کار به شکل اشاره به فرد و در سکوت انجام می‌شود.

گادفادر

گادفادر، عضو اصلی و رئیس تیم مافیاست. اگر در بازی گادفادر داشته باشید، در فاز شب بازی او تعیین می‌کند چه کسی باید کشته شود. او می‌تواند این کار را با مشورت هم‌تیمی‌هایش انجام دهد. بیدار شدن گادفادر در فاز شب بر تمامی نقش‌های دیگر اولویت دارد؛ مثلاً اگر همزمان ساقی و گادفادر داشته باشیم، وقتی گادفادر اسنایپر را بزند، اسنایپر کشته می‌شود یا اگر گادفادر ساقی را بزند و ساقی گادفادر را مست کند، ساقی کشته خواهد شد.

تروریست

تروریست از اعضاء تیم مافیاست و حتی در استعلام کارآگاه هم مثبت می‌شود. اگر او در فاز روز و به رأی شهروندان کشته شود، می‌تواند یکی دیگر از بازیکنان را هم به همراه خود حذف یا ترور کند

شهروندان

وظیفه شهروندان در بازی مافیا پی بردن به ماهیت مافیا از طریق حرف‌ زدن با افراد دیگر بازی، اتهام زدن و شناسایی افراد مشکوک است. در بازی مافیا به عنوان یک شهروند شاید بهترین توصیه‌مان به شما این باشد که برای برقراری دوستی با افراد دیگر، به نشانه‌های کلامی و غیرکلامی و همچنین شهود خود اطمینان کنید

کارآگاه

کارآگاه که در تیم شهروندان است، شب‌ها به دستور لرد بیدار می‌شود، یکی از افرادی که به مافیا بودنش شک دارد را انتخاب و از او استعلام می‌گیرد. او باید بدون اینکه شناسایی شود با حرکت سر، دست یا چشم، یکی از افراد را به لرد نشان دهد.

به این کار اصطلاحاً استعلام گرفتن می‌گویند. لرد در پاسخ به کارآگاه با حرکت سر تأیید و یا رد می‌کند. کارآگاه می‌تواند در صورت لزوم نتیجه استعلام‌هایش را در روز اعلام کند. پاسخ استعلام کارآگاه از نقش گادفادر، همیشه مانند استعلام از شهروندان منفی می‌شود. یعنی کارآگاه هیچ وقت نمی‌تواند با استعلام خود، گادفادر را پیدا کند.

دکتر

نقش دکتر در بازی مافیا جزو شهروندان محسوب می‌شود. دکتر هنگام هر دوره از شب می‌تواند یکی از افرادی که فکر می‌کند مافیا مورد هدف قرار داده است را نجات دهد. همانطور که قبلا نیز اشاره شد، اگر دکتر در تخمین خود موفق عمل کند و بازیکن صحیح را نجات دهد، آن بازیکن به بازی بازخواهد گشت. همچنین لازم است گفته شود که دکتر نمی‌تواند خود را نجات دهد.

رویین‌تن

رویین‌تن، قوی‌ترین شهروند بازی است. او در فاز شب، خود را رویین کرده و از گزند هر تیری در امان می‌ماند؛ بنابراین مافیا نمی‌تواند رویین‌تن را در فاز شب بکشد و تیم مافیا باید او را در روز و با جمع کردن رأی شهروندان به قتل برساند. البته رویین‌تن می‌تواند خود را در روز معرفی کرده و به عنوان رهبر تیم شهروندان به بازی ادامه دهد.

اسنایپر

اسنایپر یا تک تیر انداز از اعضاء شهروندان است. تعداد تیر‌های اسنایپر معمولاً در ابتدای بازی، بسته به تعداد مافیا و شهروندان، توسط لرد مشخص می‌شود. اسنایپر شب‌ها به دستور لرد بیدار می‌شود و یکی از افرادی که احساس می‌کند عضو گروه شهروندان نیست را اصطلاحاً اسنایپ می‌کند.

او می‌تواند از شلیک کردن خودداری کند. تیر اسنایپر بر رویین‌تن و یا بر روی سیو دکتر تأثیر ندارد و لرد در فاز روز اعلام می‌کند که تیر اسنایپر به سنگ خورد.

نقش های بازی مافیا

نکته جالب دیگر اینکه اگر گادفادر و اسنایپر هر دو در یک شب به رویین‌تن شلیک کنند، تیر هر دو آن‌ها به سنگ خورده و رویین‌تن زنده می‌ماند. اگر گادفادر به اسنایپر شلیک کند و بعد اسنایپر به هر کس دیگری شلیک کند، لرد شلیک اسنایپر را به حساب نمی‌آورد.

اگر در یک شب، مافیا و اسنایپر هر دو به یک شخص شلیک کنند و به فرض که دکتر هم همان شخص مضروب را سیو کرده باشد، شخص کشته می‌شود. فرض کنید گادفادر به بازیکنی شلیک کرد، سپس دکتر همان شخص را نجات داد، بعد اسنایپر بیدار می‌شود و به همان فرد شلیک می‌کند.

طبیعی است که آن بازیکن کشته می‌شود؛ چراکه دکتر تنها یک حق سیو در هر شب دارد و اگر یکبار فرد را از تیر مافیا سیو کرد، حتماً فرد با تیر اسنایپر کشته می‌شود. در فاز صبح لرد اعلام می‌کند که تیر گادفادر به سنگ خورد و بازیکن با تیر اسنایپر اسنایپ یا کشته شد.

ناتاشا

اگرچه ناتاشا یا سایلنسر نقش سیاه بازی است، اما عضو تیم شهروندان به حساب می‌آید. نقش‌های سیاه در شمارش، جزء گروه شهروندان به حساب می‌آیند؛ اما به تیم مافیا کمک می‌کنند. آن‌ها نه به شهروندان و نه به مافیا معرفی نمی‌شوند و جواب استعلامشان توسط کارآگاه هم منفی می‌شود.

ناتاشا در فاز شب به دستور لرد بیدار می‌شود و یکی از بازیکن‌ها را انتخاب و اصطلاحا به او سکوت می‌دهد. شخص سایلنت شده در روز بعدی حق صحبت، شرکت در بازی، حتی تأیید یا رد حرف‌های بقیه بازیکنان با اشاره و رأی گیری را ندارد؛ اگر این موارد را رعایت نکند، توسط لرد از بازی حذف می‌شود. ناتاشا نمی‌تواند یک فرد را در دو شب متوالی سکوت دهد.

کشیش

کشیش یا پدر روحانی هم عضو گروه شهروندان است و در فاز شب، پس از ناتاشا، به دستور لرد بیدار می‌شود. او باید یک نفر را که حدس می‌زند سکوت داده شده را انتخاب و از حالت سکوت خارج کند.

ساقی

ساقی هم از اعضاء تیم شهروندان است. او باید در فاز شب یکی از بازیکنان را انتخاب کند؛ بازیکن مذکور اصطلاحاً مست می‌شود. وظیفه ساقی پیدا کردن گادفادر و ناتاشا در بازی و معرفی آن‌ها به تیم شهروندان است.

اگر ساقی در شب به گادفادر اشاره کند، گادفادر مست می‌شود و شلیکش بی اثر خواهد شد. در این شرایط لرد اعلام می‌کند که تیر گادفادر به سنگ خورد. اگر ساقی به ناتاشا اشاره کند، ناتاشا مست شده، نه تنها نمی‌تواند کسی را سکوت بدهد، بلکه به خودش سکوت می‌خورد.

اگر ساقی در شب به تروریست اشاره کند و تروریست درست در رأی گیری روز بعد توسط شهروندان کشته شود، دیگر نمی‌تواند کسی را ترور کند و اصطلاحاً دفیوز می‌شود. ساقی هم مانند ناتاشا نمی‌تواند در دو شب متوالی به یک نفر اشاره کند. اگر ساقی به کارآگاه اشاره کند، استعلام او برعکس خواهد شد و اگر به دکتر اشاره کند، دکتر دیگر قادر به سیو نخواهد بود؛ بنابراین او باید دقت کند که نقش‌های مثبت را مورد هدف قرار ندهد.

اگر ساقی به اسنایپر اشاره کند و اسنایپر شلیک کند، تیرش به خودش بر می‌گردد. اگر ساقی در فاز شب به رویین‌تن اشاره کند، او خاصیت رویین بودنش را از دست می‌دهد و اگر به او شلیک شود، کشته خواهد شد. اگر به تروریست اشاره کند، تروریست مست شده و در روز بعد دیفیوز می‌شود؛ اما در همان شبی که مست شده، استعلامش توسط کارگاه منفی می‌شود.

دزد

دزد هم مانند ناتاشا یکی از نقش‌های سیاه در بازی مافیا است. دزد در فاز شب بیدار می‌شود و دو نفر را انتخاب می‌کند. اگر نفر اول قدرتی در فاز شب داشته باشد، قدرتش بر روی نفر دوم اعمال می‌شود. به عنوان مثال اگر نفر اول اسنایپر باشد، نفر دوم اسنایپ می‌شود.

اگر نفر اول دکتر باشد، نفر دوم سیو می‌شود؛ اگر نفر اول ساقی باشد، نفر دوم مست می‌شود؛ اگر نفر اول گادفادر باشد، نفر دوم با تیر مافیا کشته می‌شود؛ اگر نفر اول ناتاشا باشد، نفر دوم سکوت می‌خورد؛ اما اگر نفر اول کارآگاه باشد، دزد دستگیر و کشته می‌شود.

سپس لرد در فاز روز اعلام می‌کند که فلان بازیکن دزد بود که به دست کارآگاه دستگیر و کشته شد؛ اما اگر نفر اول مانند شهروندان عادی، مافیای ساده یا تروریست، قدرتی در شب نداشته باشد هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

شهروند خائن

شهروند خائن هم مانند ناتاشا و دزد، جزء گروه سیاه است. او در شمارش، جزء شهروندان به حساب می‌آید؛ ولی همانطور که از نامش پیداست، خائن بوده و در جریان بازی به نفع مافیا عمل می‌کند. شهروند خائن باید در فاز روز، اعضاء مافیا را شناسایی کند و به آن‌ها در برد کمک کند.

بازی مافیا

شهروندان متحد

این نقش در بازی‌های پر جمعیتی که بالای 20 نفر جمعیت دارند استفاده می‌شود. اگرچه شهروندان در بازی مافیا به هم معرفی نمی‌شوند، اما شهروندان متحد در شب اول به دستور لرد به هم معرفی می‌شوند.

محافظ

محافظ یا روح، خاصیت رویین‌تنی دارد و با شلیک مافیا و اسنایپر کشته نمی‌شود. اگر محافظ در فاز روز هم با آراء شهروندان کشته شود، تنها خاصیت نامیرایی خود را از دست داده و از روز بعد به عنوان شهروند بازی می‌کند. محافظ می‌تواند شخصی که ترور شده را به بازی برگرداند؛ اما در صورتی که از این قدرت خود استفاده کند، به یک شهروند ساده تبدیل می‌شود.

بازی مافیا نقش‌های فانتزی زیاد دیگری مانند قاتل، شهروند احمق، شهروند سفید، تفنگ‌دار، پارتیزان، فارمر، ردگیر، کمین‌گر، فرشته، فاحشه، وکیل، نارنجک انداز، پیرزن، یاکوزا، پزشک دیوانگان، فرماندار، سامورایی، جلیقه دار، آهنگر، جیب‌بر، باکره، قاضی، خرابکار، شارلاتان، افسونگر، فراماسون دارد که به دلیل طولانی شدن این مقاله از توضیح آن‌ها می‌گذریم.

تعداد نفرات در بازی مافیا

  • آموزش بازی مافیا

بازی مافیا را می‌توان با تعداد نفرات مختلف انجام داد. برای انجام بازی با تعداد کم، می‌توان با استفاده از نقش‌های لرد، یک مافیا، دکتر، کارآگاه و دو شهروند بازی کرد. اما اگر تعداد نفرات گروه بیشتر است، خیلی خوب است که نقش‌های مورد علاقه‌تان را هم به بازی اضافه کنید. فقط باید به یاد داشته باشید که تعداد اعضاء گروه مافیا باید حدوداً یک سوم جمعیت گروه باشد.

در صورت وجود ساقی در بازی، اولویت نقش‌ها اول با گادفادر و سپس با ساقی است؛ به این صورت که ابتدا گادفادر بیدار می‌شود و به فرد مورد نظرش شلیک می‌کند. سپس ساقی فرد مورد نظرش را مست می‌کند و بعد بقیه نقش‌ها به نوبت بیدار می‌شوند.

 بیشتر بخوانید:

گردآوری: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)