;
coinex

بزرگترین ناوهای هواپیمابر ایران و جهان ؛ با پایگاه‌های دریایی متحرک جهان آشنا شوید

ناوهای هواپیمابر ابعاد بزرگی دارند زیرا باید امکانات زندگی و نظامی کافی را داشته باشند. در این مطلب بزرگترین ناوهای هواپیمابر ایران و جهان معرفی شده‌اند.

ناوهای هواپیمابر از بزرگترین سازه‌های دست بشر هستند و توانایی‌های بسیار شگفت انگیزی دارند. این سلاح‌های جنگی می‌توانند تعداد بسیار زیادی از افراد را به همراه وسایل و امکانات مورد نیازشان در دل خود جای دهند و علاوه بر این نقش یک پایگاه بزرگ را هم برای حمل و نقل و تعمیرات هواپیماهای جنگی ایفا کنند. در این مقاله بزرگترین ناوهای هواپیمابر ایران و جهان را به شما معرفی کرده‌ایم. با تکراتو همراه باشید.

بزرگترین ناوهای هواپیمابر ایران و جهان

ناوشکن هلیکوپتربر کلاس ایزومو

ناوشکن هلیکوپتربر کلاس ایزومو
بزرگترین ناو هواپیمابر جهان

نیروی دریایی ژاپن تاکنون دو مورد از بزرگترین کشتی های جنگی دنیا را با 248 متر طول به کار گرفته است. یکی از این دو کشتی ایزومو و دیگری کاگا نام دارد. کلاس ایزومو شامل بزرگترین کشتی های نظامی در ناوگان ژاپن از زمان جنگ جهانی دوم به بعد است. یا وجود اندازه بزرگ، ناوشکن هلیکوپتربر کلاس ایزومو یک کشتی پدافندی نیز محسوب می‌شود.

با توجه به قانون اساسی ژاپن مربوط به دوران پس از جنگ جهانی دوم، ایزومو مجهز به تسلیحات ضد کشتی و ضد زیردریایی است، اما نمی‌تواند از هیچ گونه سلاح تهاجمی سطحی استفاده کند.

علاوه بر این، گفتنی است که قدرت اصلی کشتی فوق به ظرفیت آن برای جای دهی پرنده‌های نظامی بستگی دارد. کلاس ایزومو به عنوان یکی از بزرگترین ناوهای هواپیمابر ایران و جهان قادر به حمل حداکثر 28 فروند هواپیما خواهد بود و برای برخاست و فرود همزمان 5 بالگرد نیز به باندهای اضافی مجهز شده است. به غیر از امکانات نام برده، یک فضای باربری با ظرفیت 50 وسیله نقلیه هم در این ایگاه نظامی وجود دارد. به کمک 4 توربین گازی با قدرت 112000 اسب بخار، این کشتی می‌تواند به حداکثر سرعت 30 گره دریایی دست یابد.

رزم ‌ناو کلاس کیروف

رزم ‌ناو کلاس کیروف
بزرگترین ناو هواپیمابر جهان

کلاس کیروف از جمله رزم ناوهای نیروی دریایی روسیه و در شمار بزرگترین ناوهای هواپیمابر ایران و جهان است که حتی به آن‌ها لقب دژ عظیم دریایی روسیه را نیز داده‌اند. این رزم ناو با طول 252 متر، در واقع یک کشتی تهاجمی به شمار می‌رود. قدرت 140000 اسب بخاری کیروف توسط یک سیستم پیشران ترکیبی متشکل از رآکتور هسته‌ای و توربین‌های بخار تامین می‌شود. این دو مجموعه می‌توانند حداکثر سرعتی معادل 32 گره دریایی را در اختیار رزم ناو کلاس کیروف قرار دهند.

بیشتر بخوانید:

از منظر سیستم تسلیحاتی، کیروف مجهز به انواع موشک‌های ضد کشتی، موشک‌های سطح به هوا، اژدرها و همچنین سلاح‌های ثابت است. یک پوشش زرهی 76 میلی متری نیز از رآکتور این کشتی محافظت می‌کند. کیروف می‌تواند در مجموع 3 بالگرد و 710 نفر خدمه را حمل کند. در ابتدا اتحاد جماهیر شوروی 4 فروند از این رزم ناوهای سنگین هسته‌ای را با موشک‌های هدایت شونده به خدمت گرفت. اما هم اکنون تنها یک فروند از آن به صورت فعال در اختیار نیروی دریایی روسیه قرار دارد.

کشتی تهاجمی دوزیست کلاس Wasp

کشتی تهاجمی دوزیست کلاس آمریکا
بزرگترین ناو هواپیمابر جهان

از نظر تعداد کشتی ها و همچنین شمار بزرگترین ناوهای هواپیمابر ایران و جهان ، نیروی دریایی آمریکا در سطح جهانی رکورد دار است. بین سال‌های 1989 تا 2009، هشت کشتی تهاجمی دوزیست کلاس Wasp به کار گرفته شدند و همگی آن‌ها نیز در وضعیت خدمت فعال قرار دارند. درست مانند سایر کشتی های تهاجمی دوزیست، این مورد نیز برای لنگر انداختن در ساحل دشمن، استقرار نیروهای زمینی و پشتیبانی از آنها طراحی شده است.

این کشتی با طول نزدیک به 257 متر قادر به جا به جایی 2000 تفنگدار دریایی با تانک، خودروهای زرهی سبک، وسایل نقلیه نظامی دوزیست، هواپیماهای تهاجمی سبک، بالگرد، تسلیحات مختلف و ذخایر پشتیبانی است. علاوه بر این، هر کشتی کلاس Wasp مجهز به 600 تحت خواب بیمارستانی با 6 اتاق مخصوص جراحی خواهد بود. دو توربین بخار به همراه دو توربین الکتریکی، سرعت 22 گره دریایی را برای Wasp امکان پذیر ساخته‌اند.

کشتی تهاجمی دوزیست کلاس آمریکا

کشتی تهاجمی دوزیست کلاس آمریکا
بزرگترین ناو هواپیمابر جهان

این کلاس نیز 257 متر طول دارد و بدین ترتیب از نظر اندازه با Wasp یکی است. اما برخلاف نمونه مشابه خود، به منظور جای دهی هواپیماهای بزرگتر به عرشه بزرگتری مجهز شده است. نیروی دریایی آمریکا در حال حاضر یک فروند از این کشتی های تهاجمی دوزیست نسل جدید را در اختیار دارد، یک فروند دیگر را سفارش داده و برای سفارش دادن 9 فروند کشتی دیگر نیز برنامه ریزی های لازم را انجام داده است. این محصول در مقایسه با Wasp قادر به حمل و نقل هواپیما، تانک و خودروهای زمینی سنگین‌تر است. یو اس اس آمریکا می‌تواند 1687 تفنگدار دریایی، 994 سرباز و 65 افسر را در خود جای دهد. کلاس آمریکا از طریق دو موتور توربین گازی و دو پیشرانه کمکی به سرعت 20 گره دریایی دست می‌یابد.

ناو هواپیمابر کلاس شارل دوگل

ناو هواپیمابر کلاس شارل دوگل
بزرگترین ناو هواپیمابر جهان

با 261.5 متر طول ناو هواپیمابر شارل دوگل نه تنها یکی از بزرگترین ناوهای هواپیمابر ایران و جهان به شمار می‌رود، بلکه ناو سرفرماندهی فعلی و تنها ناو هواپیمابر فعال در نیروی دریایی فرانسه نیز محسوب می‌شود. از طرف دیگر شارل دوگل اولین ناو مجهز به نیروی محرکه هسته‌ای فرانسه است و از یک عرشه پرواز تاثیرگذار به طول 165 متر بهره می‌برد. دو رآکتور آب فشرده K15 در کنار دو توربین بخار و چهار توربین الکتریکی- دیزلی، حداکثر سرعت 32 گره دریایی را برای این پایگاه نظامی شناور میسر ساخته‌اند.

ناو هواپیمابر کلاس Clemenceau

ناو هواپیمابر کلاس Clemenceau
بزرگترین ناو هواپیمابر جهان

این ناو توسط شرکت صنایع جنگ افزاری فرانسه به نام گروه نیوال ساخته و در ژوئیه سال 1963 به خدمت گرفته شد. این محصول 256 متری اولین ناو هواپیمابری بود که به وسیله فرانسه پس از جنگ جهانی دوم طراحی و در سال 2000 توسط برزیل خریداری شد و هم اکنون نقش ناو سرفرماندهی نیروی دریایی برزیل را برعهده دارد.

این ناو به عنوان یکی از بزرگترین ناوهای هواپیمابر ایران و جهان می‌تواند در مجموع 39 هواپیما، 22 جت و 17 بالگرد را جا به جا کند. به این آمار باید ظرفیت حمل 1274 خدمه، 64 افسر و اتاقی برای 582 خدمه هوایی را نیز اضافه کرد. ناو هواپیمابر کلاس Clemenceau با تجهیز به 6 دیگ بخار و 4 توربین بخار، می‌تواند به سرعت 32 گره دریایی دست یابد.

ناو هواپیمابر INS Vikramaditya؛ نمونه اصلاح شده کلاس کی ‌یف

ناو هواپیمابر INS Vikramaditya؛ نمونه اصلاح شده کلاس کی ‌یف
بزرگترین ناو هواپیمابر ایران

در سال 2004، هند یکی از چهار کشتی کلاس کی‌ یف را که توسط روسیه از خدمت کنار گذاشته شده بود، خریداری کرد. دو ناو هواپیمابر دیگر این کلاس برای نگه داری در موزه به چین فروخته شدند و آخرین مورد نیز تخریب شد. اما شاید جالبترین نکته معامله میان هند و روسیه، واگذاری رایگان کشتی باشد، اگرچه که هند هزینه‌ای جداگانه را برای بازسازی، مدرن سازی و افزودن تسلیحات متفاوت به روسیه پرداخت کرد. بدین ترتیب در نوامبر سال 2013، تغییرات مورد نظر انجام شد، آزمایش‌های دریایی نیز صورت گرفت و INS Vikramaditya راه اندازی گردید.

نوسازی‌های انجام شده روی این کشتی اندازه آن را از حد استاندارد 273 متر به 283 متر افزایش دادند. Vikramaditya قادر به حمل حداکثر 36 هواپیما، 110 افسر و 1500 دریانورد است. 8 ژنراتور بخار تحت فشار توربو به همراه 4 توربین بخار، قدرتی معادل 180000 اسب بخار را تولید می‌کنند که ناو هواپیمابر مذکور را به سرعت 30 گره دریایی می‌رساند.

ناو هواپیمابر کلاس کوزنتسوف نسخه تکمیل شده چینی

ناو هواپیمابر کلاس کوزنتسوف نسخه تکمیل شده چینی
بزرگترین ناو هواپیمابر ایران

درست مانند INS Vikramaditya ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف نیز در اصل یک کشتی روسی بوده است. اتحاد جماهیر شوروی ساخت و ساز ناو هوپیمابر کلاس کوزنتسوف را در سال 1985 آغاز کرد. اما فروپاشی شوروی باعث شد که این پروژه به صورت ناتمام رها شود.

پس از گذشت بیش از 10 سال از این وضعیت، یک شرکت چینی کشتی نام برده را از اوکراین خریداری کرد و در ادامه طی سفری آهسته نسخه چینی ناو هواپیمابر کلاس کوزنتسوف در سال 2002 موفق شد به آب‌های این کشور راه یابد. گفتنی است که یک دوره 10 ساله دیگر هم برای تکمیل امکانات ضروری کشتی و مدرن سازی آن سپری شد تا در نهایت این کشتی به دست نیروی دریایی ارتش آزادی‌ بخش خلق چین برسد.

با توجه به آن که بین تولید و به کار گیری این کشتی مجموعا 27 سال فاصله افتاد، کلاس کوزنتسوف رکورد دار طولانی مدتترین زمان ساخت و ساز برای یک ناو هواپیمابر است.

این ناو که پس از بازسازی توسط چین تحت عنوان لیائونینگ شناخته شد، 304.5 متر طول دارد و یکی از بزرگترین ناوهای هواپیمابر ایران و جهان است. لیائونینگ نخستین ناو هواپیمابر ناوگان چین محسوب می‌شود، می‌تواند تا 40 هواپیما و 1960 خدمه معمولی را در خود جای دهد و با استفاده از توربین‌های بخار، توربین‌های الکتریکی و ژنراتورهای دیزلی به سرعت 32 گره دریایی دست یابد. همانند ایزومو این مورد نیز تنها مجهز به سیستم‌های تسلیحاتی دفاعی خواهد بود و برای حملات تهاجمی وابسته به هواپیما است.

ناو هواپیمابر کلاس کوزنتسوف

ناو هواپیمابر کلاس کوزنتسوف
بزرگترین ناو هواپیمابر ایران

با 305.1 متر طول، این ناو هواپیمابر سنگین مجهز به موشک‌های کروز یکی دیگر از بزرگترین ناوهای هواپیمابر ایران و جهان و همچنین بزرگترین کشتی نظامی ساخته شده توسط روس‌ها است. روسیه در ابتدا روند ساخت دو ناو هواپیمابر از این کلاس را برنامه ریزی کرد، اما در نهایت تنها آدمیرال کوزنتسوف به مرحله تکمیل نهایی رسید. آدمیرال که در سال 1990 به نیروی دریایی شوروی پیوست، تنها ناو هواپیمابر فعال در ناوگان دریایی روسیه به شمار می‌رود.

این کشتی غول پیکر نه تنها مجهز به تسلیحات دفاعی و تهاجمی است، بلکه می‌تواند تا 1690 نفر خدمه را نیز جا به جا کند. 626 خدمه اضافی نیز در 50 هواپیما شامل 18 الی 32 پرنده ثابت بال و 17 الی 24 بالگرد جای می‌گیرند. ژنراتورهای بخار تحت فشار، توربین‌های بخار و ژنراتورهای دیزلی ناو هواپیمابر کلاس کوزنتسوف را با سرعت 29 گره دریایی به حرکت در می‌آورند.

ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز

ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز
بزرگترین ناو هواپیمابر ایران

در صدر لیست بزرگترین ناوهای هواپیمابر ایران و جهان ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز قرار دارد. این کشتی به طول 332.8 متر و ارتفاع 23 طبقه در نوع خود یک شهر شناور محسوب می‌شود. نیروی دریایی آمریکا 10 فروند از این ناوهای غول پیکر را به صورت فعال در خدمت خود دارد. کلاس نیمیتز توسط دو رآکتور هسته‌ای A4W ساخت شرکت برق وستینگهاوس تامین انرژی می‌شود و از این طریق می‌تواند به سرعت 30 گره دریایی دست یابد.

کلاس مذکور در سال 1975 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و کشتی فرمانده آن یو اس اس نیمیتز به شمار می‌رود. نیمیتز و کشتی های خواهر آن هر کدام قادر به حمل 85 الی 90 فروند هواپیما هستند، یعنی چیزی حدود 2 برابر کشتی های نظامی دیگر. با در نظر گرفتن خدمه کشتی و خدمه هوایی، نیمیتز می‌تواند ظرفیت کافی برای 5000 خدمه را فراهم کند.

ناو هواپیمابر کلاس جرالد آر. فورد

ناو هواپیمابر کلاس جرالد آر. فورد
بزرگترین ناو هواپیمابر ایران

یو اس اس جرالد آر. فورد نخستین ناو از کلاس جدید فورد در خط تولید ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا محسوب می‌شود. از نظر مشخصات، کلاس فورد شباهت زیادی به ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتز دارد. طول کشتی، سایز عرشه پرواز، موتورها و ظرفیت بارگیری هواپیما تا اندازه قابل توجهی به جد جرالد آر. فورد نزدیک هستند. البته گفتنی است که از حیث تکنولوژی‌های روز دنیا، کمتر نمونه‌ای به پای کلاس فورد می‌رسد. هرچند ممکن است یو اس اس جرالد آر. فورد پیشرفته‌ترین کشتی جنگی جهان نباشد، اما قطعا یکی از مدرنترین ناوهای هواپیمابر فعال در دنیا است.

در این محصول اجزای پیشران الکتریکی جایگزین سیستم‌های قدیمی وابسته به بخار شده‌اند، به همین دلیل فورد تا سه برابر ظرفیت تولید الکتریسیته کلاس نیمیتز را می‌تواند داشته باشد. علاوه بر این، یو اس اس جرالد آر. فورد اولین ناو هواپیمابر نیروی دریایی است که به طور کامل با استفاده از مدل سازی سه بعدی طراحی شده است. از جمله دیگر خصوصیات کاربردی این کشتی عظیم می‌توان به عرشه پرواز بزرگتر و فضاهای کاری ارگونومیک اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: naval-technology

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    بزرگترین ناو هواپیما بر جهان 252 متره؟
    برو ناوهای هواپیما بر آمریکا رو ببین که 13 ناو هوا پیما بر داره.
    خود روسیه و برینتانیا هرکدوم 1 ناو هواپیما بر دارن الان.

    پاسخ