;
coinex

سندرم التهابی چند سیستمی (MIS-C) ؛ بیماری مرموزی در کودکان بهبودیافته از کرونا

سندرم التهابی چند سیستمی (MIS-C) صدها کودک را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. این بیماری التهابی در کودکان بهبودیافته از کووید-19 بروز پیدا می‌کند.

افرادی که از کرونا بهبود یافته‌اند نیاز به زمان قابل ماحظه‌ای برای ریکاوری سلامت بدن خود دارند. در خصوص صدها کودک در سراسر جهان دوران ریکاوری کووید-19 با بروز یک سندرم مرموز به نام سندرم MIS-C همراه شده است. این بیماری که با نام PIMS نیز شناخته می‌شود، در کودکانی بروز پیدا می‌کند که به نوع خفیف کرونا دچار شده‌اند.

این بیماری در برخی موارد منجر به فوت فرد می‌شود. با این حال ابتلای کودکان به نوع خفیف بیماری ویروس کرونای جدید لزوما به معنای دچار شدن به سندرم MIS-C نیست. در حالی که بیشتر کودکانی که دچار بیماری کووید ۱۹ می‌شوند بیماری خفیف یا حتی بدون علامتی دارند، گزارش‌های جدیدی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از کودکان ممکن است عارضه‌ای داشته باشند که می‌تواند شدید و خطرناک باشد. با بررسی بیشتر این بیماری همراه باشید.

سندرم التهابی چند سیستمی (MIS-C)

بیماری مرموزی در کودکان بهبودیافته از کرونا

سندرم التهابی چند دستگاهی (multisystem inflammatory syndrome) ترجمهٔ لفظی این سندرم است که به اختصار MIS-C گفته می‌شود. متخصصان می‌گویند برای بیمار شدن کودک به MIS-C نیازی به بروز مشکلات تنفسی شدید ناشی از کرونا نیست. کودکان ممکن است هیچ علایمی نشان ندهند و هیچ کس از مبتلا شدن آنها به این بیماری خبر نداشته باشد، تا اینکه چند هفته بعد نوع شدید این التهاب خودش را نشان می‌دهد.

سندرم التهابی چند سیستمی
سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان

 

سندروم التهابی چند سیستمی در کودکان (MIS-C) یک عارضه جدید سلامتی در ارتباط با بیماری کووید-19 است که در کودکان شهر نیویورک و سایر نقاط دیده شده است. این سیستم پیش از این با نام سندروم التهابی چند سیستمی اطفال یا PMIS شناخته میشد. این سندرم می‌تواند منجر به مشکلات تهدیدکنندهٔ زندگی مانند مشکلات قلبی و یا مشکلاتی برای سایر ارگان‌های بدن شود.

سندروم التهابی چند سیستمی در کودکان چیست؟

بیماری سندرم التهابی چندسیستمی در کودکان سبب التهاب در اندام‌های مختلف از جمله قلب، ریه‌ها، کلیه‌ها، مغز، پوست، چشم‌ها و غیره می‌شود. سندرم MIS-C مانند سایر عارضه های جدی التهابی، مثل بیماری کاوازاکی و سندرم شوک سمی است که در آنها کودکان مبتلا دچار مشکلاتی در قلب و سایر اندام‌های خود می‌شوند و نیاز به مراقب پزشکی در یک بیمارستان پیدا می‌کنند.

در گزارش‌ها این سندرم التهابی کودکان را با بیماری کاوازاکی مقایسه کرده‌اند. کاوازاکی یک بیماری التهابی‌ است که می‌تواند منجر به مشکلات قلبی شود. در حالی که برخی موارد بیماری بسیار شبیه کاوازاکی است، برخی دیگر از بیماران علائم متفاوتی داشتند. متخصصان باور دارند که MIS-C احتمالاً واکنش بدن به عفونت کووید ۱۹ باشد.

سندرم MIS-C عارضه‌ای نادر است. با این حال، چون کودکان مبتلا به این سندرم ممکن است بسیار بیمار شوند، مهم است که والدین نشانه‌های این سندرم را بتوانند شناسایی کنند و در صورت بروز آن در کودکان‌شان فورا اقدامات لازم را انجام دهند. با این حال موارد زیادی وجود دارد که قابل درک نیست، از جمله اینکه چرا آزمایشات تشخیص کووید ۱۹ در برخی از کودکان مبتلا به MIS-C منفی بوده است.

عوارض سندرم التهابی چند سیستمی (MIS-C)

به گفته محققان از ۶۶۲ کودک گزارش شده در دنیا که به سندرم التهابی چندسیستمی دچار شده‌اند، ۷۱ درصد به مراقبت‌های ویژه احتیاج پیدا کرده‌اند و میانگین مدت زمان بستری شدن آنها در بیمارستان ۸ روز بوده است.

سندرم التهابی چند سیستمی
قرمزی چشم و راش پوستی از علایم شایع سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان بود‌ه‌اند.

 

بررسی این بیماران یک سری علائم کلی را نشان می‌‌دهد. مثلا:‌

  • تمامی کودکان به تب دچار شده‌اند.
  • بیشتر آنها درد شکمی و اسهال (۷۳.۷ درصد) و استفراغ (۶۸.۳ درصد) داشته‌اند.
  • قرمزی چشم (Conjunctivitis) و راش پوستی (Rash) علایم شایع بود‌ه‌اند.

از میان این کودکان تاکنون 11 نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بسیاری از مبتلایان تاثیرات منفی بر قلب گزارش شده است. یک مطالعه که در آن از حدود ۹۰ درصد از کودکان تست الکتروکاردیوگرام گرفته شد، نشان داد بالغ بر ۵۴ درصد از نتایج شامل موارد غیرعادی ECG است. از جمله این موارد غیر عادی می‌توان به گشاد شدن رگ‌های خونی قلب و کاهش قدرت قلب در پمپاژ خون اکسیژن دار به بافت‌های بدن اشاره کرد.

اکثر کودکان دچار تب (دمای 38 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر) که چندین روز ادامه پیدا می کند، همراه با سایر علائم می‌شوند.

علایم شایع سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان
تب شدید مدوام از علایم شایع سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان بود‌ه‌ است.

سایر نشانههای شایع شامل موارد زیر هستند:

  • تحریک پذیری و کاهش فعالیت
  • درد شکمی بدون هیچ دلیل دیگر
  • اسهال
  • استفراغ
  • بثورات پوستی
  • التهاب ملتحمه (چشم‌قرمز یا صورتی)
  • بد غذا خوردن
  • لبهای قرمز، ترک خورده یا زبان ناصاف که شبیه توت فرنگی شده
  • دستها و پاهای ورم کرده (که ممکن است قرمز هم باشند)

لازم به توضیح است که شرایط بسیار دیگری هم وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد این علائم شود. به عنوان مثال، عفونت گلو می‌تواند باعث ایجاد تب، بثورات پوستی، گره‌های لنفاوی متورم و زبان توت‌فرنگی شود، به علاوه ویروس‌های متداول زیادی وجود دارد که باعث درد معده، استفراغ و اسهال می‌شوند.

چگونه از کودکان در برابر سندرم MIS-C مراقبت کنیم؟

یکی از پرسش‌های مهم این است که چه وقت باید با پزشک فرزندم تماس بگیرم یا کمک اورژانس دریافت کنم؟ باید اشاره کنیم که اگر فرزندتان تب ادامه‌دار به علاوه هر یک از موارد فوق‌الذکر را داشت، حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید. پزشک احتمالا درباره علائمی که فرزندتان دارد از شما سوال خواهد پرسید و از این اطلاعات برای توصیه مراحل بعد استفاده خواهد کرد. اگر حال فرزندتان خیلی بد است، به نزدیکترین بخش اورژانس مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید.

هنوز سؤالات زیادی وجود دارد که هنوز پاسخی برای آن‌ها نداریم، با این حال موارد زیر چیزهایی است که والدین باید درباره این سندرم بدانند:

  • این بیماری نادر است: تعداد بیماران مبتلا به این بیماری کم است، به خصوص در این زمان که بیماری کووید ۱۹ به این میزان گسترده شده است. در نیجه  در صورتی بروز علائم ذکر شده  والدین نباید دچار وحشت شوند.
  • سندرم MIS-C مسری نیست: اما ممکن است فرزند شما به COVID-19 یا بیماری دیگری دچار شده باشد که امکان دارد مسری به حساب بیاید. به همین خاطر بیمارستان موقع معالجه فرزند شما، اقدامات کنترلی در ارتباط با بیماری را اجرا خواهد کرد.
سندرم التهابی چند سیستمی
پیشگیری از سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان
  • این بیماری قابل ‌درمان است: در حالی که مرگ و میرهایی نیز رخ داده است، بیشتر کودکانی که به این سندرم مبتلا شده‌اند بهبود یافته‌اند. در حال حاضر، کودکان دچار MIS-C تحت درمان‌های مختلفی قرار می‌گیرند، از جمله داروهایی که سیستم ایمنی بدن و پاسخ التهابی را هدف قرار می دهند. کودکان ممکن است داروهای دیگری نیز برای محافظت از قلب، کلیه‌ها و سایر ارگان ها دریافت کنند.
  • این سندرم جدی است: بسیار مهم است که هوشیار باشیم. اگر فرزندتان علائمی را که در لیست بالا آمده است (به ویژه تب مداوم بیش از چند روز) از خود نشان داد، با پزشک تماس بگیرید.

به گفته محققان تشخیص زودهنگام MIS-C می‌تواند جان کودک را نجات دهد. آنها باور دارند در صورت مشاهده چنین علایمی باید بالافاصله کودک را به بیمارستان رساند تا در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار گیرد.

راه پیشگیری از سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان

اگر پرسش شما این است که چطور می‌توانم از ابتلای فرزندم به سندرم MIS-C جلوگیری کنم، باید بدانی که شما باید اقداماتی برای جلوگیری از قرار گرفتن فرزندتان در معرض COVID-19 انجام دهید. از جمله مهمترین آنها:

  • پوشش مناسب صورت
  • بهداشت دست‌ها
  • فاصله گذاری فیزیکی

کودکان دچار بیماری‌های زمین‌های می‌توانند بیشتر در معرض خطر دچار شدن به پیامدهای ناخوشایند کووید-19 قرار داشته باشند. همین امر اهمیت اقدامات پیشگیرانه را بیش از پیش پررنگ می‌کند.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: sciencealert

ضروری است نسبت به سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان جدی باشیم. اگر نظر در این خصوص دارید در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر