;
coinex

پراید ۱۱۱ چه فرقی با دیگر پرایدها دارد؟

پراید ۱۱۱ چه فرقی با دیگر پرایدها دارد؟ به نظر می‌رسد در مورد انواع پراید، قانون پایستگی صادق باشد، چرا که ویژگی‌های منفی و نقاط ضعف این خودرو هیچ گاه از بین نرفته و تنها از پرایدی به پراید دیگر منتقل شده است.

این پافشاری برای تولید خودرویی با کیفیت پایین و رفع نکردن نقاط ضعف یا حداقل افزایش اندک ایمنی آن منجر به توقف تولید این خودرو شد. البته شماری از مسئولان ذیربط، توقف تولید پراید را در جهت جلوگیری از التهاب بیشتر بازار نابه‌سامان خودرو و کاهش تقاضای کاذب آن دانسته‌اند، نه غیر استاندارد بودن و ایمن نبودن آن.

تفاوت پراید 111 با دیگر مدل های پراید

پراید 111 در سال 88 شمسی معرفی و در سال 89 برای نخستین بار به بازار عرضه شد. این خودرو در واقع هم مدل هاچبک پراید 132 و هم فیس‌لیفت و نسخه به روز شده هاچبک قدیمی سایپا، یعنی پراید نسیم است. این خودرو در ابتدا در تیپ‌های مختلفی عرضه شد که تفاوت تیپ‌ها در داشتن یا نداشتن یکی از ملزومات خودروهای امروزی مانند فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و کیسه هوای ایمنی بود. تیپ LX فقط فرمان هیدرولیک، تیپ SL فقط ترمز ABS، تیپ SX هم فرمان هیدرولیک و هم ترمز ABS و اوج دست و دلبازی شرکت سایپا در تیپ EX نمایان شد که دارای هر 3 ویژگی فوق بود.

پراید 111؛ همان همیشگی، همان قدیمی

در سال 91 شمسی شرکت سایپا تیپ دیگری را با عنوان LE و به تیراژ محدود به بازار عرضه کرد که در واقع همان SL با افزودن آپشن کیسه هوای راننده به آن بود. دیگر تیپ این خودرو TL، از لحاظ ایمنی تقویت شده و مجهز به ترمز ABS و کیسه هوای راننده و سرنشین جلو بود. در نهایت یک سال بعد در سال 92، هفتمین و آخرین تیپ پراید 111 با نام SE روانه بازار شد. SE کامل‌ترین تیپ این خانواده 7 عضوی، علاوه بر امکانات EX، کیسه هوای سرنشین جلو هم داشت.

پراید 111 SE در واقع آخرین عضو پلتفرم 100X است. از لحاظ فنی و مشخصات موتور، شرکت سایپا هیچ زحمتی برای تغییر و ارتقا در این مدل هم به خودش نداده. پراید 111 هم در تمامی تیپ‌ها از همان موتور قدیمی سایر پرایدها با 71 اسب بخار قدرت و گشتاوری معادل 108 نیوتن متر بهره می‌برد.

پراید 111 هفتاد میلیونی، ارمغان این روزها!

نام بردن از برخی تجهیزات مانند فرمان هیدرولیک، ترمز ABS، شیشه بالابر برقی و نظیر اینها به عنوان آپشن، زمانی عادی جلوه می‌نمود که پراید 111 عرضه شد و با قیمت مناسب و ظاهری تقریبا ایده‌آل مورد پسند و توجه اکثر جوانان قشر متوسط و کم درآمد جامعه قرار گرفت. این خودرو با اینکه به دلیل مصرف سوخت کم و هزینه تعمیر و نگهداری پایین، برای مصارف شهری گزینه مناسبی محسوب می‌شود، اما به دلیل نداشتن ایمنی کافی و وزن کم مخصوصا در سفرهای جاده‌ای، بارها از آن به عنوان ارابه مرگ یاد شده است.

با این احوال باز هم به دلیل قیمت پایین و ظاهرش همچنان در قشر کم درآمد محبوب و پرفروش باقی ماند و بسیاری نیز در تلاش و برنامه‌ریزی برای خرید آن بودند. اما هیچ کس تصورش را هم نمی‌کرد روزی همین پراید کوچک در جایگاه خودروهای 70 میلیونی (اردیبهشت ۹۹) قرار گیرد. نگاهی به قیمت این روزهای پراید 111 به عنوان یکی از ارزان‌ترین‌ها در divar.ir، نشان از ویران شدن کاخ رویاهای بسیاری از افراد جامعه خواهد بود، در واقع کار از گریه گذشته و باید به این قیمت‌ها خندید!

پرایدها تا کی جولان می‌دهند؟

درست است که پراید 111 به جرگه توقف تولیدی‌ها پیوست، اما با تکرار تاریخ، قطعا تا چند سال دیگر هم شاهد فروش مدل‌های پراید صفر در پستو مانده خواهیم بود. از آنجا که ارزان‌ترین گزینه خرید برای کم درآمدها همین پراید در مدل‌های مختلف است و از طرفی مردم ما نیز در وفق دادن خود به شرایط مختلف به درجات بالایی نائل آمده‌اند، به نظر می‌رسد بازار خرید و فروش این خودرو تا سالیان زیادی جزو داغ‌ترین‌ها خواهد بود. جست و جویی برای خرید پراید در دیوار گواه این موضوع است. البته که علاوه بر فاکتور قیمت، با آنکه سروکار پراید سواران زیاد به تعمیرگاه می‌افتد، هزینه تعمیر و نگه‌داری کم و لوازم یدکی قیمت مناسب که به وفور یافت می‌شود، یکی دیگر از علل انتخاب این خودرو توسط بسیاری از کاربران آن است.

انتهای رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر