;
coinex

بررسی اندروید 10 ؛ آشنایی با امکانات و قابلیت های اندروید کیو

آپدیت اندروید 10 بهینه سازی های زیادی را به خود دیده است، اما هنوز مانده تا بهترین نسخه این پلت فرم ارائه شود. در این مطلب به بررسی اندروید 10 پرداخته‌ایم.

گوگل برای ارائه آپدیت جدید سیستم عامل اندرویدش راهکاری را دنبال کرد که هیچ کس انتظارش را نداشت. این غول دنیای فناوری نامگذاری مرسومش را کنار گذاشت و برای سیستم عامل موبایلش یک نام متعارفتر را انتخاب کرد. بهینه سازی های اعمال شده را همه کاربران دوست ندارند، ولی می‌توان با اطمینان گفت که این بهینه سازی ها بیانگر یک تغییر برجسته در اولویت‌های گوگل هستند و باید گفت که از این توصیف درباره خود آپدیت جدید هم می‌توان استفاده کرد.

جانشین اندروید 9 از نظر ظاهری تغییراتی در زمینه رابط کاربری، بهینه سازی هایی در زمینه عملکرد و دگرگونی‌هایی را در رابطه با حریم خصوصی کاربر به خود دیده است و می‌توان گفت که به نوعی بازیکن گوگل برای رقابت با سایر سیستم عامل های موبایل موجود در بازار محسوب می‌شود، اما از طرف دیگر در قالب یک فاز انتقال نقش پیش زمینه‌ای را ایفا می‌کند که گوگل برای ورود گوشی های آینده به بازار فراهم کرده است. در این مطلب به بررسی اندروید 10 پرداخته‌ایم. با تکراتو همراه باشید.

بررسی اندروید 10

بررسی اندروید 10
بررسی اندروید 10

ظاهر و حس استفاده

سیستم عامل اندروید بیش از 10 سال سن دارد، با این حال تغییرات برجسته اعمال شده در نحوه استفاده از این پلت فرم در دو – سه سال اخیر انجام شده‌اند. گوگل با ارائه بروزرسانی سیستم عاملی اندروید 9 پای طرح ناوربری سه نقطه‌ای کلاسیکش را با یک دکمه مجازی بازگشت و یک کلید چند منظوره مجازی جایگزین کرد.

در بروزرسانی اندروید 10 کیو برای مشاهده نرم افزارهای نصب شده روی دستگاه تنها باید صفحه گوشی را به سمت بالا حرکت دهید و اگر هم که می‌خواهید همه نرم افزارهای در حال اجرا روی گوشی را ببینید، باید صفحه گوشی را به سمت بالا حرکت دهید و برای چند ثانیه نگه دارید. گوگل این امکان را هم برای کاربرش فراهم کرده است که با حرکت دادن صفحه از قسمت پایین نمایشگر به سمت چپ یا راست به اپلیکیشن‌ های بازش دسترسی داشته باشد.

در اندروید کیو برای این که یک مرحله به عقب برگردید، تنها کافیست که یکی از لبه‌های نمایشگر را حرکت دهید و برای فعال کردن دستیار مجازی گوگل اسیستنت هم تنها کافیست که انتهای پایین صفحه یا یکی از گوشه‌های سمت راست صفحه نمایش را سریع حرکت دهید. می‌توان گفت که اندروید 10 از این نظر (نحوه عملکرد و پیکره بندی فرامین حرکتی لمسی) به سیستم عامل iOS اپل شباهت دارد، با این تفاوت که چند میانبر جدید را نیز در اختیارتان می‌گذارد.

اولین نکته‌ای که در بررسی اندروید 10 از نظر فرامین حرکتی لمسی با آن مواجه می‌شوید، تعداد زیاد این فرامین است که می‌تواند باعث گیج شدن کاربر شود. ولی باید به این موضوع اشاره کرد که اندروید کیو از این نظر به میزان زیادی نسبت به اندروید پای (بروزرسانی سیستم عاملی قبلی گوگل) ارتقاء یافته است (البته گوگل در کنفرانس I/O 2019 خود هم گفته بود که بعضی از فرامین لمسی بروزرسانی اندروید پای فقط به مدت یک سال فعال هستند). مزیت اصلی فرامین لمس حرکتی سیستم عامل اندروید 10 در این است که نسبت به فرامین لمسی نسخه های قبلی این پلت فرم معقولتر به نظر می‌رسند و این ترکیب منطقی باعث می‌شود که کاربر راحتتر و زودتر نحوه استفاده از آن‌ها را یاد بگیرد.

ظاهر و حس استفاده
بررسی اندروید 10

البته برتری این فرامین نسبت به آنچه در نسخه های پیشین سیستم عامل اندروید می‌بینید، به معنی بی عیب و نقص بودن آن‌ها نیست؛ در بعضی از برنامه ها که تعدادی از آن‌ها را خود گوگل ساخته است، منوهایی وجود دارند که دسترسی به آن‌ها به طور عادی با حرکت دادن صفحه نمایش به سمت چپ ممکن است، حرکتی که در بروزرسانی اندروید 10 کیو کاربرد لمس کردن یک کلید برگشت مجازی را دارد.

متاسفانه راهکار گوگل برای حل این همپوشانی در بروزرسانی جدیدش چندان مناسب نیست؛ برای مثال شما به منظور حرکت دادن یک منو باید از دو انگشت خود استفاده کنید و این یعنی که به دو دست خود نیاز دارید، در حالی که در نسخه های پیشین پلت فرم اندروید می‌توانستید این کار را با یک دست خود انجام دهید. در بروزرسانی جدید می‌توانید حرکت “برگشت به صفحه قبل” را از طرف دیگر صفحه نمایش انجام دهید، ولی اگر چپ دست هستید برای انجام این کار با سختی‌های بیشتری مواجه می‌شوید.

به طور کلی می‌توان گفت که عملکرد و پیکره بندی فرامین لمسی در بروزرسانی اندروید 10 اصلا مبتکرانه نیست و توضیح ماهیت نحوه استفاده از آن‌ها به اندازه استفاده واقعی از این ویژگی‌ها آزار دهنده است. خوشبختانه بسیاری از نرم افزارها به منو همبرگری استاندارد هم علاوه بر قابلیت پشتیبانی فرامین لمسی مجهز هستند و به این نحو از گیج شدن و خستگی کاربر در اثر استفاده از فرامین لمسی بروزرسانی اندروید 10 جلوگیری می‌کنند. اگر هم که به طور کلی از فرامین لمسی حرکتی اندروید 10 متنفر هستید، می‌توانید پس از اعمال تغییرات مناسب در تنظیمات گوشی از همان منو سه نقطه‌ای کلاسیک گوگل برای کار کردن با گوشی خود و نرم افزارهایش استفاده کنید.

تغییر واضح دیگری که در بروزرسانی اندروید 10 کیو  اعمال شده یک حالت شب سیستمی است که رنگ هر آنچه را که در این پلت فرم می‌بینید، تیره می‌کند. این حالت ظاهر زیبایی دارد، باعث می‌شود که چشمان کاربر فشار کمتری را متحمل شوند و علاوه بر این به سایر نرم افزارهای نصب شده روی گوشی هم اعلام می‌کند که حالت شب خود را فعال کنند.

این ویژگی یک ایده بسیار خوب را در پشت خود دارد، اما عملکردش به خوبی عملکرد نشان داده شده در تبلیغات گوگل نیست. برای مثال اپلیکیشن های زیادی از جمله بعضی از برنامه های خود گوگل هستند که تم تیره مناسب ندارند یا به خوبی نمی‌توانند تم حالت شب خود را فعال کنند. اما نقص موجود فقط این نیست، به این نحو که وقتی تم حالت شب فعال است و کاربر شروع به تایپ کردن در نوار جستجوی گوگل می‌کند، پیشنهادهای نوار جستجو با رنگ سیاه ارائه می‌شوند، از این رو به دلیل تیره بودن تم دستگاه کاربر نمی‌تواند به خوبی این پیشنهادات را ببیند و بخواند.

با این حال می‌توان گفت که تم حالت شب بروزرسانی اندروید 10 گوگل به طور کلی ظاهر و عملکرد بسیار خوبی دارد و کاربر می‌تواند به طور تمام وقت از آن استفاده کند. این تم علاوه بر این مصرف انرژی باتری دستگاه شما را نیز کاهش می‌دهد. در هنگام فعال بودن تم حالت شب آپدیت سیستم عاملی اندروید 10 سیاهی‌های زیادی را روی صفحه نمایش گوشی خود مشاهده می‌کنید؛ اگر که نمایشگر گوشی شما از نوع AMOLED باشد، در هنگام فعال بودن این تم قسمت‌های سیاه نمایشگر کاملا خاموش می‌شوند و انرژی کمتری از باتری مصرف می‌شود.

ویژگی های راحتی بروزرسانی اندروید 10 کیو

ویژگی های راحتی بروزرسانی اندروید 10 کیو
بررسی اندروید 10

کلمه “اندروید” القاء کننده یک ماهیت غیرانسانی و سرکش است، با این حال گوگل چند سال گذشته را صرف این کرده که نرم افزارش را هوشمندانه‌تر کند. برای مثال ابزارهای Digital Wellbeing نسخه جدید این پلت فرم به شما نشان می‌دهد که چگونه و چه زمانی از گوشی خود استفاده کرده‌اید و علاوه بر این راهکارهایی را برای کنار گذاشتن رفتارهای نامناسب مربوط به استفاده از گوشی در اختیارتان می‌گذارد.

آپدیت اندروید کیو همه ویژگی‌های آپدیت اندروید پای را در خود دارد، بنابراین در بروزرسانی جدید هم می‌توانید ببینید که برای چه مدتی از برنامه های نصب شده روی گوشی هوشمندتان استفاده کرده‌اید و همچنین با تنظیم یک تایمر به خودتان اجازه ندهید که برای مدت زمان زیادی از برنامه های خاصی استفاده کنید. در بررسی اندروید 10 مشخص شد که قابلیت جدید Focus آن یک ابزار منطقی و مناسب است زیرا کاربر را قادر می‌سازد که با یک سوئیچ نرم افزاری بعضی از برنامه های نصب شده روی دستگاهش را به طور موقتی غیرفعال کند. به بیان ساده می‌توان گفت که این ویژگی شما را قادر می‌سازد که بهترین استفاده ممکن را از زمان خود ببرید.

اگر که شما هم از آن دسته افراد هستید که به دنبال راهی برای استفاده منطقی و سالم از گوشی خود می‌گردید، بروزسانی اندروید 10 یک پلت فرم مناسب برای شما محسوب می‌شود زیرا به کمک این پلت فرم می‌توانید محدودیت‌های بسیار شدیدی را برای خود در زمینه استفاده از گوشی اعمال کنید. برای مثال فرض کنید که می‌خواهید نسخه دولوپر (developer) مرورگر کروم را روی گوشی خود نصب و برای رسیدن به هدف خود بیشتر با این برنامه کار کنید؛ در چنین شرایطی بروزرسانی اندروید 10 این امکان را به شما می‌دهد که با تنظیم چند تایمر اجازه ندهید که بعضی از وبسایت‌ها حواس شما را پرت کنند.

ویژگی های راحتی بروزرسانی اندروید 10 کیو
بررسی اندروید 10

علاوه بر این همه ما می‌دانیم که اعلان های گوشی باعث حواس پرتی می‌شوند. گوگل برای رفع این حواس پرتی‌ها هم در چند سال اخیر تلاش‌های زیادی کرده و در بروزرسانی اندروید 10 هم تاثیر این تلاش‌ها را می بینیم. بهینه سازی هایی که اندروید کیو از این نظر به خود دیده است، چندان زیاد و بزرگ نیستند اما مفید هستند.

در بررسی اندروید 10 متوجه شدیم که در این پلت فرم می‌توانید بعضی از برنامه‌ ها را به نحوی تنظیم کنید که با اعلان های بی صدا (silent notifications) کارایی خود را ارائه کنند. این اعلان ها برای برنامه هایی هستند که کاربر به طور کلی می‌خواهد نسبت به آن‌ها مطلع باشد، اما نمی‌خواهد ثانیه به ثانیه آن‌ها را چک کند. برای مثال اگر نمی‌خواهید ثانیه به ثانیه بدانید که کدام یک از تقاطع‌های موجود در سطح شهر قابل تردد هستند یا این که دوستتان به کدام رستوران رفته است، می‌توانید نرم افزارهای منتشر کننده این اعلان ها را به نحوی تنظیم کنید که اعلان های آن‌ها در دسته بندی اعلان های بی صدا قرار گیرد و به این نحو وقتی که زمان کافی دارید، آن‌ها را چک کنید.

ویژگی های راحتی بروزرسانی اندروید 10 کیو
بررسی اندروید 10

نرم افزارهایی که می‌توانند اعلان های بی صدا داشته باشند آنقدر بی استفاده نیستند که بخواهید آن‌ها را کاملا بی صدا کنید، ولی آنقدر هم کاربردی نیستند که لازم باشد با اعمال توجه فوری خود تک تک اعلان های آن‌ها را بخوانید. اکوسیستم اندروید در حال حاضر به حفظ این میانه روی نیاز دارد؛ مشکل موجود این است که سازندگان این نرم افزارها فکر می‌کنند که لایق داشتن توجه مداوم ما هستند، درصورتی که این چنین نیست. تا زمانی که این سازندگان را قانع کنیم که باور نادرستی دارند، ویژگی‌هایی مانند اعلان های بی صدا برای ما کاربردی هستند.

در نسخه 10 سیستم عامل اندروید شما می‌توانید حتی بیشتر از این اعلان های نرم افزارهای نصب شده روی گوشی هوشمندتان را مدیریت کنید. اعلان های این آپدیت به لطف فناوری یادگیری ماشینی می‌توانند به طور خودکار مناسب با هر بافتی پاسخ های هوشمند (Smart Replies) بدهند و میانبرهای جدیدی را برای انجام اقداماتی خاص در سایر نرم افزارها ایجاد کنند.

برای مثال فرض کنید که دوستتان می‌خواهد یک مهمانی ترتیب دهد و آدرس مکان مهمانی را در قالب یک پیام برای شما ارسال می‌کند؛ اندروید 10 این آدرس را شناسایی می‌کند و با استفاده از برنامه گوگل مپس میانبری را برای دیدن مکان مهمانی در اختیارتان می‌گذارد. سیستم عامل اندروید گاهی اوقات اقدام یک برنامه و بعضی از پاسخ‌ های هوشمند را مرتبط تشخیص می‌دهد و روند مناسب را دنبال می‌کند، اما گاهی اوقات هم اعلان میانبر نرم افزار را فقط برای کسری از ثانیه فعال می‌کند و این میانبر قبل از این که سیستم عامل بتواند پاسخ هوشمند متناسب با آن را بدهد ناپدید می‌شود.

تغییرات فوق بزرگترین تغییراتی هستند که گوشی های دارای بروزرسانی اندروید 10 نسبت به گوشی های دارای نسخه های قدیمیتر سیستم عامل اندروید به خود دیده‌اند، اما تنها تغییرات موجود نیستند. مثلا در نسخه های قبلی پلت فرم اندروید منو به اشتراک گذاری بسیار کند ظاهر می‌شد و به همین دلیل گاهی به اشتراک گذاری یک لینک یا مکان گوگل بسیار آزار دهنده می‌شد؛ در آپدیت اندروید کیو سرعت این روند بسیار بیشتر شده و خود قابلیت به اشتراک گذاری نیز طراحی زیباتری را به خود دیده است. این تغییر اطلاعات ضروری شما را در اختیارتان م‌ گذارد و به شما این امکان را هم می‌دهد که از طریق منو پاور گوشی به قابلیت Google Wallet دسترسی داشته باشید. گوگل قابلیت Android Auto را هم به آپدیت سیستم عاملی جدیدش برگردانده است، از این رو زمانی که در یک خودرو هستید لازم نیست که برای دانلود کردن یک فایل از برنامه جداگانه‌ای استفاده کنید.

ویژگی‌های امنیتی و مربوط به حریم خصوصی

ویژگی‌های امنیتی و مربوط به حریم خصوصی
بررسی اندروید 10

خلاصه کردن بهینه سازی های ارائه شده در قالب آپدیت اندروید کیو به موارد فوق آسان است، ولی نباید تغییراتی را گوگل در زمینه حریم خصوصی و امنیت در بروزرسانی جدیدش اعمال کرده در نظر نگیریم. درواقع می‌توان گفت که غول دنیای فناوری بیشترین تلاشش را کرده است تا مطمئن شود که شما ویژگی‌های جدید مربوط به حریم خصوصی بروزرسانی اندروید 10 را نادیده نمی‌گیرید.

اگر گوشی اندروید شما بروزرسانی اندروید 10 را روی خود دارد، به شما توصیه می‌کنیم که ویژگی‌های مربوط به حریم خصوصی آن را پیدا و نحوه کار کردن با آن‌ها را یاد بگیرید. مجوزهای نرم افزاری، نمایش رمز، قابلیت دنبال سازی رفتار کاربر، ابزارهای کنترل کننده محتوای نمایش داده شده روی لاک اسکرین و سابقه مکان یابی گوگل بعضی از این موارد هستند.

موضوع پیدا کردن همه این ویژگی‌ها نیست؛ مشکل واقعی این است که شاید چند دقیقه را صرف جستجو کنید و در نهایت به چند منوی فرعی برسید. ممکن است که با قابلیت جستجوی برنامه تنظیمات گوشی به بعضی از این ویژگی‌ها برسید. از این دو روش ممکن است که همه قابلیت‌های امنیتی اندروید کیو را پیدا نکنید. به همین دلیل گوگل در نسخه خام آپدیت اندروید 10 یک قسمت مرکزی را با عنوان Privacy در بخش تنظیمات دستگاه ارائه کرده است تا کاربر راحتتر بتواند همه ویژگی‌های مرتبط به حریم خصوصی را پیدا کند.

سازندگان نرم افزار و حتی خود گوگل علاقه هدف داری به جمع آوری اطلاعات شما دارند، به همین دلیل استفاده از ویژگی‌های امنیتی ارائه شده در یک نرم افزار می‌تواند به نفع شما باشد. بنابراین داشتن یک قسمت مجزا برای مدیریت مجوزها و مدیریت ابزارهای مربوط به تنظیمات به اشتراک گذاری اطلاعات می‌تواند نحوه کنترل اطلاعاتی را که به سایر افراد می‌دهید، راحتتر کند.

آپدیت اندروید 10 همچنین راهکار سختگیرانه‌تری درباره نرم افزارهایی دارد که سعی می‌کنند مکان شما را به خودتان اطلاع دهند. زمانی که نرم افزارهای سازندگان ثالث سعی می‌کنند مکان گوشی شما را پیدا کنند، از شما پرسیده می‌شود که آیا میخواهید به این نرم افزارها مجوزهای لازم را برای مکان یابی بدهید یا خیر یا این که می‌خواهید این برنامه ها تنها در هنگام استفاده توسط خودتان بتوانند مکان شما را پیدا کنند یا خیر (سیستم عامل iOS دقیقا به همین نحو مجوزها را مدیریت می‌کند).

ویژگی‌های امنیتی و مربوط به حریم خصوصی
بررسی اندروید 10

این روند ممکن است کمی خسته کننده باشد زیرا هر بار که یک نرم افزار که تازه روی گوشی نصب شده است بخواهد مکان شما را پیدا کند، شما باید روند مشابهی را دنبال کنید، ولی این زحمت اضافی ارزش انجام دادن را دارد. درواقع زمانی به حسن نیت گوگل در رابطه با این راهکارش پی می‌برید که یک نرم افزار ماشین حساب ظاهرا ساده مانند برنامه مکان یابی و نقشه دهی Citymapper از شما می‌خواهد که قابلیت جی پی اس گوشی خود را فعال کنید.

گوگل مانند همیشه در این نسخه از سیستم عاملش هم تغییرات و بهینه سازی های زیادی را اعمال کرده است تا از امنیت و حریم خصوصی شما مراقبت کند. برای مثال بررسی اندروید 10 نشان داد که این آپدیت نمی‌گذارد یک نرم افزار در پس زمینه گوشی فعال شود و توجه شما را به خودش منحرف کند. گوگل علاوه بر این نحوه دسترسی داشتن برنامه های ثالث به حافظه داخلی گوشی کاربر را نیز بهینه سازی کرده است. برنامه ها در گذشته این قابلیت را داشتند که داده‌ها را در پوشه‌هایی ذخیره کنند که توسط سایر اپلیکیشن ها قابل دسترسی نبودند، اما حالا به لطف راهکار جدید گوگل در زمینه ذخیره سازی همچنین می‌توانند پوشه‌هایی را برای اطلاعات کاربر بسازند تا از این طریق کاربر مجبور به دادن مجوز اضافی نباشد. به لطف این بهینه سازی علاوه بر این یک نرم افزار نمی‌تواند بدون رضایت کاربر به داده‌های ایجاد شده توسط سایر برنامه ها دسترسی داشته باشد.

بروزرسانی اندروید 10 لیست بلندی از بهینه سازی های مربوط به حریم خصوصی را در خود دارد و شرح همه این ویژگی‌ها در این مقاله ممکن نیست، اما مواردی هستند که باید به آن‌ها اشاره کنیم. دستگاه‌های دارای این آپدیت به طور پیش فرض از سیستم رمزگذاری TLS 1.3 استفاده می‌کنند و به همین دلیل اتصال ایمن و سریعتری به وب دارند. در آپدیت اندروید 10 همچنین بعضی از سیستم های شناسایی کننده دستگاه نیز مانند مک آدرس به طور پیش فرض در ترتیب تصادفی قرار می‌گیرند تا هیچ کس نتواند گوشی کاربر را در زمان متصل بودن به یک شبکه وای فای ردیابی و هک کند. علاوه بر این در اندروید 10 برنامه ها نمی‌توانند IMEI گوشی شما یا شماره سریال آن را پیدا کنند.

راهکار جدیدی برای دریافت آپدیت ها

راهکار جدیدی برای دریافت آپدیت ها
بررسی اندروید 10

به بیان ساده می‌توان گفت بیشتر کاربران (جز کاربران گوشی های پیکسل و چند گوشی دیگر) باید برای دریافت بروزرسانی اندروید 10 کمی صبر کنند. پروژه مین لاین (Project Mainline) تلاش گوگل برای تفکیک قسمت‌های کوچکی از سیستم عامل اندروید است تا کاربر بتواند آن‌ها را از طریق نرم افزار گوگل پلی آپدیت کند و از این طریق مجبور نباشد برای بروزرسانی سیستم عامل گوشی خود منتظر بماند تا سازنده دستگاهش یک بروزرسانی کلی را منتشر کند.

گوگل هنوز اعلام نکرده است که کدام یک از قسمت‌های سیستم عاملش از این طریق قابل بروزرسانی هستند، ولی گفته است که این راهکار باعث رفع سریعتر باگ‌های امنیتی و با گذشت زمان بهبود سیستم تامین مجوز برای نرم افزارها می‌شود. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که پروژه مین لاین در حال حاضر فقط 12 جزء سیستمی را شامل می‌شود و آپدیت های امنیتی ماهانه اندروید کماکان سر جای خود هستند.

راهکار جدیدی برای دریافت آپدیت ها
بررسی اندروید 10

هنوز وسعت پروژه مین لاین را در عمل ندیده‌ایم، اما می‌توان گفت که این پروژه نسبت به حالت موجود یک جهش بزرگ به سمت جلو محسوب می‌شود. موقعیت کنونی را در نظر بگیرید؛ در حال حاضر یک برنامه در صورتی آپدیت امنیتی مخصوص خودش را دریافت می‌کند که اهمیت کافی را داشته باشد، در غیر اینصورت فیکس‌های پتانسیلی به همراه آپدیت های کلی بزرگتر ارائه می‌شوند. اگر از کاربران گوشی های پیکسل هستید، زودتر از بقیه افراد این بهینه سازی ها را دریافت می کنید؛ کاربران گوشی های سایر برندها باید صبر کنند تا سازنده گوشی هایشان این آپدیت ها را روی محصولات خود تست کنند و سپس منتشر سازند.

گوگل با شروع دسته بندی مجدد جزءهای نرم افزاری مهم کوچک آپدیت های مهم را کم و بیش هر وقت که آماده باشند، ارائه می‌کند. این سازنده همچنین گفته است که تعداد اجزای قابل بروزرسانی از طریق پروژه مین لاین را افزایش می‌دهد. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که بهینه سازی ها و آپدیت های زیرساختی اندروید را با سرعت بیشتری نسبت به سرعت کنونی دریافت می‌کنیم. تنها مشکل موجود این است که احتمالا تا زمانی که یک گوشی جدید نگیرید، نمی‌توانید از مزایای پروژه مین لاین استفاده کنید زیرا این مزیت تنها در اختیار کاربرانی قرار دارد که گوشی های خود را با سیستم عامل اندروید 10 خریده‌اند و حتی افرادی که سیستم عامل گوش خود را به نسخه اندروید 10 بروزرسانی کرده‌اند هم این مزیت را دریافت نمی‌کنند.

راهکار جدیدی برای دریافت آپدیت ها
بررسی اندروید 10

هنوز برای پیش بینی پایان شیوه سنتی دریافت بروزرسانی های سیستم عامل اندروید بسیار زود است و تعداد زیاد گوشی سازانی که با گوگل کار می‌کنند هم به این معناست که هنوز باید با پروسه دریافت آپدیت های غیرمنظم برای مدت زمان زیادی پیش برویم. با همه این تفاسیر پروژه مین لاین نمایانگر یک تغییر بزرگ در نگرش گوگل نسبت به توسعه سیستم عاملش است، به همین دلیل باید منتظر اعمال تغییرات برجسته‌ای در بلند مدت باشیم.

آینده تضمین شده

آینده تضمین شده
بررسی اندروید 10

بروزرسانی اندروید 10 اولین آپدیتی است که دو تغییر بزرگ را (اتصال 5G و گوشی های تاشو) را پشتیبانی می‌کند. تا به امروز شاهد عرضه فناوری اتصال 5G در بعضی از نقاط جهان بوده‌ایم. این فناوری آنقدر جدید است که هنوز امکان سنجش دقیق ارزش آن وجود ندارد، مخصوصا به دلیل این که اشتیاق موجود برای آن بسیار گسترده است.

با این حال هم اکنون می‌دانیم که بروزرسانی اندروید 10 یک دسترسی شفافتر به اطلاعات عملکرد شبکه را در اختیار سازندگان نرم افزار می‌گذارد و از این طریق آن‌ها را قادر می‌سازد تا تصمیمات بهتری درباره نحوه عملکرد نرم افزارهایشان در کنار یک اتصال اینترنت بسیار سریع بگیرند. برای مثال زمانی که به قابلیت اتصال 5G دسترسی داشته باشید، یک برنامه می‌تواند یک فیلم را با زولوشن بسیار بالاتری اجرا کند یا شما را با تاخیر کمتری به سایر گیمرها متصل کند. هنوز نمی‌توان درباره طرح‌های 5G گوگل حرفی زد، ولی برخلاف آنچه درباره اپل و سیستم عامل iOS می‌بینیم، حداقل می‌دانیم که چطور سیستم عامل اندروید در حال بهینه سازی برای دریافت این فناوری است.

در مورد گوشی های تاشو ابتدا فکر می‌کردیم که سال 2019 شاهد ورود انبوهی از این محصولات در بازار هستیم، اما این اتفاق رخ نداد. شکست‌های بزرگ و تاخیرهای بلند مدت در سال 2019 نشان دادند که هنوز هم باید برای ورود این محصولات به بازار صبور باشیم، با این حال بروزرسانی اندروید 10 ورود این محصولات را نیز به بازار سریعتر می‌کند. این آپدیت به نحوی طراحی شده است که هر نوع گوشی با هر نوع نمایشگری را پشتیبانی کند و این امکان را هم فراهم می‌کند که همه نرم افزارها در حالت چند پنجره‌ای روی یک نمایشگر بزرگ تانشده فعال بمانند – راهکاری که سامسوگ توانست آن را روی گلکسی فولد خود اجرا کند.

گوگل یک صفحه کامل را با اطلاعاتی مفید برای نرم افزارسازان تدوین کرده است تا به آن‌ها در بهینه سازی نرم افزارهایشان برای گوشی های تاشو کمک کند. این غول فناوری خودش هم در این زمینه بهینه سازی های زیادی را انجام داده است تا نسل جدید گوشی های تاشو بتوانند کارایی بهتری داشته باشند.

بررسی اندروید 10 ؛ جمع بندی

اندروید 10 یک بروزرسانی کاملا بی عیب و نقص نیست، با این حال کارهایی که باید برای کامل کردن آن انجام شوند زیاد نیستند. بعضی از ویژگی‌های این آپدیت باید پرداخت و بهینه سازی شوند، اما تغییراتی که در این بروزرسانی می‌بینید بهینه سازی های بسیار ارزشمندی هستند که تجربه استفاده از سیستم عامل اندروید را به میزان زیادی بهبود می‌بخشند. برای مثال بررسی اندروید 10 نشان داد که حالت شب این آپدیت و توانایی آن در تسهیل مدیریت ویژگی‌های امنیتی و مربوط به حریم خصوصی بسیار کارآمد هستند، و اگرچه بسیاری از کاربران نمی‌توانند در حال حاضر مزایای پروژه مین لاین را ببینند، این پروژه نمایانگر یک تغییر اساسی در نحوه ساخت، توسعه و بروزرسانی سیستم عامل اندروید توسط گوگل است.

در واقع می‌توان گفت که آنچه آپدیت جدید برای شما انجام می‌دهد بهینه سازی تجربه استفاده از سیستم عامل اندروید و ارائه زیرساختی برای ورود فناوری‌های بزرگ مربوط به دنیای گوشی سازی به بازار است؛ البته این را هم می‌دانیم که این پلت فرم عملکرد بسیاری از قابلیت‌های اکوسیستم اندروید را نیز بهتر می‌کند و افزایش سرعت عملکرد دستیار مجازی گوگل اسیستنت و افزایش دسترسی به گوشی های هوشمند از طریق قابلیت لایو کپشن تنها بعضی از این بهینه سازی ها هستند. به عبارت ساده می‌توان گفت که آنچه هم اکنون در اختیار داریم خوب است، ولی بروزرسانی اندروید 10 بیشتر راه استفاده از محصولات آینده نگرانه و پیشرفته‌تر را هموار می‌کند.

بروزرسانی اندروید 10 کامل نیست، اما روی یک زیرساخت قوی شکل گرفته است و ویژگی‌های مفیدی مانند حالت شب، فرامین لمسی حرکتی ارتقاء یافته و ابزارهای کنترلی قدرتمندی را برای مدیریت اعلان‌ها در اختیارتان می‌گذارد و علاوه بر این نسبت به گذشته به میزان بسیار بیشتری از حریم خصوصی شما محافظت می‌کند. این بروزرسانی نحوه استفاده از سیستم عامل اندروید را کاملا دگرگون نمی‌کند، اما از طریق مهندسی مجدد بعضی از آپدیت های نرم افزاری اصلیش و پشتیبانی گوشی های تاشو و قابلیت اتصالی 5G راه را برای استفاده از فناوری‌های آینده نگرانه مربوط به دنیای گوشی های هوشمند هموار می‌کند.

نقاط قوت:

  • حالت شب زیبا و کارآمد
  • پشتیبانی گوشی های تاشو و قابلیت اتصالی 5G
  • افزایش سرعت انتشار و دریافت آپدیت های ضروری از طریق پروژه مین لاین
  • دسترس پذیری ساده‌تر ابزارهای کنترلی مربوط به حریم خصوصی
  • مدیریت بهتر اعلانها

نقاط ضعف:

  • طول کشیدن روند دریافت بروزرسانی برای بعضی از کاربران
  • نیازمند بودن بعضی از فرامین کنترلی لمسی به بهینه سازی بیشتر
  • فعال نبودن پروژه مین لاین برای همه کاربران

بیشتر بخوانید:

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر